PC wacht 5-10 seconden met starten (monitor issue)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
  • Registratie: Mei 2017
  • Laatst online: 29-09 22:14
TL;DR
Nieuwe PC gebouwd. Wanneer ik de PC aan mijn TV hang via HDMI, start PC altijd meteen op. Wanneer ik mijn PC aan mijn Asus monitor hang (HDMI én DisplayPort zelfde issue) dan duurt het 5-10 seconden voor de fans beginnen/power button LED aan gaat/POST verschijnt.

Ik heb voor mezelf een nieuwe PC gebouwd. Alles uitgepakt en geplaatst, aan de TV gehangen om te installeren etc, omdat mijn huidige PC nog draaide aan mijn monitor en ik geen plaats op de bureau had.

Eens alles geïnstalleerd was heb ik de PC gewisseld, en kwam ik enkele issues tegen. Via DisplayPort kreeg ik geen beeld tot Windows geladen was, BIOS werkte dus ook niet via DP. Dat bleek een issue met de DisplayPort firmware van de Titan X Pascal en is opgelost met de Nvidia tool. De volgende dag keek ik video's op Youtube en wanneer ik een video in/uit fullscreen zette, een 1-2 seconden zwart scherm. Dat is ondertussen ook opgelost door HDR uit te schakelen en de monitor op 144Hz ipv 165Hz te zetten. Ook Freesync staat in de monitor settings nu uit.

Nu zit ik dus nog steeds met het "probleem" dat de PC er tussen de 5-10 seconden over doet om te starten wanneer ik de power button in duw. Ik dacht ik switch even naar HDMI gezien het op de TV nooit problemen geeft, maar dit geeft hetzelfde probleem. PC terug naar de TV verplaatst en meermaals getest, maar start meteen op. De power LED gaat zelfs al aan wanneer ik de knop nog ingeduwd heb. Terug verplaatst naar de Asus monitor, en probleem is weer aanwezig.

Heeft iemand nog een idee waar ik kan zoeken? Is het toch een probleem met de monitor? Een issue met de videokaart en nieuwe HDMI/DisplayPort versies op de monitor?

Specs:
Ryzen 5 5600x
Asus B550-I
Hyper 212 Black
16GB Corsair Vengeance DDR4-4000 MHz (@3800 MHz)
Nvidia GTX Titan X Pascal (reference model)
Corsair SF750 Platinum
Seagate Firecuda 510 1TB
Phanteks P200A performance edition

Monitor:
Asus VG27WQ - HDR uit, Freesync uit

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Baakster
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 30-09 14:01

Baakster

Dislectie enzo... succes!

Doet je computer er ook zo lang over om op te starten zonder enkel beeld aangesloten?
Start eens op zonder een enkele kabel in de GPU, als de PC is opgestart doe er dan een DisplayPOrt kabel in. Vertoond die dan nog deze kuren?

Hoe oud zijn je DisplayPort kabels? Gebruik je die bij de monitor kwamen?
Het leest namelijk heel erg alsof je oude kabels gebruikt.

Uitleg over verkeerde DP kabels:
https://www.cablechick.co...t-pin-20-issue-explained/

Welke TV sluit je aan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
Baakster schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:19:
Doet je computer er ook zo lang over om op te starten zonder enkel beeld aangesloten?
Start eens op zonder een enkele kabel in de GPU, als de PC is opgestart doe er dan een DisplayPOrt kabel in. Vertoond die dan nog deze kuren?

Welke TV sluit je aan?
De monitor heb ik vorige zomer gekocht, mijn TV is de volgende:
pricewatch: Samsung Series 8 TU8000 50" Zwart

De kabels zijn ook diegene die ik bij de monitor kreeg. Ik heb een losse HDMI kabel die ik gebruik om te testen en als reserve, die kabel heb ik getest op TV en de monitor zelf. Op TV prima, monitor zelfde kuren.

Opstarten zonder de kabel gaat prima, van zodra ik een HDMI of DisplayPort kabel naar de monitor aansluit doet die er terug zo lang over. Doe ik hetzelfde met de TV dan blijft die gewoon snel werken. Ik zit een beetje vast :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 02:26

Zorian

What the fox?

Zit je PC en randapparatuur in een geaard stopcontact? Ongeaarde stopcontacten willen soms nog wel eens vreemde symptomen veroorzaken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
Zorian schreef op maandag 7 juni 2021 @ 19:18:
Zit je PC en randapparatuur in een geaard stopcontact? Ongeaarde stopcontacten willen soms nog wel eens vreemde symptomen veroorzaken.
Hmm normaal wel, dat is misschien de enige variabele dan nog, een ander stopcontact. Ik neem de stekkerblok er eens tussenuit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gevulde koek
  • Registratie: Juli 2020
  • Laatst online: 29-09-2024
Heb je geprobeerd de firmware van je videokaart te updaten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
gevulde koek schreef op maandag 7 juni 2021 @ 19:48:
Die is bijgewerkt, die heeft mij verlost van het DisplayPort probleem.
Het grappige is, wanneer ik de power knop dan indruk met de Asus monitor aan brandt er geen enkele LED op het moederbord. Die begint pas wanneer de power LED aan gaat na 5-10 seconden. Met de TV eraan springen die LEDs meteen aan.

