Ervaringen met (middel) grote TV in slaapkamer

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds zo lang als ik mij kan herinneren een TV op m'n slaapkamer. M'n huidig 22" smart TV'tje is prima in orde maar alweer van 2013 waardoor geen Disney+. Ik wil tevens ook wel weer eens wat moderner en sneller.

Nu ben ik me een beetje aan het oriënteren voor een nieuwe TV en ik wil, omdat het voor de slaapkamer is, een klein formaat met een lage lichtopbrengst. Verder moet het aan de volgende eisen voldoen:
  • Smarttv met minimaal NPO, Netflix, Youtube, Disney en Amazon Prime. Casten wil ik beslist niet, alles moet via de TV zelf gaan.
  • Minimaal full HD. Hoger hoeft niet perse, ik hecht niet zoveel waarde aan een perfect beeld.
  • Wifi.
  • Samsung, LG of Philips (die Philips uit de PW heeft geen Disney+).
  • Klein formaat (22" - 26").
Nu komt het probleem, de laatste eis maakt het vinden van een TV met deze specs onmogelijk. Ik moet dus groter qua formaat, minimaal 30".

Mijn vraag is, zijn er mensen met ervaring van het hebben van een middelgrote TV op de slaapkamer? M'n grootste bezwaar is namelijk de hoeveelheid licht die het afgeeft. Ik gooi het contrast en brightness van m'n huidige TV altijd omlaag als ik nog even TV kijk voor het slapen gaan en icm de sleeptimer val ik dan altijd in slaap. Dit werkt prima, maar ik merk wel dat ik veel licht van een TV erg onprettig vind en een 30" TV zal veel meer licht afgeven. Misschien dat dat laatste meevalt, vandaar dat ik benieuwd ben naar ervaringen. Hoe ervaren mensen de hoeveelheid licht die zo'n middelgrote TV afgeeft in de slaapkamer?

M'n huidige TV staat overigens op +- 2.45 meter afstand van m'n hoofd, een nieuwe zou evt. naar 2.86 kunnen zolang ik de tekst nog maar wel kan lezen.

Alvast bedankt voor de reacties.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 16GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Munki
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10-05 21:50
Mijn tip: Neem een beamer. Betaalbaar en tof. Hang er een chromecast aan (de nieuwste, dus met google tv en je hoeft niet te casten) en je hebt disney, netflix, etc.

[ Voor 17% gewijzigd door Munki op 07-06-2021 20:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
@Munki Maar casten is iets wat ik juist niet wil (zie startpost) en geeft zo'n beamer niet véél meer licht?

edit:
@Munki @hieronder, ah sorry gemist.

[ Voor 17% gewijzigd door temp00 op 07-06-2021 21:12 ]

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 16GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torac
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 10-05 20:32
temp00 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:04:
@Munki Maar casten is iets wat ik juist niet wil (zie startpost) en geeft zo'n beamer niet véél meer licht?
Lees de zin nog eens goed :P
google tv en je hoeft niet te casten
Licht opbrengst / helderheid kun je bij de meeste beamers instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bozzo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

bozzo

gedoe & zooi

Is een leuke monitor, met specs naar eigen inzicht, in combinatie met bijv. een Apple TV, Amazon Fire TV stick of Xiaomi Mi TV Box S geen optie? Voor alles wat je wil kijken zijn er apps incl. live TV (NPO of NLZIET).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
@bozzo Ja ook al aan zitten denken maar ik vind het toch wel prettig om een DVB-C tuner in m'n TV te hebben voor af en toe wat vertier van de kabel. Thanks voor de suggestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bozzo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online

