Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChAoS Overlord
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 13-04 14:58
We kochten de naastgelegen woning en beginnen binnen een drietal maand aan de vernieuwing van de elektriciteit.

Ik las onlangs deze review productreview: Philips Hue wandschakelaarmodule review door JDFS en ben daardoor aan het denken geslagen over home automation. Ik ben flink wat gaan rondsnuisteren en ontdekte heel wat "vrijheid-blijheid" gehalte, maar kon jammer genoeg nog niet helemaal uitmaken wat de beste keuze zou zijn voor onze casus.

We zouden de elektriciteit volledig laten reviseren. Volgende keuzes werden al gemaakt:
  1. Zonnepanelen op het dak, omvormer van Sofar, thuisbatterij ook van Sofar
  2. Vloerverwarming met warmtepomp (merk/type/... nog te beslissen)
  3. CAT6A netwerkbekabeling en met aparte WiFi AP's en PoE (merk/type nog te beslissen)
De wens is om een home automation van de grond af op te bouwen (er is nog niks aanwezig, zelfs geen deurbel), die modulair is, ons niet bindt aan één specifiek domoticamerk en een zeer hoge WAF (Wife Acceptance Factor) heeft: stopcontacten moeten voelen als gewone stopcontacten, schakelaars moeten werken als gewone schakelaars.

Ik had al de indruk dat ik best kies voor:
  1. Een device om Home Assistant (en eerder niet OpenHAB?) op te draaien (NAS met docker of RPi)
  2. Schakelaars met Zigbee ingebouwd of klassieke schakelaars met aparte zigbee modules achter
  3. Een of meer bridges
Ik zit echter een beetje sloot met de "greenfield" opzet en wat dan de meest multifunctionele/polyvalente opzet is van te vertrekken.
Vragen zijn bvb:
Wat met verlichting? Kies ik voor reguliere verlichting die ik zelf slim maak met die schakelaars, of kies ik voor iets dat al slim is? Waarom (niet)?
Wat met deurbellen? Welke (slimme?) deurbel neem ik best en welk gongsysteem plaats ik erachter? Er lijken vele voor- en nadelen aan de verschillende keuzes.
Wat met sloten?Wat als je je voordeur wil ontgrendelen vanop afstand op basis van de slimme deurbel? Wat met garage/sectionaalpoort? En wat met andere deuren zoals de achterdeur? Aangezien het buitenschrijnwerk vervangen wordt, is dit het juiste moment om de richtlijnen aan de ramen/deuren-producent mee te geven.
Wat met thermostaten?Ik heb in de huidige woonst gewoon 1 enkele nest (en 3 nest protects) op een eerder eenvoudig systeem. Maar ik las her en der dat de Nest-integratie niet altijd de meest flexibele is, of heb ik het verkeerd voor?
...

De vraag is zeer open en ik wil gerust nog heel wat verder inlezen. De belangrijkste uitnodiging hierbij is om greenfield te denken. We hebben redelijk wat tijd en we kunnen het bijna beschouwen als een nieuwbouwproject (althans wat elektriciteit/home automation betreft).

Thanks!

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Septillion
  • Registratie: Januari 2009
  • Nu online

Septillion

Moderator Wonen & Mobiliteit
ChAoS Overlord schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 22:41:
[...]
  • Een of meer bridges Eén goede Zigbee stick
;)
Wat met verlichting?
Eén sluit het ander niet uit natuurlijk, je kunt mixen wat handig is. Het grote voordeel van domme lampen slim maken is dat je voor lampen van goede kwaliteit kunt gaan met hoge CRI. Deze zie je gewoon nog niet in de slimme lampen. Ook is het onder de streep goedkoper als je een armatuur hebt met meerdere lampen of je meerdere lampen toch altijd gezamelijk wilt doen. Maar zeker voor de lichtkwaliteit ben ik hier in alle leefruimtes voor domme lampen gegaan als hoofdverlichting.

Nadeel van domme lampen is dat je maar één parameter hebt die je kunt beïnvloeden. Dus geen kleurtjes of kleurtemperatuur aanpassen. Laatste kan je wel opvangen door DimTone / WarmGlow / DimToWarm lampen te gebruiken.

