Ik zoek een?
NAS voor thuis.
Wat is je budget?
Flexibel tot een zekere hoogte. Toekomst gericht aankopen maar toch geen overkill.
Ik zat (voordat ik wat rond keek) origineel aan 300,- te denken, maar als 600,- daadwerkelijk toegevoegde waarde brengt is dat ook prima. Dan moet ik maar wat langer sparen.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben bekend met Synology en ben van mening dat het erg gebruiksvriendelijk is. Ik sta ook open voor alternatieven, en vind zelf "sleutelen" ook niet heel erg. (Als het maar niet veel te ingewikkeld is)
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Als eerst wat achtergrond informatie:
Ik heb op het moment al een NAS, namelijk een Synology DS115j. Ik heb deze ooit gekregen als cadeau maar ik heb hem toen heel lang niet gebruikt. Pas toen ik extra HDD ruimte nodig had, keek ik er voor het eerst naar en sindsdien (aantal jaar nu) redelijk tevreden mee. Het begon met extra schijfruimte, maar ondertussen geniet ik erg van sommige features die het brengt. (DS Video voor TV & Mobiel vooral)
Ik stoor me alleen heel erg aan de web interface, die is erg traag. Maar ook DS Video is relatief traag vergeleken andere soort applicaties. Bestanden heen en weersturen van mijn PC naar NAS (of andersom) verwacht ik niet dat de NAS een bottleneck is, maar eerder de HDD of LAN verbinding. Ook vooral het feit dat er totaal geen redunancy in mijn systeem zit is iets wat me voornamelijk naar een betere NAS doet kijken.
Ik heb verder een aantal vraagjes:
Voornamelijk storage uitbreiden.
NAS voor thuis.
Wat is je budget?
Flexibel tot een zekere hoogte. Toekomst gericht aankopen maar toch geen overkill.
Ik zat (voordat ik wat rond keek) origineel aan 300,- te denken, maar als 600,- daadwerkelijk toegevoegde waarde brengt is dat ook prima. Dan moet ik maar wat langer sparen.
Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Ik ben bekend met Synology en ben van mening dat het erg gebruiksvriendelijk is. Ik sta ook open voor alternatieven, en vind zelf "sleutelen" ook niet heel erg. (Als het maar niet veel te ingewikkeld is)
Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Als eerst wat achtergrond informatie:
Ik heb op het moment al een NAS, namelijk een Synology DS115j. Ik heb deze ooit gekregen als cadeau maar ik heb hem toen heel lang niet gebruikt. Pas toen ik extra HDD ruimte nodig had, keek ik er voor het eerst naar en sindsdien (aantal jaar nu) redelijk tevreden mee. Het begon met extra schijfruimte, maar ondertussen geniet ik erg van sommige features die het brengt. (DS Video voor TV & Mobiel vooral)
Ik stoor me alleen heel erg aan de web interface, die is erg traag. Maar ook DS Video is relatief traag vergeleken andere soort applicaties. Bestanden heen en weersturen van mijn PC naar NAS (of andersom) verwacht ik niet dat de NAS een bottleneck is, maar eerder de HDD of LAN verbinding. Ook vooral het feit dat er totaal geen redunancy in mijn systeem zit is iets wat me voornamelijk naar een betere NAS doet kijken.
Ik heb verder een aantal vraagjes:
- In een RAID-5 opstelling, hoeveel van de schijven kan je daadwerkelijk gebruiken? Is het als 3 schijven = 2 in gebruik, 1 voor snelheid & redundancy? Zo ja, hoe zit dit dan met 4 schijven?
- Stel ik heb een RAID-5 Opstelling staan met 3 schijven, kan ik er zonder probleem een 4e aan toevoegen?
- Waar moet ik op letten bij het aanschaffen van HDD's? Is het alleen de grote (TB) die gelijk moet zijn, of ook de RPM snelheid, model type, etc..?
- Hoe zit het met de toekomstbestendigheid van bijv Synology? Kan je er prima 5+ jaar mee door?
- Hoe zou ik de data & HDD van mijn huidige NAS (1x 4TB Schijf) mee kunnen nemen naar het nieuwe systeem?
- Wanneer moet de NAS ook media transcoding doen? Is dit bijv wel via DS Video zo, maar niet als je het bestand via je PC opent in een media player?
Voornamelijk storage uitbreiden.
- Primair: Media Storage & Consumption (up to 4K)
- Bestanden die overal toegankelijk zijn
- Homeassistant? Ik ben hier nog niet over uit, ik heb het op het moment draaien op een Pi4, maar ik ga verhuizen en deze Pi4 daar laten. Ik heb gelezen dat alleen Home Assistant Core op Synology draait (via docker) en niet het geheel incl webinterface & addons. Dit doet mij zorgen maken over de bruikbaarheid van bijv Zigbee via een CC2351 stick.
- Wellicht eigen website hosten
- --- Onbekend, zal vast meer worden zodra de NAS meer aan kan ---
AMD 5900X | MSI B550 GAMING EDGI WIFI | G.Skill Ripjaws 32GB (2x16) 3600Mhz CL16 | Gigabyte RTX 3080 Gaming OC