Advies mbt vloer / egalisatie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:46
Dag mede-tweakers,
Ik zit met een dilemma.
Afgelopen maandag is de parket vloer eruit gehaald in de woonkamer en de dekvloer hiervan is mooi schoon opgeleverd. De keuken en de hal hebben een tegelvloer en het is niet helemaal duidelijk wat voor vloer daaronder ligt. Ik heb foto's van de bouw (2005) ontvangen waaruit duidelijk op te maken is dat er geen dekvloer is gestort in de keuken en vermoedelijk dus ook niet in de hal.
Er zit nu een 20mm hoogteverschil tussen de dekvloer en de tegelhoogte. Mijn eerst ingeving is de tegels eruit halen zodat het hoogteverschil nog maar 10mm is ongeveer.

17/18 juni wordt de vloerverwarming ingefreesd. Voor die tijd moet ik het dus klaar zijn om ingefreesd te worden.

Eigenlijk zijn er nog 2 opties?
1. Infrezen in de tegelvloer en na het dichtzetten laten egaliseren, dan komt er in de woonkamer minimaal 23mm egaline in en dat is vrij prijzig.

2. Tegelvloer eruit bikken en hopen dat de vloer eronder een beetje vlak te maken is. Daarna egaliseren is goedkoper want minder mm.

Kunnen jullie op basis van onderstaande foto's een advies geven ?

Tegel weggehaald, dit is het resultaat eronder

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/ISsNhOCoRTrP4NdupkIvqb_FOmg=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/v9iM8bVmCHZAcqzSoEtA7Of3.jpg?f=fotoalbum_large

Aansluiting tussen de dekvloer in de woonkamer en de tegelvloer

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/MZIZ8P86FEh6U--RprPhc89NSsc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/fw1W5AvBTe1E61nbmz9N243J.jpg?f=fotoalbum_large

Wat voor vloer ligt er onder de tegels ? Zijn deze tegels gelijmd of is het in een cement bed gelegd of ??

[ Voor 5% gewijzigd door smaij op 09-06-2021 10:07 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
optie 2.

tegels er uit, en aan de vloerverwarmingsmeneer vragen of het werkbaar/freesbaar is.
hier was het geen enkel probleem 2 weken geleden
zelf 70m2 tegels er uit getrokken en de lijmresten laten zitten.

hier is de frees door en overheen gekomen.

daarna de leidingen afgesmeerd, om daarna pas de vloer egaal te maken.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sturmer93
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 08:15
Ik denk dat het het beste is om de tegels er eerst uit te halen. Je zou ook optie 1 kunnen doen.(als de tegels goed vast zitten) En het vervolgens aan kunnen smeren met tegellijm en dan 2mm egaline er over heen te laten vloeien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WouterG
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09:48

WouterG

Dit is geen ondertitel

Ik zou vooral goed overleggen met de leverancier van de vloerverwarming en de vloerenboer die de nieuwe vloer gaat leggen. Wij hebben een hoop moeite gedaan om de vloer netjes te krijgen voordat ze kwamen maar uiteindelijk bleek dat ze best wat oneffenheden weg konden werken met de lijm die ze gebruikten. Bij ons is er uiteindelijk zelfs geen egaline gebruikt, de tegellijm waarmee we de sleuven dichtgesmeerd hebben was vlak genoeg.

Onze volgorde:
1. Oude tegels in keuken verwijderen, houten vloer woonkamer verwijderd
2. Tegellijm keuken weggefreesd, de lijmresten van de houtenvloer hebben we laten zitten (alleen de grootste oneffenheden afgestoken), overgang keuken naar woonkamer vlak gefreesd.
3. Vloerverwarming laten infrezen en daarna zelf dichtgesmeerd met tegellijm
4. Nieuwe houten vloer laten leggen (verlijmd).

Je kunt de lijmlaag onder de tegels mogelijk nog verwijderen met een vloerfreesmachine, deze kan de lijm eraf schrapen en mogelijk ook nog wat dekvloer.
Laat je wel adviseren door iemand die er verstand van heeft...

[ Voor 33% gewijzigd door WouterG op 09-06-2021 11:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Is er op basis van deze foto's te zien wat voor vloer er onder zit ?

Zijn er nog andere manieren om 2cm op te vangen ?

[ Voor 28% gewijzigd door smaij op 09-06-2021 14:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 20-06 12:30
Dat ziet er tegels met tegellijm uit; wellicht is de dikte volledig van lijm (al is dat wel redelijk dik; om aan te sluiten op andere vloer kan dat gebeuren). Je zou idd een vloerfrees kunnen huren om de lijm er af te krijgen en zo (op het eerste zicht, je foto lijkt me minder dan 2cm, en lijkt de dekvloer door te lopen onder de lijm) op gelijke hoogte te komen. Lijkt me aangewezen om dit te doen voor de vloerverwarming wordt ingefreesd.
Normale cementdekvloer is minimaal 5 a 7 cm, wellicht kan 2cm wel met anhydriet "vloeichape" wat als voordeel heeft dat je een mooi vlakke vloer hebt (maar heeft ook zijn nadelen).

Een heel belangerijke vraag: welke vloerbedekking wil je er op? Ga je weer parket en tegels combineren op dezelfde plekken, dan kom je weer uit met een hoogteverschil (en is het mss een optie om de tegels te laten zitten).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CMos
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 20-06 12:13
Het lijkt voor mij dat naftebakje gelijk heeft en de dekvloer gewoon doorloopt. Op foto 1 zie je de tegellijm, die kun je ook nog afbikken. Bij mij was de dekvloer een stuk harder als de lijmlaag en daardoor was het redelijk makkelijk de lijm netjes te verwijderen.

Dus ik zou proberen bij die test tegel nog een stukje meer weg te bikken van die lijm laag. Van bovenaf is dit wat lastiger maar als je eenmaal een stukje gedaan hebt dan kun je meer zijwaarts bikken.

[ Voor 13% gewijzigd door CMos op 10-06-2021 12:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Tegels eruit en vlak bikken. VV erin frezen en dan bekijken of egaliseren verder nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smaij
Dank jullie wel voor het meedenken!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/UF_JcLJwxRWNW_mkua_7qQr5KiA=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4QLf0taeojw5GWm3KZoPWbfN.jpg?f=fotoalbum_large

Ik heb deze foto gekregen van de vorige bewoners, de dekvloer is in ieder geval niet in 1x gestort dan en we vermoeden dat er geen dekvloer zit onder de tegels. Morgen ben ik er weer en zal het nog is verder uitzoeken.
De vloerverwarmings-mensen adviseren de tegels te laten zitten op basis van bovenstaande foto ivm die draadnetten.

Er komt uiteindelijk een PVC Clickvloer in, zelf gelegd dat is geen probleem. Egaliseren is dus wel nodig maar hoeft nog niet zo vlak te zijn als bij plak-PVC. Er zit een geïntegreerde ondervloer op die geschikt is voor vloerverwarming.

Anhydriet vloer heb ik naar gekeken, maar de 2 weken droogtijd ga ik niet redden met mijn planning.
Pagina: 1