Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surikill
  • Registratie: Augustus 2014
  • Laatst online: 27-06-2023
Goedenavond mede tweakers,

Ik heb sinds een paar dagen een unifi US-8-150W switch geplaatst in mijn meterkast.
Als ik het hoofd node van de Deco M9 rechtstreeks op mijn Experiabox V10 aansluit heb ik geen problemen.
Zodra ik deze op de Unifi switch aansluit is hij gelijk de verbinding met de overige nodes kwijt en werkt het Wi-Fi niet meer.

Heeft 1 van jullie hier ervaring mee en kan mij hierbij helpen?
De Deco's staan in acces point modus.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Het is een bekend probleem maar vooral met dlink switches/ziggo connectbox switches die het IEEE 1905.1 niet snappen

Voor een unifi switch lijkt mij dat gek. Blijft het down na reboots van dr aps?

Sowieso een bijzondere setup
Een luxe ubiquiti switch met daarop een dure deco node die bekabeld verbonden is. Vanwaar die combinatie?

[ Voor 25% gewijzigd door laurens0619 op 07-06-2021 18:41 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surikill
Na een reboot blijven de AP's down, ik vermoed dat het door IGMP Snooping te maken heeft, dat staat default niet aan op Unifi.
Als ik dat aanzet werkt m'n IP TV weer niet van KPN.
Dus ik moet hier nog een goede middenweg in vinden.
De reden van deze setup is: Ik had de switch nog liggen en ben wat aan t rommelen geslagen, ik denk dat ik over een tijdje de Deco's er ook uit ga doen en ze ga vervangen voor Unifi AP's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Nee igmp snooping is een optimalisatie, wel brak dat iptv ermee niet werkt. Lekker bezig ubiquiti….is er geen firmware update?

Ik zou ff goed nadenken of je nog wel unifi aps erbij wilt kopen, ditzelfde geklooi zie ik ook bij de aps. Zou ik eerder aruba instant on overwegen.

Doet wel pijn hoor, ik ben ubiquiti gebruiker sinds eerste uur en zonde om te lezen dat de kwaliteit zo bagger is geworden

Netgear gs105e is goeie betaalbare switch, daar werkt de deco sowieso mee

[ Voor 11% gewijzigd door laurens0619 op 07-06-2021 22:10 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:34

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 18:38:
Het is een bekend probleem maar vooral met dlink switches/ziggo connectbox switches die het IEEE 1905.1 niet snappen
Even tussendoor, maar IEEE1905.1 is een standaard uit de HomePlug powerline hoek die daarbuiten eigenlijk door niemand ondersteund wordt. Homeplug zelf heeft twee jaar terug de stekker eruit getrokken, hun website is sinds medio 2019 down en je kunt dus niet eens voor IEEE1905.1 certificeren als je het zou willen.

Niet zo gek dus dat het niet ondersteund wordt - en zeker niet hoofdreden dat het fout gaat met dit soort situaties :o

Veel eenvoudiger: het is meestal ontbrekende loop detection. Dat is nooit een consumentenfeature geweest, maar meerdere fabrikanten van consumentenapparatuur (zoals Sonos, maar ook de mesh-leveranciers) hebben doodleuk besloten om zelf in hun connectivity oplossingen niet te letten op evt lussen (ondanks dat dat gewoon een supported feature is van de onderliggende OpenVSwitch) en het aan overige netwerkapparatuur over te laten om evt loops te onderbreken.

Of dat hier het probleem is, is overigens een tweede.

TS, hoe heb je het aangesloten?

TP-Link maakt duidelijk dat bij hun mesh-producten een node de 'master' is die met de uplink (modemrouter) verbindt, de rest moet achter die eerste aangesloten worden. Dat geldt ook voor evt switches. Als je de switch tussen modem en M9 aansluit is dat het probleem.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@dion_b helder, ik vind het ook vaag dat ze dit protocol gebruiken maar ik snap ook niet dat sommige switches het dwarszit. Afijn

Ze raden idd de daisy chain aan (in router mode moet het, logischereijs) maar de switch setup kan ook
https://www.tp-link.com/us/support/faq/1794/

[ Voor 7% gewijzigd door laurens0619 op 07-06-2021 23:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 23:29:
@dion_b helder, ik vind het ook vaag dat ze dit protocol gebruiken maar ik snap ook niet dat sommige switches het dwarszit. Afijn
"However, we find that some D-Link switches will not forward packets based on IEEE 1905.1 protocol, causing all Deco units in a network loop and becoming quite unstable. "

Klinkt verdacht als "we laten het aan de andere hardware over om loops op te lossen fijne dag nog"...
Ze raden idd de daisy chain aan maar de switch setup kan ook
https://www.tp-link.com/us/support/faq/1794/
Moet die switch wel *achter* eerste node staan, zoals op plaatje. Ik vermoed dat TS switch ervoor heeft staan, dus tussen modem en eerste node. Dat gaat niet vliegen.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@dion_b niet persr. Kijk maar onder “example below only works in ap mode

