Beste Tweakers,
Op mijn nieuwe woning ben ik van plan zonnepalen te laten installeren. Ik lees al een tijdje mee in verschillende topics en heb nu zelf wat aanvragen gedaan bij verschillende leveranciers. Na het lezen in de verschillende topics dacht ik er uit te zijn dat het verstandig zou zijn om voor een simpele opstelling te gaan met ci. 3000 kWh jaaropbrengst ( 8 tot 10 panelen ), wat een paar procent boven mijn jaarverbruik is. En een opstelling te kiezen op het Zuiden / ZZW. Echter een aantal telefoontjes met leveranciers maakt me toch een beetje aan het twijfelen. Wellicht zouden jullie wat vragen waar ik nu nog mee zit kunnen beantwoorden.
/f/image/PIbqYD7qLkTFY7T3vPxdjrQE.png?f=fotoalbum_large)
/f/image/sKDbuk9ca1XxkzI151g3q6za.png?f=fotoalbum_large)
Op mijn nieuwe woning ben ik van plan zonnepalen te laten installeren. Ik lees al een tijdje mee in verschillende topics en heb nu zelf wat aanvragen gedaan bij verschillende leveranciers. Na het lezen in de verschillende topics dacht ik er uit te zijn dat het verstandig zou zijn om voor een simpele opstelling te gaan met ci. 3000 kWh jaaropbrengst ( 8 tot 10 panelen ), wat een paar procent boven mijn jaarverbruik is. En een opstelling te kiezen op het Zuiden / ZZW. Echter een aantal telefoontjes met leveranciers maakt me toch een beetje aan het twijfelen. Wellicht zouden jullie wat vragen waar ik nu nog mee zit kunnen beantwoorden.
Foto's
/f/image/PIbqYD7qLkTFY7T3vPxdjrQE.png?f=fotoalbum_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Het hele kan kan gebruikt worden voor de panelen. Dit is ci. 4.5m x 9.5m, maar ik verwacht niet het gehele dak nodig te hebben.Schaduw
Geen. Er zijn geen bomen o.i.d. in de buurt waar ik rekening mee hoef te houden.Jaarverbruik
Mijn verwachte jaarverbruik ligt rond de 2900kWh.Huidige elektriciteitsaansluiting
1-faseBudget en doel
Ik heb ci. 4.000 tot 5.000 gereserveerd voor de inverstering. Dit is inclusief panelen, omvormer(s), constructie, installatie en overige materialen.Wie gaat het project uitvoeren
Nader te bepalen externe partij.Bijhouden van data
Het zou fijn zijn als de omvormer uit te lezen is, zodat de data bijgehouden kan worden.Reeds verkregen offertes
Op dit moment heb ik 7 offertes aangevraagd / ontvangen, waarvan 2 met micro omvormers:/f/image/sKDbuk9ca1XxkzI151g3q6za.png?f=fotoalbum_large)
Regio
RotterdamVragen
Na wat zoekwerk en gesprekken met verschillende leveranciers heb ik toch nog een aantal vragen:- Ik werk overdag thuis en ben in de gelegenheid om wasmachine, vaatwasser, stofzuiger etc. aan te zetten op momenten dat mijn opbrengst het hoogst is. Ik ben niet van plan veel meer te gaan gebruiken in de toekomst. Zijn er, wanneer de salderingsregeling wordt beperkt (met de wetenschap dat ik mijn gebruik aan de zonuren redelijk kan aanpassen) nog meer pro's/con's om wel/niet voor een Oost/West opstelling te gaan in mijn situatie?
- Van een leverancier hoorde ik over dat hij geen grote panelen adviseerde, omdat deze vaak sneller kapot gaan en dus een stuk minder duurzaam zijn. Nu heb ik een aantal offertjes met 400Wp panelen, wat redelijk groot lijkt te zijn. Zijn dit wel redelijk duurzame panelen of kan ik toch beter voor wat kleinere panelen gaan?
- De meeste van de bovenstaande offertes zijn opgevraagd bij wat grotere partijen. De lokale aanbieder zat gelijk met een prijs van € 1,94/Wp aan de hoge kant. Zijn er grote nadelen aan in zee gaan met een wat grotere partij?
- Ik dacht zelf dat werken met Micro omvormers totaal overbodig is in mijn situatie. Er is weinig schaduw, dus hoef geen rekening te houden met dat het ene paneel meer/minder oplevert dan het andere. Ik heb ruimte in huis voor een omvormer. De prijs van een normale omvormer ligt een stuk lager. Kloppen deze aannames of is het toch (met welke reden) het overwegen waard om naar Micro omvormers te kijken?
- Zijn bovenstaande offertes een beetje realistisch of kan ik er beter nog een paar aanvragen bij bijvoorbeeld wat andere lokale partijen?
:strip_exif()/f/image/NvJbBQIw1vO4atG0skDdAfmi.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/na3HWqHiAvmXHNJ1QAgd2mWX.jpg?f=fotoalbum_tile)
:strip_exif()/f/image/ESIFWsEERoYRMMNjBQDWilOS.jpg?f=fotoalbum_tile)