Ik heb een vraag die eenvoudig leek: ik probeer de chats van Whatsapp op een Android telefoon te herstellen. Dat lukt niet. Ik zal uitleggen wat ik gedaan heb en hoop dat iemand een oplossing heeft.
PROBLEEM
Ik probeer een lokale backup van Whatsapp te activeren. De telefoon maakte geen back-up in Google Drive van de telefoon (dat heb ik gecontroleerd in Google Drive en in de app). Whatsapp staat ook niet bij de apps die toegang hebben tot Google Drive.
Volgens de uitleg op deze pagina van whatsapp moet ik het volgende doen.
Het meest opvallende vind ik dat ik de vraag niet krijg om de chats te herstellen.
Ik hoef ook geen telefoonnummer of naam in te voeren.
doe ik het volgende:
POGING 1
stap 1
Zo'n app staat al op de telefoon staan, maar besluit om de back-up via de PC in te stellen, daarom verbind ik de telefoon met een USB-C-kabel.
Op de telefoon zet ik bestandsoverdacht aan.
Op de PC probeer ik in "This PC\GM1913\Interne gedeelde opslag" naar de map "sdcard/WhatsApp/Databases" te gaan, maar die bestaat niet.
In de map "This PC\GM1913\Interne gedeelde opslag\Android\media\com.whatsapp\WhatsApp\Databases" vind ik wel de backup.
Het bestand "msgstore-2021-06-08.1.db.crypt14" is het bestand dat ik wil gebruiken. Het is 120MB groot.
stap 3
Het actuele bestand "msgstore.db.crypt14" verwijder ik (dat staat niet in de beschrijving, maar als je het bestand niet verwijderd, is hernoemen van de back-up niet mogelijk).
Het bestand van 120MB geef ik de naam "msgstore.db.crypt14".
Het nummer is in dit geval 14, dat nummer verander ik niet.
stap 4
Ik de-installeer de app. Voor de vraag of ik 149 MB aan app-gegevens wil behouden zet ik een vinkje. Dan klik ik Ok.
Via de Play Store installeer ik WhatsApp opnieuw. De versie die geïnstalleerd wordt is 2.21.10.6 van 24 mei 2021.
stap 5
Er wordt niet gevraagd om iets te herstellen. Er hoeft ook geen telefoonnummer of naam ingevoerd te worden. Er is ook geen herstelcode nodig en zelfs de pincode is niet nodig.
Ondanks dat ik de oude back-up hernoemd heb, staan de oude berichten er niet in.
POGING 2
Ik doe een tweede poging.
- de app de-installeer ik weer, de data behoud ik
- in de map "This PC\GM1913\Interne gedeelde opslag\Android\media\com.whatsapp\WhatsApp\Databases" vervang ik "msgstore.db.crypt14" door de backup.
- de telefoon herstart ik
- dan installeer ik WhatsApp opnieuw, nadat ik gecontroleerd heb dat de juiste back-up in Databases staat.
Wederom staan de chats van vanmorgen wel in de app, maar de back-up niet.
POGING 3
- de-installeer de app.
- haal de usb-kabel los
- plug deze weer in
- check of alleen de back-up in de map Databases staat (dat is zo).
- check of WhatsApp echt ge-de-installeerd is (dat is zo).
- installeer WhatsApp opnieuw.
Nog steeds geen herstelde back-up
POGING 4
Via instellingen>Chats>Chat Back-up stel ik het volgende in:
- Google account instellen, toestemming geven als die vraag in een venster verschijnt
- klik op de knop Back-up maken, er wordt 1,2 MB naar Google Drive gestuurd.
- de database is nu weer verkleind tot 127kB, de back-up die ik hernoemd had is nu weer een back-up geworden....
POGING 5
- ik gooi de kleine back-up weer weg
- de grote (oude) hernoem ik
- de app de-installeer ik met behoud van data
- in google drive staat de (kleine) backup (gezien de kleine hoeveelheid data die verstuurd werd) en er is uiteraard app toegang voor WhatsApp verschenen
- WhatsApp wordt opnieuw geïnstalleerd
- de oude chats verschijnen weer niet
Ik heb geen idee wat ik kan doen om de oude chat terug te krijgen.
