Wij hebben een twee kapper nieuwbouwhuis gekocht (volgend jaar opgeleverd) en ik ben op zoek naar wat advies voor uitbereiding van de zonnepanelen.
De bouwer zou aan de voorkant 10 panelen plaatsen, maar wegens een dakkapel van 3 meter breed passen er maar 9 panelen op. Paneel nummer 10 moeten ze ergens anders plaatsen.
1 Paneel op het achterdakvlak ziet er wat gek uit en nu of in de toekomst zou ik de panelen sowieso willen uitbreiden.
Om een goede offerte te krijgen van de bouwer ben ik mij aan het inlezen over zonnepanelen en heb nog een aantal vraagtekens:
Locatie extra zonnepanelen:
De bouwer kan de extra panelen op de garage of het achterdakvlak plaatsen. Dat laatste lijkt mij het gunstigst voor de opbrengst (oost-west).
Nadeel is op het westen "maar" 9 panelen, en oosten wellicht een stuk of 10 minimaal. Ik probeer zo min mogelijk het salderen verhaal mee te nemen omdat dit waarschijnlijk stopt in de toekomst.
Waarschijnlijk zullen de buren geen dakkapel nemen omdat aan de achterkant een stuk bezet is door de technische ruimte (Warmtepomp vat etc.) Voorlopig nog geen bomen etc. Dus weinig schaduw?
(standaard) Zonnepanelen voorkant:
Wegens de schaduw van een fransbalkon van de buren en ons eigen dakkapel is het wellicht slim om power optimizers te laten plaatsen aan de voorkant?
Zonnepanelen achterkant:
Wellicht alleen wat schaduw van de buitenunit van de warmtepomp. Geen power optimizers nodig? Of heb je die al nodig voor een beetje schaduw op 1 paneel?
Zonnepanelen voor en achterkant:
Omvormer nodig i.v.m. oost-west setup met 2 of 3 trackers?
Offerte/prijzen:
Ik heb nog geen concrete prijzen/merken/types, ik verwacht dat de bouwer wat duurder zal zijn dan een ander bedrijf. Maar om tot een goede offerte te komen wil ik zelf van te voren al weten wat ik nodig heb wat betreft de power optimizers en trackers.
Ze gaven zelf al aan dat ze het vervelend vonden en wellicht een kortingprijs konden maken voor meer zonnepanelen.
Huidig verbruik:
2800 kWh per jaar
Dat is zonder:
- Warmtepomp +- 1000 kWh per jaar
- Opladen Tesla Model 3 LR, zal ongeveer 1800 kWh per jaar zijn (zakelijke kWh's)
Totaal: +- 5600 kWh
Situatie:
/f/image/JGV15Ofsw9FUCv35RhgPKBXb.png?f=fotoalbum_large)
Alvast dank voor jullie tips en opmerkingen!
De bouwer zou aan de voorkant 10 panelen plaatsen, maar wegens een dakkapel van 3 meter breed passen er maar 9 panelen op. Paneel nummer 10 moeten ze ergens anders plaatsen.
1 Paneel op het achterdakvlak ziet er wat gek uit en nu of in de toekomst zou ik de panelen sowieso willen uitbreiden.
Om een goede offerte te krijgen van de bouwer ben ik mij aan het inlezen over zonnepanelen en heb nog een aantal vraagtekens:
Locatie extra zonnepanelen:
De bouwer kan de extra panelen op de garage of het achterdakvlak plaatsen. Dat laatste lijkt mij het gunstigst voor de opbrengst (oost-west).
Nadeel is op het westen "maar" 9 panelen, en oosten wellicht een stuk of 10 minimaal. Ik probeer zo min mogelijk het salderen verhaal mee te nemen omdat dit waarschijnlijk stopt in de toekomst.
Waarschijnlijk zullen de buren geen dakkapel nemen omdat aan de achterkant een stuk bezet is door de technische ruimte (Warmtepomp vat etc.) Voorlopig nog geen bomen etc. Dus weinig schaduw?
(standaard) Zonnepanelen voorkant:
Wegens de schaduw van een fransbalkon van de buren en ons eigen dakkapel is het wellicht slim om power optimizers te laten plaatsen aan de voorkant?
Zonnepanelen achterkant:
Wellicht alleen wat schaduw van de buitenunit van de warmtepomp. Geen power optimizers nodig? Of heb je die al nodig voor een beetje schaduw op 1 paneel?
Zonnepanelen voor en achterkant:
Omvormer nodig i.v.m. oost-west setup met 2 of 3 trackers?
Bron: https://www.zonnepanelen.net/oost-west-zonnepanelen/Bij een oost-west opstelling is de keuze van de omvormer enorm belangrijk. Niet elke omvormer is geschikt. Er dient namelijk gekozen te worden voor een omvormer met minimaal 2 zogenaamde trackers (zie omvormers vergelijken). De tracker optimaliseert de installatie. Omdat de oost- en westzijde afzonderlijke karakteristieken hebben, dient elke zijde aangesloten te worden op een aparte tracker. Daarnaast dient in de meeste gevallen minimaal 6 zonnepanelen (ca. 1500 WP) op een tracker aangesloten te worden, anders wordt er niet voldoende opstartspanning gehaald om de omvormer überhaupt te laten werken.
Heeft u op één zijde te maken met schaduw, dan is het te overwegen om een omvormer met 3 trackers aan te schaffen. Ook dan geldt dat er minimaal 6 zonnepanelen per tracker aanwezig moeten zijn.
Offerte/prijzen:
Ik heb nog geen concrete prijzen/merken/types, ik verwacht dat de bouwer wat duurder zal zijn dan een ander bedrijf. Maar om tot een goede offerte te komen wil ik zelf van te voren al weten wat ik nodig heb wat betreft de power optimizers en trackers.
Ze gaven zelf al aan dat ze het vervelend vonden en wellicht een kortingprijs konden maken voor meer zonnepanelen.
Huidig verbruik:
2800 kWh per jaar
Dat is zonder:
- Warmtepomp +- 1000 kWh per jaar
- Opladen Tesla Model 3 LR, zal ongeveer 1800 kWh per jaar zijn (zakelijke kWh's)
Totaal: +- 5600 kWh
Situatie:
/f/image/JGV15Ofsw9FUCv35RhgPKBXb.png?f=fotoalbum_large)
Alvast dank voor jullie tips en opmerkingen!
:strip_exif()/f/image/zEIjX9TSS3qKr0nySCXoVUOa.jpg?f=fotoalbum_large)
:strip_exif()/f/image/xrqNpmisQDI1Iybu21IeFxfe.jpg?f=fotoalbum_large)