Welke dakkoffer? (en eigenlijk, welke lengte ski's?)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 21-05 11:09
Ik overweeg een dakkoffer voor de zomervakantie, nu vind m'n vriendin wintersport ook erg leuk, maar heb ik zelf nog nooit op ski's gestaan. Nu wil ik er wel rekening mee houden dat er dus ooit ski's in de dakkoffer moeten.

Echter, wil ik mede vanwege de kosten (en de kleinere oversteek over de voorruit), liever een korte dakkoffer, dan een extra lange, maar: hoe lang moeten mijn ski's zijn in de toekomst?

Ik lees op internet meerdere tabelletjes dat je ongeveer 10cm korter moet hebben dan je zelf bent (ik ben 1m91), maar dat ook je gewicht meegenomen moet worden, en dan vind ik de lastige, hoe lang worden de ski's dan? (ik weeg zo'n 120kg).

Ik twijfel tussen de Hapro Traxer 8.6 en 6.8 en de Hapro Zenith 6.6 en 8.6. (Ik vind de Thule's ook erg mooi, maar zijn weer een stapje duurder).

De Zenith's zijn qua design een stuk mooier, en qua verbruik ook geschikter (minder frontaal oppervlak). Voor het uiterlijk zijn de korte koffers ook mooier in mijn optiek.

TypeBinnenmatenVolumeFrontaalPrijsdelta
Hapro Traxer 6.6186 x 76 x 41 (cm)410L0,34m20 eur
Hapro Zenith 6.6186 x 75 x 36 (cm)360L0,30m2+90 eur
Hapro Traxer 8.6210 x 85 x 42 (cm))530L0,39m2+40 eur
Hapro Zenith 8.6210 x 83 x 36 (cm)440L0,33m2+130 eur

Het geheel komt op een 2006 Saab 9-3 combi (met dragers direct op de hardpoints).

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Roozzz
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 22:15

Roozzz

Plus ultra

Hoe realistisch is de wens tot het "ooit" vervoeren van ski's? Het klinkt niet alsof je op korte termijn overweegt deze aan te schaffen. Misschien wil je eerst een paar jaar ski's huren als je op wintersport gaat? Of misschien blijkt dan wel dat je snowboarden echt veel leuker vindt...

Als het antwoord misschien ooit blijft, zou ik de ski's voor nu lekker parkeren en iets kopen dat past bij je huidige wensen. Hoeveel volume denk je eigenlijk nodig te hebben?

If you can see, look. If you can look, observe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HvanL
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 19-05 17:53
Grote kans dat als je gaat skien, je ze huurt op lokatie ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 20-05 16:14
Voor beginners adviseren ze 10-20 cm korter dan je lichaamslengte. Aangezien de ski's misschien ook wel diagonaal in de bak kunnen, passen jouw ski's volgens mij in alle vier de opties. Huren is sowieso aan te raden in het begin; als je 1x per jaar gaat skiën kunnen eigen ski's bijna niet uit qua kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Michel
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 19:39
De regel "vroeger" was dat je ski's, ongeacht je gewicht, ongeveer tot je neus moeten komen als ze op de grond staan. Tegenwoordig zijn ze iets kleiner maar ik zou dus minimaal je neushoogte als maatstaf gebruiken, liefst met wat marge.

In jou geval zit je dus met de koffers van 2 meter en langer altijd goed.

Edit: de reactie van @loeberce klopt in zeker zin wel maar mijn ervaring is dat wanneer je ski's diagonaal wilt vervoeren, andere ski's of snowboards minder goed passen.

[ Voor 21% gewijzigd door Michel op 08-06-2021 11:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Laatst online: 02-04 15:36
Het hangt ook van je stijl op de piste af. Kortere skies draaien makkelijker, langere skies geven meer stabiliteit als je hard gaat. Als je begint kan je het beste korte flexibele skies nemen, en als je op den duur wat harder wilt, kom je op langere en stijvere skies uit.

Je kan skies trouwens ook direct op het dak monteren zonder koffer, gewoon op de dakdragers. Dus mocht je ooit skies hebben die er niet in passen, kan het altijd nog direct op het dak. Worden ze wel vies van, maar ach.

edit: Vergis je trouwens niet hoeveel ruis een dakkoffer geeft, test dat uit als het kan, en probeer je voor te stellen dat je daar 8-10 uur mee moet rijden.

[ Voor 14% gewijzigd door Widow op 08-06-2021 11:18 ]

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 21:23
Ben zelf 1,96m en mijn ski's zijn 1,82 met 90 kilo
En ja, heb zware snelle ski's die mijn gewicht aan kunnen.

Met jouw lengte is met de huidige generatie carve ski's een box van 1,86 lang zat.

