Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Project Tabaksschuur

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online

Wat voor project?

We zijn in de afrondende fase van de aankoop van een vrijstaande woning uit de jaren 80, ontworpen in de stijl van de tabaksschuren in de regio. Oplevering zou in oktober moeten zijn. De woning is deels ruwbouw maar ook de rest gaan we grondig renoveren, takenlijstje/plannen:
Isolatie
-Dak isoleren, liefst van buiten
-Gevel isoleren, liefst van buiten met een oplossing als isobouw slimfort of vergelijkbaar.
-De vergunningsaanvraag voor dak en gevel heb ik al in gang gezet (eerst polsen hoe ze er in staan, dan de echte aanvraag doen. Woning wordt aan alle zijden van de gevel een centimer of 13-15 dikker, vervolgens bekleden met Keralit potdeksels naar het huidige ontwerp in dezelfde kleur)
-Vloer danwel bodem isoleren, de vraag is even of er kruipruimtes zijn en hoe we daar bij zouden kunnen komen. Bij de gemeente ga ik de bouwtekeningen opvragen hopende dat die een antwoord bieden. Eventueel moet er nog een toegang naar de kruipruimte gemaakt worden.
-Alle kozijnen en ramen vervangen door triple glas
Electrificatie
-Vloerverwarming aanleggen op beide verdiepingen
-Zonnepanelen op +- de helft van het dakdeel op het zuiden (30+ panelen, 10k+ WP)
-Warmtepomp (en waar nodig ventilatie met WTW), dit is wel afhankelijk van de haalbaarheid van gasloos zijn met de vloerverwarming en de bovengenoemde isolatie
Structureel
-Inpandige garage (23m2) voorzien van een glazen pui achter de garageluiken, vloer aanbrengen en omtoveren tot extra woonruimte (ook zijn twee (slaap-)kamers enkel bereikbaar via de garage)
-Optioneel: Een van de slaapkamers boven bereik je via een andere slaapkamer. Daar het halletje aanpassen zodat ze beiden een eigen deur krijgen (wordt één slaapkamer wel 1m2 kleiner van), hangt ook een beetje af van hoeveel kinderen er komen (nu één)
-Badkamer en toilet boven zijn nog ruwbouw. Badkamer voorzien van tweepersoons bubbelbad (badkamer beneden heeft een douche) en wastafel en de boel afwerken.
-Toekomstig: Er is een kamer tegenover de badkamer boven die nog geen functie heeft (ook geen raam) Hier is het plan op maat een sauna te maken.

Waarom dit topic?

Tweeledig, ik vind het zelf leuk om de ervaring van zo'n project te delen én ik heb ook best wat vragen, zelfs nu al. Tweakers met tips zijn altijd welkom ;)
Huidige vragen
-Heeft iemand goede ervaring met een bedrijf wat de genoemde isolatiewerkzaamheden kan uitvoeren in de regio van Veenendaal? (we willen het het liefst in oktober/november laten doen vóór we er in trekken, maar begrijpen dat de vraag nu nogal hoog is en planningen vast al aardig vol zitten)
-Heeft iemand goede ervaring met een bedrijf wat vloerverwarmingen aanlegt? Ik had van een medetweaker al de tip gekregen te gaan voor een bedrijf wat grote diameter buizen gebruikt gezien dit beter werkt in combinatie met een warmptepomp (meer oppervlak om warmte af te geven), waarbij het de vraag is of infrezen dan handig is/kan (de vloeren liggen nu op betonplaten, zowel boven als beneden. Beneden liggen plavuizen, dus die moeten er sowieso uit, geen cementdekvloer aanwezig) Eventueel kan er nog een dekvloer op als dat nodig is, de plafonds zijn hoog genoeg.
Noot: Isolatie en vloerverwarming mag uiteraard ook door hetzelfde bedrijf gedaan worden, maar hoeft niet per se.

De vragen m.b.t. zonnepanelen, omvormers, warmtepompen e.d. volgen nog wel, een en ander hangt qua tijd en budget uiteraard ook af van de verkoopwaarde van onze huidige woning. Uiteraard zal het huis ook een tweakerswaardige Ubiquiti upgrade krijgen :)

Hoe ziet het geheel er nu uit?

De woning heeft potdeksels (dakpansgewijs planken) op de gevel van de nok tot kniehoogte. Op de uiteindes van het dak zitten windveren en waterborden die niet in topstaat zijn en sowieso aangepast moeten worden bij zowel de gevelverdikking als de dakverdikking. De dakgoten zijn aan vervanging toe (en toe aan iets duurzamers en mooiers dan pvc ;) ) Het dak zelf is prima, enkel is er lekkage bij één dakraam dat ze zelf (slecht) geplaatst hebben. Dat dakraam moet toch vervangen worden voor triple glas, dus dan maken we het gelijk waterdicht.

Voor een idee van de maten, de woning is ruim twintig meter diep en acht meter breed.

De foto's:

En de stal/schuur die ook nog wat liefde moet gaan krijgen:

[Voor 7% gewijzigd door pagani op 08-06-2021 12:23]

Alienware M15 R2 OLED Review

Acties:
  • 0Henk 'm!

• naftebakje
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 15:06
Als je overweegt om dekvloer te leggen: leg lekker zelf de vloerverwarming er in. In België zijn er een aantal zelfbouw-bedrijven die je de plannen en materiaal leveren, uitleg geven, en achteraf ook 10jaar garantie geven. Heb zelf zo op 2 dagen 80m² vloerverwarming geplaatst. Als je isolatieplaten bovenop de vloer legt (geen kruipruimte) is dat ook een werkje wat niet moeilijk is en enkel wat tijd kost, dus kan je ook gewoon zelf doen.
Ook de isolatie van de wanden zou ik lekker zelf doen; het is niet zo hoog. Ik zou iemand zoeken die de wandbekleding maakt, en goed afspreken hoe je het wil aanpakken zodat hij/zij dit kan/wil afwerken.
Dak isoleren van buitenaf zou ik niet zo zien zitten, dus laten doen (heb zelf van binnenuit geisoleerd met 18cm glaswol op zolder). Ik dacht dat men vaak hiervoor sandwichpanelen op het dakgebindte legt, wellicht kan je zelf met wat vrienden, een container en wat bier in een weekendje heel het dak netjes afbreken.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: januari 2002
  • Niet online
Aanvullend: Liefst willen we het geheel laten doen. Het is bijvoorbeeld (zonder de garage) al 216m2 vloeroppervlak, dat zelf leggen naast mijn normale werk zie ik in oktober/november niet gebeuren (verlof is dan al opgebruikt voor de nodige rust)

De gevel zou nog te overwegen zijn, maar het dak is inderdaad een klus waar wat expertise geen kwaad kan.

Alienware M15 R2 OLED Review

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True