[Car] combineren 3 Ohm en 4 Ohm speaker

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-greg
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 26-04-2024
goedemorgen, sinds kort de eigenaar van een nissan qashqai uit 2015, audio is niet slecht maar kan veel beter.

Nu wil ik graag de audio aanpakken, ik heb die vaker gedaan ontdreunen en dempen en de speakers vervangen.
Nu heb ik niet helemaal goed opgelet en voor de achter portieren een Coax set besteld welke 3 Ohm is en voor de front speaker de normale reguliere waarde 4.

Ik heb het internet afgestruind maar kan niet echt een duidelijk antwoord vinden, ik weet dat als je de radio niet overbelast door op max volume te spelen 3 ohm prima te doen is maar hoe zit dat in combinatie met 4 ohm speakers in de front?

zal 1 van de kanten minder vermogen krijgen en dus minder rendement?

bij voorbaat mijn dank :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:01

JTfoto

Work hard

Op het moment dat de gevoeligheid van de speakers gelijk is zullen ze bij gelijk vermogen even hard spelen. Echter heeft (ik neem aan dat je het op de autoradio aansluit en niet op een externe versterker) de radio meer moeite met 3Ohm dan met 4Ohm. Het kan dus inderdaad zo zijn dat het wat warm gaat worden als je op hoge volumes gaat spelen.

Ik denk dat het prima gaat werken. Je kan de achterspeakers altijd iets zachter zetten voor het geval dat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-greg
@JTfotoword idd op de standaard HU aangesloten. In de auto op hoog volume is bijna nooit het geval dus overhitting zal waarschijnlijk wel mee vallen.
Maar zal de HU omdat hij meer vermogen naar achter stuurt ivm de lagere Impendantie minder naar voor sturen? ik kan natuurlijk achter altijd lager zetten met fader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JTfoto
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 21:01

JTfoto

Work hard

Nee, de HU stuurt evenveel vermogen naar zowel de 3 als 4 ohm speaker (deze spelen dan allebei even hard), maar de maximale hoeveelheid die de HU kan sturen naar elke speaker verschilt wel.

EDIT: Nogmaals, voor de zekerheid: Dit is alleen zo wanneer de gevoeligheid van de speakers gelijk is (zie dB @ 2.83V/1m getalletje bij het specificatieblad van de speakers)

[ Voor 31% gewijzigd door JTfoto op 08-06-2021 09:02 . Reden: toevoeging extra informatie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-greg
@JTfoto omdat ik begrepen had dat de speaker met een lagere Ohm/weerstand een hoger volume op zou leveren.. ik ga het gewoon proberen.. ik wou het toch even checken nu kan hij nog retour na het plaatsen niet meer ben ik bang

Edit: gevoeligheid van beide set speakers is 93DB

[ Voor 10% gewijzigd door c-greg op 08-06-2021 09:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Vaak hebben versterkerchips in autoradio's wel iets van een beveiliging tegen overbelasting en oververhitting. 3 ohm op de achterkanalen gaat waarschijnlijk dus wel goed.

De voorkanalen staan er los van.

[ Voor 38% gewijzigd door TBTL op 08-06-2021 20:29 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
JTfoto schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:00:
Nee, de HU stuurt evenveel vermogen naar zowel de 3 als 4 ohm speaker (deze spelen dan allebei even hard), maar de maximale hoeveelheid die de HU kan sturen naar elke speaker verschilt wel.

EDIT: Nogmaals, voor de zekerheid: Dit is alleen zo wanneer de gevoeligheid van de speakers gelijk is (zie dB @ 2.83V/1m getalletje bij het specificatieblad van de speakers)
Lijkt mij toch dat ze evenveel spanning sturen, en niet evenveel vermogen?

Los daarvan, worst case moet TS een beetje de balans tussen voor en achter aanpassen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c-greg
Bedankt iedereen voor zijn input, ik wacht nog even op me materialen die binnen moeten komen en dan ga ik aan de slag!
Pagina: 1