[ Voor 18% gewijzigd door D-dark op 08-06-2021 11:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
thx allen :) dan ga ik denk ik voor een 6.6.. Ik zal vanavond thuis even de bagage uitleggen om te kijken of dat uitkomt met de maten. (Tent, wat slaapmatten, slaapzakken etc.).

Heb je liever vooraf, of achteraf, dat ik zeg dat ik geen flauw idee heb wat ik doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
ThunderNet schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:18:
thx allen :) dan ga ik denk ik voor een 6.6.. Ik zal vanavond thuis even de bagage uitleggen om te kijken of dat uitkomt met de maten. (Tent, wat slaapmatten, slaapzakken etc.).
Houd er rekening mee dat in een dakkoffer alleen lichte dingen kunnen. vaak 50 kilo max afhankelijk van wat de dragers / dak van de auto aankunnen.
Voor de tent geen probleem tenzij je zware stalen stokken hebt, die kunnen dan beter in de auto.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
D-dark schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:09:
[...]

Houd er rekening mee dat in een dakkoffer alleen lichte dingen kunnen. vaak 50 kilo max afhankelijk van wat de dragers / dak van de auto aankunnen.
Voor de tent geen probleem tenzij je zware stalen stokken hebt, die kunnen dan beter in de auto.
De Hapro's mogen 75kg hebben, en de auto zelf 100kg. En wou er vooral licht/groot spul ingooien :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• D-dark
ThunderNet schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:17:
[...]

De Hapro's mogen 75kg hebben, en de auto zelf 100kg. En wou er vooral licht/groot spul ingooien :)
Dan moet het goed gaan.
Doe er wat Jassen en Kussens bij en je komt al een heel eind.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 23:38
ThunderNet schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:51:
Ik overweeg een dakkoffer voor de zomervakantie,

Het geheel komt op een 2006 Saab 9-3 combi (met dragers direct op de hardpoints).
Je auto heeft geen dakrails ? indien wel kan je nog eea schuiven met de koffer naar achteren zodat ie voor in een diagonale lijn doorloopt met je voorruit . Neem daarbij de dakdrager die tussen de rails vallen ( ipv hoog erop en uitsteken ad zijkant ) en je hebt geen herrie en geen / amper meer verbruik.

Verder zou ik goed kijken wat je mee wil nemen want de breedte en hoogte is nogal een groot verschil aangezien het bruto buitenmaten zijn en op hoogte punt gemeten.
bv een campingstoel zou hele breedte en halve hoogte in beslag nemen bij de 6.6 . of een weekend tas alleen achterin ivm hoogte.

Met andere woorden neem de grootste als je er toch eentje aanschaft als ie erop ligt maakt het geen verschil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 01:50
Ik ben benieuwd waarom je overhang over de voorruit vervelend vind. Heb daar nooit last van gehad en vind de lengte juist wel handig, ook in de zomer.

Als je dan toch iets op het dak gaat zetten zou ik voor een redelijke maat kiezen, altijd handig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThunderNet
nuffy schreef op zondag 13 juni 2021 @ 07:24:
[...]

Je auto heeft geen dakrails ? indien wel kan je nog eea schuiven met de koffer naar achteren zodat ie voor in een diagonale lijn doorloopt met je voorruit . Neem daarbij de dakdrager die tussen de rails vallen ( ipv hoog erop en uitsteken ad zijkant ) en je hebt geen herrie en geen / amper meer verbruik.
Mijn auto heeft idd geen dakrails, ik heb destijds bij de aanschaf van de auto namelijk specifiek een gezocht zonder rails omdat ik dat mooier vind bij deze auto.

Rails heb ik een paar week geleden al via marktplaats op de kop kunnen tikken, misschien ga ik nog kijken wat ik er aan kan doen om het geheel nog wat te laten zakken.

Uiteindelijk is het een Zenith 8.6 geworden, omdat deze met een serieuze korting te krijgen was bij de Bauhaus, flink onder de prijs van de goedkoopste Zenith 6.6, omdat ze geen andere kleuren hadden, is het wel een zwarte geworden.

De koffer staat zo ver mogelijk naar achteren (de klep kan open en dan zit er nog 1cm ruimte tussen de klep en de achterkant van de koffer).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/VlPd1FSiqzPDL02jMfh4nWQNRsY=/234x176/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/S4oe2ZJUOvyL1AjN3H2toEN5.jpg?f=fotoalbum_medium

Qua windgeruis valt het me echt tot nu toe reuze mee (iig tot zo'n 100km/u). Je hoort een klein beetje gefluit van de rails, maar ik had al gelezen dat de open delen daarvan even afplakken dat flink zou moeten reduceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
ThunderNet schreef op zondag 13 juni 2021 @ 12:27:

