Zolderverdieping verbouwen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 08-07 17:56
Onze woning heeft 4 woonlagen: Op de begane grond is de woonkeuken, de woonkamer is op de eerste. Onze auto staat voor de woonkeuken onder de woonkamer geparkeerd, een soort drive in. Op de tweede verdieping hebben we 2 ruime slaapkamers, een badkamer (met douche en bad) en een studeerkamer.

De vierde verdieping was een zogenaamde "onbenoemde ruimte" en was helemaal open. Deze is ongeveer 2 meter minder diep dan de slaapverdieping eronder. Gelijk na de bouw hebben we daar 3 kamers gerealiseerd: Een waskamer, een slaapkamer en een kamer voor opslag.

Het huis heeft 3 open trappen waarvan we er 2 willen laten dichtmaken zodat er bergruimte kan worden gecreëerd dmv trapkasten.

De bovenste verdieping zouden we graag helemaal ombouwen tot ouderslaapkamer met een extra badkamer. Zo kunnen onze dochters van 10 en 12 op de 2e etage slapen en hebben ze hun eigen badkamer.

Ik heb alleen moeite met de layout. De wasmachine moet op zolder blijven helaas. Ergens anders is er geen ruimte voor.
De afvoer en koudwaterleiding zit rechts in de koof. Boven is pal zuid en onder is noord. Omdat ons huis een extra woonlaag heeft kijken we op de noordkant uit over andere huizen heen. De zuidkant kijkt vrij uit over een park. Daarom leek het mij het fijnst om aan de zuidkant te slapen.

Huidige indeling:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/mrBgmYxB/zolder-ontwerp-def.jpg

En ik heb zelf dit bedacht:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/BbQhpwpH/image.png
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/0NzPWcWg/image.png

Aan de noordkant komt dan een soort inloopkast en een apart hok voor de wasmachine en droger die we op elkaar gaan zetten.
Maar ik ben er nog niet helemaal over uit. Mijn vrouw wil ook graag een toilet boven maar dat lijkt mij niet haalbaar als er nu alleen maar een wasmachine afvoer zit. Ik neem aan dat een douche afvoer daar wel op kan?

Hoe zouden jullie dit aanpakken, heeft iemand een idee voor een andere indeling?

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 17:15
- WC kan wel, maar dan met een Sanibroyeur. Enige is dat het niet erg aantrekkelijk klinkt bij doorspoelen. Douche kan prima op wasmachine afvoer.
- Ik zou het trappengat niet dichtmaken, maar een hekje tegen het vallen. Dat maakt het heen en weer lopen met was een stuk prettiger.
- Ik zou de douche dan weer wel dichtmaken + goede afzuiging gezien alle waterdampen.
- Ik zou ook de tussenwand en wasmachine en de douche niet doen. Daar wordt je badkamer een stuk minder ruim van wat niet nodig is.

Verder is er weinig mis mee en voor een deel afhankelijk van smaak.

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FrenzyFreak
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09-07 15:47
Een Sanibroyeur kan inderdaad, maar wel even letten op het geluid zo kort bij je bed. De badkamer moet dan wel dicht kunnen met een fatsoenlijke deur die ook een beetje geluid dempt. En natuurlijk afzuiging, dat is fijn voor zowel de douche als de toilet. ;)

Trapgat niet dichtmaken zorgt ook voor veel stijgende warme lucht natuurlijk.

Ik zou net als @CurlyMo het washok vergeten. Google op wasruimte, zoek op Pinterest. Voor de wasmachine / droger kun je een hele mooie oplossing maken zonder het in een apart klein donker hok te stoppen. Bijvoorbeeld in de kastwand die je hebt ingetekend, of in een kastenwand in de badkamer.

Hier hoef je je echt niet voor te schamen:
Afbeeldingslocatie: https://external-content.duckduckgo.com/iu/?u=https%3A%2F%2Fpeterseninterieur.nl%2Fwp-content%2Fuploads%2F2020%2F10%2Fimage-2.jpg&f=1&nofb=1

Zonder het washok kun je de ruimte voor je kast en/of badkamer flink vergroten en eventueel makkelijk ruimte maken voor een toilet. 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bombadil
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

bombadil

Iarwain Benadar

Waarom niet de badkamer bij het raam? Kan je ook goed (en apart) luchten en geen kans op schimmel?

"De ouwe Tom Bombadil is een vrolijk kwastje,Zijn laarzen zijn geel en knalblauw is zijn jasje, Want Tom, die de meester is, heeft geen ooit gevangen, Zijn liedjes zijn sterker en zijn benen zijn langer". (LotR)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
bombadil schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:23:
Waarom niet de badkamer bij het raam? Kan je ook goed (en apart) luchten en geen kans op schimmel?
Welk raam bedoel je? Noord of zuid? De afvoer zit rechts in het midden en we kunnen niet in de vloer vrezen omdat daar leidingen lopen. Dus naar mijn idee moet de badkamer dicht bij de leidingschacht blijven.

iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:20
Wij hebben 3 jaar terug een soort gelijke ruimte verbouwd. Hebben toen 1 grote slaapkamer aan de achterkant van de woning gemaakt en extra kamer aan de voorkant. Daartussen ook een smalle extra badkamer voor ons zelf. Ook met als doel om een eigen verdieping voor ons zelf te krijgen, zodat de 3 jongens op de verdieping onder ons konden slapen.

