Toon posts:

Verklaring voor resets SolarEdge 3680H

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Japie.G
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08:02

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Hallo!

Ik heb al 2,5 jaar een probleemloos draaiende SolarEdge 3680H met daarin 8 panelen op oost en 8 panelen op zuid van 300wp per stuk. Nooit problemen gehad behalve wat te verwachten aftopping.

Nu sinds 2 dagen heb ik ineens dat de omvormer zich soms ineens lijkt te resetten. Ik zie alleen de productie logs, heb hem niet live zien resetten. Dus dit is een aanname. Heel even is alles uit om vervolgens gewoon weer op te pakken en verder te gaan met produceren. Ik zie op die momenten geen pieken in de fasespanning of wolkje die voorbij trekken waardoor er misschien even een extreem hoge piek op de omvormer komt.

Heeft iemand een idee welke statistiek ik zou moeten bekijken om achter de oorzaak te komen? Ik log vrijwel alles en heb ook alle portaal rechten. Ik zie alleen tot dusver met mijn beperkte kennis geen gekke dingen..

PV output:
https://pvoutput.org/intraday.jsp?id=70811&sid=62907

Zie de 0w opbrengst momenten vandaag en gisteren..

De hartelijke groeten van mij!

Beste antwoord (via Japie.G op 09-06-2021 22:16)

• Rouske
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 08:12
@Japie.G .... When AC voltage returns the inverter should restart after the reconnection time....

Dus kortstondig is de spanning weg geweest of een te grote dip, omdat er op de bouw wellicht iets groots ingeschakeld wordt?

[Voor 17% gewijzigd door Rouske op 08-06-2021 16:09]

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GermanPivo
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Heb je op het online platform van SolarEdge al gekeken of en welke foutmelding je omvormer geeft?

Het is wel exact hoe het eruit ziet als de omvormer zichzelf uitschakelt door een te hoge spanning, maar op de momenten waarop het gebeurt komt de netspanning niet eens in de buurt, dus dat lijkt me inderdaad ook niet. Maar nogmaals - kijk eerst even in de logs.

[Voor 60% gewijzigd door GermanPivo op 08-06-2021 12:02]

PVOutput | MHI SCM60/SCM40/SRC25

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
GermanPivo schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:00:
Heb je op het online platform van SolarEdge al gekeken of en welke foutmelding je omvormer geeft?

Het is wel exact hoe het eruit ziet als de omvormer zichzelf uitschakelt door een te hoge spanning, maar op de momenten waarop het gebeurt komt de netspanning niet eens in de buurt, dus dat lijkt me inderdaad ook niet. Maar nogmaals - kijk eerst even in de logs.
Wellicht kijk ik er overheen, maar ik kan geen lijstje met foutmeldingen vinden. Mijn eerste gedachte was ook een te hoge netspanning, maar daar is echt geen sprake van. Ik log ook de meter zelf, maar hij komt echt niet in de buurt van kritieke waarden..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rouske
@Japie.G Analyse tab op de monitoring portaal (via laptop/PC) kijken wat daar te zien is in de grafieken van omvormer en optimizers?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Dan moet je daar wel de rechten voor hebben. Ik vermoed dan dat dat niet het geval is.

OhSunnyDay

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Rouske
Gramser schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:49:
Dan moet je daar wel de rechten voor hebben. Ik vermoed dan dat dat niet het geval is.
Hihi, volgens zijn eigen post "Ik log vrijwel alles en heb ook alle portaal rechten"

@Japie.G via een laptop/PC zou je in het webportaal 6 iconen moeten hebben, waaronder "Alerts".

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gramser
  • Registratie: Juli 2020
  • Nu online
Rouske schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:00:
[...]

Hihi, volgens zijn eigen post "Ik log vrijwel alles en heb ook alle portaal rechten"

@Japie.G via een laptop/PC zou je in het webportaal 6 iconen moeten hebben, waaronder "Alerts".
Woepsie, my bad!

OhSunnyDay

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stfn345
  • Registratie: Januari 2000
  • Nu online
My guess? Ik heb dezelfde omvormer en ervaar hetzelfde. Een kennis die dealer is in SolarEdge producten belde me op met het volgende verhaal:

Als de netspanning te hoog wordt is het verplicht dat de omvormer zich uitzet.
Zeker in wijken met veel panelen kan het op een zonnige dag zo zijn dat de netspanning te hoog wordt waardoor de omvormer zich uitzet. Daarna komt hij welk weer terug, maar in de grafieken zal je een mooie curve zien, met daarin ineens een dip.