Ja die loop detection is bagger. Echter liever dit dan het verplicht daisy chainen wat je bij andere consumenten multi ap setjes moet doen
Wie heeft er in vredesnaam een netwerk waar het daisy chainen van je accesspoints kwa kabels goed uitkomt

[ Voor 67% gewijzigd door laurens0619 op 07-06-2021 23:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 23:41:
@dion_b niet persr. Kijk maar onder “example below only works in ap mode

Ja die loop detection is bagger. Echter liever dit dan het verplicht daisy chainen wat je bij andere consumenten multi ap setjes moet doen
Wie heeft er in vredesnaam een netwerk waar het daisy chainen van je accesspoints kwa kabels goed uitkomt
Link? Dat staat niet op de site hierboven. Ik weet in ieder geval uit eigen ervaring dat het in AP-mode ook fout kan gaan.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
dion_b schreef op maandag 7 juni 2021 @ 23:49:
[...]

Link? Dat staat niet op de site hierboven. Ik weet in ieder geval uit eigen ervaring dat het in AP-mode ook fout kan gaan.
Zie onder
Ja deze mode is best kieskeurig qua switch, op een experiabox switch gaat t iig goed

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/25c82HM89w5wSM_V3J0QW1S1q48=/800x/filters:strip_exif()/f/image/3uhaZEanlQa4A3EOB4PyQjmt.png?f=fotoalbum_large
Q1: Can I connect all the Deco units directly to my home modem/router?

In Router mode:

Only the main Deco could be connected to your home modem/router. Other satellite Deco units should be connected behind the main one, just as the “Star Network” shows. If not, they may be in a network loop and cause unexpected dropout issues.

In Access Point mode:

You can connect all the Deco units directly to your home modem/router/switch as you want. The system will work as expected.

[ Voor 34% gewijzigd door laurens0619 op 08-06-2021 00:59 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Gaat helaas alsnog vaak genoeg mis inderdaad.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surikill
dion_b schreef op maandag 7 juni 2021 @ 23:13:
[...]

Even tussendoor, maar IEEE1905.1 is een standaard uit de HomePlug powerline hoek die daarbuiten eigenlijk door niemand ondersteund wordt. Homeplug zelf heeft twee jaar terug de stekker eruit getrokken, hun website is sinds medio 2019 down en je kunt dus niet eens voor IEEE1905.1 certificeren als je het zou willen.

Niet zo gek dus dat het niet ondersteund wordt - en zeker niet hoofdreden dat het fout gaat met dit soort situaties :o

Veel eenvoudiger: het is meestal ontbrekende loop detection. Dat is nooit een consumentenfeature geweest, maar meerdere fabrikanten van consumentenapparatuur (zoals Sonos, maar ook de mesh-leveranciers) hebben doodleuk besloten om zelf in hun connectivity oplossingen niet te letten op evt lussen (ondanks dat dat gewoon een supported feature is van de onderliggende OpenVSwitch) en het aan overige netwerkapparatuur over te laten om evt loops te onderbreken.

Of dat hier het probleem is, is overigens een tweede.

TS, hoe heb je het aangesloten?

TP-Link maakt duidelijk dat bij hun mesh-producten een node de 'master' is die met de uplink (modemrouter) verbindt, de rest moet achter die eerste aangesloten worden. Dat geldt ook voor evt switches. Als je de switch tussen modem en M9 aansluit is dat het probleem.
Ik had hem inderdaad op de switch aangesloten en die zit in de experiabox.
Nu ik de deco rechtstreeks in de experiabox heb zitten werkt de Deco wel weer, alleen is dat niet hetgeen ik wil kunnen straks.

Ik ga nog even kijken wat ik doe, misschien Deco eruit en 2 unifi AP's erin.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surikill
laurens0619 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 00:47:
[...]

Zie onder
Ja deze mode is best kieskeurig qua switch, op een experiabox switch gaat t iig goed

[Afbeelding]

[...]
Bij mij staat hij inderdaad allemaal achter de switches en de Deco staat in AP modus.
toch deze problemen helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@Surikill misschien wat rommelen met firmware versies en/of Spanning Tree Protocol aan/uit zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dhrbarendrecht
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 00:05
Misschien een slechte toevoeging maar in welke poort van de experiabox zit de unifi switch? Toen ik er nog eentje had staan waren poort 1 en 2 van de EB voor internet en poort 3 en 4 voor IPTV, ookal nam ik geen IPTV af.

Heb ik een keer veels te lang mijn hoofd over gebroken. |:(

[ Voor 12% gewijzigd door dhrbarendrecht op 09-06-2021 14:00 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Surikill
Bedankt voor jullie input, ik ga hier naar kijken en kom erop terug.
Pagina: 1