PROBLEEM
Ik probeer een lokale backup van Whatsapp te activeren. De telefoon maakte geen back-up in Google Drive van de telefoon (dat heb ik gecontroleerd in Google Drive en in de app). Whatsapp staat ook niet bij de apps die toegang hebben tot Google Drive.
Volgens de uitleg op deze pagina van whatsapp moet ik het volgende doen.
Het meest opvallende vind ik dat ik de vraag niet krijg om de chats te herstellen.
Ik hoef ook geen telefoonnummer of naam in te voeren.
doe ik het volgende:
POGING 1
stap 1
Zo'n app staat al op de telefoon staan, maar besluit om de back-up via de PC in te stellen, daarom verbind ik de telefoon met een USB-C-kabel.
Op de telefoon zet ik bestandsoverdacht aan.
Op de PC probeer ik in "This PC\GM1913\Interne gedeelde opslag" naar de map "sdcard/WhatsApp/Databases" te gaan, maar die bestaat niet.
In de map "This PC\GM1913\Interne gedeelde opslag\Android\media\com.whatsapp\WhatsApp\Databases" vind ik wel de backup.
Het bestand "msgstore-2021-06-08.1.db.crypt14" is het bestand dat ik wil gebruiken. Het is 120MB groot.
stap 3
Het actuele bestand "msgstore.db.crypt14" verwijder ik (dat staat niet in de beschrijving, maar als je het bestand niet verwijderd, is hernoemen van de back-up niet mogelijk).
Het bestand van 120MB geef ik de naam "msgstore.db.crypt14".
Het nummer is in dit geval 14, dat nummer verander ik niet.
stap 4
Ik de-installeer de app. Voor de vraag of ik 149 MB aan app-gegevens wil behouden zet ik een vinkje. Dan klik ik Ok.
Via de Play Store installeer ik WhatsApp opnieuw. De versie die geïnstalleerd wordt is 2.21.10.6 van 24 mei 2021.
stap 5
Er wordt niet gevraagd om iets te herstellen. Er hoeft ook geen telefoonnummer of naam ingevoerd te worden. Er is ook geen herstelcode nodig en zelfs de pincode is niet nodig.
Ondanks dat ik de oude back-up hernoemd heb, staan de oude berichten er niet in.
POGING 2
Ik doe een tweede poging.
- de app de-installeer ik weer, de data behoud ik
- in de map "This PC\GM1913\Interne gedeelde opslag\Android\media\com.whatsapp\WhatsApp\Databases" vervang ik "msgstore.db.crypt14" door de backup.
- de telefoon herstart ik
- dan installeer ik WhatsApp opnieuw, nadat ik gecontroleerd heb dat de juiste back-up in Databases staat.
Wederom staan de chats van vanmorgen wel in de app, maar de back-up niet.
POGING 3
- de-installeer de app.
- haal de usb-kabel los
- plug deze weer in
- check of alleen de back-up in de map Databases staat (dat is zo).
- check of WhatsApp echt ge-de-installeerd is (dat is zo).
- installeer WhatsApp opnieuw.
Nog steeds geen herstelde back-up
POGING 4
Via instellingen>Chats>Chat Back-up stel ik het volgende in:
- Google account instellen, toestemming geven als die vraag in een venster verschijnt
- klik op de knop Back-up maken, er wordt 1,2 MB naar Google Drive gestuurd.
- de database is nu weer verkleind tot 127kB, de back-up die ik hernoemd had is nu weer een back-up geworden....
POGING 5
- ik gooi de kleine back-up weer weg
- de grote (oude) hernoem ik
- de app de-installeer ik met behoud van data
- in google drive staat de (kleine) backup (gezien de kleine hoeveelheid data die verstuurd werd) en er is uiteraard app toegang voor WhatsApp verschenen
- WhatsApp wordt opnieuw geïnstalleerd
- de oude chats verschijnen weer niet
Ik heb geen idee wat ik kan doen om de oude chat terug te krijgen.