Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Vervangen Coulisse ABC-05 buismotor -> Motionblinds CM-04?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 03:16

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Topicstarter
tldr; Wie weet waar ik de Motionblinds CM-04 kan bestellen?

Ik gebruik thuis al meer dan 10 jaar 5 stuks Coulisse ABC-05 buismotoren om 5 rolgordijnen (25mm diameter) automagisch te bedienen. Ik verduister hiermee automatisch en handmatig mijn lichtstraat in mijn uitbouw als ik daar de zon niet in wil hebben. Ik bestuur dit via domotica, via de (eigenhandig op de domotica aangepaste) afstandsbediening. (zie het als volgt: de domitica drukt op de knoppen: op/stop/neer).
Destijds kocht ik deze rolgordijnen + Coulisse ABC-05 buismotoren + remote bij Hornbach.
Slim als ik toen was, heb ik destijds 2 extra buismotoren gekocht en een extra remote en in voorraad gehouden voor het geval er iets stuk ging.

Dit heeft meer dan 10 jaar prima gewerkt (na elke dag 1 a 2 keer en soms vaker op en neer te gaan. En dat vind ik een hele nette prestatie. Deze rolgordijnen zijn dus al ~7300 keer op en neer gegaan.), vorig jaar begonnen de eerste kleerscheuren zich te vertonen in de buismotoren. Geen probleem: find->replace->programmeer remote. En probleem opgelost.
Dat heb ik daarna nog een keer kunnen doen en toen was mijn verse voorraad goed werkende buismotoren op. Daarna heb ik nog 2x van 2 motoren één werkende kunnen maken en eentje die voorheen defect was, deed het ineens weer. Dat was afgelopen weekend, dus ik had mazzel en heb nu een compleet werkende set.

Bij een volgend defect aan een buismotor, heb ik niet meer de spullen in huis om deze te fixen.

Ik zoek dus wat nieuws, iets wat in mijn 25mm rolgordijnen past. Wat bij voorkeur aansluit op de reeds aanwezige 12V voeding bij elk gordijn en wat zich draadloos laat bedienen. Ik zoek niet perse de goedkoopste oplossing. Ik zoek de oplossing die zo mogelijk gewoon weer 10 jaar mee gaat en die zo goed als mogelijk matched (op technisch vlak) met datgene wat ik nu heb.

Ik heb in het verleden met Coulisse gemaild met de vraag of er een vervanger of vergelijkbaar product is voor de ABC-05, daarop was het antwoord kort en bondig: "Nee, die maken we niet meer." Verder niks.

Ik ben nu zelf verder gaan zoeken:
Al snel had ik (alweer) Hornbach in beeld. Zij hebben momenteel deze MOTION Motor voor Soluna rolgordijnen a €59,95.
Dat blijkt de Motionblinds CMD-02 te zijn. En die wordt gemaakt door, jawel, Coulisse! (Ik had graag gehad dat Coulisse mij daar even op had gewezen, maar soi. Never mind).

Kijkend naar de manual en naar het filmpje hoe de buismotor zich gedraagt, hoe je hem bediend en hoe hij doet tijdens het programmeren, lijkt dat wel een identieke kopie van de 10 jaar oudere versie die ik heb, de ABC-05.
Het is bijna te mooi om waar te zijn, maar dit lijkt een waardige replacement die (hopelijk) zo goed als een drop in replacement kan dienen.
Behalve dan dat de CMD-02 een micro-USB power supply heeft en een ingebouwde accu. Beide heb ik niet nodig. Als het moet, kan ik deze gaan gebruiken, maar liever vind ik iets wat gewoon op een 12V powersupply werkt.
Met wat meer geluk doet ie het zelfs op de reeds bestaande omgebouwde remote.

Verder zoekend op de website van Motionblinds, vond ik deze: Motionblinds CM-04.
Exact wat ik zoek! Het is dezelfde als de CMD-02, maar dan zonder USB, zonder accu en mét 12V power supply ingang. _/-\o_

Ik denk, die bestel ik even 7x + 2x remote.

