Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Zonnepanelen nieuwbouw woning

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1Henk 'm!

• xares
  • Registratie: januari 2007
  • Laatst online: 15:34
Wij hebben een twee kapper nieuwbouwhuis gekocht (volgend jaar opgeleverd) en ik ben op zoek naar wat advies voor uitbereiding van de zonnepanelen.

De bouwer zou aan de voorkant 10 panelen plaatsen, maar wegens een dakkapel van 3 meter breed passen er maar 9 panelen op. Paneel nummer 10 moeten ze ergens anders plaatsen.

1 Paneel op het achterdakvlak ziet er wat gek uit en nu of in de toekomst zou ik de panelen sowieso willen uitbreiden.

Om een goede offerte te krijgen van de bouwer ben ik mij aan het inlezen over zonnepanelen en heb nog een aantal vraagtekens:

Locatie extra zonnepanelen:
De bouwer kan de extra panelen op de garage of het achterdakvlak plaatsen. Dat laatste lijkt mij het gunstigst voor de opbrengst (oost-west).

Nadeel is op het westen "maar" 9 panelen, en oosten wellicht een stuk of 10 minimaal. Ik probeer zo min mogelijk het salderen verhaal mee te nemen omdat dit waarschijnlijk stopt in de toekomst.

Waarschijnlijk zullen de buren geen dakkapel nemen omdat aan de achterkant een stuk bezet is door de technische ruimte (Warmtepomp vat etc.) Voorlopig nog geen bomen etc. Dus weinig schaduw?

(standaard) Zonnepanelen voorkant:
Wegens de schaduw van een fransbalkon van de buren en ons eigen dakkapel is het wellicht slim om power optimizers te laten plaatsen aan de voorkant?

Zonnepanelen achterkant:
Wellicht alleen wat schaduw van de buitenunit van de warmtepomp. Geen power optimizers nodig? Of heb je die al nodig voor een beetje schaduw op 1 paneel?

Zonnepanelen voor en achterkant:
Omvormer nodig i.v.m. oost-west setup met 2 of 3 trackers?
Bij een oost-west opstelling is de keuze van de omvormer enorm belangrijk. Niet elke omvormer is geschikt. Er dient namelijk gekozen te worden voor een omvormer met minimaal 2 zogenaamde trackers (zie omvormers vergelijken). De tracker optimaliseert de installatie. Omdat de oost- en westzijde afzonderlijke karakteristieken hebben, dient elke zijde aangesloten te worden op een aparte tracker. Daarnaast dient in de meeste gevallen minimaal 6 zonnepanelen (ca. 1500 WP) op een tracker aangesloten te worden, anders wordt er niet voldoende opstartspanning gehaald om de omvormer überhaupt te laten werken.
Heeft u op één zijde te maken met schaduw, dan is het te overwegen om een omvormer met 3 trackers aan te schaffen. Ook dan geldt dat er minimaal 6 zonnepanelen per tracker aanwezig moeten zijn.
Bron: https://www.zonnepanelen.net/oost-west-zonnepanelen/

Offerte/prijzen:
Ik heb nog geen concrete prijzen/merken/types, ik verwacht dat de bouwer wat duurder zal zijn dan een ander bedrijf. Maar om tot een goede offerte te komen wil ik zelf van te voren al weten wat ik nodig heb wat betreft de power optimizers en trackers.

Ze gaven zelf al aan dat ze het vervelend vonden en wellicht een kortingprijs konden maken voor meer zonnepanelen.