Met de andere zaken heb ik minder ervaring, ik heb alleen Zigbee thermostaatkranen op de radiatoren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• akatar
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10:52

Wat met verlichting? Kies ik voor reguliere verlichting die ik zelf slim maak met die schakelaars, of kies ik voor iets dat al slim is? Waarom (niet)?
Wat met deurbellen? Welke (slimme?) deurbel neem ik best en welk gongsysteem plaats ik erachter? Er lijken vele voor- en nadelen aan de verschillende keuzes.
Wat met sloten?Wat als je je voordeur wil ontgrendelen vanop afstand op basis van de slimme deurbel? Wat met garage/sectionaalpoort? En wat met andere deuren zoals de achterdeur? Aangezien het buitenschrijnwerk vervangen wordt, is dit het juiste moment om de richtlijnen aan de ramen/deuren-producent mee te geven.
Wat met thermostaten?Ik heb in de huidige woonst gewoon 1 enkele nest (en 3 nest protects) op een eerder eenvoudig systeem. Maar ik las her en der dat de Nest-integratie niet altijd de meest flexibele is, of heb ik het verkeerd voor?
.
Verlichting is heel persoonlijk, vind je bv hue verlichting mooi, dan is er geen enkele reden om niet voor hue te kiezen. Er is voor de meeste HA software wel een plugin voor.

de deurbel, daar zijn zoveel soorten en tyoes in, van unifi doorbell tot aeotec doorbell 6
Dit hangt er echt vanaf wat je wilt

De thermostaat, ga je werken met 1 thermostaat of iedere kamer apart bedienen?

Sorry dat het allemaal een beetje vaag is/blijft
Maar je wensen en wat het gaat/moet worden is ook een beetje vaag....

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Maeslant
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online
Voor verlichting ben ik dus groot fan van qubino dimmers, deze worden achter een schakelaar geplaatst.

Hoge WAF aangezien het nog werkt zonder systemen.

Handige integratie met Home assistant.

En het grote voordeel, als je systeem uitvalt werkt alles nog.

Update;

- Een andere grote tip; als je dingen gaat automatiseren, zorg dat je eerst zelf goed test voordat je het de rest van het huis uitlegt. Met veel dingen vertelde ik na 2 weken hoe het werkt, en dan is het stabiel. Dat maakt het allemaal makkelijker. En nooit iets wijzigen zonder het oude te laten werken, daar zijn ze immers gewend aan.

[ Voor 39% gewijzigd door Maeslant op 09-06-2021 10:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• No Hands
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11:11
Maeslant schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 23:26:

En het grote voordeel, als je systeem uitvalt werkt alles nog.
Ik denk dat dat sowieso altijd een goed punt is om rekening me te houden. Er moet overal minimaal licht aankunnen ook als er geen netwerk beschikbaar is.

Veroordeel niet, verwonder u slechts

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChAoS Overlord
Dank voor jullie inzichten. Een eerste stukje feedback:

Lichtkwaliteit is inderdaad veel belangrijker dan fancy features. "Domme lampen" met een "slimme schakelaar" of dimmer lijken dan ook steeds aanlokkelijker, al dan niet aangevuld met her en der een speciale lamp voor een speciaal doel.

Die Qubino-dimmer had ik nog niet van gehoord. Ik zie dat deze Z-Wave doen ipv Zigbee. Hoe zijn de meningen hierover verdeeld? Als ik beide wil gebruiken in mijn woning, dan heb ik twee verschillende sticks nodig met Home Assistant vermoed ik, aangezien een Bridge met beide ingebouwd niet rechtstreeks ondersteund is, juist?

Qua deurbel heb ik het liefst een deurbel die op netstroom werkt en die integreerbaar is met een "vast" gongsysteem (geen mesh/draadloze gongs die je her in der weer in stopcontacten moet pluggen). Ik ben niet meteen op zoek naar een camerasysteem met cloudopslag en had mijn oog al enkele keren laten vallen op de Eufy 2K: https://us.eufylife.com/products/t8200. Daar zou je de batterijversie van moeten nemen om die te laten werken met een "klassieke" gong. Ik vroeg me af of er slimme deurbellen zijn die hier anders/beter mee omgaan.

Qua rolluiken heb ik in mijn huidige woning de bestaande rolluiken laten voorzien van een buismotor en gewoon een schakelaar voorzien. Ik zou ook hier heel graag de schakelaars behouden voor ad hoc aanpassing, maar deze rolluiken ook kunnen sturen via home assistant, bij voorkeur zonder een apart vendor specifiek "smart ecosysteem" te moeten adopteren. Valt hier ergens soelaas te vinden in zigbee/z-wave schakelaars?

In de nieuwe woning gaan we werken met vloerverwarming voor de benedenverdieping en vermoedelijk met ventilo-convectoren voor de bovenverdieping. Mogelijk willen we de kamers op de bovenverdieping (inclusief badkamer) apart kunnen sturen.

