Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Vraag

• larszzie
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 22-11 23:25
Beste Tweakers,

Op mijn nieuwe woning ben ik van plan zonnepalen te laten installeren. Ik lees al een tijdje mee in verschillende topics en heb nu zelf wat aanvragen gedaan bij verschillende leveranciers. Na het lezen in de verschillende topics dacht ik er uit te zijn dat het verstandig zou zijn om voor een simpele opstelling te gaan met ci. 3000 kWh jaaropbrengst ( 8 tot 10 panelen ), wat een paar procent boven mijn jaarverbruik is. En een opstelling te kiezen op het Zuiden / ZZW. Echter een aantal telefoontjes met leveranciers maakt me toch een beetje aan het twijfelen. Wellicht zouden jullie wat vragen waar ik nu nog mee zit kunnen beantwoorden.
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/YVvZGnHkZdjQn4rVJepWKpZUpFU=/800x/filters:strip_exif()/f/image/0bLOia5cI6KRdQQVnrRShc87.png?f=fotoalbum_large Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/mnD7ER6-rkDTdvZBtopkhhupQho=/800x/filters:strip_exif()/f/image/PIbqYD7qLkTFY7T3vPxdjrQE.png?f=fotoalbum_large
Beschikbare (dak)ruimte
Het hele kan kan gebruikt worden voor de panelen. Dit is ci. 4.5m x 9.5m, maar ik verwacht niet het gehele dak nodig te hebben.
Schaduw
Geen. Er zijn geen bomen o.i.d. in de buurt waar ik rekening mee hoef te houden.
Jaarverbruik
Mijn verwachte jaarverbruik ligt rond de 2900kWh.
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase
Budget en doel
Ik heb ci. 4.000 tot 5.000 gereserveerd voor de inverstering. Dit is inclusief panelen, omvormer(s), constructie, installatie en overige materialen.
Wie gaat het project uitvoeren
Nader te bepalen externe partij.
Bijhouden van data
Het zou fijn zijn als de omvormer uit te lezen is, zodat de data bijgehouden kan worden.
Reeds verkregen offertes
Op dit moment heb ik 7 offertes aangevraagd / ontvangen, waarvan 2 met micro omvormers:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/IuIeAjiAozaibHkDz6IH9PJCuVg=/800x/filters:strip_exif()/f/image/sKDbuk9ca1XxkzI151g3q6za.png?f=fotoalbum_large
Regio
Rotterdam
Vragen
Na wat zoekwerk en gesprekken met verschillende leveranciers heb ik toch nog een aantal vragen:
  • Ik werk overdag thuis en ben in de gelegenheid om wasmachine, vaatwasser, stofzuiger etc. aan te zetten op momenten dat mijn opbrengst het hoogst is. Ik ben niet van plan veel meer te gaan gebruiken in de toekomst. Zijn er, wanneer de salderingsregeling wordt beperkt (met de wetenschap dat ik mijn gebruik aan de zonuren redelijk kan aanpassen) nog meer pro's/con's om wel/niet voor een Oost/West opstelling te gaan in mijn situatie?
  • Van een leverancier hoorde ik over dat hij geen grote panelen adviseerde, omdat deze vaak sneller kapot gaan en dus een stuk minder duurzaam zijn. Nu heb ik een aantal offertjes met 400Wp panelen, wat redelijk groot lijkt te zijn. Zijn dit wel redelijk duurzame panelen of kan ik toch beter voor wat kleinere panelen gaan?
  • De meeste van de bovenstaande offertes zijn opgevraagd bij wat grotere partijen. De lokale aanbieder zat gelijk met een prijs van € 1,94/Wp aan de hoge kant. Zijn er grote nadelen aan in zee gaan met een wat grotere partij?
  • Ik dacht zelf dat werken met Micro omvormers totaal overbodig is in mijn situatie. Er is weinig schaduw, dus hoef geen rekening te houden met dat het ene paneel meer/minder oplevert dan het andere. Ik heb ruimte in huis voor een omvormer. De prijs van een normale omvormer ligt een stuk lager. Kloppen deze aannames of is het toch (met welke reden) het overwegen waard om naar Micro omvormers te kijken?
  • Zijn bovenstaande offertes een beetje realistisch of kan ik er beter nog een paar aanvragen bij bijvoorbeeld wat andere lokale partijen?