Huidig verbruik:

2800 kWh per jaar

Dat is zonder:
- Warmtepomp +- 1000 kWh per jaar
- Opladen Tesla Model 3 LR, zal ongeveer 1800 kWh per jaar zijn (zakelijke kWh's)

Totaal: +- 5600 kWh

Situatie:

Alvast dank voor jullie tips en opmerkingen! :)

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 14:01
@xares
oke, je wil dus een oost west zo als ik heb.
voorbeeld dag:

oost-west halen op een ander moment hun top, daar door heb ik 6430Wp op een 4000W omvormer.

maar het probleem is een beetje, dat vrijwel elke omvormer minimaal 6 panelen per mpp wil hebben.
en voor oost-west is 2x8x3??Wp eigenlijk het minimaalste wat je kan doen, als je verstandig bent.
(ja er zijn uitzondering, maar die zijn allemaal duurder.)
2x8x350Wp=5600Wp en kan al leuk op een 3600W omvormer, en die zijn maar 16A.
dus erg goedkoop in aanleg.

(je hebt niet perse 2x een mpp nodig, je kunt ook 2 stringen parallel op 1 mpp hangen.
maar een omvormer met 2x een mpp, kost amper iets meer, dus is vrij zinloos.)

om op mijn dak een 7600 kWh te halen per jaar.
zie opbrengst:

ongeveer 850kWh/kWp, wat dan neer komt op 7600 / 0,85 = +/- 9000Wp. ;)

(ik denk dat de warmtepomp met 3000kWh te hoog geschat is.
maar dit is ook een moeilijke schatter, maar met die hoeveelheid vervangt je met gemak een 1200-1500m3 gas en dat is erg veel voor een nieuwbouw huis met nieuwbouw isolatie. ;) )

edit:
met veel moeite krijg ik 1600-1800kWh per jaar in de warmtepomp.
maar hier na stook ik nog bij met gas, nu een +/-120m3 dit is inc het koken op gas.
laat ik er een 800kWh bij rekenen dat haal ik de 3000kWh nog niet, en dit in niet een nieuwbouw huis, en met maar matige isolatie. ;)

[Voor 7% gewijzigd door migjes op 09-06-2021 11:57]

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • +2Henk 'm!

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
Hoe gaan ze paneel no 10 aansluiten?

Zou ze die mooi op de garage laten leggen met een eigen microomvormer.
Als die set van 9 een beetje een fatsoenlijke set is zou ik die mooi laten liggen.
Zelf dan aan de andere zijde een set bijleggen met een eigen ondergedimensioneerde omvormer.
dan heb je iig spreiding op 2 fases.
Idealiter echter, gooi je alles eraf en doe je een flinke set aan beide zijden op 1 3-fase omvormer.
Heb je dat al voorgesteld trouwens, de gehele set laten vervallen tegen minderprijs? Je niet laten afschepen met bs argumenten over dat het nodig is voor de EPC, dat is het niet, je mag dat zelf in eigen beheer later ook uitvoeren.

Acties:
  • +1Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 13:33
Laat die bouwer 9 panelen van een iets hoger wattage plaatsen dan is 9 panelen gewoon genoeg. Het gaat immers om het totaalvermogen.
Dan kun je straks lekker zelf verder uitbreiden wat je wil.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

• bbbrumbrum
  • Registratie: november 2003
  • Niet online
No Hands schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:22:
Laat die bouwer 9 panelen van een iets hoger wattage plaatsen dan is 9 panelen gewoon genoeg. Het gaat immers om het totaalvermogen.
Dan kun je straks lekker zelf verder uitbreiden wat je wil.
Waar vind je 7600/9=850WP panelen? :+

• xares
migjes schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:53:
@xares
maar dit is ook een moeilijke schatter, maar met die hoeveelheid vervangt je met gemak een 1200-1500m3 gas en dat is erg veel voor een nieuwbouw huis met nieuwbouw isolatie. ;) )

edit:
maar hier na stook ik nog bij met gas, nu een +/-120m3 dit is inc het koken op gas.
laat ik er een 800kWh bij rekenen dat haal ik de 3000kWh nog niet, en dit in niet een nieuwbouw huis, en met maar matige isolatie. ;)
Dank voor de uitgebreide post, ziet er goed uit jou oost-west setup!
Nadeel is dat mijn oost opbrengst hoger zal gaan worden, maar wellicht kan ik daar wat mee spelen door op tactische momenten de auto op te laden.