Iemand enige ervaring/kijk op het moderniseren van sloten? Ik ben ondertussen zo gewoon dat ik voor mijn wagen keyless werk dat ik dat voor de woning ook zou appreciëren. Het zou bovendien fijn zijn mocht ik mijn voordeur kunnen ontsluiten op een manier die ietwat integreert met de slimme deurbel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-Three
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:30
Wij wonen nu anderhalf jaar in onze nieuwe woning en ik herken veel van jouw vragen. Deze avond zal ik wat ervaringen posten. Indien ik het niet vergeet :X ;)

[ Voor 3% gewijzigd door D-Three op 10-06-2021 08:22 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• theredone51
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-07 21:30
Nog niemand heeft het in de groep gegooid, maar al gehoord van Shelly?
- Klein en dus achter een schakelaar te plaatsen
- Werkt ook nog zonder internet verbinding
- WiFi
- Oplossingen voor allerlei soorten verlichting + toestellen
- Communicatie via CoAP / MQTT / ....
- Standaard integratie in Home Assistant
- Integratie in Google Home
- Niet persee een 'full domotica' oplossing nodig, voor simpele zaken zijn er ook routines / scenes te maken via de app

Hier thuis is de WAF met de Shellies zo hoog dat ze er zelfs reclame voor maakt bij haar vriendinnen :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Als je vanaf de grond gaat opbouwen zou ik wegblijven van draadloze oplossingen en voor de basis kijken naar bedrade oplossingen. Deze zijn bedrijfszekerder.

Voor de hand liggende keuzes zijn dan KNX of Loxone ( zo aangelegd dat wisselen naar ander merk mogelijk blijft).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
  • Laatst online: 08:03
Septillion schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 22:56:
[...]

;)

[...]

Eén sluit het ander niet uit natuurlijk, je kunt mixen wat handig is. Het grote voordeel van domme lampen slim maken is dat je voor lampen van goede kwaliteit kunt gaan met hoge CRI. Deze zie je gewoon nog niet in de slimme lampen.
[...]
Philips Hue lampen hebben volgens mij juist wel een goede CRI van >90% of is dat nog niet goed genoeg?

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

ice-T106 schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:09:
[...]

Philips Hue lampen hebben volgens mij juist wel een goede CRI van >90% of is dat nog niet goed genoeg?
Nope, hebben ze niet. Zijn >80 (ofwel gewoon 80).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• keur0000
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-09-2024

keur0000

-------- N O N E --------

Als ik dit zo lees kom ik uit op EIB KNX, is wel meer de PRO markt, maar is zeer flexibel en goed te integreren.

Het KNX-communicatieprotocol beschrijft de volgende toepassingsgebieden:
Verlichting
Zonwering
Ruimtetemperatuurregeling
Beveiliging
Audio/Video
Ketelaansturing
Weergave/rapportage van sensor- en actuatorinformatie
Ventilatie
Energiebeheer
Metering
Huishoudelijke apparatuur

Bron: SR. Engineer met +40 jaar ontwerp/werkervaring in het bouwen van o.a. datacenters ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Septillion schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:10:
[...]

Nope, hebben ze niet. Zijn >80 (ofwel gewoon 80).
https://nl.hardware.info/...evens-kleur-en-helderheid

CRI van 93 (op 2700K)

11.635 Wp Solar edge. 7kW Lucht-water, 5kW Daikin Lucht-Lucht, lucht WTW, VW Passat GTE, Home Assistant

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Dan wil ik wel wat meer onderzoekjes zien. Ze adverteren namelijk gewoon met CRI 80 of met niets. En als ze iets aan kunnen grijpen voor marketing zullen ze het zeker doen. Dus ik trek dat onderzoek wel in twijfel. O-)

Als ze het overigens nu wel officieel gaan uitbrengen wordt het een ander verhaal. Zou ook tijd worden overigens. Maar dan blijft dat meerdere domme lampen op een dimmer module stuk betaalbaarder is.

[ Voor 17% gewijzigd door Septillion op 10-06-2021 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Septillion schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:25:
[...]

