Achtererf gebied .. uhhhhh.. hoe dan ?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 01-06 14:58
Ivm mogelijk wel of niet vergunningsvrij uitbouwen , wil ik mijn achtererf gebied uitrekenen.. Ik heb al die filmpjes gekeken.. en nog snap ik er de ballen van.. Ik wil (nog) niet de gemeente bellen.

Wie kan mij hiermee helpen ?

Ik heb allerlei informatie voorhanden die het makkelijker kunnen maken, alleen snap ik het zelf niet.

Ik ben overal tegen. Tot ik een besluit neem, dan ben ik ervoor

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 06-06 15:34

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Welke stappen / pagina's snap je niet van https://www.rijksoverheid...n_aanpassing_juli2018.pdf ?

Of, nog specifieker gevraagd: het document is best lang en lijvig; welke exacte regels / rekensom / voorbeeld snap je niet?

Gezien de mogelijke "erven", is het ook makkelijk als jij ons vertelt hoe jouw situatie er nu wel uitziet zoals op pagina 6 en 7 geschetst wordt.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
I
  • k heb een 2 onder 1 kapper dus geen rijtjes huis
  • Ik heb een aangebouwde garage (die is geschakeld met mijn buren
  • k wil bepalen of ik meer dan 100M2 aan bebouwingsgebied hebt en of ik dan met mijn geplande uitbouw goed zit. En met mijn eigen rekensom klopt dat dacht ik , maar rechtsbijstand zegt dat het niet klopt

Want je mag 50% van je bebouwingsgebied vergunningsvrij bebouwen, zonder die garage mee te rekenen kan dat (omdat deze zo goed als tegelijk met bouw van huis is gezet dacht ik dat die garage niet meegerekend moest worden). RB geeft aan dat die garage daar niet onder valt, en dus meegenomen moet worden.
Mijn rekensom

Onze tuin zonder garage zou 135 m2 zijn (9 breed 15 meter lang)

Een stuk van 4.75 * 3,17 = ong. 15 m2 (garagedeel wat in mijn achtertuin staat)
een stuk van 11,85*9 106 m2
Tuinhuisje is 2,75*2,75 =7,56 bebouwd

15 m2 garage
7,6 m2 tuinhuisje
20 m2 aanbouw

totaal 42,6 m2

Tuin is 106 m2

Helft van 106 is 53 m2
Dan zit ik onder de 50M2

Moet ik wel de hele garage meenemen dan wordt het

23m2 garage
7,6 tuinhuisje
20 m2 aanbouw
50.6

Dan zit ik er net boven en zou het een vergunning moeten worden.

Nou geeft RB aan dat ik waarschijnlijk meer dan die 100m2 heb omdat ik mijn voorerf niet mee heb genomen ..
En ik heb geen idee hoe ik dat dan moet berekenen.

[ Voor 14% gewijzigd door mevrouwKees_1 op 07-06-2021 17:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
Makkelijkste is om tuinhuisje weg te halen ;) , die is toch aan vervanging toe ..We willen dan overkapping maken en dat zullen we dan via vergunning moeten doen (nog niet over nagedacht overigens).

Maar als het voorerf er bijkomt.. en ik kom dan wel boven die 100M2 uit.. dan geen gedoe

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 11-06 20:45
Je achtererf begint 1m achter je voorgevel.
Of de garage meetelt zul je in het bestemmingsplan moeten bekijken. Als je aan 1 kant op de erfgrens mag bouwen telt de garage als bijgebouw. Als dat aan 2 kanten mag telt het mee als hoofdgebouw. Ik ga er nu even vanuit dat het een bijgebouw is.

Je achtererf is dus de achtertuin + de garage + eventueel een stukje van je oprit, als de garage meer dan 1 meter achter je voorgevel begint.

Zonder dat laatste heb je dus 135+8+x=143+x
Daarvan mag 50m2 + 20% van 43+x bebouwd worden. = 58.6+(0.2*x)
Je hebt al een garage van 23m2 en een tuinhuisje van 7.6m2.
Blijft er over: 58.6+(0.2*x)-23-7.6=28m2+0.2*x over voor je aanbouw.
Een aanbouw van 20m2 mag dus vergunningsvrij. Mits hij aan de overige voorwaarden voldoet en er geen strengere eisen in het bestemmingsplan staan.

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MeTooPV
  • Registratie: Juli 2011
  • Laatst online: 07:38
Het sommetje is wat lastig te volgen (of ik doe niet genoeg mijn best).
Maar je moet de gehele oppervlakte van de bestaande uitbouwen, dus de garage meenemen.

Het door jouw berekende achtererf (met gedeeltelijk garage meegenomen) was 106m2
Je moet 8m2 extra garage meenemen. Dan wordt totale achtererf 114 m2.
Je mag bebouwen: 50 + 20% * 14 = 52,8m2
Je wilt bebouwen 50,6 , dat zou dus passen.

