Dag mede tweakers,
Een half jaar geleden zijn we verhuisd van NL naar BE, nu zijn we ons aan het oriënteren op zonnepanelen + thuisbatterij. We krijgen geen terugdraaiende teller, en voor het overschot krijg je maar weinig terug. Tevens worden de kosten vanaf 2022 mede berekend op piekbelasting (beide richtingen). Hoog eigenverbruik, spreiding en pieken 'aftoppen' is dus belangrijk, vandaar de thuisbatterij.
Bovenaanzicht (Noord is boven), dakhelling ongeveer 25 graden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/jaJ78OaTBwl5NMkwlEqtqcQr.png?f=user_large)
Dakdeel zuid en zuid-west lijkt me het beste, elk bedrijf heeft ze daar over verdeeld.
Vanuit het dak is de bijkeuken snel bereikt alwaar de meterkast staat. Naast de meterkast is evt genoeg plek voor omvormer en batterij.
Ik begrijp dat deze toch wel wat geluid maakt, wat dat betreft zijn micro-omvormers of een omvormer buiten aan de muur toch weer fijn..?
/f/image/xg5NU80eQJSJbyiHZqw6CiBx.png?f=fotoalbum_large)
2 bedrijven hebben 2 variaties gemaakt in aantal panelen of batterij.
Wellicht dat ik aan bedrijf 1 nog vraag andere panelen te gebruiken. De Bauers zijn volgens mij vrij prijzig (400wp, glas-glas) en ik weet niet of dat de investering waar is t.o.v. andere panelen. Anderen zeggen weer dat glas-glas overkill is voor deze situatie.
De andere panelen zeggen me overigens vrij weinig, maar ze bieden ook nog Hyundai en SolarEdge panelen aan. Ik vermoed dat de Hyundai panelen de goedkoopste optie zijn.
Alleen bedrijf 1 heeft ongeveer de verbruik / 0.85 regel aangehouden, de rest zit een stuk lager in capaciteit. Ik weet eigenlijk niet precies waarom.
Bij de meeste bedrijven waren ze erg happig op de Huawei omvormers en batterij, blijkbaar erg makkelijk in installatie en gebruik. 5KW leek bij de meesten wel het advies te zijn, evt. nog uit te breiden naar 10.
De BYD batterij van het laatste bedrijf is dan in verhouding wel weer een stuk goedkoper...
Bedrijf 1 kwam absoluut het meest deskundig en behulpzaam over.
Wat denken jullie?
Een half jaar geleden zijn we verhuisd van NL naar BE, nu zijn we ons aan het oriënteren op zonnepanelen + thuisbatterij. We krijgen geen terugdraaiende teller, en voor het overschot krijg je maar weinig terug. Tevens worden de kosten vanaf 2022 mede berekend op piekbelasting (beide richtingen). Hoog eigenverbruik, spreiding en pieken 'aftoppen' is dus belangrijk, vandaar de thuisbatterij.
Foto's
Het is een piramidedak.Bovenaanzicht (Noord is boven), dakhelling ongeveer 25 graden.
:fill(white):strip_exif()/f/image/jaJ78OaTBwl5NMkwlEqtqcQr.png?f=user_large)
Dakdeel zuid en zuid-west lijkt me het beste, elk bedrijf heeft ze daar over verdeeld.
Beschikbare (dak)ruimte
Lengte onderaan elk dakdeel is 10 meter. Hoogte tot aan punt is ongeveer 5,5 m. Er is op de ZW kant een ventilatiepan, waar in principe gewoon overheen gelegd kan worden.Vanuit het dak is de bijkeuken snel bereikt alwaar de meterkast staat. Naast de meterkast is evt genoeg plek voor omvormer en batterij.
Ik begrijp dat deze toch wel wat geluid maakt, wat dat betreft zijn micro-omvormers of een omvormer buiten aan de muur toch weer fijn..?
Schaduw
Er is vrijwel geen schaduw aanwezig. Alleen als de zon bijna onder is werpt een stukje gevel dat iets hoger doorloopt wat schaduw aan de ZW kant.Jaarverbruik
We wonen er pas een half jaar, dus wat lastig in te schatten omdat we ook nog wat zaken aan het wijzigen zijn. Ik ga uit van 4000 - 4500 kWh, al wil ik absoluut e.e.a. gaan verbeteren om het verbruik omlaag te halen.Huidige elektriciteitsaansluiting
Monofase, 40A hoofdzekering. Geen plannen om naar 3-fase te gaan.Budget en doel
Niet echt een vast budget, maar natuurlijk liever goedkoper zolang voldoende kwaliteit.Wie gaat het project uitvoeren
We laten alles doen door een installateur.Bijhouden van data
Als ik zelf kan uitlezen zou dat fijn zijn, maar het is geen must. Denk ook niet dat de extra investering het voor mij waard is om optimizers/micro-omvormers hiervoor te kiezen. Als er echter iets is van een interface dan ga ik er wel gebruik van maken.Reeds verkregen offertes
We hebben 5 partijen een offerte laten maken. 2 bedrijven zijn afgevallen (veel te duur of veel te slordig). Ik heb de rest in een overzicht gezet:/f/image/xg5NU80eQJSJbyiHZqw6CiBx.png?f=fotoalbum_large)
2 bedrijven hebben 2 variaties gemaakt in aantal panelen of batterij.
Regio
Lanaken, net over de grens bij Maastricht.Wellicht dat ik aan bedrijf 1 nog vraag andere panelen te gebruiken. De Bauers zijn volgens mij vrij prijzig (400wp, glas-glas) en ik weet niet of dat de investering waar is t.o.v. andere panelen. Anderen zeggen weer dat glas-glas overkill is voor deze situatie.
De andere panelen zeggen me overigens vrij weinig, maar ze bieden ook nog Hyundai en SolarEdge panelen aan. Ik vermoed dat de Hyundai panelen de goedkoopste optie zijn.
Alleen bedrijf 1 heeft ongeveer de verbruik / 0.85 regel aangehouden, de rest zit een stuk lager in capaciteit. Ik weet eigenlijk niet precies waarom.
Bij de meeste bedrijven waren ze erg happig op de Huawei omvormers en batterij, blijkbaar erg makkelijk in installatie en gebruik. 5KW leek bij de meesten wel het advies te zijn, evt. nog uit te breiden naar 10.
De BYD batterij van het laatste bedrijf is dan in verhouding wel weer een stuk goedkoper...
Bedrijf 1 kwam absoluut het meest deskundig en behulpzaam over.
Wat denken jullie?
[ Voor 3% gewijzigd door frietsje op 07-06-2021 20:01 . Reden: Update overzicht ]