(Friends of) Hue lichtschakelaar voor Jung schakelwerk

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbaman
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 09-05 15:12
Wij zijn bezig met de bouw van een nieuwe woning waarin wij Jung schakelmateriaal zullen krijgen (we moeten nog even kiezen tussen de A550 of de AS500 serie, maar die zijn vergelijkbaar qua afmetingen). Nu weet ik al dat ik nagenoeg alle lampen via Hue wil gaan bedienen en aangezien (een deel van) de lichtschakelaars gecombineerd worden met stopcontacten, zoek ik nu een Hue-compatible schakelaar die past binnen een Jung afdekraam.

Nu heb ik vanzelfsprekend al gekeken naar de officiële Friends of Hue schakelaar voor Jung (https://www.jung.de/nl/10...dzender-voor-philips-hue/) maar deze heeft batterijloze knoppen die behoorlijk zwaar zijn om in te drukken (mijn 3 jarige zoon kan de proefschakelaar die ik besteld had niet indrukken en ook mijn vrouw vindt deze niet prettig in gebruik).

Als tweede optie heb ik een generieke zender gekocht die wel een batterij heeft en werkt met Jung: https://www.robbshop.nl/d...e-friends-of-hue?sqr=jung maar deze heeft een soort tiptoetsen waardoor er nagenoeg geen voelbare beweging in de knoppen zit.

Mijn vraag (eindelijk :)) is dan ook: Weten jullie toevallig nog van andere schakelaars die ik zou kunnen proberen met de volgende voorwaarden?

- Hue compatible
- Jung (A550) afdekraam compatible
- Wippers met voelbare beweging (dus geen tiptoets)
- Batterijgevoed (dus niet zo'n' heel zware klik)

Alvast bedankt!

EDIT:
Vergeten te zeggen; ik heb ook overwogen om te gaan voor wandschakelaarmodules (wat we voor sommige lampen ook wellicht zullen doen), maar deze zijn voor de meeste lampen niet toereikend aangezien we verwachten veel lampen te gaan dimmen. En bij mijn weten kun je met die module alleen maar aan/uit-schakelen en niet dimmen.

[ Voor 10% gewijzigd door Robbaman op 09-06-2021 12:21 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 22:04
Ik zou eerder normaal schakelmateriaal kopen en daar een Hue wandschakelaarmodule achter hangen: https://www.lamp123.nl/me...rmodule-929003017101.html

9040 Wp | Zendure 11,5 kWh | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Robbaman
Ah sorry, die was ik vergeten op te nemen in m'n afweging, maar het probleem daarmee is dat je dan geen dimfunctie hebt. En aangezien het gaat om veel dimbare sfeerverlichting is dat wel een must!

Maar wel bedankt voor je input, ik zal ook m'n OP even bijwerken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• adnanoner
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 11-05 21:00
@Robbaman en? Heb je een alternatief gevonden? Wij zitten gaan voor de jung LS990 en zitten met een soortgelijk probleem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kever678
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-05 20:57
Robbaman schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:19:
Ah sorry, die was ik vergeten op te nemen in m'n afweging, maar het probleem daarmee is dat je dan geen dimfunctie hebt. En aangezien het gaat om veel dimbare sfeerverlichting is dat wel een must!

Maar wel bedankt voor je input, ik zal ook m'n OP even bijwerken.
Je kan er toch scènes aan koppelen? Mijn ervaring met dimbare verlichting is dat je max 2/3 standen gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thaan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 21:29
Huidige knoppen houden & combineren met Shelly. De Shelly niet aansluiten op de output als lamp zijnde, maar een signaal laten geven naar Home Assistant of een API oid als die er is bij Hue, om te schakelen.

• Robbaman
adnanoner schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 21:17:
@Robbaman en? Heb je een alternatief gevonden? Wij zitten gaan voor de jung LS990 en zitten met een soortgelijk probleem.
Nee nog niet, maar ik moet bekennen dat we pas volgend jaar gaan verhuizen dus het staat een beetje op een laag pitje...

• Robbaman
kever678 schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 21:23:
[...]

Je kan er toch scènes aan koppelen? Mijn ervaring met dimbare verlichting is dat je max 2/3 standen gebruikt.
Kan dat dan met zo'n Hue wandschakelaarmodule? Ik ging er vanuit dat die alleen maar een aan/uit-signaal naar de module stuurt. Zelfde verhaal met een Shelly lijkt me, maar ik heb daar geen ervaring mee.

• Robbaman
thaan schreef op dinsdag 28 september 2021 @ 21:47:
Huidige knoppen houden & combineren met Shelly. De Shelly niet aansluiten op de output als lamp zijnde, maar een signaal laten geven naar Home Assistant of een API oid als die er is bij Hue, om te schakelen.
Ik weet niet precies wat je bedoelt met "De Shelly niet aansluiten op de output als lamp zijnde".

• thaan
  • Laatst online: 21:29
Robbaman schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:19:
[...]

Ik weet niet precies wat je bedoelt met "De Shelly niet aansluiten op de output als lamp zijnde".
Een Shelly schakelt normaal gesproken de stroom uit naar de lamp. Ideaal, want dan werken apps door de Shelly te besturen, en de schakelaar blijft ook altijd werken.
Dat kan met Hue niet, want met Hue heeft de lamp permanent stroom nodig. Wel kan je een Shelly permanent stroom naar de lamp laten geven (door de lamp niet op de output aan te sluiten) en bij het indrukken van de schakelaar (wat bij een Shelly elk type originele schakelaar kan zijn) een signaal geven naar bijvoorbeeld Hue via Homekit/Home Assistant/HTTP webhook oid.

• Robbaman
thaan schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:26:
[...]