bozzo

gedoe & zooi

temp00 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:51:
@bozzo Ja ook al aan zitten denken maar ik vind het toch wel prettig om een DVB-C tuner in m'n TV te hebben voor af en toe wat vertier van de kabel. Thanks voor de suggestie.
@temp00 Zelf gebruik ik een Apple TV met de Ziggo GO app, alle voor mij belangrijke zenders kan ik op deze manier zien. Maar wellicht heb jij een andere provider die deze mogelijkheid niet heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:07
(jarig!)
Hmmm, 30" is tegenwoordig een kleine tv, zeker geen middelgrote. (=43-50")
Dat terzijde, ik heb op de slaapkamer een 55" oled tv, en ik slaap prima! :) De lichtsterkte (oledlampje) staat op 40/100. Helder genoeg, maar niet te.
In jouw geval zou ik gewoon minimaal een 32" tv kopen. Kleiner is absoluut niet zinvol en de echt kleintjes (26" e.d.) zijn volgens mij allemaal van wat mindere beeld- en geluidskwaliteit.

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 10:58
Ik heb een 32 inch met een Chromecast in een slaapkamer van 2.5m bij 2.5m en ben zeer te spreken over het formaat. Ik zou hem persoonlijk niet groter willen.

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
@Vulcan750 Ja idd, middelgroot is niet echt de juiste term al is het vergeleken met m'n huidig tv'tje natuurlijk wel een stuk groter ;) Ok dat is goed om te lezen. Op hoeveel CM staat jouw TV ongeveer?

@Jassy Nice. Verder geen last van teveel licht? Of dat het je wakker/alert houdt?

[ Voor 18% gewijzigd door temp00 op 09-06-2021 18:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jassy
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 09-05 10:58
temp00 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 18:37:
@Vulcan750 Ja idd, middelgroot is niet echt de juiste term al is het vergeleken met m'n huidig tv'tje natuurlijk wel een stuk groter ;) Ok dat is goed om te lezen. Op hoeveel CM staat jouw TV ongeveer?

@Jassy Nice. Verder geen last van teveel licht? Of dat het je wakker/alert houdt?
Nee totaal niet. Heb de backlight van de TV ver gedimd en de omgevingssensor aan gezet. Als alle lichten dan uit zijn dan dimt die een heel eind naar beneden. Ik kan daarna overigens heerlijk slapen maar dat zal voor iedereen anders zijn ;-)

Bekijk op www.dabmonitor.nl informatie over diverse Nederlandse DAB Ensembles.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

32" aan de muur, licht naar beneden gekanteld. Kijkafstand plm 2.5 meter.

Gaat prima :Y

Wise enough to play the fool

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
@Jassy Ah ik wist nog geen eens dat moderne TV's dat hebben. Op m'n huidige TV zet ik brightness/contrast altijd handmatig omlaag. Met zo'n sensor hoeft dat niet meer, handig.

Ik denk dat ik er gezien de reacties maar gewoon voor ga (een grotere TV) (y)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Ik heb een 43" Sony TV aan het einde van m'n bed staan (dus zo'n 2 meter tot m'n snufferd). Brightness op 0 gezet, wat genoeg licht is, maar me niet per se wakker houdt. Ik val vrijwel elke avond met de tv aan in slaap, ik haal zelden de 60 minuten slaaptimer die ik heb ingesteld :)

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
@Hahn Dan weet ik het zeker, nieuwe TV. Thx voor de info! :)

[ Voor 11% gewijzigd door temp00 op 09-06-2021 21:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
(jarig!)
temp00 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 18:37:
Kijkafstand is ongeveer 3 meter.
Ik moet er wel bij zeggen dat deze 55" doorgeschoven is van de huiskamer (daar nu 65").
Als dit niet het geval was geweest, dan had ik 49/50" genomen. Maar wij vinden het niet storend en grootte went snel. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sporedd
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 08-05 15:18
Wij hebben 32" op een kastje aan het voeteneind, dit is absoluut niet te groot en een prima maatje!