Maar als je al heibel hebt, dan zou ik een vergunning juist zien als extra zekerheid. Als jouw tuin 25 cm minder diep is, dan kom je in een vervelend traject. Met een vergunning sta je dan veel sterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• naitsoezn
  • Registratie: December 2002
  • Niet online

naitsoezn

Nait Soez'n!

't Het nog nooit, nog nooit zo donker west, of 't wer altied wel weer licht

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
Oke.. dus eigenlijk mijn huislengte - 1 meter . Mijn huis is 8 meter lang in totaal, dus dan moet ik 7 meter bij mijn achtertuin optellen ?

Mijn garage begint bij mijn voordeur (aan zijkant van huis)

Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/LHMWImT.jpg

Ik heb nog geen heibel. Buren vinden de hoogte niet leuk (max. 3 meter) en we hebben inmiddels al voorstel gedaan tot lager bouwen (ontwerp aangepast).

Maar heb geen zin in vergunning want vegunning aanvragen betekent in bezwaar mogen gaan..en daar heb ik geen trek in.

Ik ben al geruimte tijd in overleg.

@naitsoezn dat is al opgelost. Die bepaling is niet van toepassing op mijn uitbouw. DAt heeft gemeente zwart op wit bevestigd. Verder is alles bestuursrechterlijk getoetst , welstand etc.. en nu gingen we meten just in case en heeft aannemer het vermoedelijk verkeerd gemeten (want net boven die 50 m2) en kwam onze jurist met dat verhaal over voor en achtererf en dat als we dat voorerf mee zouden nemen we er dan zouden zijn.

Maar ik snap er dus niet zo veel van.. (of liever gezegd.. ik denk te moeilijk)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
Neem ik ook stukje bij voordeur mee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-05 13:43

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Email je gemeente gewoon met die vraag. Dan krijg je netjes antwoord heb ik ook gedaan.

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
Bl4ckviper schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:10:
Email je gemeente gewoon met die vraag. Dan krijg je netjes antwoord heb ik ook gedaan.
Die verwijzen naar de filmpjes ..en dat gaat alleen over rij woning en vrijstaand.Ik heb 2 onder 1 kap

Als ik weet wat ik moet meten kan ik het zelf ook maar dat staat nergens expliciet. Ik hoef eigenlijk alleen te weten wat mijn voorerf is.. achtererf is logisch.. tuin + garage..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984
  • Laatst online: 09:18

loewie1984

music addict! pizza monster!!

mevrouwKees_1 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:58:
Ivm mogelijk wel of niet vergunningsvrij uitbouwen , wil ik mijn achtererf gebied uitrekenen.. Ik heb al die filmpjes gekeken.. en nog snap ik er de ballen van.. Ik wil (nog) niet de gemeente bellen.

Wie kan mij hiermee helpen ?

Ik heb allerlei informatie voorhanden die het makkelijker kunnen maken, alleen snap ik het zelf niet.
Het is heel simpel, kijk maar eens op ruimtelijkeplannen.nl en vul je adres daar maar in. Selecteer dan het perceel (raster met kruisjes) en selecteer dan de laag "bijgebouwen" alles daarachter is je achtererfgebied en mag je op bouwen.

Had ik ook moeten doen toen ik een schuur wilde gaan maken en er bij de vergunningsaanvraag achter kwam dat het niet mocht, juist vanwege dit.

edit: als het vlak wat wordt aangegeven niet in lijn is met wat je hoopt kun je een binnenplanse of een buitenplanse afwijkingsprocedure opstarten waardoor het bestemmingsplan beheersverordening kernen op jouw woning/perceel wordt aangepast.

Veel succes dat door de welstand heen te krijgen met een ambtenaar die niet in de meewerk stand staat. Dat was mijn probleem.

[ Voor 18% gewijzigd door loewie1984 op 08-06-2021 16:22 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pagani
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
mevrouwKees_1 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:11:
[...]

Die verwijzen naar de filmpjes ..en dat gaat alleen over rij woning en vrijstaand.Ik heb 2 onder 1 kap

Als ik weet wat ik moet meten kan ik het zelf ook maar dat staat nergens expliciet. Ik hoef eigenlijk alleen te weten wat mijn voorerf is.. achtererf is logisch.. tuin + garage..
Een tweekapper is gewoon een hoekwoning in een rijtje van twee. Dan moeten de filmpjes (en het bovengenoemde document) duidelijk zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bl4ckviper
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 07-05 13:43

Bl4ckviper

BlaBlaBla

Achter erf begint 1 meter voorbij het punt wat het verste naar achter staat.

En raar dat de gemeente je niet wilt helpen want sommige gemeentes wijken af van de waardes. Bij ons is het 150 ipv 100 vierkante meter.

Garages en zelfs carport telt mee.

Be fast .... Be furious....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
loewie1984 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:13:
[...]

Het is heel simpel, kijk maar eens op ruimtelijkeplannen.nl en vul je adres daar maar in. Selecteer dan het perceel (raster met kruisjes) en selecteer dan de laag "bijgebouwen" alles daarachter is je achtererfgebied en mag je op bouwen.

