Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marx123
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 14-06-2021
Hoi allemaal,

Ik wil een beamer aanschaffen, maar de keus is vrij groot. Dus graag jullie advies/tips.

Ik wil graag een schermdiagonaal van ca 100" Dus ca 2 meter breed.
Wordt vooral gebruikt als home cinema, incidenteel om te gamen. De ruimte is behoorlijk goed te verduisteren.
Ik dacht aan de volgende eisen:
- minimaal 2 x HDMI, audio/optical uit
- Full HD/Ultra HD
- ca 2000' lumen
- contrast minimaal 15000:1

Ik wil de beamer aan het plafond monteren, met een vaste HDMI en audio/optical kabel. In de andere HDMI poort komt een chromecast

De films komen van Netflix/pathe thuis oid via een telefoon (chromecast) of laptop(HDMI)
De audiokabel wordt gebruikt om een soundbar en subwoofer aan te sluiten.

setup is dan: laptop-HDMI-beamer-optical/jack-soundbar.
of telefoon-chromecast-beamer-optical/jack-soundbar.
Afstand van muur tot beamer is ca 3 meter.

Mijn vragen aan jullie:
- Zijn er dan nog dingen die ik ben vergeten?
- klopt mijn setup?
- budget <1000,- welke beamer raden jullie aan?

update, mijn shortlist:
pricewatch: Optoma UHD35
pricewatch: Epson EB-FH06
pricewatch: Optoma GT1080E

Alvast hartelijk dank!!!

[ Voor 13% gewijzigd door Marx123 op 09-06-2021 15:51 . Reden: update met shortlist ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Marx123 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 14:09:
Helaas, zo werkt het niet op GoT. We verwachten enige vorm van eigen inzet, in deze een short list van beamers die je zelf al gevonden hebt. Graag de TS aanvullen hiermee. Schop ik dit topic nog even naar Consumentenelektronica Aankoopadvies aangezien dit onder aankoopadvies valt: TB > CEA

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marx123
ge-update met shortlist

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nibbz
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:26

Nibbz

Postmaster General

Mijn vragen aan jullie:
- klopt mijn setup?
Waar ga je het op projecteren? Anders ook even ruimte in het budget reserveren voor een projectiedoek (en haal geen Elitemaster Elite Screens :(, heb er 3 gehad van de coolblue.. alle 3 met vouwen in het doek)

13:37

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HarryDeCowboy
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 21-08 17:26
2000 lumen is in mijn optiek echt te weinig voor een goede cinema ervaring. Zeker als je er ook nog op wilt gamen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Laatst online: 10-09 16:03

Mijn vragen aan jullie:
Wat tips:
  • Kijk ook naar de techniek. Laser zal er wel niet inzitten maar DLP vs LCD is wel iets waar je je in moet verdiepen.
  • Hou er ook rekening mee dat de kwaliteit nooit beter zal zijn dan een TV. Beamers kunnen best leuke plaatjes projecteren maar TV's geven (ook de goedkope modellen) beter beeld. Een beamer neem je voornamelijk voor het oppervlakte en het bioscoop effect. Wil je beeldkwaliteit: neem dan geen beamer. Of een hele dure.
  • Je geeft aan dat de beamer aan het plafond wilt hangen. Snap ik helemaal. Hou er echter rekening mee dat beamers ontzettend veel herrie maken. Als je de beamer aan het plafond hangt, zal de herrie vrij duidelijk aanwezig zijn. Kijk dus ook naar een beamer die stil is.
HarryDeCowboy schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:59:
2000 lumen is in mijn optiek echt te weinig voor een goede cinema ervaring. Zeker als je er ook nog op wilt gamen.
Hangt van het oppervlakte, de daadwerkelijke specs en de persoon af. Ik heb zelf een epson die 1800 lumen doet (volgens specs doettie 2500, maar dat haaltie niet in de praktijk) en projecteer dit op 80inch scherm. Ik moet de beamer op ECO stand zetten omdat het beeld anders veels te fel is en ik hoofdpijn krijg van teveel licht.
Mijn ervaring (in een volledige donkere kamer) is dat 2000 lumen meer dan zat is.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Laatst online: 10-09 16:03
.

[ Voor 99% gewijzigd door ChojinZ op 09-06-2021 16:29 ]

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marx123
Nibbz schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 15:57:
[...]

Waar ga je het op projecteren? Anders ook even ruimte in het budget reserveren voor een projectiedoek (en haal geen Elitemaster Elite Screens :(, heb er 3 gehad van de coolblue.. alle 3 met vouwen in het doek)
De bedoeling was om op een gestucte muur te projecteren

geluid(ruis) en DLP ga ik naar kijken.
Thanx!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:09
Wat ik mis is of je de kamer echt wilt verduisteren of niet. Dat maakt nogal uit voor de keuze.