Niet dus. Ik kan 'm nergens online vinden. Zoeken levert wel resultaten op, maar dat zijn doorgaans alleen maar de manuals. Of het blijkt dan toch de CMD-02 te zijn (waarvan het obvious zichtbare verschil dus is dat deze een micro USB ingang heeft).
Ze hebben goed verborgen gehouden waar deze apparaten te koop zijn. Ik heb een e-mail naar Motionblinds gestuurd, antwoord is nog niet gekomen.

Dus, na een tergend lange topicstart met uitleg en side info, is mijn vraag:
Wie weet waar ik de Motionblinds CM-04 kan bestellen?

Uiteraard zijn er meer mogelijkheden voor buismotoren, wellicht dat o.a. Somfy spullen heeft waar ik mee aan de gang kan gaan, maar ik zou graag eerst willen proberen om deze ogenschijnlijke opvolger (of het is wellicht gewoon exact dezelfde) eens te pakken te krijgen en waar nodig in te passen, met kans op een hele easy fix.
Advies is dus uiteraard welkom, maar het liefste zie ik een linkje verschijnen naar een webshop die de Motionblinds CM-04 verkoopt. Want ik ben niet in staat gebleken deze te vinden. :+

Alles kan stuk.
Goedkoop SHOUTcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 24-06 17:03
Hallo goed om te horen dat de ABC-05 het toch heel lang heeft gedaan.
Ik ben zelf deel van het ontwikkelingsteam van MOTION Blinds wat onderdeel is van Coulisse.

De CMD-02 is een top artikel, en qua prijs ga je denk ik geen goedkopere motor vinden. De CM-04 zou je misschien kunnen kopen via zonnelux, maar ik durf niet te zeggen of ze hem los verkopen.

De CMD-02 zal doorgaans zo'n 1a2 per jaar opgeladen moeten worden. Zeker omdat niet iedereen 12v bij z'n raam heeft is het eenvoudig om deze op te laden. Er zit bij de CMD-02 een adapter ring voor een 25mm buis en voor de 28mm buis. Ik verwacht dat die wel past in jouw buis. Kan het eventueel nog na kijken voor je, maar zal dan later weer moeten reageren.

Mocht je verder vragen hebben mag dat natuurlijk ook privé. Maar kan ook hier.

Groet

Acties:
  • 0Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: april 2002
  • Laatst online: 03:16

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Topicstarter
Thx! Ik heb een mailtje gestuurd naar een winkel welke als verkoop punt staat genoemd op de site van Zonnelux, ik wacht af.
Ik ben zelf deel van het ontwikkelingsteam van MOTION Blinds wat onderdeel is van Coulisse.
Oh, dat vind ik heel interessant. Kan jij misschien uit de doeken doen hoeveel de CM-04 / CMD-02 hetzelfde zijn als de ABC-05? (Wellicht andere revisie van dezelfde print?) De details van aansluitmethode en accu achterwege gelaten.
Zoals ik al eerder schreef, als ik kijk naar de filmpjes waarin te zien is hoe de buismotor zich gedraagt bij het programmeren, bijvoorbeeld, dan is dat een 1 op 1 gelijkenis met de ABC-05. Ik weet het, dat is geen echte reden, maar ik heb toch het donkerbruine vermoeden dat een groot gedeelte van de electronica / sturing / remote bediening identiek is aan die van de ABC-05. Of anders gezegd: dat hoop ik. :)

Alles kan stuk.
Goedkoop SHOUTcast stream hosting? Snel online, geen setup kosten. www.digiplay.nl

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Jerry_bboy
  • Registratie: september 2017
  • Laatst online: 24-06 17:03
Nee alles is wat betreft de motor anders. Je kunt de CM-04 buiten het programmeer werk en dat die dus extern gevoed wordt niet vergelijken met de ABC-05. Maar weet je zeker dat je een 25mm buis hebt? Want de CM-04 is namelijk vanaf 28mm, dus dan kom je eigenlijk wel uit op de CMD-02 van de Hornbach of Robb shop.

Mocht je verder dingen willen weten let me know.

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True