Happy Panel - Ervaringen en klopt het allemaal wel?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakez
  • Registratie: Maart 2015
  • Niet online
Goedemiddag mede-tweaker,

Recent is mijn oog gevallen op Happy Panel, een organisatie welke namens andere organisaties tegen betaling enquetes doet bij het nederlandse volk die in aanmerking komen naar aanleiding van een aantal beantwoordde vragen. Ik als Tweaker was natuurlijk mega benieuwd wat je daar nou eigenlijk precies voor moest doen, inmiddels heb ik eindelijk een keer een uitnodiging gehad voor daadwerkelijk een enquete van 45 minuten uit te voeren en de vergoeding was maarliefst 60,- euro voor deelname. Echter, daar komt de aap uit de mouw. Ze stellen me toch een partij in mijn ogen belachelijke eisen;

Je bent geaccepteerd als deelnemer, of je even een technische test wilt doen voorafgaand aan het onderzoek:
  • tijdens het onderzoek op een rustige plek kunt zitten;
  • Lookback Participate op je telefoon geïnstalleerd hebt zodat de interviewer kan meekijken. Beschikbaar voor iPhone: (....) en Android (....);
  • telefoon na de installatie van Lookback opnieuw is opgestart;
  • een goed werkende internetverbinding (of 4G) hebt;
  • een koptelefoon met microfoon ter beschikking hebt, zodat jij en de interviewer elkaar goed verstaan;
  • telefoon volledig is opgeladen voordat het onderzoek begint;
  • Sluit andere tabbladen en wis je geschiedenis zodat we die niet zien tijdens het onderzoek.
Het onderzoek
  • Zorg dat je 5 minuten van te voren klaar zit.
  • Zet je telefoon op ‘niet storen’ zodat je geen meldingen binnenkrijgt tijdens het onderzoek.
  • Klik op de onderstaande link en volg de instructies (de Lookback Participate app opent):
    https://participate.lookback.io/....?live
  • Belangrijk is dat je bij “naam” alleen je voornaam invult, in verband met de privacy.
  • Als je helemaal klaar zit, krijgt de interviewer hier een melding van. De interviewer laat je toe zodra hij/zij ook klaar zit. Dit kan een paar minuten duren. Blijf tijdens het wachten wel in de buurt!
  • Tijdens het interview deelt de interviewer de website via de app.
Wat is dit voor (in mijn ogen) gare privacyschendende meuk?

Automatische meldingen voor Marktplaats en 2dehands? MarktAlert.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cereal
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-09 19:19
Het lijkt me juist dat ze veel info willen verzamelen over hoe jij bijv. apps of websites gebruikt, en hoe je hier op reageert, hiervoor hebben ze een stuk software nodig en willen ze kijken naar bijv je gezichtsuitdrukkingen. Lijkt me dan ook een redelijk tarief.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tweakez schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:38:
Wat is dit voor (in mijn ogen) gare privacyschendende meuk?
Lijkt me dat ze hier vooraf toestemming voor vragen, bijvoorbeeld bij het eerste gebruik van de app. Voor de rest zijn het "gewoon" algemene voorwaarden natuurlijk.

Kijk ik naar wat Loopback is, dan heb ik in elk geval het idee dat het doel eigenlijk iets anders is. Ergens snap ik dat men wil kunnen meekijken, maar vraag mij af wat men dan kan zien, wat men met de gegevens doet. Loopback kan namelijk ook touches en gestures zien, waarvan ik mij afvraag wat dat voor meerwaarde heeft.

Weet je toevallig om wat voor enquête het exact gaat? Overigens is voor 45 minuten 60 euro betalen eigenlijk ook wel redelijk laag. Mijn werkgever vraagt voor mijn hand- en spandiensten naar onze klanten ook ruim 100 euro per uur, 25 euro per kwartier dus. Drie kwartier is dus minimaal 75 euro...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakez
  • Niet online
Cereal schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:42:
Het lijkt me juist dat ze veel info willen verzamelen over hoe jij bijv. apps of websites gebruikt, en hoe je hier op reageert, hiervoor hebben ze een stuk software nodig en willen ze kijken naar bijv je gezichtsuitdrukkingen. Lijkt me dan ook een redelijk tarief.
De kwestie is dat deze applicatie verplicht is om een enquete in te vullen, zoals in het verleden bijvoorbeeld voor een enquete over PostNL over de ervaringen die je daarmee hebt gehad. De duur was in dat geval 30 minuten en de vergoeding betrof 30 euro overgemaakt op je bankrekening. Maar er wordt nergens vooraf bij het aanmelden met ook maar één woord gesproken over deze applicatie lookback.

Wat bij mij meer de vraag oproept of dit allemaal wel erg jofel is...
CH4OS schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:50:
[...]
Lijkt me dat ze hier vooraf toestemming voor vragen, bijvoorbeeld bij het eerste gebruik van de app. Voor de rest zijn het "gewoon" algemene voorwaarden natuurlijk.

