Toon posts:

Mogelijkheid tot inbouwen Fibaro Roller Shutter?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• OlavRab
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 29-01 23:27
Dag Tweakers,

Ik heb in mijn huis "domme" zonwering hangen, welke middels een draaiknop met drie standen bediend kan worden (omhoog, Omlaag en 0) - Zie ook de foto.

Nu heb ik mijn oog laten vallen op de Fibaro Smart Roller Shutter V3. Deze past mooi in mijn Home Assistant Setup. https://www.robbshop.nl/rolluikschakelaar-v3-fibaro

Ik kan echter nergens vinden of deze ook compatible is met zo'n draaischakelaar of dat ik deze moet vervangen voor een tweetal drukknoppen.

Zijn er mede-tweakers aanwezig die hier ervaringen mee hebben en weten of dit met elkaar schakelt?

Dankjewel alvast!

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:39
Vaak gebruik je hier een dubbele pulsdrukker mee. Dus dan klik je bijv op de kijker knop voor omlaag, en rechts voor omhoog.

Ik weet dat je ook wat settings in de zwave config kan aanpassen, en wellicht dat dan je oude 3 standen schakelaar ook zal werken, maar dat durf ik niet te zeggen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• OlavRab
@Dacuuu

Ja dat kwam ik ook vrij vaak tegen. Het gaat mij niet per se om de drie standen.
Ik kan me bijvoorbeeld voorstellen dat er geen spanning door de kabels loopt als de schakelaar op 0 staat, dan zou je de Fibaro module dus ook niet van afstand kunnen gebruiken.

Ik ga eens kijken naar pulsdrukkers, dankjewel!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Tassadar32
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 11:54
Zou moeten werken. Driestanden is in principe niks anders dan twee pulsdrukkers. Enige verschil is dat je de pulsdrukkers tegelijk kan indrukken en met de 3-standen gaat dat niet.

27x320Wp LG | 7.4 kW W/W warmtepomp | Tesla Model 3 LR AWD +FSD | TNM Lolo 3.7kW

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Dacuuu
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 18:39
Tassadar32 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:21:
Zou moeten werken. Driestanden is in principe niks anders dan twee pulsdrukkers. Enige verschil is dat je de pulsdrukkers tegelijk kan indrukken en met de 3-standen gaat dat niet.
De pulsdrukker maak je de tijd contact zolang jij de drukker ingedrukt houd, bij een standen schakelaar kan je de schakelaar altijd op 1 stand laten staan.

• pvharen
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 02-02 11:59
@OlavRab
Ik heb dezelfde knoppen op mijn nieuwe rolluiken en wil ze ook gaan automatiseren met een Fibaro Roller Shutter 3 in HA. Het laten plaatsen van een domme schakelaar die ik vervolgens zelf slim maak leek me handiger dan de Berker oplossing die de zonweringboer kon leveren.

De schakelaar die je hebt zal wel werken, maar aangezien die in de stand blijft staan vraag ik me af wat er gebeurt als HA daarna een ander commando geeft. Ik zou dus zeker naar een pulsdrukker of iets vergelijkbaars kijken, zeker als die in een grotere behuizing past. Ik vraag me namelijk af of de Fibaro nog bij je huidige schakelaar in de behuizing past.

Voor mijn andere rolluik heb ik een Fibaro Roller Shutter 2 icm met een draaischakelaar die terug schiet in "neutraal" zodra je hem los laat. Ik heb de Switch type in HA op Momentary switches gezet. Zodra ik de knop draai en lost laat gaat het rolluik helemaal open of dicht, je hoeft de knop niet vast te blijven houden.

• OlavRab
@pvharen

Goeie tips, dankjewel. Ik ben nu bezig met de pulsdrukkers!

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

• DjAntoon
  • Registratie: Augustus 2017
  • Laatst online: 01-02 15:32
of een qubino

• Skyrunner
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 01-02 12:43
Excuus voor reactie op deze oudere thread, maar kan iemand iets zeggen over Tahoma compatibility van deze Fibaro switch?

Ik heb exact hetzelfde scenario als TS en van Robbshop begrijp ik dat Tahoma ondersteund wordt, wat betekent dat ik via mijn Tahoma box dat weer kan laten praten met HomeKit.

It took the power of Commodore 64 to put man on the moon

• Comentator
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 27-01 16:13
Beter laat dan nooit;

Ik heb de afgebeelde schakelaar op de zonnewering aangesloten op een Shelly 2.5 WiFi schakelaar welke in principe aan Home assistant kan worden gekoppeld.

In mijn geval bedien ik alles via Homekit en heb ik deze schakelaar dan ook kunnen flashen met Homekit software. Werkt perfect! De fysieke schakelaar werkt ook gewoon zoals het hoort. Al bijna een jaar zonder een enkel probleem te hebben ervaren.

Als ik het opnieuw zou moeten doen dan zou ik het wel serieus overwegen om dergelijke zaken op een Zigbee, Z-Wave of Thread netwerk te laten draaien. Shelly is overigens wel erg goedkoop maar je netwerk zit zo vol!
Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee