Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slowdive
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 18-07 00:06
Ik heb een vraag die eenvoudig leek: ik probeer de chats van Whatsapp op een Android telefoon te herstellen. Dat lukt niet. Ik zal uitleggen wat ik gedaan heb en hoop dat iemand een oplossing heeft.

PROBLEEM
Ik probeer een lokale backup van Whatsapp te activeren. De telefoon maakte geen back-up in Google Drive van de telefoon (dat heb ik gecontroleerd in Google Drive en in de app). Whatsapp staat ook niet bij de apps die toegang hebben tot Google Drive.

Volgens de uitleg op deze pagina van whatsapp moet ik het volgende doen.

Het meest opvallende vind ik dat ik de vraag niet krijg om de chats te herstellen.
Ik hoef ook geen telefoonnummer of naam in te voeren.

doe ik het volgende:

POGING 1

stap 1
Zo'n app staat al op de telefoon staan, maar besluit om de back-up via de PC in te stellen, daarom verbind ik de telefoon met een USB-C-kabel.
Op de telefoon zet ik bestandsoverdacht aan.

Op de PC probeer ik in "This PC\GM1913\Interne gedeelde opslag" naar de map "sdcard/WhatsApp/Databases" te gaan, maar die bestaat niet.

In de map "This PC\GM1913\Interne gedeelde opslag\Android\media\com.whatsapp\WhatsApp\Databases" vind ik wel de backup.

Het bestand "msgstore-2021-06-08.1.db.crypt14" is het bestand dat ik wil gebruiken. Het is 120MB groot.

stap 3
Het actuele bestand "msgstore.db.crypt14" verwijder ik (dat staat niet in de beschrijving, maar als je het bestand niet verwijderd, is hernoemen van de back-up niet mogelijk).
Het bestand van 120MB geef ik de naam "msgstore.db.crypt14".
Het nummer is in dit geval 14, dat nummer verander ik niet.

stap 4
Ik de-installeer de app. Voor de vraag of ik 149 MB aan app-gegevens wil behouden zet ik een vinkje. Dan klik ik Ok.
Via de Play Store installeer ik WhatsApp opnieuw. De versie die geïnstalleerd wordt is 2.21.10.6 van 24 mei 2021.

stap 5
Er wordt niet gevraagd om iets te herstellen. Er hoeft ook geen telefoonnummer of naam ingevoerd te worden. Er is ook geen herstelcode nodig en zelfs de pincode is niet nodig.

Ondanks dat ik de oude back-up hernoemd heb, staan de oude berichten er niet in.

POGING 2

Ik doe een tweede poging.

- de app de-installeer ik weer, de data behoud ik
- in de map "This PC\GM1913\Interne gedeelde opslag\Android\media\com.whatsapp\WhatsApp\Databases" vervang ik "msgstore.db.crypt14" door de backup.
- de telefoon herstart ik
- dan installeer ik WhatsApp opnieuw, nadat ik gecontroleerd heb dat de juiste back-up in Databases staat.
Wederom staan de chats van vanmorgen wel in de app, maar de back-up niet.

POGING 3
- de-installeer de app.
- haal de usb-kabel los
- plug deze weer in
- check of alleen de back-up in de map Databases staat (dat is zo).
- check of WhatsApp echt ge-de-installeerd is (dat is zo).
- installeer WhatsApp opnieuw.

Nog steeds geen herstelde back-up

POGING 4
Via instellingen>Chats>Chat Back-up stel ik het volgende in:

- Google account instellen, toestemming geven als die vraag in een venster verschijnt
- klik op de knop Back-up maken, er wordt 1,2 MB naar Google Drive gestuurd.
- de database is nu weer verkleind tot 127kB, de back-up die ik hernoemd had is nu weer een back-up geworden....

POGING 5
- ik gooi de kleine back-up weer weg
- de grote (oude) hernoem ik
- de app de-installeer ik met behoud van data
- in google drive staat de (kleine) backup (gezien de kleine hoeveelheid data die verstuurd werd) en er is uiteraard app toegang voor WhatsApp verschenen
- WhatsApp wordt opnieuw geïnstalleerd
- de oude chats verschijnen weer niet

Ik heb geen idee wat ik kan doen om de oude chat terug te krijgen.