Kijk ik naar wat Loopback is, dan heb ik in elk geval het idee dat het doel eigenlijk iets anders is. Ergens snap ik dat men wil kunnen meekijken, maar vraag mij af wat men dan kan zien, wat men met de gegevens doet. Loopback kan namelijk ook touches en gestures zien, waarvan ik mij afvraag wat dat voor meerwaarde heeft.

Weet je toevallig om wat voor enquête het exact gaat? Overigens is voor 45 minuten 60 euro betalen eigenlijk ook wel redelijk laag. Mijn werkgever vraagt voor mijn hand- en spandiensten naar onze klanten ook ruim 100 euro per uur, 25 euro per kwartier dus. Drie kwartier is dus minimaal 75 euro...
Dat vooraf, is niet besproken wat betreft lookback. Ik heb zelf ook het idee dat je er veel meer mee kunt dan alleen maar je browser history eventueel in te zien mocht je het niet gewist hebben. Na wat onderzoek vind ik het nogal een rare manier van werken. De daadwerkelijke informatie blijft achterwege en zodra je wat technischere vragen stelt of zekerheden, dan krijg je gewoon geen reactie terug.

In dit geval gaat het om een enquete over de banenmarkt. Meer kan ik er verder niet over vertellen. Als je dan een dermate hoeveelheid van je privacy moet inleveren, je browser history moet wissen en al je apps moet sluiten, gaan er bij mij wel een aantal alarmbellen af... of ben ik nu gek?

Daarom ook dit topic, ik ben wel benieuwd naar zienswijzes hierover en eventueel mensen die hier ervaringen mee hebben gehad of iets.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Tweakez schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:08:
In dit geval gaat het om een enquete over de banenmarkt. Meer kan ik er verder niet over vertellen. Als je dan een dermate hoeveelheid van je privacy moet inleveren, je browser history moet wissen en al je apps moet sluiten, gaan er bij mij wel een aantal alarmbellen af... of ben ik nu gek?
Lookback heeft als doel om mee te kijken met/tijdens UI/UX tests. Om mee te kijken tijdens een banenmarkt enquete lijkt het mij niet nodig om mee te kijken met jou als respondent van de enquête. Wat hebben ze in de privacy verklaring erover gezegd?
Daarom ook dit topic, ik ben wel benieuwd naar zienswijzes hierover en eventueel mensen die hier ervaringen mee hebben gehad of iets.
Snap ik, ik ben hier ook best benieuwd naar. :) Je bent in elk geval niet de enige die vraagtekens heeft.

EDIT:
Frapante is trouwens wel, dat https://happylabs.nl/, vermeldt wordt waar Happy Panel onderdeel van is, maar in privacy statement (zie reactie hieronder) is Valsplat B.V. de eigenaar, echt duidelijk is het niet voor mij iig, Happy Labs geeft dan wel aan een bedrijf te zijn dat wel UX tests doet? :? Hmmm, Valsplat B.V. is de eigenaar blijkbaar.

EDIT2:
Na een Google Search op Happy Panel, kwam ik ook een topic tegen van eerder dit jaar of vorig jaar, Tweakers heeft ook ervaring met Happy Panel. Wellicht dat @ikloon iets meer over Happy Panel kan/wil vertellen over zijn ervaringen? :)

[ Voor 24% gewijzigd door CH4OS op 08-06-2021 16:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakez
  • Niet online
CH4OS schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:17:
[...]
Lookback heeft als doel om mee te kijken met/tijdens UI/UX tests. Om mee te kijken tijdens een banenmarkt enquete lijkt het mij niet nodig om mee te kijken met jou als respondent van de enquête. Wat hebben ze in de privacy verklaring erover gezegd?

[...]
Snap ik, ik ben hier ook best benieuwd naar. :) Je bent in elk geval niet de enige die vraagtekens heeft.

EDIT:
Frapante is trouwens wel, dat https://happylabs.nl/, de eigenaar van Happy Panel, aangeeft een bedrijf te zijn dat wel UX tests doet? :?
Opzich, hun Privacy Voorwaarden als je lid bent van hun panel zijn hier te vinden:
https://happypanel.nl/voorwaarden/nl/aanmelden-panel

Daarin wordt werkelijk waar niks verteld over de eventuele mogelijkheid dat data van je telefoon uitgelezen kan worden door lookback of dat het kan voorkomen dat je data kan worden ingezien. Daarnaast heb je vervolgens nog deze algemene privacy voorwaarden:

https://happypanel.nl/voorwaarden/nl/privacy

Verder is er echt niks te vinden over deze gehele manier van werken, ik kan mezelf niet eens voorstellen dat dit niet shady is.... Kennelijk doet Tweakers zelf ook zaken met deze partij, kwam wel een topic ergens erover tegen....