De netbeheerder zou de netspanning moeten verlagen om dit te voorkomen, maar dit is een langdurig proces.
Het kan helpen om de panelen op een andere fase te zetten waar de spanning lager is.

edit: je denkt dat het geen netspanning is - in mijn geval is dat wel zo.

[Voor 5% gewijzigd door stfn345 op 08-06-2021 13:11]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Rouske schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:00:
[...]

Ah! Vanmorgen zat ik bij de grafieken te kijken waar mij niets bijzonders opviel. Ik ga straks even kijken of ik de tab alerts ook zie. Ik zou inderdaad alle rechten moeten hebben :-)

Dank voor het meedenken zo ver!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
Japie.G schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:39:
[...]

Wellicht kijk ik er overheen, maar ik kan geen lijstje met foutmeldingen vinden. Mijn eerste gedachte was ook een te hoge netspanning, maar daar is echt geen sprake van. Ik log ook de meter zelf, maar hij komt echt niet in de buurt van kritieke waarden..
Als je naar de layout gaat (met de visuele weergave van panelen + omvormer) kan je op de omvormer drukken en dan bovenin het i-icoontje. Dan zit daar als het goed is een tab met errors oid.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rouske
@GermanPivo volgens mij is dat op die plek alleen als er actuele errors zijn, geen history errors.

Maar ik moet zeggen dat sinds ze de webportaal aangepast hebben, dat ik oudere errors bij mij ook niet meer zie staan onder de Alerts icon...

Acties:
  • 0Henk 'm!

• GermanPivo
  • Nu online
Rouske schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 15:17:
@GermanPivo volgens mij is dat op die plek alleen als er actuele errors zijn, geen history errors.

Maar ik moet zeggen dat sinds ze de webportaal aangepast hebben, dat ik oudere errors bij mij ook niet meer zie staan onder de Alerts icon...
Hmm, vreemd. Ik heb daar wel nog historische errors in ieder geval (spanning op de fase bleek hier ook wat te hoog te zijn, maar heb ik opgelost door andere fase te pakken).

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Helaas geen enkele alert aanwezig welk filter ik ook maar kies bij de Alerts tab..

[Voor 15% gewijzigd door Japie.G op 08-06-2021 16:00]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
GermanPivo schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:47:
[...]

Als je naar de layout gaat (met de visuele weergave van panelen + omvormer) kan je op de omvormer drukken en dan bovenin het i-icoontje. Dan zit daar als het goed is een tab met errors oid.
Verdomd, hier zie ik wat!

Islanding trip1 Code 96

Inderdaad exact op de tijdstippen van mijn probleem. Eens zien wat dit inhoudt..

Edit:
AC grid voltage malfunction. When AC voltage returns the inverter should restart after the reconnection time. If the problem persists consult with grid operator.

Nieuwbouwwijk met steeds meer nieuwe opleveringen. Woningen met enorme pv installaties.. wellicht toch even de netbeheerder inlichten dan..?

[Voor 54% gewijzigd door Japie.G op 08-06-2021 16:04]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Rouske
@Japie.G .... When AC voltage returns the inverter should restart after the reconnection time....

Dus kortstondig is de spanning weg geweest of een te grote dip, omdat er op de bouw wellicht iets groots ingeschakeld wordt?

[Voor 17% gewijzigd door Rouske op 08-06-2021 16:09]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Arn0uDz
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 07:56
Hoorde gister mijn SE omvormer ook random in de middag opeens klikken alsof die uit/aan ging. En ook inderdaad een dip in de curve.

Nog nooit eerder opgevallen. Betreft een SE5000H

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Rouske
Arn0uDz schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:11:
Hoorde gister mijn SE omvormer ook random in de middag opeens klikken alsof die uit/aan ging. En ook inderdaad een dip in de curve.

Ook dan maar een gaan checken wat je op de eerder beschreven plek ziet staan aan fout.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Rouske schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:06:

Hej, slim! Er staan hier wat elektrische bouwkranen. Kan natuurlijk ja!

bedankt allen voor het meedenken! Ik ben weer een stuk wijzer!

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Arn0uDz schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:11:

Nog wel benieuwd wat je hier ontdekt hebt :-)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 08:36
Rouske schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:06:

Of het zelfde probleem als de logfiles van sma. oorzaak en gevolg worden omgedraaid. bij uitschakelen door te hoog voltage staat daar ook zoiets, maar ik ken SE foutmeldingen niet, dus kan ook niet van toepassing zijn :+

Ik zou denk ik toch de groep nog eens nameten. brakke kabel (aansluitingen) naar de omvormer kan ook nog uiteindelijk gaat het om de spanning bij de omvormer en niet bij de meter.