Dan wil ik wel wat meer onderzoekjes zien. Ze adverteren namelijk gewoon met CRI 80 of met niets. En als ze iets aan kunnen grijpen voor marketing zullen ze het zeker doen. Dus ik trek dat onderzoek wel in twijfel. O-)
https://www.candlepowerfo...Philips-Hue-with-Good-CRI
"The specs for the Philips Hue bulb says it has a CRI above 80 between 2000-4000K, and it has a CRI of 91 at 2700K."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

Wat ik zeg, je gaat mij niet vertellen dat ze 80 op de doos printen en ze dan 90 zijn. De marketing afdeling van Hue is beter dan dat :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ice-T106
Septillion schreef op donderdag 10 juni 2021 @ 09:30:
Wat ik zeg, je gaat mij niet vertellen dat ze 80 op de doos printen en ze dan 90 zijn. De marketing afdeling van Hue is beter dan dat :+
http://www.ledbenchmark.c...ame=Philips+Hue+A19+bulb+

Google zelf maar verder om je mening te vormen. Naar mijn idee is de CRI rond 2700K dus erg goed (>90), en als je de kleuren aan gaat passen dan wordt de CRI lager (>80) maar een "domme" lamp kan de kleuren helemaal niet aan passen.
Maar ben het er mee eens dat de licht kwaliteit zeker iets is om op te letten bij elke Led Lamp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Septillion
  • Nu online

Septillion

@ice-T106 Dan zou ik wachten tot Philips het officieel uit brengt... Zeker als je zo'n smak geld uitgeeft als aan Hue.

Overigens bij domme lampen wel aan te passen. Alleen niet onafhankelijk van de lichtsterkte :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• D-Three
  • Laatst online: 01:30
Ik had beloofd mijn ervaringen te delen ;) Ik heb gekozen voor een volledig bekabeld domoticasysteem. Dat lijkt mij nog steeds logisch als je vanaf nul begint. Kies je een systeem dat je ook kan koppelen/uitlezen via openHAB, Home Assistant, ... dan kan je later nog gemakkelijk draadloos uitbreiden of functionaliteit toe voegen. Maar omgekeerd, dus later kabels bij leggen, is al wat lastiger.

Ook ik wilde me niet koppelen aan één specifiek of een gesloten domoticamerk. De redenen zijn waarschijnlijk dezelfde als die van jou; binnen pakweg 20 jaar wil je nog steeds support en onderdelen kunnen kopen. Maar daar heb ik iets op ingebonden. Na zelfbouw overwogen te hebben, stond een combinatie van KNX en Loxone op mijn lijstje. Maar Loxone begon op dat moment te evolueren naar een iets meer gesloten systeem (als in minder support voor KNX) waardoor ik begon te twijfelen en uiteindelijk is KNX volledig af gevallen. Enerzijds omdat ik zo strak mogelijke schakelaars wou en alle KNX design schakelaars bleken erg duur te zijn. En anderzijds heb ik me laten overhalen door iemand om Velbus te installeren. Hun schakelaars vond ik erg mooi :)

Dus uiteindelijk hang ik nu toch vast aan één fabrikant :P Maar Velbus heeft wel enkele voordelen; het is een open protocol, gebruikt dezelfde datakabel als KNX (dus later valt er altijd over te schakelen indien nodig) en werkt gelijkaardig zoals KNX, namelijk niet centraal beheerd waardoor alle devices rechtstreeks met elkaar kunnen communiceren. Met andere woorden, zolang er elektriciteit is, kan ik nog steeds een licht aan en uit schakelen. Er zijn echter ook een pak nadelen aan, één ervan is dat het een kleiner merk is waardoor het achter loopt in features. Dat kan je echter deels oplossen door het aan Home Assistant of openHAB te koppelen. Dat heb ik na ruim een jaar nog steeds niet gedaan ;) Maar staat op mijn todo. Ik zeg zeker niet dat het heilig is, het is een keuze die je zelf moet maken en waar je je goed moet bij voelen :)
Wij hebben gekozen voor klassieke verlichting. Om de eenvoudige reden dat we eigenlijk niet echt interesse hebben in super-fancy verlichting :) Licht is iets persoonlijks. Bekijk hoe je verlichting nu gebruikt, wat je anders zou willen en pas dat toe op jouw nieuwe woning. Je kan meters aan led-strips in allerlei kleuren voorzien, tientallen inbouwspots... Maar stel dat je dat zelden gebruikt dan is het zonde van het geld. Wil je wel RGB sturingen dan zou ik persoonlijk niet 'slim' kiezen maar een RGB strip/lamp nemen die wordt aangestuurd via een module. Gaat één van de twee binnen enkele jaren defect dan kan je dat eenvoudig vervangen.
Iemand enige ervaring/kijk op het moderniseren van sloten? Ik ben ondertussen zo gewoon dat ik voor mijn wagen keyless werk dat ik dat voor de woning ook zou appreciëren. Het zou bovendien fijn zijn mocht ik mijn voordeur kunnen ontsluiten op een manier die ietwat integreert met de slimme deurbel.
Slot en deurbel neem ik even samen. Ik wou niet vast zitten aan een abbo, wou geen wireless systeem en wou videobeelden kunnen lokaal opslaan. Nog een extra eis; er moest een kaartlezen aanwezig zijn omdat ik om esthetische redenen geen slot in de voordeur wou.

