Standoff moederbord afgebroken - xps 9360

Pagina: 1
Acties:

• cy-gor25
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 17:13
Hi

Ik was iets te wild blijkbaar met het verwijderen van een van de twee schroeven van het koelblok die muurvast zat waardoor ik na het bevestigen van nieuwe pasta het koelblok enkel nog kan bevestigen met 3 schroeven. Is dat een probleem? Ik vond niet direct mijn schroefjes verzameling dus ik kan momenteel het koelblok enkel vastmaken met 2 schroeven ipv 3.

Ik denk voornamelijk aan luchtbubbels in de koelpasta. Nu dit is een oudere xps 13 9360 die ik nog gebruik ism mx Linux voor internet en muziek luisteren, niet veel anders. Daarvoor is het scherm veel te klein.

Solderen wil ik niet direct mee beginnen.

Alvast bedankt!

Marnix

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/_K4mz8apdOkDMpq8BtuGcExRZ5c=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/R7y9iMvA8EKPOi0yBjc3qQaE.jpg?f=fotoalbum_large

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 19:47
Dat is een probleem ja. De koeler wordt niet met gelijke kracht op de 4 punten op de cpu bevestigd waardoor deze niet goed contact zal maken met een hete cpu als gevolg.

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 13:36
Geen ruimte om een dunne moer aan de onderkant te leggen?
Desolderen en een nieuwe stud (geen standoff, da's heel wat anders) erin solderen is voor de hobbyist een brug te ver. Als het moet, en je hebt geen andere oplossing kan ik het wel voor je doen (charges apply).

In elk geval geen dikkere laag koelpasta gebruiken, dan krijg je juist minder goede warmteafvoer.

[ Voor 15% gewijzigd door Ramon 73 op 08-06-2021 07:59 ]

• Japidoff
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-09 09:54
als je alleen linksboven en rechtsonder gebruikt, trek je het blok in ieder geval niet scheef...

gewoon beetje voorzichtig.. ik zou het wel aandurven..

[ Voor 0% gewijzigd door Japidoff op 08-06-2021 13:55 . Reden: typo ]

gang is alles

• cy-gor25
Japidoff schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 07:56:
als je allen linksboven en rechtsonder gebruikt, trek je het blok in ieder geval niet scheef...

gewoon beetje voorzichtig.. ik zou het wel aandurven..
ga ik proberen, thx!

• cy-gor25
Uszka schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 07:52:
Dat is een probleem ja. De koeler wordt niet met gelijke kracht op de 4 punten op de cpu bevestigd waardoor deze niet goed contact zal maken met een hete cpu als gevolg.
ja effectief. gelukkig is het gebruik heel licht en blijven de waarden van cpu gebruik en ram gebruik heel laag onder MX linux en worden ze enkel heel hoog als ik een virtual box gebruik.Daarvoor kan ik nog overstappen naar mijn desktop.

• cy-gor25
Ramon 73 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 07:55:
Geen ruimte om een dunne moer aan de onderkant te leggen?
Desolderen en een nieuwe stud (geen standoff, da's heel wat anders) erin solderen is voor de hobbyist een brug te ver. Als het moet, en je hebt geen andere oplossing kan ik het wel voor je doen (charges apply).

In elk geval geen dikkere laag koelpasta gebruiken, dan krijg je juist minder goede warmteafvoer.
Bedankt, ik ga er eens over nadenken wat ik ermee doe. Het is een ouder beestje en ik weet niet of ik er nog veel wil in investeren. Ik heb al de wifi chip moeten vervangen om die van Killer crap was en sowieso vind ik het jammer dat Dell zo slechte koelpasta en onderdelen gebruikt (schroefjes) voor wat toch een dure laptop was. Al een geluk dat het een oude werk laptop was van mijn vrouw die ons niets gekost heeft, maar toch.. haar nieuwe Dell XPS overhit ook al.

• cy-gor25
ik heb de oplossing van @Japidoff geprobeerd en dat lijkt te werken. Soms zijn er nog wel uitschieters naar 80 graden of erboven. Misschien is de Titan Nano Grease die ik gebruikte te oud.

Wanneer ik wat meer tijd heb ga ik eens zien of thermal pads geen oplossing zijn, dan dient de behuizing als geleider. Ik plaats de laptop altijd op een ondergrond en nooit op mijn schoot.

Nog eens gecheckt en mijn veel oudere Dell E5400 blijft netjes rond de 50 graden en die paste is nooit vervangen (daarvoor moet je de hele laptop uit elkaar halen volgens video's op youtube).
Pagina: 1