[Voor 16% gewijzigd door twain4me op 08-06-2021 19:33]

• Arn0uDz
Japie.G schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 19:18:
[...]

Nog wel benieuwd wat je hier ontdekt hebt :-)
Nou het gaat vreemd worden. Ik heb precies dezelfde datum en tijdstippen als jij.

Jij zit in Raalte en ik in Deventer.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Hej! Dat is wel heel bijzonder. Een regionale dip dan?

[Voor 78% gewijzigd door Japie.G op 10-06-2021 13:25]

• Switek
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 08-06 20:17
Erg lang geleden natuurlijk de vorige posts maar heeft dit probleem zich uiteindelijk opgelost? En weten jullie ook wat de oorzaak was?
Ik loop sinds 4 dagen tegen hetzelfde probleem aan. Begon met 2x een stroomuitval van het net van een paar minuten.

• GermanPivo
  • Nu online
Switek schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:42:
Erg lang geleden natuurlijk de vorige posts maar heeft dit probleem zich uiteindelijk opgelost? En weten jullie ook wat de oorzaak was?
Ik loop sinds 4 dagen tegen hetzelfde probleem aan. Begon met 2x een stroomuitval van het net van een paar minuten.
Maar heb je ook foutmeldingen in de omvormer?

• Switek
GermanPivo schreef op donderdag 14 april 2022 @ 09:44:
[...]

Maar heb je ook foutmeldingen in de omvormer?
Ja,
96 - Islanding Trip1, deze komt vanaf de eerste uitval heel vaak voorbij;
123 - De netmetingen vallen buiten bereik, heel veel maar die zijn 2 dagen geleden gestopt.

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Heb die islanding trips ook regelmatig. Fase voltages vallen prima binnen de norm. Snap niet zo goed wat het is.

• Switek
Volgens mijn installateur komt het omdat Liander met werkzaamheden bezig is in de buurt en een generator heeft geplaatst. Sinds afgelopen vrijdag hebben ze de generator afgekoppeld en blijven de meldingen weg. Gisteren dan ook weer een normale opbrengst.
Wel nog 1x een V-L1 Max2 maar dat komt af en toe voor op een hele zonnige dag. De spanning komt dan boven de 253 Volt.

• ds23man
  • Registratie: Oktober 2021
  • Nu online

ds23man

Eenum

Dat geintje vorig jaar hier ook gehad, mijn buurman en ik stonden toen de generator van Enexis warm te stoken.

17,5 kWp zuid Vaillant Arotherm plus 55/6, 75/6 en 125/6

• Arn0uDz
Heb deze foutcodes nog steeds regelmatig. Gelukkig heb ik de V-L1 Max1 niet meer gezien na het verplaatsen naar L3.

@Japie.G Jij deze ook rond mijn tijden?

• Japie.G

Japie.G

Colour Classic

Topicstarter
Arn0uDz schreef op donderdag 25 mei 2023 @ 14:18:
Heb deze foutcodes nog steeds regelmatig. Gelukkig heb ik de V-L1 Max1 niet meer gezien na het verplaatsen naar L3.

[Afbeelding]

@Japie.G Jij deze ook rond mijn tijden?
Ik zit te kijken, maar de SolarEdge site laadt de alerts pagina niet bij mij. Ik kijk later nog even.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• stefanfischer
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-05 15:49
Vandaag ook bij mij stress
8:30u error 18x60 (islanding trip1) bij de SE4000H.
Van alles geprobeerd/gereset maar elke keer na 10-30 seconden, poef error.
15:30u weer in de lucht en niets aan de hand.

Spanning de hele dag op 232V (volgens de inverter zelf 233 dus ruim binnen de toleranties)
Iemand tips om herhaling te voorkomen?

Spanning nu weer op 230V. Dat kan toch niet het verschil zijn......?

[Voor 9% gewijzigd door stefanfischer op 30-05-2023 16:33]

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gert_B
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-06 17:59
@stefanfischer Toevallig bij mij ook rond 14:30 foutecode 96 islandingtrip. Voor het eerst een foutmelding in de SolarEdge gezien. Kwam er vanavond achter. Na opnieuw opstarten doet het syteem het weer. Geen idee hoe dit kan. Woon je toevallig ook in de Bommelerwaard?

• Gert_B
  • Registratie: Juli 2022
  • Laatst online: 01-06 17:59
Vandaag opnieuw een foutcode 96 Islandingtrip 1 in de omvormer.

Is dit typische een gevalletje te hoge spanning op het net van Liander?

Pagina: 1

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

Relevantere advertenties

Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

Ingesloten content van derden

Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

janee