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Nu online
Ik werk overdag thuis en ben in de gelegenheid om wasmachine, vaatwasser, stofzuiger etc. aan te zetten op momenten dat mijn opbrengst het hoogst is. Ik ben niet van plan veel meer te gaan gebruiken in de toekomst. Zijn er, wanneer de salderingsregeling wordt beperkt (met de wetenschap dat ik mijn gebruik aan de zonuren redelijk kan aanpassen) nog meer pro's/con's om wel/niet voor een Oost/West opstelling te gaan in mijn situatie?
Qua opbrengst verdeling over de dag is het verschil tussen zuid 10 graden helling en oost 10 graden helling niet zo groot. Allebei is bijna plat. Zuid wekt op jaarbasis toch nog net iets meer op. oostwest in de avond wellicht iets meer.
Voor een simpel dak als dit is een stringomvormer het best. Maar die wil het liefst 12 panelen per richting en zeker sommige goedkopere merken beginnen pas echt goed te werken vanaf 5 of meer panelen per richting. Met het aantal panelen dat je wilt en het beschikbare dakoppervlak vind ik alles richting zuid dus een veel logischer keuze.
Van een leverancier hoorde ik over dat hij geen grote panelen adviseerde, omdat deze vaak sneller kapot gaan en dus een stuk minder duurzaam zijn. Nu heb ik een aantal offertjes met 400Wp panelen, wat redelijk groot lijkt te zijn. Zijn dit wel redelijk duurzame panelen of kan ik toch beter voor wat kleinere panelen gaan?
Hier heb ik nog nooit van gehoord. Lijkt me een beetje WC-eend.
Ik dacht zelf dat werken met Micro omvormers totaal overbodig is in mijn situatie. Er is weinig schaduw, dus hoef geen rekening te houden met dat het ene paneel meer/minder oplevert dan het andere. Ik heb ruimte in huis voor een omvormer. De prijs van een normale omvormer ligt een stuk lager. Kloppen deze aannames of is het toch (met welke reden) het overwegen waard om naar Micro omvormers te kijken?
Ja micro's vind ik ook overbodig.
Zijn bovenstaande offertes een beetje realistisch of kan ik er beter nog een paar aanvragen bij bijvoorbeeld wat andere lokale partijen?
De aanbieding met die 10 panelen van 400 Wp lijkt me wel wat. Bestellen via een webshop die ook installeert is wellicht nog net iets goedkoper, maar die sturen vaak geen verkoper langs.

Heb je al airco trouwens? Eventueel daar alsvast een paneeltje extra voor leggen. Of als je ook met de airco wilt verwarmen een rijtje panelen extra.

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

• larszzie
Thanks voor de reactie!
De aanbieding met die 10 panelen van 400 Wp lijkt me wel wat. Bestellen via een webshop die ook installeert is wellicht nog net iets goedkoper, maar die sturen vaak geen verkoper langs.
Het leek me ook een goede optie, maar is het niet super zonde als ik zoveel meer panelen neer leg dan dat ik daadwerkelijk gebruik?

• OneTimer
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 22:31
Misschien ga je in de toekomst elektrisch verwarmen of komt er een elektrische auto. Als je dan weer extra panelen moet laten leggen ben je 2x installatiekosten kwijt.

Quatt | Tado X | Vloerverwarming | 9x 435 Wp Enphase IQ8+ | Marstek Venus E 5,12 kWh v151 | HW P1

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
@larszzie Juist met de afbouw van saldering wordt meer hebben liggen aantrekkelijker: Het verhoogd je direct eigen verbruik (waar je dus geen 15.5+levertarief over betaald). Daarnaast krijg je gewoon betaald voor niet gesaldeerde teruglevering (het lijkt richting 75% levertarief te gaan). Een systeem met goede prijs produceert voor minder.

Je kunt zeker tot 16 stuks O-W, of 15 ZZW gaan. O-W kun je met grotere panelen wat meer oppervlak bedekken (maar gaat ook wel meer kosten). ZZW is voordeligste. Dat laatste is denk ik de beste optie.

ZZW kan ook met panelen van 2 meter, dan gaan er 12 op. Weer iets minder kosten, maar ook minder opbrengst. Minder zou ik zeker niet doen ;-)

[ Voor 11% gewijzigd door Ronald op 10-06-2021 08:43 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Mijn favoriete lijstje
16x Vertex 400 oost/west op dual betonvoeten in landscape, 10 graden helling, 12 voeten benodigd.
2 eilandjes van 8 panelen / \ / \
afhankelijk van de hoogte dakrand (schaduw) plaats je ze zo: / \ of zo: \ /

En een sma voor de makkelijke logging.
https://www.sun-solar.nl/...n-met-zwarte-frame-e-179/
https://www.sun-solar.nl/...en-hellingshoek-sunsolar/
https://www.winkelman-zon...usief-webconnect-wif.html

SMA kan sun-solar leveren als je het (expliciet) zou vragen
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/n_vhhBm0MFlonk8-ergSCr5mySA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/NvJbBQIw1vO4atG0skDdAfmi.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/7dZvnmGM6XAIXUxJg1eKa8nptmA=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/na3HWqHiAvmXHNJ1QAgd2mWX.jpg?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/58RNG_5zmR8gOpNq1KJLGHWHhKc=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/ESIFWsEERoYRMMNjBQDWilOS.jpg?f=fotoalbum_tile

Als je handig bent monteer je het zelf.

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:22

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
larszzie schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:12:
Huidige elektriciteitsaansluiting
1-fase
Heb het al vaker hier gezegd en het is niet het meest sexy aspect van PV plaatsen, maar denk aan de aanpassing van je meterkast voor dat extra vermogen, zeker op 1-fase. Meeste meterkasten zijn maar gebouwd voor 40A. Zie mooie paper van ABB.

