Nu al op NU.nl: De BadRAM patch..... Een jaar geleden op SlashDot.....

Quote uit het artikel op Nu.nl:
Deze patch is al geruime tijd aanwezig.....
Ondanks het feit dat ik dit zeker wel een leuke patch vind denk ik niet dat zoiets gebruikt moet gaan worden op productiemachines.... Het is leuk dat mensen "oude" hardware opnieuw willen gebruiken en met Linux kan dit zeker wel, maar voor productiemachines is dit een no-no....
PS. Voor de duidelijkheid: de fouten worden er niet uitgehaald, de foute gedeelten worden niet gebruikt... Dus je houd b.v. 46 MB van de 64MB DIMM over.
Quote uit het artikel op Nu.nl:
Dit klopt dus totaal niet he....Op het hackerscongres Hackers@Large afgelopen weekeinde op de Universiteit Twente in Enschede heeft Van Rein het programma geschreven. Hij wil niet rijk worden van zijn vinding.
Deze patch is al geruime tijd aanwezig.....
Ondanks het feit dat ik dit zeker wel een leuke patch vind denk ik niet dat zoiets gebruikt moet gaan worden op productiemachines.... Het is leuk dat mensen "oude" hardware opnieuw willen gebruiken en met Linux kan dit zeker wel, maar voor productiemachines is dit een no-no....
PS. Voor de duidelijkheid: de fouten worden er niet uitgehaald, de foute gedeelten worden niet gebruikt... Dus je houd b.v. 46 MB van de 64MB DIMM over.
ja maar toch wel handig, want ook goed geheugen op produktie servers kan kapot gaan, en zo loopt die bak toch niet vast!
Verwijderd
Met een productie machine heb/hoor je een service contract te hebben, en is het veel sneller om nieuw ram te halen dan dagelang memtest86 te draaien om fout geheugen te halen.
maar toch... hij knalt er wel niet uit, toch zo fijn
Verwijderd
Hij knalt er *wel* uit.Op vrijdag 17 augustus 2001 16:48 schreef HenkS het volgende:
maar toch... hij knalt er wel niet uit, toch zo fijn
Deze patch moet eerst de "bad mem sectors" identificeren. Als er geheugenschade optreedt tijdens serveruptime valt ie nog net zo hard uit. Na een reboot en een geheugentest zal ie het ecter weer doen terwijl je normaal gesproken dan nieuwe hardware moest installeren...
Een production level server heeft altijd ECC RAM.Op vrijdag 17 augustus 2001 16:38 schreef HenkS het volgende:
ja maar toch wel handig, want ook goed geheugen op produktie servers kan kapot gaan, en zo loopt die bak toch niet vast!
Betekent dit dat het wordt opgenomen in de kernel of in bepaalde distro's? Beetje zuiverder taalgebruik zou geen kwaad kunnenHet programma 'Badram patch' wordt standaard aan het besturingssysteem Linux toegevoegd. Linux is de tegenhanger van Windows en vele malen goedkoper.
Ach, voor de leek zegt 'kernel' netzoveel als 'hajearebajebaje'
Het zal wel niet, maar het zou maar wel.
Verwijderd
Ik was aanwezig bij die lezing
en volgens hem zijn er al geheugenfabrikanten geinteresseerd in die badram patch /techniek van hem (oa Infinion)
Oa Suse zou dit ding bij hun distro stoppen/gestopt hebben als ik het me goed herinner...
Die badram patch komt niet in de main kernel tree van Linus omdat Linus vindt dat een systeem goede hardware hoort te hebben. Linux hoeft niet te werken op rotte hardware.
Oa Suse zou dit ding bij hun distro stoppen/gestopt hebben als ik het me goed herinner...
Die badram patch komt niet in de main kernel tree van Linus omdat Linus vindt dat een systeem goede hardware hoort te hebben. Linux hoeft niet te werken op rotte hardware.
Verwijderd
Whoehahahaha ROTFLMAOOp zaterdag 18 augustus 2001 13:49 schreef Jotti het volgende:
Ach, voor de leek zegt 'kernel' netzoveel als 'hajearebajebaje'
Verwijderd
Ik ben benieuwd hoe dat dan zit met licenties. Geheugen kun je niet zomaar onder de GPL onderbrengen, wel?Op zaterdag 18 augustus 2001 13:57 schreef fkooman het volgende:
Ik was aanwezig bij die lezingen volgens hem zijn er al geheugenfabrikanten geinteresseerd in die badram patch /techniek van hem (oa Infinion)
Achja, geef hem eens ongelijk. Aan de ene kant zou het een leuk extraatje zijn die standaard eventueel uit zou kunnen staan.... Maargoed, distros kunnen het er altijd handmatig inzetten en de linux main kerlen is vooral bedoeld voor standaard hardware ondersteuning. Fancy features horen niet in de standaard kernel thuis - daar kan ik hem niet ongelijk in geven. Als je dit toestaat dan wordt het heel moeilijk een goede grens te trekken tussen wat wel en niet in de kernel mag....Die badram patch komt niet in de main kernel tree van Linus omdat Linus vindt dat een systeem goede hardware hoort te hebben. Linux hoeft niet te werken op rotte hardware.
Verwijderd
zo eens al ik maar eens kan zijn vriendjeOp zaterdag 18 augustus 2001 13:57 schreef fkooman het volgende:
Ik was aanwezig bij die lezingen volgens hem zijn er al geheugenfabrikanten geinteresseerd in die badram patch /techniek van hem (oa Infinion)
dIT MOT OOK MAAR VOOR windows uitkomen!!
Ik heb hier 256 mb geheugen lggen maar das niet zo lekker meer.
Dus zo'n 'patch' voor win9x/2k zou wel lachen zijn!!!
ik vondt deze regel anders ook wel grappigLinux is de tegenhanger van Windows en vele malen goedkoper.
The problem is in the part of your brain that handles intelligence.
Start hacking then.Op zaterdag 18 augustus 2001 15:45 schreef henri het volgende:
dIT MOT OOK MAAR VOOR windows uitkomen!!
Verwijderd
De code is GPL, dus die code in de windows kernel (of wat daarvoor doorgaat...) betekent windows kenrel -> GPL....Op zaterdag 18 augustus 2001 19:53 schreef deadinspace het volgende:
[..]
Start hacking then.
Nou zou je daar niks mee opschieten het is immers toch allemaal van freeBSD gejat, maar toch
Verwijderd
Inderdaad, hij gaf daar slechts een presentatie over zijn patch.Op vrijdag 17 augustus 2001 16:32 schreef Myrdhin het volgende:
Dit klopt dus totaal niet he....
Hij vertelde o.a. dat in de meeste gevallen slechts op een of enkele plaatsen een foutje zit. Het verlies is dan niet zo extreem als in je 46 / 64 MB voorbeeld, meer in de orde van procenten.PS. Voor de duidelijkheid: de fouten worden er niet uitgehaald, de foute gedeelten worden niet gebruikt... Dus je houd b.v. 46 MB van de 64MB DIMM over.
Er is overigens een apart programma nodig om eenmalig de foute stukken op te sporen, het draaien daarvan kan vele uren duren.
Pagina: 1