Don't trust an atom, they make up everything.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GurbY{nl}
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 10-05 15:15

GurbY{nl}

GurbY{nl}

46" Samsung ongeveer 1,5m van het voeteneind van het bed. Niks te groot!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 01:16

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Makkelijkste optie: haal een stuk karton, snij het op de juiste maat (43") en hang het met wat scotchtape aan de muur. Weet je meteen hoe het staat / past.
Zo ben ik er ook achter gekomen dat de 47" die nu in onze woonkamer staat wel iets te groot is voor de slaapkamer :+

Overigens is je insteek niet helemaal de goede. Jij zegt "middelgrote TV" Dan praat je over ca 43". Alles e onder is klein (en relatief duur), 55" is mainstream en 65 en meer is groot tegenwoordig.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
De meeste (moderne?) TVs hebben toch ook wel een energy saving mode? Die zet ik altijd maximaal op de slaapkamer. Picture mode op iets als movie en dan maximale energy saving.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HereIsTom
  • Registratie: Oktober 2010
  • Laatst online: 04-02-2023
@temp00 Mijn advies de Sony KD-43XH8096
Mooie TV met prachtig beeld en geluid en 43” is een mooi formaat voor 2,5 meter afstand.
Lichtsterkte kun je instellen en ook een sleeptimer.
Alle streamings diensten werken er op, dus ook Disney+
Wij hebben overigens een 55” in de slaapkamer ook op ongeveer 2,5 meter.

 iPad Pro 12.9 | Sony 55A89 4K OLED Smart Android TV | Mobile:  iPhone 8 Plus 64GB | Warmtepomp MHI SRC/SRK35ZS-W

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
Allemaal bedankt voor de aanvullende reacties. Ik heb n.a.v. eerdere reacties gister een 32" TV gekocht en dat werkte prima, de hoeveelheid licht viel mee met gedimde settings echter 1 probleem, de gedimde settings werkte niet onder de apps (Disney+, Netflix etc.) dus dat gaf voor m'n gevoel erg veel licht. Ik ga vandaag kijken of ik de TV kan ruilen voor een ander model waar dit issue niet speelt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• erwn
  • Registratie: November 2020
  • Niet online
temp00 schreef op vrijdag 11 juni 2021 @ 09:39:
de gedimde settings werkte niet onder de apps (Disney+, Netflix etc.) dus dat gaf voor m'n gevoel erg veel licht. Ik ga vandaag kijken of ik de TV kan ruilen voor een ander model waar dit issue niet speelt.
Dat is spijtig. Een bug? Succes met ruilen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vulcan750
(jarig!)
Allemaal bedankt voor de aanvullende reacties. Ik heb n.a.v. eerdere reacties gister een 32" TV gekocht en dat werkte prima, de hoeveelheid licht viel mee met gedimde settings echter 1 probleem, de gedimde settings werkte niet onder de apps (Disney+, Netflix etc.) dus dat gaf voor m'n gevoel erg veel licht. Ik ga vandaag kijken of ik de TV kan ruilen voor een ander model waar dit issue niet speelt.
Waarschijnlijk kan/moet je je tv per bron instellen. Lijkt me iig raar geval. Succes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Nu online
Vaak hebben verschillende bronnen verschillende instellingen, dus het kan best zijn dat je per app alles even opnieuw moet instellen. Heb je dat al gedaan, of heb je 1 keer voor 1 bron alles ingesteld, en daarna niet meer?

The devil is in the details.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• temp00
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Topicstarter
@Vulcan750 @Hahn ja alle mogelijkheden geprobeerd, inclusief de optie om de settings te apply'n op alle interfaces, maar helaas geen verschil. Het was overigens alleen wanneer ik in de apps zelf bladerde, als ik qua kleuren dan een wat lichter item tegenkwam, leek het net alsof ik een voetbalstadium zat, zo licht was het. Zodra ik een item daadwerkelijk speelde werden de instellingen wel toegepast. Morgen komt overigens de andere TV met een ander smart platform en ik verwacht dat het daar wel beter op is geregeld.

edit:
Vandaag de nieuwe TV ontvangen. Alles prima in orde, dim settings worden overal toegepast (dus ook in de apps).

[ Voor 10% gewijzigd door temp00 op 14-06-2021 18:25 ]

Pagina: 1