Edit: Ik vraag me voornamelijk af wat er dan met de data wordt gedaan, die daadwerkelijk wordt uitgelezen door lookback... of uberhaupt wat de partij aan de andere kant precies KAN zien.. Dat wordt namelijk niet helemaal duidelijk vanuit hun bericht, het feit dat ze in hun mail al vertellen dat je je browser history moet wissen en alle openstaande apps moet hebben afgesloten, kan niet veel goeds betekenen.... :O

[ Voor 14% gewijzigd door Tweakez op 08-06-2021 16:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Na wat verder gelezen en nagedacht te hebben, waarschijnlijk hoef je dus niet de enquete inhoudelijk te doen, maar kijkt men naar hoe jij de enquete ervaart. Dan kan ik mij wel voorstellen dat ze met lookback willen meekijken en ook willen weten welke acties jij maakt, of waar je kijkt en hoe je reageert op zaken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

Joh, jeetje... je geeft je hier toch zelf voor op? Natuurlijk willen ze van alles en nog wat van jou en je moeder weten. Als je vrijwillig meedoet met een medisch onderzoek krijg je toch ook allemaal experimenteel shit in je mik geduwd waar je normaal gesproken niet op zit te wachten....

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tweakez
  • Niet online
naitsoezn schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:44:
Joh, jeetje... je geeft je hier toch zelf voor op? Natuurlijk willen ze van alles en nog wat van jou en je moeder weten. Als je vrijwillig meedoet met een medisch onderzoek krijg je toch ook allemaal experimenteel shit in je mik geduwd waar je normaal gesproken niet op zit te wachten....
Als je niks zinnigs te vertellen hebt, kun je gewoon beter niks zeggen toch? Mijn intentie is meer kijken hoe ze te werk gaan en hoe ze ineens met iets aan informatie komen waarover niks in hun statements te vinden is, althans niet op de voorgrond. Dat is nogal verontrustend van een organisatie zoals dit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CH4OS
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

naitsoezn schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:44:
Het punt is meer dat er (o.a. in de privacyvoorwaarden) geen derde partijen genoemd worden die de gegevens minstens verwerken. Iets wat onder de AVG wel verplicht is. Fijn dat jij je daar niet zo druk om maakt, maar de GDPR/AVG is er niet voor niets.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ikloon
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 03-10 20:47

ikloon

Product Owner
CH4OS schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:17:

EDIT2:
Na een Google Search op Happy Panel, kwam ik ook een topic tegen van eerder dit jaar of vorig jaar, Tweakers heeft ook ervaring met Happy Panel. Wellicht dat @ikloon iets meer over Happy Panel kan/wil vertellen over zijn ervaringen? :)
Ja hoor, dat wil ik wel :)

Wij werken samen met Valsplat (en Happy Panel/Labs) voor het doen van usability testen. Dat betekent dat we gebruik maken van hun onderzoekers om bv. nieuwe ideeën voor siteverbeteringen te toetsen/valideren onder gebruikers. Dat doen we een keer of 8 per jaar op de verschillende onderdelen van de site. Meest recent voor het forum en de pricewatch.

Pre-corona deden we dat altijd op locatie bij hen in het Amsterdam. Een respondent werd daar dan uitgenodigd en deed het onderzoek dan ter plekke. Sinds corona gaat dat natuurlijk allemaal remote en daarvoor gebruiken ze de Lookback tool. Wij (als Tweakers) doen verder niks met die tool. Wij kijken wel mee via een videostream om het gedrag van de gebruiker te observeren.

We werven meestal kandidaten voor deze onderzoeken via een oproep op de site, bijvoorbeeld met een melding op de frontpage. Happy Panel doet specifiek voor ons dan de selectie van de kandidaten voor het onderzoek en zorgt ervoor dat alles kwa proces voor het onderzoek geregeld is. Onze samenwerking en ervaring met hen zijn goed.

Zo te zien zijn er wat privacy vragen over met name de Lookback software. Ik denk dat zij zelf het beste aanspreekpunt zijn om die vragen te beantwoorden. Op https://happylabs.nl/contact/ staat een formulier, e-mailadres en je kunt ze ook bellen.

“Internet is een internationaal verschijnsel” (minister Piet-Hein Donner, 6 sept 2011)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Qwerty-273
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 03-10 15:25

Qwerty-273

Meukposter

Is het niet dat ook met behulp van deze app ze kunnen controleren of je daadwerkelijk iets zelf invult (dus gedrag) en niet dat je een bot inzet om tal van enquêtes in te vullen tegen betaling. Of dat je ongeïnteresseerd maar lukraak wat invult. Verder is het natuurlijk een tool die je ook voor andere onderzoeken kan gebruiken (zoals in het voorbeeld van @ikloon ).

De opmerking "Sluit andere tabbladen en wis je geschiedenis zodat we die niet zien tijdens het onderzoek." zie ik eerder meer als tip, omdat waarschijnlijk het volledige scherm wordt gecapturet. En men wil voorkomen dat daar niet gerelateerde informatie op te zien is. Zoals andere tabs, of de surfgeschiedenis in je browser.

De regels zijn in mijn optiek juist heel duidelijk, en je moet ook weten dat niet alleen jouw antwoorden van belang zijn in deze onderzoeken, maar juist ook jouw interactie en gedrag. Wellicht niet voor het onderzoek waar jij aan meedoet, maar wel als je een redesign wilt testen en daarbij de reactie van de bezoeker wilt onderzoeken. Is iets duidelijk, zoekt men iets op een andere plek, etc. etc.

Erzsébet Bathory | Strajk Kobiet | You can lose hope in leaders, but never lose hope in the future.

Pagina: 1