De keuze is gevallen op een standaard elektrisch slot voor de voordeur. De videofoon is een model van Hikvision met ingebouwe mifare kaartlezer. Bij een correcte kaart, schakelt de videofoon een relais. Hiertussen heb ik een zelfbouw (maar kan je ook kopen) veiligheidsschakeling tussen gestoken die binnen zit en deze schakelt op zijn beurt het deurslot. De camera is gewoon een RSTP stream en Surveillance Station op de Synology NAS detecteert bewegingen en slaat deze op. Veel false positives maar misschien valt dat nog te finetunen. Videobeelden kan ik bekijken via de Hikvision app. De deur is ook te openen via de app. Een gong hebben we niet, wanneer iemand aanbelt krijgen we een oproep op onze smartphone. Echter ga ik dit in de toekomst toch nog uitbreiden met een binnenunit want nu hebben we af en toe dat een oproep toch niet binnen komt op één van de toestellen.

Ook vond ik de Hikvision software niet erg intuïtief. Ik heb er toch ettelijke avonden proberen, googlen, youtube videos en uiteindelijk andere firmware voor nodig gehad om het werkende te krijgen. Misschien dat hun nieuwere modellen of die van Dahua daarin wel iets beter zijn.

Maar keyless is dus gewoon mogelijk. Kies voor een traditioneel elektrisch slot die je op één of andere manier kan aan sturen. Zorg echter dat je niet steeds jouw smartphone moet ontgrendelen om zelf binnen te kunnen. Dat verveelt snel en het is niet handig als je met je handen vol boodschappen voor de deur staat. Let echter ook op dat je nog een deur hebt met een normaal slot. Als de elektriciteit uit valt, wil je ook nog binnen kunnen.
In de nieuwe woning gaan we werken met vloerverwarming voor de benedenverdieping en vermoedelijk met ventilo-convectoren voor de bovenverdieping. Mogelijk willen we de kamers op de bovenverdieping (inclusief badkamer) apart kunnen sturen.
Wij hebben gekozen voor vloerverwarming beneden en in de badkamer. De kamers hebben allemaal een airco die kan warmen en koelen. We zijn echter goed geïsoleerd waardoor we het warmen nog niet nodig hebben gehad. Het koelen is echter zalig in de zomer.

Qua thermostaat hebben we maar één. In principe ga je met vloerverwarming niet echt aan zoneregeling gaan doen. Zeker niet in een kleine woning. Het is een trage verwarming, je regelt het in en that's it. De vloerverwarming in de badkamer twijfel ik nog wat over of het een goed idee was, het is er nooit koud hoor maar ook niet superwarm. En in een badkamer wil je het soms misschien net iets warmer hebben.

De installateur van de warmtepomp heeft gekozen voor een Nest thermostaat omdat die mooier was. En ik geef hem geen ongelijk want de Daikin thermostaat was echt een lelijk ding. Maar eigenlijk is een Nest voor een slimme thermostaat behoorlijk dom. Naar het schijnt leert hij wel wanneer hij de verwarming moet aan zetten maar meet is het niet. De Nest schakelt enkel maar een contact, communiceert niet met de WP en kan niet koelen. Wat onze warmtepomp trouwens wel kan al heeft vloerkoeling weinig effect.

Kies dus eerder voor de thermostaat van de fabrikant. De temperatuur kunnen instellen via de domotica is in ons geval niet echt nodig. Het is 'set & forget', de ingestelde temperatuur wijzigen we namelijk zelden.
ChAoS Overlord schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 21:57:
Qua rolluiken heb ik in mijn huidige woning de bestaande rolluiken laten voorzien van een buismotor en gewoon een schakelaar voorzien. Ik zou ook hier heel graag de schakelaars behouden voor ad hoc aanpassing, maar deze rolluiken ook kunnen sturen via home assistant, bij voorkeur zonder een apart vendor specifiek "smart ecosysteem" te moeten adopteren. Valt hier ergens soelaas te vinden in zigbee/z-wave schakelaars?
Onze screens zitten aangesloten op rolluikmodules in de elektriciteitskast. Bedienen doen we via de lichtschakelaars. En 's avonds gaan ze bij zonsondergang automatisch naar beneden. Geen lelijke extra schakelaar nodig :P

Deze lap tekst is enkel mijn ervaring en mening. Je moet uiteindelijk doen waar je jezelf goed bij voelt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChAoS Overlord
Sorry dat ik even mijn eigen topic niet heb opgevolgd. Verantwoordelijkheden op privégebied en professioneel hebben mij zeer "onledig" gehouden...