Warmtepomp verbaasde ik mij ook over inderdaad, we hebben nu een huis uit 2008 en hebben we kachel denk ik 14 dagen aan staan in het jaar. Dus ik vermoed inderdaad dat dit wel flink omlaag kan. Heb het aangepast in de TS.
bbbrumbrum schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:04:
Hoe gaan ze paneel no 10 aansluiten?
Paneel 10 willen ze ergens anders neer leggen (op onze kosten).

Keuzes:
- Kleinere dakkapel zodat het 10e panel past
- Betalen voor de kabels en evt. extra omvormer voor het 10e panel

Echter vinden ze het zelf vervelend dat het 10e panel niet past en hebben ze zelf aangeboden om te kijken of we nog meer panelen willen en ze dan een scherpe offerte daar vooruit brengen.
bbbrumbrum schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:04:

Heb je dat al voorgesteld trouwens, de gehele set laten vervallen tegen minderprijs? Je niet laten afschepen met bs argumenten over dat het nodig is voor de EPC, dat is het niet, je mag dat zelf in eigen beheer later ook uitvoeren.
Dit is ook iets wat ik voor wil stellen, dan heb ik volledige keuzevrijheid. Maar ik wil eerst even afwachten wat hun aanbod is. Wellicht is het een goed aanbod tegen een "normale" prijs.

• No Hands
bbbrumbrum schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 12:40:
[...]

Waar vind je 7600/9=850WP panelen? :+
Die staan waarschijnlijk naast de 7600/10=760 Wp panelen. |:(

7600 was wat er totaal opgewekt moest worden, dus als die 9 panelen 3060Wp zijn dan kan de rest op de andere kant van de woning komen.

Acties:
  • +2Henk 'm!
  • Pinned

• migjes
@xares
ik denk dat je lager uit gaat komen met de warmtepomp, maar hoeveel is erg persoonlijk.
(iemand met 2 tienerdochters in huis gebruikt meer tap water als een vrijgezel.)

is het geen idee.
om de huidige leverancier, gewoon een 16A groep te laten aanleggen. (dit moet toch.)
en daar dan 9 panelen op dak te laten installeren.
maar de omvormer te vervangen voor een 3600W verzie met 2x een mpp.
(dit kan zelfs nog goedkoper zijn als ze nu rekenen.)

een omvormer kan zonder problemen hinkelen op 1 mpp, heeft hij geen last van.
later vul je de andere mpp nog eens met 8 tot 12 panelen.

verder is mijn opbrengst ook belangrijk.

na heel wat optimalisaties heb ik de zaak zo gekregen dat ik 850kWh/kWp haal.
(hobby en zelf bouw geeft experimenteer ruimte.)
dus als je nu 9x350Wp laat leggen op een 3600W omvormer, dan haal je ongeveer 2600-2700kWh per jaar.
genoeg voor de warmtepomp en later laat je gewoon nog wat panelen bij leggen.
(kun je na dit avontuur ook weer een beetje financial bij komen, gaat gewoon niet in de koude keren zitten een huis bouwen, veel kleine kosten die er in hakken.)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• xares
Dat zou inderdaad ook nog kunnen, kabels alvast naar boven inclusief groep van 16A.

Nadeel is wel dat ze er perse 10 kwijt willen (bouwvergunning, BENG norm), maar ik ga even informeren hoeveel Wp dat precies moet zijn.

Acties:
  • +2Henk 'm!

• No Hands
xares schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 14:02:
Dat zou inderdaad ook nog kunnen, kabels alvast naar boven inclusief groep van 16A.

Nadeel is wel dat ze er perse 10 kwijt willen (bouwvergunning, BENG norm), maar ik ga even informeren hoeveel Wp dat precies moet zijn.
Je kunt dat gewoon afwimpelen, zie: https://www.installatie.n...an-mijn-schaampanelen-af/

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: maart 2003
  • Nu online

Gerco-M

mijn tornado res.