Ervaring leert hier helaas dat de meeste PV boeren dit skippen.

[ Voor 5% gewijzigd door Septillion op 10-06-2021 09:36 ]

• antidote
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:21
Mede daarom zou ik een 3600W omvormer nemen, en daarbij 11 panelen met 400Wattpiek. Dat is relatief weer iets voordeliger dan 10 panelen en blijft ongeveer binnen het budget.
Met 11 panelen kom je dichter bij de optimale ingangsspanning voor de omvormer, en een mooie verhouding (bijna 82%) tussen het vermogen van de omvormer en het totaal Wp van de panelen.

Voor een 3600W omvormer neem ik aan dat de meterkast niet hoeft te worden omgebouwd, de omvormer kan eventueel met een PV-verdeler op de wasmachinegroep.

De panelen kunnen relatief vlak gelegd (10 graden) in een Zuidwest opstelling, dat is het meest rendabel. Een Oost/West opstelling kan ook prima op deze omvormer, maar dan moet je meer panelen leggen voor dezelfde opbrengst.

• Ronald
PV verdeler voorkomt niet dat je 56A door je meterkast bedrading kan trekken; welke doorgaans slechts voor 40A is ontworpen. Dit is waar het document van ABB op wijst.

PV verdeler voorkomt dat je meer dan 16A door je wasmachinegroep trekt.

Oplossing van ABB vereist 1 extra 40A automaat in de meterkast.

En op 1x35A is een 20A automaat voldoende selectief, dus een 4.2kW omvormer kan prima... Echt geen goede reden maar minder neer te leggen 8)7

PV verdeler + installatie is ook niet gratis. Dus als het mogelijk is, gewoon een eigen kabel van voldoende dikte.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• larszzie
OneTimer schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 00:38:
Misschien ga je in de toekomst elektrisch verwarmen of komt er een elektrische auto. Als je dan weer extra panelen moet laten leggen ben je 2x installatiekosten kwijt.
Ik besef me inderdaad dat een beetje ruimte in je opbrengst idd wel handig is, al is het alleen maar om de installatiekosten een beetje te compenseren.

12+ Lijkt me dan nog steeds een beetje overkill.
Ronald schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 08:30:
@larszzie Juist met de afbouw van saldering wordt meer hebben liggen aantrekkelijker: Het verhoogd je direct eigen verbruik (waar je dus geen 15.5+levertarief over betaald). Daarnaast krijg je gewoon betaald voor niet gesaldeerde teruglevering (het lijkt richting 75% levertarief te gaan). Een systeem met goede prijs produceert voor minder.
...
ZZW kan ook met panelen van 2 meter, dan gaan er 12 op. Weer iets minder kosten, maar ook minder opbrengst. Minder zou ik zeker niet doen ;-)
Zo had ik het inderdaad nog niet bekeken, dat je direct eigen verbruik ook verhoogt.
Maar toch; Als ik zelf 2900 verbruik en daarnaast nog 1000 extra kWh ga terugleveren, krijg je toch ongeacht de salderingsregeling toch überhaupt maar een cent of 7 voor je kWh. Dat maakt 25+% extra opwekken toch een heel stuk minder aantrekkelijk (naast een beetje rekening houden met een klein beetje extra verbruik in de toekomst)? Of zie ik dat toch verkeerd?
Septillion schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:34:
[...]

Heb het al vaker hier gezegd en het is niet het meest sexy aspect van PV plaatsen, maar denk aan de aanpassing van je meterkast voor dat extra vermogen, zeker op 1-fase. Meeste meterkasten zijn maar gebouwd voor 40A. Zie mooie paper van ABB.

Ervaring leert hier helaas dat de meeste PV boeren dit skippen.
Hier had ik inderdaad nog niets over gehoord. Als ik even een kleine rekensom maak: 4000Wp/220V ~= 18.2A. Dat zou bij een installatie van ci. 10 panelen dan toch niet aan de orde zijn?

• Ronald
@larszzie Een goed ontworpen systeem met goede prijs wekt op tegen vrij ruim onder de 7ct, waarmee het dus al beter rendeert dan je spaargeld.

Maar de belangrijke factor is die 24ct/kWh die je niet importeert omdat je het direct van de panelen trekt.
Van elke kWh extra opwek verbruik je afhankelijk van je situatie 30-50% direct zelf.

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 23:22

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
larszzie schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 23:02:
Hier had ik inderdaad nog niets over gehoord. Als ik even een kleine rekensom maak: 4000Wp/220V ~= 18.2A. Dat zou bij een installatie van ci. 10 panelen dan toch niet aan de orde zijn?
Ah, dus je gaat volledig off-grid? ;)

Zo niet, heb je ook nog steeds de stroom van het net tot je beschikking. Ofwel, je hebt 35A (PV) + 18,2A (net) = 53,2A. Dat is dus een aardige overbelasting van een 40A systeem.

En dan heb ik nog niet eens gerekend met de afzekerwaarde van de PV.

[ Voor 8% gewijzigd door Septillion op 11-06-2021 08:57 ]

Pagina: 1