Toon posts:

Wide-angle voor Sony

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eswa
  • Registratie: november 2003
  • Laatst online: 02-12 16:51
Iemand hier ervaringen met de Tokina Firin 20mm f/2 AF? Wil mijn Sony 28mm f/2 vervangen door iets wijders (wegens de aanschaf van de Tamron 28-200) maar er is redelijk wat te kiezen tussen de zeg 18 en 21mm. Ik wil graag AF, redelijk snel, medium duur voornamelijk voor landschappen en beetje astro. Andere opties zouden een 2e hands Batis 18mm voor €750 zijn, en de Sony 20 G voor weer €150 meer op de 2e hands markt. Aan de andere kant zit de Samyang 18mm die me toch wel erg plastic fantastic lijkt al is ie optisch wel goed schijnt. En dan zijn er nog 2 Tamrons (20mm prime en 17-28 zoom) die in de categorie vallen. Ergens lijkt de Tokina een mooie balans te pakken te hebben voor zeg €550 2e hands met een fijne metalen behuizing en dat ik m'n 67mm filters er gewoon op kan schroeven middels een ringetje.
Of is er iemand die zegt dat met name de Batis toch wel van de buitencategorie is? (Gevoelsmatig gaat het tussen die 2)

Alle reacties

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Wormaap
  • Registratie: oktober 2003
  • Nu online

Wormaap

Moderator Foto & Video
@eswa: Je vraag heb ik even naar het Aankoopadviesforum verplaatst. Dan krijg je waarschijnlijk meer adviezen :)

Ticking away, the moments that make up a dull day

Acties:
  • 0Henk 'm!

• PHiXioN
  • Registratie: juni 2004
  • Laatst online: 05-12 12:38
Ik heb zelf de Tamron 17-28mm aangeschaft voor foto's en videos op mijn gimbal. Als beginner vind ik de beperkte zoom wel handig.

Ik heb helaas de 20mm G niet kunnen testen, dus ben er niet over uit of ik die liever had gehad. 20mm is wel een mooie focal length, want 17 is al best extreem qua vervorming.

Nu ben ik zelf juist aan het kijken naar de 28-200 die jij hebt aangezien die wide angle niet door vrouwlief op prijs wordt gesteld voor portretten. Alhoewel, in portrait wel want dan slankt hij aarsig af.

Hoe bevalt deze superzoom? Er zijn best veelpositieve reviews, maar ook negatieve. Het gevoel bekruipt me dat dit snobs zijn die alleen voor het aller duurste gaan, ongeacht prijs-kwaliteitsverhouding.

Het valt me wel een beetje zwaar om 800-900 hier in NL af te tikken terwijl in de US ze hem voor 600 dollar al hebben..

Acties:
  • 0Henk 'm!

• eswa
Die Tamron 28-200 is inderdaad erg fijn. F/2.8 op 28mm doet mij mijn 28mmF/2 prime verkopen en dus een wijdere prime zoeken om erbij te hebben.
Nu biedt een verkoper mij de Sony 20mm F/1.8 G aan voor €700....klinkt als een no-brainer maar ook weer precies hoe het altijd gaat met een budget, er is altijd die vermoedelijk betere optie voor net iets boven je budget, hehe.

• li2003
  • Registratie: februari 2006
  • Laatst online: 05-12 12:46
Ik heb vorig najaar een Tokina Firin 20mm f/2 AF gekocht, maar na een paar dagen teruggestuurd. Hij was op die brandpuntsafstand en identieke f-stops eerder iets slechter dan mijn Sony-Zeiss 16-35mm f4. Dat betekende wat mij betreft dat de lens niet goed genoeg was - ik koop een prime niet alleen voor een hogere lichtsterkte maar ook voor een hogere algehele kwaliteit. Misschien was het een inferieur exemplaar maar bij een prime komt dat eigenlijk weinig voor.
Iets later vond ik een goede aanbieding voor de Sony 20mm G - onder de 800 euro - dus die heb ik aangeschaft. De Sony 20mm is een uitstekende lens en is het bedrag dat ik ervoor heb betaald zonder meer waard.
Persoonlijk heb ik nooit zoveel belangstelling voor de Tamron 17-28 gehad. Klein zoombereik en volgens reviews niet fantastisch op 28mm. Misschien zijn er exemplaren die wel goed zijn op die brandpuntsafstand, dat zou de zaak veranderen. Zo niet vind ik een prime interessanter dan deze Tamron.

• eswa
Uiteindelijk de Sony 20mm F1.8 G gemist (beter gezegd, er werd op geboden en hij kwam uiteindelijk op €850 uit) en toch wegens budget overwegingen en het eerder genoemde gevoel dat de Tokina een mooi middenmodel is, die besteld bij MPB.com en vervolgens binnen een dag of 4 geleverd gekregen. Erg fijne en mooie lens! Zoals ik al gelezen had is de AF zozo met wat motorgeluid en hij moet soms wel zoeken met kleinere openingen zoals F16 ofzo. Ook moet ik nog wel even leren schieten op 20mm, want als je iets aan de randen van je beeld hebt, en de camera niet waterpas, dan vertekent het aardig wat. Maar als datgene aan de rand van je beeld niet een herkenbaar object is, is komen er erg mooie beelden uit!
Pagina: 1

Nintendo Switch (OLED model) Apple iPhone 13 LG G1 Google Pixel 6 Call of Duty: Vanguard Samsung Galaxy S21 5G Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True

Tweakers maakt gebruik van cookies

Bij het bezoeken van het forum plaatst Tweakers alleen functionele en analytische cookies voor optimalisatie en analyse om de website-ervaring te verbeteren. Op het forum worden geen trackingcookies geplaatst. Voor het bekijken van video's en grafieken van derden vragen we je toestemming, we gebruiken daarvoor externe tooling die mogelijk cookies kunnen plaatsen.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Forum cookie-instellingen

Bekijk de onderstaande instellingen en maak je keuze. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functionele en analytische cookies

Deze cookies helpen de website zijn functies uit te voeren en zijn verplicht. Meer details

janee

Cookies van derden

Deze cookies kunnen geplaatst worden door derde partijen via ingesloten content en om de gebruikerservaring van de website te verbeteren. Meer details

janee