Had ik ook moeten doen toen ik een schuur wilde gaan maken en er bij de vergunningsaanvraag achter kwam dat het niet mocht, juist vanwege dit.

edit: als het vlak wat wordt aangegeven niet in lijn is met wat je hoopt kun je een binnenplanse of een buitenplanse afwijkingsprocedure opstarten waardoor het bestemmingsplan beheersverordening kernen op jouw woning/perceel wordt aangepast.

Veel succes dat door de welstand heen te krijgen met een ambtenaar die niet in de meewerk stand staat. Dat was mijn probleem.
Ik kan niets selecteren,komen wel kruisjes maar kan geen laag bijgebouwen oid vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

mevrouwKees_1 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:28:
[...]

Ik kan niets selecteren,komen wel kruisjes maar kan geen laag bijgebouwen oid vinden
Je moet eerst beheersverorderning kernen aanklikken links in het scherm
Dan krijg je een raster wit met blauwe kruisjes, dan klik je in je achtertuin op dit raster. Dan verschijnt er aan de rechterzijde een laag "bijgebouwen" als je daar overheen hovert krijg je ongeveer dit te zien:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6aFUSBNTJ-k--zwJo9wx7BCv7po=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/L1NSDGcFXzInKV1c5xAz3lzV.png?f=user_large

Alles wat je ziet in het rood omlijnde witte vlak mag je bouwen. Bij ons betekent dat dat ik direct achter de woning mag bouwen maar niet ernaast.

Ik woon op een hoekwoning en alles ernaast is dus zij erf en moet vrij zijn van gebouwen.

en ja ik woon in Limburg, kan ik ook niets aan doen :P

[ Voor 21% gewijzigd door loewie1984 op 08-06-2021 16:35 ]

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
loewie1984 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:33:
[...]

Je moet eerst beheersverorderning kernen aanklikken links in het scherm
Dan krijg je een raster wit met blauwe kruisjes, dan klik je in je achtertuin op dit raster. Dan verschijnt er aan de rechterzijde een laag "bijgebouwen" als je daar overheen hovert krijg je ongeveer dit te zien:

[Afbeelding]

Alles wat je ziet in het rood omlijnde witte vlak mag je bouwen. Bij ons betekent dat dat ik direct achter de woning mag bouwen maar niet ernaast.

Ik woon op een hoekwoning en alles ernaast is dus zij erf en moet vrij zijn van gebouwen.

en ja ik woon in Limburg, kan ik ook niets aan doen :P
Dit plan is er bij mij niet..Ik heb een parapluplan parkeren, iets over geiten en bestemmingsplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
Afbeeldingslocatie: https://i.imgur.com/vFHqvmO.png

Lichtgroen is tuin
Geel is enkelbestemming wonen
De kruisjes zegt iets over archeologisch iets.

That's all

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• loewie1984

loewie1984

Ok maar als dat gele wonen is, en het grijze de straat, dan is dus je hele perceel achtererfgebied. Zeker bij een tussenwoning. Dan kun je gewoon vergunningsvrij bouwen. Maar altijd de wizard van het omgevingsloket doorlopen.

Want op vlak 481 ga ik even uit dat je niet mag bouwen want dat is groenvoorziening tussen de woningen in. En als vlak 326 jouw woning is, en het grijze de straat, dan klopt het allemaal volgens mij.

discogs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BrZ
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 10:43

BrZ

mevrouwKees_1 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:11:
Ik hoef eigenlijk alleen te weten wat mijn voorerf is.. achtererf is logisch.. tuin + garage..
Nee, je achtererf begint een meter achter de voorgevel. Bijna het hele stuk oprit naast de woning valt dus onder achtererf.

De plannen die je op die site kan kiezen zijn verschillend per gemeente trouwens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
loewie1984 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:51:
Ok maar als dat gele wonen is, en het grijze de straat, dan is dus je hele perceel achtererfgebied. Zeker bij een tussenwoning. Dan kun je gewoon vergunningsvrij bouwen. Maar altijd de wizard van het omgevingsloket doorlopen.

Want op vlak 481 ga ik even uit dat je niet mag bouwen want dat is groenvoorziening tussen de woningen in. En als vlak 326 jouw woning is, en het grijze de straat, dan klopt het allemaal volgens mij.
326 is idd mijn woning. Lichtgroen is mijn voortuin.
Grijs is de straat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mevrouwKees_1
BrZ schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 16:52:
[...]

Nee, je achtererf begint een meter achter de voorgevel. Bijna het hele stuk oprit naast de woning valt dus onder achtererf.

De plannen die je op die site kan kiezen zijn verschillend per gemeente trouwens.
Ah.. oke.. dus oprit telt ook mee (min die meter vanaf mijn voorgevel).. Dat moet ik dus allemaal bij achtererf optellen .

Dan zit ik zeker boven de 100m2

Ik ga weer eens alle stappen doorlopen.. pfff.. gedoe..

Pagina: 1