Beste mede-Tweakers,
Ik woon in een rijwoning met vrij diepe achtertuin. Om wat extra woonruimte te creëren overwegen we om helemaal achterin de achtertuin een vrijstaand, volledig geïsoleerd bijgebouw te plaatsen om bijvoorbeeld te gebruiken als werkkamer of logeerkamer.
Voordat we hier een knoop over doorhakken zou ik graag willen weten of de oppervlakte van dit bijgebouw gerekend zou mogen worden tot 'gebruiksoppervlakte wonen' volgens de NEN2580 norm die taxateurs en makelaars aanhouden. Hierdoor zou onze investering in dit bijgebouw later bij de verkoop van het huis in vierkante meters waarschijnlijk nogal wat extra opleveren.
In de NEN2580 meetinstructie kon ik er zo snel niets over vinden, maar in een lijst met veelgestelde vragen (bron) over deze meetinstructie, opgesteld door de Waarderingskamer, vind ik het volgende:
Ik ben benieuwd, alvast bedankt!
Ik woon in een rijwoning met vrij diepe achtertuin. Om wat extra woonruimte te creëren overwegen we om helemaal achterin de achtertuin een vrijstaand, volledig geïsoleerd bijgebouw te plaatsen om bijvoorbeeld te gebruiken als werkkamer of logeerkamer.
Voordat we hier een knoop over doorhakken zou ik graag willen weten of de oppervlakte van dit bijgebouw gerekend zou mogen worden tot 'gebruiksoppervlakte wonen' volgens de NEN2580 norm die taxateurs en makelaars aanhouden. Hierdoor zou onze investering in dit bijgebouw later bij de verkoop van het huis in vierkante meters waarschijnlijk nogal wat extra opleveren.
In de NEN2580 meetinstructie kon ik er zo snel niets over vinden, maar in een lijst met veelgestelde vragen (bron) over deze meetinstructie, opgesteld door de Waarderingskamer, vind ik het volgende:
Goed nieuws zou je zeggen! Nu vraag ik me echter nog het volgende af:Is een vrijstaand kantoortje (dat volgens het bestemmingsplan niet zelfstandig te gebruiken is), studeerkamer, hobbykamer etc. in de tuin bij een woning externe bergruimte?
Nee. Dit is gebruiksoppervlakte wonen. Evenals het vrijstaande gastenverblijf wordt deze oppervlakte in de BAG niet opgeteld bij de oppervlakte van de woning.
Opmerking: Op webpublicaties van makelaars kan de oppervlakte van het bijgebouw zowel apart, als opgeteld bij de oppervlakte van het hoofdgebouw, vermeld worden.
- De oppervlakte wordt in de BAG niet opgeteld bij de oppervlakte van de woning, maar mag op een webpublicatie van een makelaar (bijv. Funda?) wel opgeteld worden. Hierdoor ontstaat dus een verschil in deze gegevens. Wat is hiervan de invloed op de mogelijke vraagprijs van het huis? Kan je de extra vierkante meters van het bijgebouw één op één in de vraagprijs mee tellen?
Ik ben benieuwd, alvast bedankt!