De wasmachine en droger hadden wij in een inbouwkast laten wegwerken. De kast naast het werkbureau.
Verder ook een sanibroyeur, omdat het echt niet anders kon met het leiding werk. Werkt opzich prima, maar blijft altijd een beetje een tweede keuze gevoel met de herrie die het maakt. Wij hebben wel voor een inbouw variant gekozen, zodat je gewoon een normale WC eraan kan hangen,

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loeberce
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 15:14
Een slaapkamer op het zuiden op zolder zou ik niet aanraden. Wij slapen daar nu (omdat het de grootste kamer is), maar een airco gaat er zeker komen. Ik zou overwegen de noordkant te nemen of koeling te integreren in je plannen voor de verbouwing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
loeberce schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:16:
Een slaapkamer op het zuiden op zolder zou ik niet aanraden. Wij slapen daar nu (omdat het de grootste kamer is), maar een airco gaat er zeker komen. Ik zou overwegen de noordkant te nemen of koeling te integreren in je plannen voor de verbouwing.
Ja airco was wel het plan ja, als we toch bezig zijn. En rolluiken op de zuidkant vanwege de grote raampartij.
Onze jongste slaapt nu op de noordzijde en ook daar wordt het in de zomer bloedheet.

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
koentjuh schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:13:
Wij hebben 3 jaar terug een soort gelijke ruimte verbouwd. Hebben toen 1 grote slaapkamer aan de achterkant van de woning gemaakt en extra kamer aan de voorkant. Daartussen ook een smalle extra badkamer voor ons zelf. Ook met als doel om een eigen verdieping voor ons zelf te krijgen, zodat de 3 jongens op de verdieping onder ons konden slapen.

De wasmachine en droger hadden wij in een inbouwkast laten wegwerken. De kast naast het werkbureau.
Verder ook een sanibroyeur, omdat het echt niet anders kon met het leiding werk. Werkt opzich prima, maar blijft altijd een beetje een tweede keuze gevoel met de herrie die het maakt. Wij hebben wel voor een inbouw variant gekozen, zodat je gewoon een normale WC eraan kan hangen,

***members only***
Dank voor de foto's en je beschrijving!

Ziet er goed uit, mag ik vragen wat je kwijt was aan de verbouwing?

[ Voor 3% gewijzigd door MartijnA3 op 08-06-2021 11:38 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:57
Leuke puzzeltjes dit.

Tip/ter overdenking: laat je niet bij voorbaat al te veel leiden door waar aansluitingen nu zitten, althans niet zonder uberhaupt eens na te vragen wat er kan. Je kunt een dekvloer (aanname) vrij gemakkelijk open (laten) tikken en leidingen verleggen. Als je toch drastisch gaat herindelen zijn dat de kosten niet, en leidingen wat anders leggen zal toch altijd moeten, dus die installateur gaat er toch moeten komen.

Dan de indeling: je hebt een lekker grote ruimte, maar de voorgestelde indeling maakt het hokkerig, wat (IMO) jammer is.

Open douche/badruimte zou mij in zo'n kamer relaxed lijken, dat idee snap ik wel. Inderdaad wil je wel goede afzuiging dan!

Overweeg: de onderste muur weg te laten en zoals hierboven gepost de wasmachine te combineren met de kast in een grote wand (aan de rechterkant uiteraard, dan zitten de aansluitingen, met name afvoer, toch ongeveer al niet zo heel verkeerd). Scheelt je ook een deur, kozijn en wat wandjes, dus daar kun je dan hopelijk ongeveer een mooie kast van laten maken (die zijn wel prijzig overigens!)

Ook zou ik het bureau dan juist aan de kant zetten waar die wasmachine/kast is, en niet bij het bed.

Dat zou ook kunnen door de wasmachine+kast juist aan de zuidkant te plaatsen, het bureau te laten waar het nu staat (zuid), en het bed juist aan de noordkant (in de grotere ruimte, zonder die wasmachine-muur) te doen. In beide gevallen houd je de badkamer dan als half-open ruimte "achter" het bed.

Bovendien, als ik het plaatje goed zie, komt de trap uit aan de noordkant (beneden op de tekening). Is het dan niet fijn om dan daar het bed te hebben? Met daarachter de douche. En pas daarachter een werkkamer en wasmachine e.d. waar vast wel eens wat zooi ligt. Dan hoef je niet steeds langs de was en werkopstelling als je wilt gaan slapen.

Ik heb geen tijd voor Paint, maar hoop dat het enigszins duidelijk is wat ik bedoel.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• koentjuh
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 09:20
MartijnA3 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 11:37:
[...]

Dank voor de foto's en je beschrijving!

Ziet er goed uit, mag ik vragen wat je kwijt was aan de verbouwing?
Best een flinke zak geld, maar dat kwam ook vooral omdat deze verdieping er bijna volledig opgezet is, daarvoor was het een plat dak. Stuur maar ff een prive bericht met mail adres, dan zal ik kijken of ik nog wat kan achterhalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MartijnA3
Wilke schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:04:
Leuke puzzeltjes dit.

