Welke Lenovo Yoga Slim 7?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swatsch
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 10-07 19:02
He!

Ik ben op zoek naar een laptop voor licht kantoorwerk, af en toe wat gamen (licht, als ik zwaar wil zit ik wel achter mijn pc) en Adobe Illustrator. Als ie ook nog Adobe Premier kan draaien is dat prima maar geen must.
De laptop wordt regelmatig naar kantoor gesleept dus het kan geen bakbeest zijn. Max prijs €1000,-

Ik heb mijn oog laten vallen op de Lenovo Yoga Slim 7 (14 inch).
Ik zie in de pricewatch dat er verschillende uitvoeringen zijn.

Ik zou willen gaan voor de Ryzen 7 vanwege de goede prestaties.

Ik zie echter dat er verschillende videokaarten inzetten.
Radeon RX Vega 8 (1049 euro)
Radeon Graphics - 1 TB opslaggeheugen (899 euro)
Radeon Graphics - 512 GB opslaggeheugen (949 euro)

Wat is het grote verschil qua videokaart? Ik kan niet veel vinden op Google (of hier op Tweakers) over de Radeon Graphics (ik denk een te algemene zoekterm).
Daarnaast is de uitvoering met 1tb opslaggeheugen goedkoper dan de 512gb. Dat is toch vreemd?

En dan zie ik ook nog met een schuin oogje een uitvoering met i5 maar dan met een GTX1650 erin 8)7
Die ziet er toch ook wel interessant uit.

Wat zou jij doen en waarom?

Beste antwoord (via swatsch op 08-06-2021 07:14)

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:39
swatsch schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:23:
Ik zie echter dat er verschillende videokaarten inzitten.

Wat is het grote verschil qua videokaart? Ik kan niet veel vinden op Google (of hier op Tweakers) over de Radeon Graphics (ik denk een te algemene zoekterm).
Al deze versies hebben integrated Radeon Vega Graphics.
Het verschil is dat je eerste en derde model beschikken over een Ryzen 7 4800U, met graphics met 8 compute units, en je tweede model beschikt over een Ryzen 7 4700U, met graphics met 7 compute units.

Dus je eerste en derde model zullen grafisch iets krachtiger zijn, al is het verschil niet gigantisch en denk ik dat je het effectief zou moeten meten om het verschil te zien.
Daarnaast is de uitvoering met 1tb opslaggeheugen goedkoper dan de 512gb. Dat is toch vreemd?
Zo vreemd is dat niet, de versie met 1 TB opslaggeheugen beschikt immers over een Ryzen 7 4700U, met 8 cores en evenveel threads. De anderen beschikken over een Ryzen 7 4800U, eveneens met 8 cores maar wel 16 threads. Of anders gezegd, de modellen met 4800U zullen wat sneller zijn dan het model met 4700U.
En dan zie ik ook nog met een schuin oogje een uitvoering met i5 maar dan met een GTX1650 erin.
Volgens mij is die versie minder interessant, tenzij je er effectief wat zwaardere games gaat op spelen, om volgende redenen:

De processor is een i5-10300H, wat betekent dat het TDP van de processor 45W is ipv 15 bij AMD.
Dat zal ervoor zorgen dat, in combinatie met de GTX 1650 videokaart, de batterij sneller leeg is.

Bovendien is die processor, die slechts over 4 cores en 8 threads beschikt, ondanks het hogere verbruik, toch wat trager dan de 4700U (en een stuk trager dan de 4800U), zie hier.

En tot slot zal de oplader van het Intel-model een stuk zwaarder zijn dan van de AMD-modellen, gewoon omdat hij veel meer stroom moet kunnen leveren (45W + GTX 1650 tov 15W)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lost95
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:00
Waarom perse de slim, is dat echt alleen voor gewicht?

Legion serie heeft ook mooie laptops, iets zwaarder, maar m.i. nog steeds hanteerbaar.

https://tweakers.net/pric.../1559714;1703492;1603652/

Vooral sinaasappels zijn bang voor persvrijheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swatsch
lost95 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:30:
Waarom perse de slim, is dat echt alleen voor gewicht?

Legion serie heeft ook mooie laptops, iets zwaarder, maar m.i. nog steeds hanteerbaar.

https://tweakers.net/pric.../1559714;1703492;1603652/
Leuk voorstel maar wel bijna 2x zo zwaar. Ik moet er ook mee door het kantoor lopen.
Ik wil graag de slim vanwege het design, lichtgewicht en het feit dat het een goede laptop is voor de prijs en mijn wensen.

Ik zit eigenlijk alleen nog te twijfelen over die grafische kaart....

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• LievenD
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 19:39
swatsch schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:23:
Ik zie echter dat er verschillende videokaarten inzitten.