Er valt zeker iets te zeggen voor het kiezen voor een bekabeld domotica-systeem, misschien zelfs met enige vendor lock-in, tenminste als je die systemen dan op hun beurt weer op een open systeem kan integreren en met elkaar laten interageren.

Ik weet niet of ik zo tuk ben op de videofonie/deurbel/slot-systemen zoals voorgesteld hierboven, maar ik denk dat ik op z'n minst een KNX/Velbus-installateur ga opzoeken om diens advies in te winnen.

Ik hoef niks fancy, maar ik wil wel zoveel mogelijk zaken "aan elkaar" kunnen hangen en logische verbanden leggen tussen toestellen enerzijds en eventueel externe factoren die je vanuit het internet kan uitlezen anderzijds.

Ik vind het een flinke rabbithole en heb soms schrik dat je in de luren gelegd kan worden als je je niet zelf voldoende onderlegt. It's a bit of stretch for me. 😁

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Maeslant
  • Nu online
Ik zou goed nadenken over bedraad. Ik heb de ervaring dat er zoveel veranderd in huis, dat de flexibiliteit van een systeem belangrijk is.

Verder wilde ik in den beginnen erg een standaard. Daar ben ik vanaf gestapt, ik heb nu home assistant met zigbee, z-wave en 433.

Zigbee;
- Veel goedkope sensoren via AliExpress. Goed stabiel

Z-Wave:
- Hoge stabiliteit, veel sensoren bij Domotica shops. Verlichting hierop gestandaardiseerd.

433:
- Voor afzuigkap en wat onbelangrijke sensoren. Goedkope sensoren, geen feedback.

Ik ben zelf voorzichtig met Chinees en 220. Liever dan een duurdere sensor dan kortsluiting. (In mijn vrienden kring al een aantal keer gebeurd.)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChAoS Overlord
Maeslant schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 12:23:
ik heb nu home assistant met zigbee, z-wave en 433.
Heb jij dan 3 verschillende dongles aan je Home Assistant-machine hangen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 08-07 21:37
Overweeg ook Fibaro homecenter. Of je moet een echte tweaker zijn...
Als je overal bedraad bij kunt komen omdat je nog buizen moet leggen, dan is een KNX systeem wel robuuster.
Maar als dat niet lukt zijn de qubino (groot fan van hun mosfet dimmers icm led filament lampen) of fibaro z wave modules wel een goede oplossing.
Blijf bij z wave weg van china modules en batterij gevoede sensors. Ik heb er een hoop ellende mee gehad. Zigbee werkt wel erg goed met batterij gevoede dingen, ik heb veel xiaomi / aqara.
Bij mij alles op RPI / domoticz, maar zeker de nieuwe fibaro homecenter 3 met z wave en zigbee is erg interessant. Loop je niet het risico dat er na een update een hoop ellende ontstaat.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Maeslant
  • Nu online
ChAoS Overlord schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 14:57:
[...]

Heb jij dan 3 verschillende dongles aan je Home Assistant-machine hangen?
Ja, en ik denk wel 20 integraties.

- Siemens Homeconnect (Vaatwasser, Kookplaat, Oven etc)
- 433XL RFXCOM (Primair afzuigkap, maar meerdere sensoren op 433).
- Pioneer AVR (Versterker in de woonkamer)
- BMW Connected Drive (Auto)
- DSMR (Slimme meter uitlezen)
- Samsung Tv's (2x)
- MQTT (Broker voor mijn Panasonic Warmtepomp)
- ONVIF (3 x de beveiliging camera)
- Solaredge Modbus (2 x omvormer Zonnepanelen)
- TAHOMA (Zonnescherm achter)
- Tasmota (Wifi stroomverbruik meter)
- Xiaomi voor Robotstofzuiger
- Zigbee (voor Xiaomi sensoren + andere Zigbee batterij gevoed).
- Z-wave (voor alles met 230 / Lichten / Slimme stekkers)

Juist omdat ik denk dat het onmogelijk is om naar 1 systeem te gaan, heb ik een systeem gezocht wat zo goed mogelijk met alles kan integreren. (Zoals Home Assistant).