Tip/ter overdenking: laat je niet bij voorbaat al te veel leiden door waar aansluitingen nu zitten, althans niet zonder uberhaupt eens na te vragen wat er kan. Je kunt een dekvloer (aanname) vrij gemakkelijk open (laten) tikken en leidingen verleggen. Als je toch drastisch gaat herindelen zijn dat de kosten niet, en leidingen wat anders leggen zal toch altijd moeten, dus die installateur gaat er toch moeten komen.

Dan de indeling: je hebt een lekker grote ruimte, maar de voorgestelde indeling maakt het hokkerig, wat (IMO) jammer is.

Open douche/badruimte zou mij in zo'n kamer relaxed lijken, dat idee snap ik wel. Inderdaad wil je wel goede afzuiging dan!

Overweeg: de onderste muur weg te laten en zoals hierboven gepost de wasmachine te combineren met de kast in een grote wand (aan de rechterkant uiteraard, dan zitten de aansluitingen, met name afvoer, toch ongeveer al niet zo heel verkeerd). Scheelt je ook een deur, kozijn en wat wandjes, dus daar kun je dan hopelijk ongeveer een mooie kast van laten maken (die zijn wel prijzig overigens!)

Ook zou ik het bureau dan juist aan de kant zetten waar die wasmachine/kast is, en niet bij het bed.

Dat zou ook kunnen door de wasmachine+kast juist aan de zuidkant te plaatsen, het bureau te laten waar het nu staat (zuid), en het bed juist aan de noordkant (in de grotere ruimte, zonder die wasmachine-muur) te doen. In beide gevallen houd je de badkamer dan als half-open ruimte "achter" het bed.

Bovendien, als ik het plaatje goed zie, komt de trap uit aan de noordkant (beneden op de tekening). Is het dan niet fijn om dan daar het bed te hebben? Met daarachter de douche. En pas daarachter een werkkamer en wasmachine e.d. waar vast wel eens wat zooi ligt. Dan hoef je niet steeds langs de was en werkopstelling als je wilt gaan slapen.

Ik heb geen tijd voor Paint, maar hoop dat het enigszins duidelijk is wat ik bedoel.
De mechanische ventilatie zit ook bij de leidingschacht, dus daarom wilde ik de douche ook daar.

En praktisch gezien zou het bed het beste passen aan de noordzijde, maar het uitzicht aan de zuidkant is echt 10x beter.

Ik heb eerder eens dit gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://i.postimg.cc/fW7VtGCq/image.png

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 16:57
MartijnA3 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:52:
De mechanische ventilatie zit ook bij de leidingschacht, dus daarom wilde ik de douche ook daar.
Spiro-buisje en een koofje en het kan ook een stukje naar boven of onder, als dat nodig is. Maar die badkamer middenin is niet zo'n gek plan.
En praktisch gezien zou het bed het beste passen aan de noordzijde, maar het uitzicht aan de zuidkant is echt 10x beter.

Ik heb eerder eens dit gemaakt:
[Afbeelding]
Het uitzicht kan ik natuurlijk niet zien, maar bovenstaande indeling zou mij fijn lijken, komt rustig over.

Maar op zich, andersom moet ook kunnen toch? Tegen de zon is best wat te doen, screens buiten, of binnen duo-plissegordijnen ervoor, desnoods airco. De crazy paint skills dan toch maar eens uit de kast gehaald:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/hkHYYHZhvdGiRmlRnYeXhn93Mj4=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/8S6LAEIFPF7CpRJ4wFV1cIVN.png?f=user_large

Dan zo'n kastenwand om de wasmachine, bureau rechtsonder, linksboven is dan plek voor een zitje of voor een kabinetje, of een ondiepe hoge kast.

Alleen jammer dat je de trap op zo in een dood hoekje uitkomt? En weet niet, of je naast het bureau dan goed genoeg bij die kastenwand kunt. Als er in totaal zo'n 3 meter is tot de badkamerwand moet dat lukken toch?

[ Voor 5% gewijzigd door Wilke op 08-06-2021 13:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MartijnA3
Toilet laten we gaan, heb nu dit gemaakt:
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/eGb4XKF.png
Dan kan de voorste kamer gebruikt worden voor opslag en eventueel was drogen. Wasmachine en droger in de badkamer in een kast.

[ Voor 12% gewijzigd door MartijnA3 op 09-06-2021 14:20 ]

iRacing Profiel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:47

BrZ

Denk er even over na of je het wel of niet wenselijk vind of je dochters (wellicht als ze iets ouder zijn) jullie open slaap/badkamer in moeten als ze de wasmachine/droger willen gebruiken. Misschien is het fijner om deze in de kamer voor te zetten en een deur te plaatsen.

De kast achter het bed lijkt mij op deze manier irritant, je moet echt helemaal om het bed heenlopen om er bij te kunnen, en volgens mij hou je maar iets als 60cm tussen bed en kast over.
Pagina: 1