Het verschil is dat je eerste en derde model beschikken over een Ryzen 7 4800U, met graphics met 8 compute units, en je tweede model beschikt over een Ryzen 7 4700U, met graphics met 7 compute units.

Dus je eerste en derde model zullen grafisch iets krachtiger zijn, al is het verschil niet gigantisch en denk ik dat je het effectief zou moeten meten om het verschil te zien.
Zo vreemd is dat niet, de versie met 1 TB opslaggeheugen beschikt immers over een Ryzen 7 4700U, met 8 cores en evenveel threads. De anderen beschikken over een Ryzen 7 4800U, eveneens met 8 cores maar wel 16 threads. Of anders gezegd, de modellen met 4800U zullen wat sneller zijn dan het model met 4700U.
En dan zie ik ook nog met een schuin oogje een uitvoering met i5 maar dan met een GTX1650 erin.
Volgens mij is die versie minder interessant, tenzij je er effectief wat zwaardere games gaat op spelen, om volgende redenen:

De processor is een i5-10300H, wat betekent dat het TDP van de processor 45W is ipv 15 bij AMD.
Dat zal ervoor zorgen dat, in combinatie met de GTX 1650 videokaart, de batterij sneller leeg is.

Bovendien is die processor, die slechts over 4 cores en 8 threads beschikt, ondanks het hogere verbruik, toch wat trager dan de 4700U (en een stuk trager dan de 4800U), zie hier.

En tot slot zal de oplader van het Intel-model een stuk zwaarder zijn dan van de AMD-modellen, gewoon omdat hij veel meer stroom moet kunnen leveren (45W + GTX 1650 tov 15W)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swatsch
LievenD schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 05:33:
[...]

[...]

[...]

Bedankt voor je antwoord!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cinemaskoop
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 10-10 21:08
de IdeaPad 5 Pro is ook een mooie om in de gaten te houden.

pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 Pro 14ACN6 (82L7006PMH)

Vooralsnog is alelen de R5 leverbaar. Maar dit is wel een Cézanne Ryzen, dus echt met zen 3 cores.

Deze heeft een high res WQHD scherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swatsch
Cinemaskoop schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:42:
de IdeaPad 5 Pro is ook een mooie om in de gaten te houden.

pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 Pro 14ACN6 (82L7006PMH)

Vooralsnog is alelen de R5 leverbaar. Maar dit is wel een Cézanne Ryzen, dus echt met zen 3 cores.

Deze heeft een high res WQHD scherm
Oh die had ik nog niet gezien. Die neem ik even mee :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

swatsch schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:12:
[...]

Oh die had ik nog niet gezien. Die neem ik even mee :)
Hou er rekening mee dat, als je het nodig hebt, die Ideapad "maar" HDMI 1.4 aan boord heeft; de Yoga's hebben HDMI 2.0.

Verder kan je je natuurlijk afvragen of je op een laptop een dergelijke resolutie native wil draaien (dus 100% scaling in je OS) of dat je naar 150% scaling toe gaat/moet om het leesbaar te houden; dan is meteen het "nut" van een hogere resolutie op je scherm teniet gedaan?

/edit: pricewatch: Lenovo Yoga Slim 7 14ARE05 (82A200ABMH) is overigens 869 bij Bol.com als je Select hebt. En anders wordt ie 879 als je meteen voor een tientje Select afsluit.

[ Voor 19% gewijzigd door MAX3400 op 08-06-2021 13:18 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cujo74
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 07-10 20:56
Is anders de Ideapad flex 5 geen optie?

Multitouch 14 inch IPS scherm, Ryzen 7, 5700u processor, 16gb en 512GB en interne vega 8 grafische kaart.
Wel ook helaas enkel HDMI 1.4
Schrijf je in voor de nieuwsbrief en je krijgt 10% korting.
Nette laptop dan voor Euro 765 zo lijkt me.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-09 22:07

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Is wel bijna 30% zwaarder dan een Yoga. Tuurlijk, je kan discussieren of 1.3kg of 1.63kg zwaar of niet zwaar is; persoonlijk gebruik ik mijn prive-laptop vaak om even mee te nemen, even op schoot, even in een tasje gooien, even ergens onder frotten voor filmpje kijken. En dan heb ik niet al te veel zin om bij elke beweging het meergewicht van een blikje cola rekening mee moeten houden.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gwystyl
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15:21

gwystyl

Beugeltje dan maar?