Beste antwoord (via rens-br op 10-06-2021 15:26)

• slowdive
Het probleem is nu opgelost. Daarvoor het ik het volgende gedaan:
- voor de zekerheid een kopie gemaakt van de map met WhatsApp-data (Android/Media/com.WhatsApp)
- WhatsApp de-installeren, bij de vraag of de data behouden moest worden heb ik het vinkje niet gezet.
- WhatsApp geïnstalleerd.

ik kreeg nu de gebruikelijke vragen (telefoonnummer, sms ode invoeren, naam) weer
In de root verscheen de oude map WhatsApp weer: WhatsApp/.... (inclusief submappen).
Alle chatgroepen waren leeg. De versie van WhatsApp is inmiddels 2.21.11.17 (met dezelfde datum van 24 mei).

Hierna heb ik de gebruikelijke procedure (zoals hierboven beschreven) uitgevoerd.
- Het oude back-up-bestand kopiëren naar -e map Databases, hernoemt naar msgstore.db.crypt14.
- WhatsApp de-installeren
- checken of de back-up er nog is
- WhatsApp opnieuw installeren inclusief alle vragen (telefoonnummer, sms-code naam)

Er wordt nu gevraagd om een back-up in Google Drive te stellen (dat heb ik gedaan) en de lokale back-up wordt gebruikt om WhatsApp te herstellen.
Alle chats zijn er weer (behalve de gesprekken sinds de back-up, maar dat is minder erg).

Bedankt voor de hulp!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Xanax959
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19:46

Xanax959

relax...

Ik heb dit ook wel eens gedaan, maar WhatsApp volledig verwijderd, dus ook niet 149mb aan app data behouden. Dan idd de gewenste back-up hernoemen en in de juiste map zetten.

Atari portfolio Dos 2.11

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 20:59

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
slowdive schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:19:
Ik de-installeer de app. Voor de vraag of ik 149 MB aan app-gegevens wil behouden zet ik een vinkje. Dan klik ik Ok.
Ik denk dat het hier mis gaat. Je houdt nu alle app data, waardoor de WhatsApp applicatie zal denken dat het geen herinstallatie is, maar een update (o.i.d.)

Welke telefoon heb je precies? Want normaal gesproken krijg je bij het verwijderen helemaal geen vragen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 13art
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:44

13art

Moderator Mobile
Wat je bij poging 1 doet is de backup terug zetten maar de rest van de gegevens verwijder je niet. Dus alle oude berichten blijven gewoon behouden. Dus niet gek dat er niets gevraagd wordt en je nog met de oude berichten blijft zitten. Ook vraag ik me af, als je wel alle gegevens verwijderd (dus incl data) of dan de terug gezette backup ook niet mee verwijderd wordt. Ik zou die denk ik wat later terug zetten. Dus whatsapp volledig verwijderen, opnieuw installeren, backup bestand terug zetten en dan pas whatsapp starten.

Wanneer een potvis in een pispot pist heb je pispot vol met potvispis

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• slowdive
Bedankt voor jullie reacties. Ik ga jullie tips eens proberen.

Van Whatapp zelf kreeg ik zojuist het volgende bericht terug:

Hi,

Thanks for your message.

We're aware of the issue and are working on fixing it in a future update of WhatsApp.

If you have any other questions or concerns, please feel free to contact us. We'll be happy to help!

Caleb
WhatsApp Support Team

Het staat er niet me zoveel woorden in, maar het zou kunnen betekenen dat het een bug is? In dat geval zouden meer mensen hier tegenaan moeten lopen, lijkt me.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• slowdive
Het probleem is nu opgelost. Daarvoor het ik het volgende gedaan:
- voor de zekerheid een kopie gemaakt van de map met WhatsApp-data (Android/Media/com.WhatsApp)
- WhatsApp de-installeren, bij de vraag of de data behouden moest worden heb ik het vinkje niet gezet.
- WhatsApp geïnstalleerd.

ik kreeg nu de gebruikelijke vragen (telefoonnummer, sms ode invoeren, naam) weer
In de root verscheen de oude map WhatsApp weer: WhatsApp/.... (inclusief submappen).
Alle chatgroepen waren leeg. De versie van WhatsApp is inmiddels 2.21.11.17 (met dezelfde datum van 24 mei).

Hierna heb ik de gebruikelijke procedure (zoals hierboven beschreven) uitgevoerd.
- Het oude back-up-bestand kopiëren naar -e map Databases, hernoemt naar msgstore.db.crypt14.
- WhatsApp de-installeren
- checken of de back-up er nog is
- WhatsApp opnieuw installeren inclusief alle vragen (telefoonnummer, sms-code naam)

Er wordt nu gevraagd om een back-up in Google Drive te stellen (dat heb ik gedaan) en de lokale back-up wordt gebruikt om WhatsApp te herstellen.
Alle chats zijn er weer (behalve de gesprekken sinds de back-up, maar dat is minder erg).

Bedankt voor de hulp!
Pagina: 1