Bedenk ook goed wat je wilt. Ik heb bv een 433 integratie + HomeConnect om met de Kookplaat de afzuiging aan te zetten. Ik kon niet een mooie afzuigkap vinden van hetzelfde merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sethro
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-04 09:05
Maeslant schreef op donderdag 17 juni 2021 @ 18:49:
[...]

Ja, en ik denk wel 20 integraties.

- Siemens Homeconnect (Vaatwasser, Kookplaat, Oven etc)
- 433XL RFXCOM (Primair afzuigkap, maar meerdere sensoren op 433).
- Pioneer AVR (Versterker in de woonkamer)
- BMW Connected Drive (Auto)
- DSMR (Slimme meter uitlezen)
- Samsung Tv's (2x)
- MQTT (Broker voor mijn Panasonic Warmtepomp)
- ONVIF (3 x de beveiliging camera)
- Solaredge Modbus (2 x omvormer Zonnepanelen)
- TAHOMA (Zonnescherm achter)
- Tasmota (Wifi stroomverbruik meter)
- Xiaomi voor Robotstofzuiger
- Zigbee (voor Xiaomi sensoren + andere Zigbee batterij gevoed).
- Z-wave (voor alles met 230 / Lichten / Slimme stekkers)

Juist omdat ik denk dat het onmogelijk is om naar 1 systeem te gaan, heb ik een systeem gezocht wat zo goed mogelijk met alles kan integreren. (Zoals Home Assistant).

Bedenk ook goed wat je wilt. Ik heb bv een 433 integratie + HomeConnect om met de Kookplaat de afzuiging aan te zetten. Ik kon niet een mooie afzuigkap vinden van hetzelfde merk.
Ik zie veel van deze als extra’s die je toevoegt aan een stabiel basissysteem. Bij mij is het basissysteem Loxone, dat zorgt voor de besturing van het huis dmv logica. De basis is bij mij verlichting, ventilatie, verwarming, zonwering, irrigatie. Alle benodigde sensoren en actuators zijn allemaal bedraad aangesloten en worden direct vanuit Loxone bestuurd.

Daarnaast zijn er vele extra’s die ook aan Loxone zijn gekoppeld en worden bestuurd zoals alarm, camera’s, audio, energiemanagement en allerlei gadgets. Die zie ik als minder kritisch en lopen via diverse integraties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChAoS Overlord
Dank voor alle waardevolle feedback. Ik las ook dit artikel van jaren terug reviews: Doe-het-zelf-domotica: het nieuwe tweaken en het lijkt me dat er (nog steeds) niet echt consensus is over de "go-to"-manier. Dat is zeer fijn voor een tweaker-mindset, maar als jumping off-point uitdagend.

Bijkomend vraagje: wat met banale stopcontacten? Deze remote voeden/niet voeden kan ook waardevol zijn voor "domme" apparaten zoals leeslampen etc.

Zijn er communities die aan te raden zijn, overigens?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-07 19:58
Wat wil je uitgeven? ;) Als je voor KNX of Loxone gaat dan kan dat flink in de papieren gaan lopen. Je hebt dan wel een top systeem en je hebt bij KNX geen vendor lock-in.

Ik heb mijn woning ook totaal gerenoveerd maar alles traditioneel gehouden. Ik heb gewone GIRA drukvlakschakelaars/pulsschakelaars. Daarachter zitten op diverse plaatsen shellies (shelly en shelly dimmer). Sommige lampen werken op Zigbee. Daarmee maakt ik mijn huis "remote bedienbaar". De slimheid komt uit Home-Assistant i.c.m. Node-Red.

Hoge WAF:
- Als Home-Assistant niet functioneert werken de lampen gewoon niet via de schakelaars of via de remote
- Grootouders kunnen ook gewoon de lampen bedienen op de traditionele manier
- Geen vendor lock-in
- Node-Red is je middleware en vereist geen programmeerkennis
- Home-Assistant is je Front-End

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChAoS Overlord
_Piwi_ schreef op dinsdag 22 juni 2021 @ 10:32:
Ik heb gewone GIRA drukvlakschakelaars/pulsschakelaars. Daarachter zitten op diverse plaatsen shellies (shelly en shelly dimmer). Sommige lampen werken op Zigbee. Daarmee maakt ik mijn huis "remote bedienbaar". De slimheid komt uit Home-Assistant i.c.m. Node-Red.
Dat is eigenlijk 90% van wat ik wil: remote bedienbaar en door mezelf automatiseerbaar. Begrijp ik het juist dat je voor Zigbee lampen gekozen hebt ipv zigbee-modules in de schakelaars?