Qua windgeruis valt het me echt tot nu toe reuze mee (iig tot zo'n 100km/u). Je hoort een klein beetje gefluit van de rails, maar ik had al gelezen dat de open delen daarvan even afplakken dat flink zou moeten reduceren.
Goeie keus de grotere 8.6 ziet er goed uit (y)

Wbt windgeruis dat zijn vaak de zijkanten vd dragers die uitsteken buiten de auto.
In het midden ligt de koffer erover en bij dragers tussen dakrails heb je geen uitstekende delen buiten de dakrails.
Bij volle bepakking kan de auto achter nog wat zakken en komt de voorkant vd koffer omhoog = meer frontaal oppervlak en slechtere stroomlijn = windruis dus dan wellicht toch wat meer naar voren maw je voorkomt t niet 100% en dus verder ook niet heel spannend

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hari-Bo
  • Laatst online: 22:38
Ik weet niet of je een trekhaak hebt, maar anders is een trekhaak kofferbak ook nog te overwegen. Zelf gebruik ik er 1 al jaren en vind ik persoonlijk handiger ipv op het dak. De achterklep bij een station is ook nog toegankelijk omdat je deze kan kantelen. En je kan zonder geruis 130 rijden.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/f6EctsPfQk50ZM3m9Cbq0LkNveI=/800x/filters:strip_exif()/f/image/BYUVUJez53Ss2mfa0pZh5N5h.png?f=fotoalbum_large

Bos Stern Service Mercedes diagnose, coding, navigatie update, ECU/instrumentenpaneel reparatie, sleutel service, km check en Airmatic tuning ook op locatie. Interesse stuur een DM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Paul-
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 20:15
Hari-Bo schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 15:35:
Ik weet niet of je een trekhaak hebt, maar anders is een trekhaak kofferbak ook nog te overwegen. Zelf gebruik ik er 1 al jaren en vind ik persoonlijk handiger ipv op het dak. De achterklep bij een station is ook nog toegankelijk omdat je deze kan kantelen. En je kan zonder geruis 130 rijden.

[Afbeelding]
Hier passen denk ik geen ski's in?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nuffy
Hari-Bo schreef op dinsdag 15 juni 2021 @ 15:35:

[Afbeelding]
Je verstoord alsnog je luchtstroom achter + je gaat nog meer gewicht verder achter de as hangen wat minder fijn rijd bv langer nadeinen ( mits je luchtvering hebt )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• renedr
  • Registratie: November 2017
  • Laatst online: 15-07-2021
ThunderNet schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:51:
Ik overweeg een dakkoffer voor de zomervakantie, nu vind m'n vriendin wintersport ook erg leuk, maar heb ik zelf nog nooit op ski's gestaan. Nu wil ik er wel rekening mee houden dat er dus ooit ski's in de dakkoffer moeten.

Echter, wil ik mede vanwege de kosten (en de kleinere oversteek over de voorruit), liever een korte dakkoffer, dan een extra lange, maar: hoe lang moeten mijn ski's zijn in de toekomst?

Ik lees op internet meerdere tabelletjes dat je ongeveer 10cm korter moet hebben dan je zelf bent (ik ben 1m91), maar dat ook je gewicht meegenomen moet worden, en dan vind ik de lastige, hoe lang worden de ski's dan? (ik weeg zo'n 120kg).

Ik twijfel tussen de Hapro Traxer 8.6 en 6.8 en de Hapro Zenith 6.6 en 8.6. (Ik vind de Thule's ook erg mooi, maar zijn weer een stapje duurder).

De Zenith's zijn qua design een stuk mooier, en qua verbruik ook geschikter (minder frontaal oppervlak). Voor het uiterlijk zijn de korte koffers ook mooier in mijn optiek.

TypeBinnenmatenVolumeFrontaalPrijsdelta
Hapro Traxer 6.6186 x 76 x 41 (cm)410L0,34m20 eur
Hapro Zenith 6.6186 x 75 x 36 (cm)360L0,30m2+90 eur
Hapro Traxer 8.6210 x 85 x 42 (cm))530L0,39m2+40 eur
Hapro Zenith 8.6210 x 83 x 36 (cm)440L0,33m2+130 eur

Die overhang valt wel mee, ik heb een traxer 8.6 en een oudere variant van de 6.6, die ik beide verhuur.

Laatst kwam er een Corsa de 8.6 ophalen. Ik dacht dat het nooit zou lukken. Paste prima en zag er niet eens heel vreemd uit. Hij kon het hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pascaldv
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 19-05 13:56
Je kan naast de dakkoffer anders ook nog losse ski-klemmen overwegen op een later moment.

Ski's passen meestal nog wel in de auto, zeker als je andere bagage mee neemt op het dak.

Heel veel smaken dus.
Vergeet niet dat je een grote dakkoffer ook nog ergens moet opbergen de rest van het jaar.
Pagina: 1