[ Voor 49% gewijzigd door deSenna24 op 07-06-2021 19:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
1: Weet je zeker dat je de goede DP poort gebruikt?
Bij mijn Gigabyte 1070TI is DP1 zwart tot Microsoft (W10Pro) inlogscherm, DP2 (Onmiddelijk scherm (BIOS/POST zichtbaar), DP3 Geen scherm tot ná inloggen W10....
2: Weet je zeker dat hij wacht met booten? (ofwel zie je daadwerkelijk de BIOS POST, of zie je de Monitor Boot Screen)?
Opvolgend op "1:", heb je hem getimed?, hoe lang duurt het via HDMI van "Power-on" tot inlogscherm W10 (even uitgaand van een W10 installatie, omdat met Linux het hoogst onwaarschijnlijk is dat je niet je boot kan monitoren)

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deSenna24
zion schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:11:
Bij mijn Gigabyte 1070TI is DP1 zwart tot Microsoft (W10Pro) inlogscherm, DP2 (Onmiddelijk scherm (BIOS/POST zichtbaar), DP3 Geen scherm tot ná inloggen W10....
2: Weet je zeker dat hij wacht met booten? (ofwel zie je daadwerkelijk de BIOS POST, of zie je de Monitor Boot Screen)?
Opvolgend op "1:", heb je hem getimed?, hoe lang duurt het via HDMI van "Power-on" tot inlogscherm W10 (even uitgaand van een W10 installatie, omdat met Linux het hoogst onwaarschijnlijk is dat je niet je boot kan monitoren)
1: Er zijn 3 DisplayPorts op de kaart, 1 HDMI en 1 DVI. Met de HDMI werkt het met de TV wel prima, met de Asus monitor weer niet. Zelfde HDMI kabel, dus denk niet dat het aan de DisplayPort zelf lig gezien het met HDMI ook gebeurt.

2: Ik druk de power knop in en er gebeurt letterlijk niets, pas na 5-10 seconden gaan op het moederbord allemaal lichtjes branden om de POST aan te duiden en geeft dan pas beeld. Op de TV is dit meteen bij het indrukken van de power knop. Ik ga zometeen de stekkerblok er eens tussenuit halen en proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zion
  • Registratie: Augustus 1999
  • Niet online

zion

I GoT my I on U

(overleden)
deSenna24 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:30:
[...]

1: Er zijn 3 DisplayPorts op de kaart, 1 HDMI en 1 DVI. Met de HDMI werkt het met de TV wel prima, met de Asus monitor weer niet. Zelfde HDMI kabel, dus denk niet dat het aan de DisplayPort zelf lig gezien het met HDMI ook gebeurt.
Zelfde als bij mij dus, en het kan dus wel degelijk aan welke DP poort gebruikt liggen, echter je nummer 2 zou dan niet kunnen, dus lijkt het idd niet aan DP gerelateerd.
Dat je TV op HDMI het meteen doet en je monitor niet kan overigens ook, je TV is waarschijnlijk (ik weet de correcte term even niet) maar "On on any signal", en je monitor wil eerst onderhandelen over de beste resolutie.....
2: Ik druk de power knop in en er gebeurt letterlijk niets, pas na 5-10 seconden gaan op het moederbord allemaal lichtjes branden om de POST aan te duiden en geeft dan pas beeld. Op de TV is dit meteen bij het indrukken van de power knop. Ik ga zometeen de stekkerblok er eens tussenuit halen en proberen.
Beste om te kijken, op het moment dat je hem aanzet, gaat er dan onmiddellijk ergens in je systeem een fan draaien? (PSU/CPU/GPU/Kast?), minstens één van die moet iets gaan doen (technisch gezien hoeft dat niet persé, maar in default settings wel.
In principe is het namelijk bijna onmogelijk om een knop in te drukken die eerst 10 seconden niks doet, en dan opeens schakelt.... en als je GPU geen stroom krijgt dan kan hij ook geen commando uitvoeren dat hij 10 seconden wacht.... (kan natuurlijk wel, als je er actief een timer tussen gestopt hebt, maar daar ga ik dan maar niet vanuit ;))

(en het is ook nog één van de meest voorkomende problemen bij DP dat je scherm zwart blijft tot hij de windows drivers laadt, waardoor je altijd via windows naar het BIOS moet omdat anders de GPU drivers niet geladen zijn (dan laadt windows tmp dos/cli drivers tijdens reboot).

[ Voor 18% gewijzigd door zion op 07-06-2021 21:03 ]

10-08-1999 - 10-08-2022, 23 jaar zion @ Tweakers.net
systeem

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Wat je ook nog kan proberen is even een voeding van iemand te lenen en te kijken wat die doet.
Het is net alsof ie eerst zichzelf moet "opladen" voordat ie wil starten. Alsof je een auto op diesel even moet laten voorgloeien in de winter zeg maar. :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• deSenna24
Baakster schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:19:

Welke TV sluit je aan?
gevulde koek schreef op maandag 7 juni 2021 @ 19:48:
zion schreef op maandag 7 juni 2021 @ 20:11:
Probleem is sinds vandaag opgelost. Na 6 maanden zo'n klein detail over het hoofd gezien.
De PC werkte gisteren prima en wilde vanmorgen niet opstarten, PSU klikte de hele tijd maar ging niets aan. Ik dacht dat de PSU het begeven had dus had er een nieuwe al besteld. Ik keek even op het moederbord en zag dat er enkele lichtjes aan waren. Op de achterkant zag ik een knipperend lichtje, bij de BIOS flashback button. Even opgezocht op Google en kwam uit op een zelfde moederbord met zelfde fout. Hierin zat de IO shield net zo met een kleine offset dat de flashback button erdoor zat maar wel ingedrukt werd. Even de knop vrijgemaakt en hoorde em klikken (eruit klikken). Terug aangesloten en start nu instant op zonder problemen. Wat een gedoe, en hoop dat iemand er iets aan heeft :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorian

Zorian

What the fox?

Prachtig, hoe zoiets lulligs en kleins voor zoveel frustratie kan zorgen. :D Fijn dat ie weer werkt!

[ Voor 13% gewijzigd door Zorian op 22-12-2021 12:43 ]

Pagina: 1