Heb jij ook iets gedaan rond je eigenlijke stopcontacten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Piwi_
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 12-07 19:58
ChAoS Overlord schreef op woensdag 23 juni 2021 @ 16:24:
[...]

Dat is eigenlijk 90% van wat ik wil: remote bedienbaar en door mezelf automatiseerbaar. Begrijp ik het juist dat je voor Zigbee lampen gekozen hebt ipv zigbee-modules in de schakelaars?

Heb jij ook iets gedaan rond je eigenlijke stopcontacten?
Zigbee gebruik ik voor een drietal IKEA lampen en voor de stopcontacten. Daarvoor heb ik Blitzwolf Zigbee stekkers. Dit zijn ook meteen de repeaters. Achter de stopcontacten zit dus niets, die zijn gewoon traditioneel.
Buiten heb ik wel een shelly in een buitenstopcontact gestopt om de kerstverlichting en de zwembadpomp te bedienen ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aiolos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Ik heb iets soortgelijks als _Piwi_: achter de pulsdrukschakelaars zit een Qubino/Fibaro Zwave relais (of dimmer, voor de lamp boven de eettafel). Altijd in/uit te schakelen als de software het niet doet, maar ook remote bedienbaar. En een pulsdrukker: dan staat de schakelaar nooit 'andersom'.

Ook loopt er vanaf een schakelaar bij mij een schakeldraad naar alle stopcontacten. Daarmee is de helft te schakelen. Ik heb overal 2 wcd's naast elkaar, links is permanent spanning, rechts geschakeld. Op die manier kan ik dus kiezen waar ik een lamp op aansluit.

Stuur me een PM voor Wemos D1 shields voor het uitlezen van slimme meters, modbus apparaten of het aansturen van Itho mechanische ventilatie en wtw (zie ook V&A: https://tweakers.net/aanbod/user/47321/)

Acties:
  • 0 Henk 'm!
Ik zie dat je mijn review gelezen hebt :) dus even my two cents:

Ik gebruik alleen maar WiFi en Zigbee via HA. Even een beeld van wat ik allemaal automatisch heb in een appartement van 50m2:
- Alle lampen (stuk of 15 Hue GU10 spots, geeft echt meer dan genoeg licht voor mij), daarnaast 1 domme lamp slim gemaakt met een ROBB Shop dimmer, dit is de badkamerspiegel met geïntegreerde led strips.
- Al mijn apparaten in de keuken en afwasmachine zijn allemaal uit zichzelf al smart (high end Siemens en Samsung wasmachinedroogcombi).
- Mechanische ventilatie smart gemaakt via 0-10v ingang via een Wemos D1 (ESP8266). Deze gaat automatisch aan als ik douche
- Motion sensors in iedere kamer en op balkon;
- Alle schakelaars nu dus smart gemaakt via de Hue Wall Switch Module;
- UniFi router voor tracken van data, wie er thuis is of niet;
- Luxaflex Powerview waarbij ik via HA mijn top down bottom up plisse's kan bedienen.
- Deur sensoren die samenwerken met motion sensors;
- Rituals Genie parfum diffuser die alleen aan gaat als ik thuis ben, om het uur voor 10 minuten (meerdere apparaten in meerdere kamers);
- Plant sensoren via BT worden via een ESP32 opgepikt in HA.

Alles draait op een NAS die binnenkort verbonden gaat zijn aan een dikke UPS zodat ik zelfs bij stroomuitval nog gewoon gebruik kan maken van HA.

Ik heb werkelijk waar bijna nul issues en vrijwel alles is dus draadloos. Ik zou niet meer terug willen naar bedraad, het Zigbee protocol is heel secuur bij mij en latency merk ik ook niet. Daarnaast vind ik het zelf fijn om te kloten met automations en gebruik ik heel veel integraties in HA. Ik draai nu ook een integratie die de kleurtemperatuur van mijn lichten automatisch instelt plus de brightness; dus sun down is kleurtemperatuur wat meer richting rood sturen totdat het rond 23:00 echt goed gedimd is en een optimale kleurtemperatuur voor in de avond (a la Flux).

Stopcontacten zijn de volgende stap om die smart te maken, alhoewel ik daar nu nog echt niet het voordeel van in zie voor mijzelf.

PS ik bespaar dus geen kosten op de apparaten die ik aanschaf, heb KNX overwogen maar dat lijkt me allemaal te veel gedoe voor de prosumer met IMO een veel kleinere community dan voor HA. Dan is met een YAML kloten toch meer aan mij besteed >:)
Pagina: 1