Een Shelly schakelt normaal gesproken de stroom uit naar de lamp. Ideaal, want dan werken apps door de Shelly te besturen, en de schakelaar blijft ook altijd werken.
Dat kan met Hue niet, want met Hue heeft de lamp permanent stroom nodig. Wel kan je een Shelly permanent stroom naar de lamp laten geven (door de lamp niet op de output aan te sluiten) en bij het indrukken van de schakelaar (wat bij een Shelly elk type originele schakelaar kan zijn) een signaal geven naar bijvoorbeeld Hue via Homekit/Home Assistant/HTTP webhook oid.
Ah ok. Begrijp ik het dan goed dat in die configuratie de Shelly eigenlijk gewoon hetzelfde doet als de Hue wandschakelaarmodule?

En geldt dan in beide gevallen niet dat het uitsluitend een aan/uit signaal is, of valt er dan ook nog mee te dimmen?

• Archer_VC10
  • Laatst online: 22:16
Robbaman schreef op woensdag 29 september 2021 @ 09:18:
[...]

Kan dat dan met zo'n Hue wandschakelaarmodule? Ik ging er vanuit dat die alleen maar een aan/uit-signaal naar de module stuurt. Zelfde verhaal met een Shelly lijkt me, maar ik heb daar geen ervaring mee.
Je kan de wandschakelaarmodule als simpele aan/uit gebruiken, maar je kan hem ook instellen op 'scene switch'. Op deze manier kan je drie verschillende scenes koppelen welke in volgorde geselecteerd worden als je de schakelaar meerdere malen na elkaar bedient.

• Robbaman
Archer_VC10 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 10:28:
[...]

Je kan de wandschakelaarmodule als simpele aan/uit gebruiken, maar je kan hem ook instellen op 'scene switch'. Op deze manier kan je drie verschillende scenes koppelen welke in volgorde geselecteerd worden als je de schakelaar meerdere malen na elkaar bedient.
Ah ok, maar dat betekent dan dus wel dat je een gewone schakelaar hebt die je bijvoorbeeld naar boven moet klikken en dan gaat hij op scene 50%, weer naar beneden is scene 100% en weer omlaag is scene 'uit' bijvoorbeeld.

Op zich wel een interessante oplossing.

• Archer_VC10
Het is uit-aan om te schakelen naar de volgende scene. Zolang je dat blijft doen blijft hij tussen de ingeprogrammeerde scenes schakelen. Één keer de schakelaar klikken is dan weer uit. Biedt voor mij genoeg opties, ik heb een 90%, 50% en 100% scene in die volgorde. Bij alleen 'aan' gaat hij naar de eerste in het rijtje.

• kever678
Archer_VC10 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 17:05:
Het is uit-aan om te schakelen naar de volgende scene. Zolang je dat blijft doen blijft hij tussen de ingeprogrammeerde scenes schakelen. Één keer de schakelaar klikken is dan weer uit. Biedt voor mij genoeg opties, ik heb een 90%, 50% en 100% scene in die volgorde. Bij alleen 'aan' gaat hij naar de eerste in het rijtje.
Wellicht zelfs nog fijner in gebruik met een pulsdrukker?

• ALRD
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 07-05 15:10
Ik heb een EcoDim dimmer met draaiknop in de woonkamer. Erg tevreden mee. Volgens mij voldoet die aan al jouw eisen.

https://www.ecodim.nl/eco-dim07-zigbee-basic.html

• Robbaman
ALRD schreef op woensdag 29 september 2021 @ 20:39:
Ik heb een EcoDim dimmer met draaiknop in de woonkamer. Erg tevreden mee. Volgens mij voldoet die aan al jouw eisen.

https://www.ecodim.nl/eco-dim07-zigbee-basic.html
Ziet er interessant uit, alleen staat bij de geschikte afdekmaterialen JUNG expliciet als "niet geschikt", dat is dan wel weer jammer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Archer_VC10
kever678 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 17:54:
[...]

Ik begrijp dat je inderdaad ook een pulsdrukker kan gebruiken zodat je zowel uit-aan kan schakelen (een keer drukken) maar ook traploos kan dimmen (ingedrukt houden). De app vraagt bij het configureren wat voor soort schakelaar je aangesloten hebt. Ik heb hem aan de bestaande schakelaar aangesloten en dat was een aan-uit variant dus ik heb geen ervaring met de andere optie. Wellicht dat ik die nog een keer ga proberen, maar de momenten dat de dimfunctie nodig is komen zo weinig voor dat we het niet echt missen. Even een beetje aanpassen via de app werkt ook prima.

• Robbaman
kever678 schreef op woensdag 29 september 2021 @ 17:54:
[...]

Weet je misschien een voorbeeld van een pulsdrukker die in een JUNG afdekraam past en met Hue werkt?

• kever678
Robbaman schreef op donderdag 30 september 2021 @ 11:59:
[...]

Weet je misschien een voorbeeld van een pulsdrukker die in een JUNG afdekraam past en met Hue werkt?
Gewoon die van hun zelf: https://www.robbshop.nl/jung-pulsdrukker-enkel

Hue wandschakelaar module erachter en _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Als je een Hue wandschakelaar gaat gebruiken kan je deze met al het beschikbare schakelmateriaal gebruiken. Je hoeft geen specifieke variant te kopen. Een pulsdrukker geeft je alleen iets andere opties als een aan-uit variant, zie hierboven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Illusion
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:33

Illusion

(the art of)

Voor de LS990 is een kant-en-klaar friends of hue schakelaar te krijgen de FOHSLS995WW
Zie o.a.
https://www.beaumotica.nl...r-alpine-wit-design-ls990

Soms ben ik er wel, en soms ook weer niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Archer_VC10
Is dat niet dezelfde waarvan in de startpost werd aangegeven dat de proefschakelaar niet beviel? :)
Pagina: 1