Ik zou even puzzelen met oost en dan kijken hoeveel panelen daar op passen. Wel even opletten dat je een stukje wegblijft bij de warmtepomp kwa schaduw maar verder gewoon volleggen hoor.

De schaduw aan de andere kant heb je weinig last van denk ik! Dat fransbalkon van de buren zit aan de noordkant, dus de zon moet wel heel rare dingen doen wil daar schaduw van op jouw panelen vallen ;) Als je daar een normaal stukje van wegblijft gaat het al goed denk ik. En dan nog als er schaduw is, is dat heel laat op de dag als de zon kracht toch al minimaal is.

Dus ik zou hier toch niet investeren in optimizers of weet ik veel wat, en gewoon van dat budget extra panelen op oost leggen want dat leverd praktisch altijd meer op.

Het is natuurlijk mogelijk dat je bouwer een heel scherpe prijs kan bieden voor extra panelen op oost, maar als die daar toch teveel voor vraagt kan je inderdaad doen zoals anderen noemen en het later gewoon zelf laten aanleggen. En voor nu gewoon met 9 panelen. Of zelfs nu zonder panelen. En dan het zelf laten doen van een complete installatie op 3 fase voor beide kanten van het dak.

Met je huidige en verwachte stroomgebruik is het hele dak volleggen met zoveel mogelijk panelen helemaal geen luxe! Maar zeker wel noodzaak na saldering.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 2 x MHI L/L (71SRK / 35ZSX)

• Kees_frl
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 15:44
Gerco-M schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:40:
Ik zou even puzzelen met oost en dan kijken hoeveel panelen daar op passen. Wel even opletten dat je een stukje wegblijft bij de warmtepomp kwa schaduw maar verder gewoon volleggen hoor.

De schaduw aan de andere kant heb je weinig last van denk ik! Dat fransbalkon van de buren zit aan de noordkant, dus de zon moet wel heel rare dingen doen wil daar schaduw van op jouw panelen vallen ;) Als je daar een normaal stukje van wegblijft gaat het al goed denk ik. En dan nog als er schaduw is, is dat heel laat op de dag als de zon kracht toch al minimaal is.

Dus ik zou hier toch niet investeren in optimizers of weet ik veel wat, en gewoon van dat budget extra panelen op oost leggen want dat leverd praktisch altijd meer op.

Het is natuurlijk mogelijk dat je bouwer een heel scherpe prijs kan bieden voor extra panelen op oost, maar als die daar toch teveel voor vraagt kan je inderdaad doen zoals anderen noemen en het later gewoon zelf laten aanleggen. En voor nu gewoon met 9 panelen. Of zelfs nu zonder panelen. En dan het zelf laten doen van een complete installatie op 3 fase voor beide kanten van het dak.

Met je huidige en verwachte stroomgebruik is het hele dak volleggen met zoveel mogelijk panelen helemaal geen luxe! Maar zeker wel noodzaak na saldering.
Stomme vraag misschien - maar waarom is het dak vol leggen juist goed mbt na saldering? Niet juist minder pakken?

Vind dat een lastige te bedenken :)

• Gerco-M
  • Nu online

Gerco-M

mijn tornado res.

@Kees_frl Nou met saldering mag je net zoveel opwekken als gebruiken om je energierekening op nul te houden. Maar na saldering krijg je voor je overtollige zomer stroom maar bv 5 cent en moet je in de winter betalen voor wat je niet opwekt a 23 cent, dus netto moet je dan weer flink betalen op je energierekening. Als je dan veel meer opwekt in de zomer dan je in de winter gebruikt kan je het verschil aardig compenseren om je energierekening toch laag te houden.