Hou ook rekening met een eventueel scherm of andere randapparatuur die je aan wil sluiten. Ik heb een virtuele voorloper, de Yoga S740 met i7, GTX 1650 en TB3, omdat het me heel handig leek om alles via USB C aan te sluiten. Dat gaat ook bijna, alleen opladen gaat nog met de rechthoekige Lenovo-stekker. Zoals @LievenD ook aangeeft moet de lader waarschijnlijk zwaarder zijn dan bij een Ryzen met TDP van 15W, dus ik heb nu een hele lompe lader van 135W erbij. Als ik de 90W lader van mijn oude laptop gebruik, loopt de accu van de laptop leeg bij fanatiek spelletjes spelen.

Ik gebruik hem meestal in combinatie met docking station (waaraan o.a. extern scherm, muis, trackball, toetsenbord hangen), dus achteraf had ik ook wel voor een 14" model kunnen gaan maar ik wilde per sé een numpad op het toetsenbord, en die heb je meestal pas bij laptops van 15.6".

[ Voor 7% gewijzigd door gwystyl op 08-06-2021 15:22 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• IH95
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12-10 12:13
Ik heb net deze (pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 Pro 14ACN6 (82L7006PMH)) een dagje deze binnen en ik kan er het volgende over zeggen:

De laptop heeft sowieso een prachtig scherm, al is de kalibratie nog niet optimaal. Met het scherm op maximale helderheid en vol de zon op het scherm kan je het nog net comfortabel zien als je bv Word of andere "witte" achtergronden hebt, films en dergelijke niet geprobeerd. Licht qua gewicht, maar wel stevig gebouwd.

Uiteraard erg snel bij multitasken door 6 cores/12 threads. Voor licht kantoorwerk uitermate geschikt, ik weet niet zeker of Adobe illustrator net zo snel zal zijn, aangezien ik dit niet gebruik.

Ik heb hem nog niet volledig kunnen testen, maar ik denk prijs/kwaliteit uitermate goed.

Als je geduld (had ik niet) en de tijd hebt kan je wachten op de versie met een Ryzen 7 5800U en 1TB opslag voor 150 euro meer. Ik denk dat het een nog betere deal is, zeker als je nog meer Adobe suit zou willen gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• swatsch
IH95 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:04:
Ik heb net deze (pricewatch: Lenovo IdeaPad 5 Pro 14ACN6 (82L7006PMH)) een dagje deze binnen en ik kan er het volgende over zeggen:

De laptop heeft sowieso een prachtig scherm, al is de kalibratie nog niet optimaal. Met het scherm op maximale helderheid en vol de zon op het scherm kan je het nog net comfortabel zien als je bv Word of andere "witte" achtergronden hebt, films en dergelijke niet geprobeerd. Licht qua gewicht, maar wel stevig gebouwd.

Uiteraard erg snel bij multitasken door 6 cores/12 threads. Voor licht kantoorwerk uitermate geschikt, ik weet niet zeker of Adobe illustrator net zo snel zal zijn, aangezien ik dit niet gebruik.

Ik heb hem nog niet volledig kunnen testen, maar ik denk prijs/kwaliteit uitermate goed.

Als je geduld (had ik niet) en de tijd hebt kan je wachten op de versie met een Ryzen 7 5800U en 1TB opslag voor 150 euro meer. Ik denk dat het een nog betere deal is, zeker als je nog meer Adobe suit zou willen gebruiken.
Mooi, thanks! Ja er komt altijd wel een betere laptop om de hoek kijken. Zo gaat dat nou eenmaal.
Ook erg interessante laptop met de R5 en de R7 versie zal inderdaad nog beter zij.

Ik heb voor nu de Slim7 Ryzen 7 4800U gekocht.
Ik ga die uitgebreid testen met de programma's die ik gebruik en als het niet voldoet, stuur ik het gewoon terug.

Gelukkig nog net kunnen kopen voor 949 ipv 999 zoals de prijs nu is.

Ik zie dat die ideapad pro ook al in prijs stijgt :9

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• IH95
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 12-10 12:13
swatsch schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 10:48:
[...]

Mooi, thanks! Ja er komt altijd wel een betere laptop om de hoek kijken. Zo gaat dat nou eenmaal.
Ook erg interessante laptop met de R5 en de R7 versie zal inderdaad nog beter zij.

Ik heb voor nu de Slim7 Ryzen 7 4800U gekocht.
Ik ga die uitgebreid testen met de programma's die ik gebruik en als het niet voldoet, stuur ik het gewoon terug.

Gelukkig nog net kunnen kopen voor 949 ipv 999 zoals de prijs nu is.

Ik zie dat die ideapad pro ook al in prijs stijgt :9
Was ook degene waar ik tussen twijfelde, maar ik vond de reviews over het toch niet zo heldere scherm een dealbreaker met het vele thuiswerken met mooi weer. Ben benieuwd wat je ervan vindt!
Pagina: 1