EDIT: Sorry: overheen gelezen eerder dat je inderdaad wilt verduisteren. Dan is onderstaande deels dus overbodige tekst...

Mijn beamer voor het lesgeven (bij daglicht dus) heeft veel meer lichtopbrengst dan de projector in mijn thuisbioscoop (3300 vs. 2300 lumen). De projector heeft wel veel hoger contrast en is stiller. In een klaslokaal, maar denk ook als je bij daglicht wilt gamen of een voetbalwedstrijd wilt kijken, maakt0 het geluid minder uit dan in een stille thuisbios. Overigens zijn tegenwoordig ook de "daglicht-beamers" veel stiller dan vroeger.

Dus mijn advies: kijk naar de contrastwaarde en kleurweergave. En hoe donker je kamer zal zijn in verhouding met de lichtopbrengst.

Beetje vreemde shortlist trouwens. Nogal verschillende prijscategorieën. Waarom heb je die drie gekozen?

Ik ben zelf erg tevreden over mijn Epson. Dus mijn advies: kijk eens naar een Epson EH-TW7000. Ietsjes boven je budget, maar zeker goed geschikt voor thuisbios.Maar je hebt dan wel 3LCD beeld, wat een mooier beeld geeft dan DLP.

[ Voor 12% gewijzigd door Cass Casey op 10-06-2021 11:43 ]

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 17:51

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Hoi allemaal,

Ik wil een beamer aanschaffen, maar de keus is vrij groot. Dus graag jullie advies/tips.
www.htforum.nl

Daar staan een aantal topics die je allicht kunnen helpen.

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=56.0

https://www.htforum.nl/yabbse/index.php?board=22.0

Niet dat er hier op tweakers onvoldoende kennis is, maar dubbel genaaid houdt beter zeggen we dan.

@ChojinZ roept al even de verschillen tussen lcd en dlp aan, bij die laatste kunnen mensen serieus last krijgen van het regenboogeffect bijv.

De projectiewereld is er een waar ik je adviseer even goed in te lezen :)

Heel gaaf plan overugens, ik heb mijn projectieplannen in de ijskast gezet vanwege een ander spaardoel, maar mocht mijn 65" lcd overlijden dan zet ik een goedkoop en klein tv-tje ervoor terug en ga alsnog over op een instap-projector. :Y d:)b

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cass Casey
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:09
Hmm... Half eens met Fraggert: ja, inlezen is sowieso goed als je een thuisbios wilt inrichten cq. een projector wilt aanschaffen, maar HTForum zou ik met flink wat korreltjes zout nemen. Het is niet zo erg als hifi.nl, maar ook op htforum is objectiviteit ver te zoeken. Denk dat mijn account daar ca. 20 jaar oud of nog iets ouder is, maar kom er al jaren niet meer. Ik was in die tijd admin van een soortgelijk forum (semi-collega van Eric van Ballegoie), maar dat is op sterven na dood...

Maar dus ja: inlezen is een must, demo's in winkels eigenlijk nog meer. Ik weet dat vroeger Correct in R'dam een demokamer had. Maar andere hifi-zaken met een serieuse HT-afdeling wellicht ook. Doe het in elk geval niet in de winkelruimte, want dan heb je nog steeds de goede omstandigheden niet.

Overigens: ja, 3LCD is mijns inziens echt beter dan DLP. Helderder beeld en geen last van regenbogen.

The sausage is a meat-based vegetable substitute for cucumber.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Fraggert
  • Laatst online: 17:51

Fraggert

Whiskey Tango Foxtrot

Half eens met @Cass Casey ;) ......

nee geintje, maar ik snap je opmerking maar vergeet niet dat het htforum ook maar gewoon een forum is met menselijke leden, elk forum (en ik heb er in de jaren heel wat zeer frequent bezocht) heeft betweters, bloedzuigers en drammers in de gelederen, het zijn ook vaak altijd the usual suspects die elkaar gewoon haast moeten dwarsliggen.

de kunst is daar gewoon een beetje overheen te lezen en doorheen te kijken, :)

@Marx123 extrabonusgeheimtip: je kunt ook een afspraak maken bij een verkoper om te gaan proefkijken in een demo-ruimte.

Die kunnen vaak ook, bijvoorbeeld, omgevingslicht simuleren en zo kun je de verschillen in het beeld zien. Sony en Epson zijn beide lcd-techniek maar geven echt een verschillend plaatje.

Ik ben eens bij zo'n demo-middag geweest en dat is leuk en leerzaam.

reviewtje shootout

Ps: ik zou ook toch echt een budgetscherm overwegen ipv op de muur.

Succes en veel plezier met je bioscoopplannen *O*

[ Voor 39% gewijzigd door Fraggert op 10-06-2021 12:06 ]

“I have not failed. I’ve just found many ways that won’t work” - Thomas Edison

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marx123
Dank voor de tips, ik ga me nog ff wat verder inlezen en dan naar een demo winkel.
Pagina: 1