En natuurlijk als je meer opwekt heb je in de winter ook meer opwek zodat je de hoeveelheid die je dan alsnog moet aankopen zo laag mogelijk kan houden.
Ook is het goed om je opwek zo constant mogelijk te krijgen omdat niemand in de zomer midden op de dag piekvermogen nodig heeft. Dus spreiden over de dag met een oost - west opstelling is heel goed, en ook is meer panelen heel goed bij bewolkt weer in het voorjaar / najaar / winter omdat dan de orientatie (noord oost zuid of west) niet uitmaakt eigenlijk. En hoe meer je zelf opwekt hoe minder je hoeft te kopen in de mindere jaargetijden natuurlijk.

Dus daarom is het altijd aan te raden om je eigen jaar opwek zo hoog mogelijk te krijgen eigenlijk. Als je een groot dak hebt, gebruik het dan ook nuttig! Ik had plek voor 49 panelen dus ik heb er 49 gelegd ;)

• Kees_frl
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 15:44
Gerco-M schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:27:
@Kees_frl Nou met saldering mag je net zoveel opwekken als gebruiken om je energierekening op nul te houden. Maar na saldering krijg je voor je overtollige zomer stroom maar bv 5 cent en moet je in de winter betalen voor wat je niet opwekt a 23 cent, dus netto moet je dan weer flink betalen op je energierekening. Als je dan veel meer opwekt in de zomer dan je in de winter gebruikt kan je het verschil aardig compenseren om je energierekening toch laag te houden.

En natuurlijk als je meer opwekt heb je in de winter ook meer opwek zodat je de hoeveelheid die je dan alsnog moet aankopen zo laag mogelijk kan houden.
Ook is het goed om je opwek zo constant mogelijk te krijgen omdat niemand in de zomer midden op de dag piekvermogen nodig heeft. Dus spreiden over de dag met een oost - west opstelling is heel goed, en ook is meer panelen heel goed bij bewolkt weer in het voorjaar / najaar / winter omdat dan de orientatie (noord oost zuid of west) niet uitmaakt eigenlijk. En hoe meer je zelf opwekt hoe minder je hoeft te kopen in de mindere jaargetijden natuurlijk.

Dus daarom is het altijd aan te raden om je eigen jaar opwek zo hoog mogelijk te krijgen eigenlijk. Als je een groot dak hebt, gebruik het dan ook nuttig! Ik had plek voor 49 panelen dus ik heb er 49 gelegd ;)
Bedankt voor je uitleg - zal eens goed kijken. PV komt nu op dak zuid/zuid oost maar misschien toch maar eens nadenken over ook een paar op noord/noordwest

• Fr33z
  • Registratie: december 2003
  • Laatst online: 15:25
xares schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 14:02:

Dan moeten ze iets beter kijken naar hun documentatie. In zo'n aanvraag staat gewoon "Aantal panelen" * "vermogen per paneel". Dus als zij gewoon 9 x 370Wp leggen ipv 10x 325Wp ofzo zijn ze er ook.

• xares
Dank je wel voor alle tips!
Ik hoop volgende week wat concreets te kunnen melden over de tarieven voor uitbreiding.

Ik ga ook even kijken of ik zelf de bouwvergunning ergens kan opvragen om eens te kijken wat daar in staat wat betreft minimaal aantal Wp opwek er nodig is.

• Bravertal
  • Registratie: januari 2012
  • Laatst online: 15:01
migjes schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 11:53:
@xares
oke, je wil dus een oost west zo als ik heb.
voorbeeld dag:
[Afbeelding]
oost-west halen op een ander moment hun top, daar door heb ik 6430Wp op een 4000W omvormer.

maar het probleem is een beetje, dat vrijwel elke omvormer minimaal 6 panelen per mpp wil hebben.
en voor oost-west is 2x8x3??Wp eigenlijk het minimaalste wat je kan doen, als je verstandig bent.
(ja er zijn uitzondering, maar die zijn allemaal duurder.)
2x8x350Wp=5600Wp en kan al leuk op een 3600W omvormer, en die zijn maar 16A.
dus erg goedkoop in aanleg.

(je hebt niet perse 2x een mpp nodig, je kunt ook 2 stringen parallel op 1 mpp hangen.
maar een omvormer met 2x een mpp, kost amper iets meer, dus is vrij zinloos.)

om op mijn dak een 7600 kWh te halen per jaar.
zie opbrengst:
[Afbeelding]
ongeveer 850kWh/kWp, wat dan neer komt op 7600 / 0,85 = +/- 9000Wp. ;)

edit:
Ik zie jouw mooie grafiekjes. Kan dat alleen met solaredge of gewoon ook met 2 strings. Ben zelf benieuwd wat mijn oostkant en wat mijn zuidkant apart opwekken.

• migjes
Bravertal schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 12:19:
[...]

Ik zie jouw mooie grafiekjes. Kan dat alleen met solaredge of gewoon ook met 2 strings. Ben zelf benieuwd wat mijn oostkant en wat mijn zuidkant apart opwekken.
deze is gewoon met een omvormer met 2x een mpp gemaakt.

ik gebruik wel opensource software er voor, omdat fabriek software vaak erg ruk is.
(zitten vreemde afronding systemen in die het meten soms helemaal ruk maken.)
als ik solaredge zou gebruiken, dan zou ik 24 van die lijntjes in de grafiek hebben.
dan kun je per paneel loggen.

alleen die logging van hier boven gebruik ik maar amper.
is leuk om een keer te zien, maar zegt zo weinig.
deze is veel belangrijker:

maak ik ook geheel geautomatiseerd.
(wat weer in houd: vrouw uitleggen hoe ze de externe meter moet aflezen, en zij houd het bij. ;) )

• Gerco-M
  • Nu online

Gerco-M

mijn tornado res.

Kees_frl schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 10:45:
[...]

Bedankt voor je uitleg - zal eens goed kijken. PV komt nu op dak zuid/zuid oost maar misschien toch maar eens nadenken over ook een paar op noord/noordwest
Ja als je een beetje plek hebt is dat wel mooi ja. Nu de saldering er nog een paar jaar is kan je het redelijk goed al terugverdienen terwijl je er na de saldering ook erg veel rendement van hebt natuurlijk.
En als ik de voorgestelde afbouw van de saldering goed begrepen heb dan kan je met veel meer opwek nog verder in de toekomst salderen voordat je de saldering volledig kwijt bent. Omdat per jaar het topje van de saldering er af gaat houd je dan veel meer over om mee te salderen. Als het nieuwe kabinet het al bestaande voorstel gaat volgen tenminste...

• cwrm63
  • Registratie: september 2020
  • Nu online
xares schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 13:01:
[...]

paneel 10 willen ze ergens anders neer leggen (op onze kosten).

Keuzes:
- Kleinere dakkapel zodat het 10e panel past
- Betalen voor de kabels en evt. extra omvormer voor het 10e panel

Echter vinden ze het zelf vervelend dat het 10e panel niet past en hebben ze zelf aangeboden om te kijken of we nog meer panelen willen en ze dan een scherpe offerte daar vooruit brengen.

[...]

Dit is ook iets wat ik voor wil stellen, dan heb ik volledige keuzevrijheid. Maar ik wil eerst even afwachten wat hun aanbod is. Wellicht is het een goed aanbod tegen een "normale" prijs.
Mijn panelen liggen sinds een week op oost en west. Had ook een probleem met de dakkapel en de pijp van de CV. Dit hebben we opgelost door 1 paneel portrait te leggen naast de kapel, in de zon zodat ik geen last heb van schaduw. Heb ik toch 2 strings van 6 panelen.
Wij hebben ze ook weggelaten bij de nieuwbouw en nu, 1 jaar later, in eigen beheer laten leggen. Kan je ook kijken naar panelen met veel kWp

PV Output - 4560 Wp Oost/west op SMA 3.0, 1900 Wp West op SMA 1.5 Rijnsaterwoude, 6x 380 O40, 6x 380 ZW40, 5x 380 ZW20. Totaal 6460Wp

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True