Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalPl
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 31-08-2021
Mijn vraag
Hoe kan ik mijn wifi met hoge jitter verbeteren? Ik heb sinds een maandje een nieuwe router aangeschaft aangezien de andere aan vervanging toe was. Eerste paar dagen was er perfecte wifi maar nu heb ik steeds vaker problemen met de wifi, het bedrade netwerk is nagenoeg goed/perfect dus daar heb ik geen problemen mee. Na een week lang enkele speedtests te hebben gedaan zijn de resultaten telkens hetzelfde: download is 16-45mbps en upload is 0,01-0,043mbps. Hierbij is ook de jitter vaak hoog 50-900ms en is er ook veel packet loss 5-45%. Ik ben langzamerhand wel radeloos aangezien ik de router en de modem al eens opnieuw heb aangesloten maar dit verder niets doet. Ook is dit vanuit het hele huis, dus niet dat deze resultaten alleen naast de router zijn gemaakt.

Relevante software en hardware die ik gebruik
Tp-linker archer ax50 router
Modem van Caiway (Cisco?)

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Voor de rest is de router 2 jaar geleden nog eens vervangen. Ik heb geen flauw idee hoe ik van mijn slechte wifi af kan komen en hoor graag van jullie!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Het lijkt me nuttig om eerst eens je router te rebooten. Verder kan je ook eens proberen rond te lopen in huis met een app om te kijken op welke kanalen de buren zitten (zowel op 5GHz als 2,4GHz) zodat je zelf een beter kanaal kan kiezen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
Ik heb nog een aantal vragen voor je:
  • Welke apparatuur gebruik je allemaal?
  • Heb je dit probleem met alle apparatuur?
  • Op welke frequentie ben je verbonden?
  • Op welke kanalen staan het ingesteld?
  • Staat de wifi van je Caiway ding aan?

[ Voor 5% gewijzigd door rens-br op 07-06-2021 13:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalPl
rens-br schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:29:
[...]

Ik heb nog een aantal vragen voor je:
  • Welke apparatuur gebruik je allemaal?
  • Heb je dit probleem met alle apparatuur?
  • Op welke frequentie ben je verbonden?
  • Op welke kanalen staan het ingesteld?
  • Staat de wifi van je Caiway ding aan?
Ik gebruik mijn fujitsu laptop, Ipad 2018 en Samsung s10e die alle drie hetzelfde probleem ondervinden, mijn huisgenoten hebben ook klachten.
Ik zit op frequentie 2457MHz(20MHz) en op kanaal 10(zie hieronder).
Ja de wifi staat ook aan en alle lampjes branden die horen te branden.
Admiral Freebee schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:18:
Het lijkt me nuttig om eerst eens je router te rebooten. Verder kan je ook eens proberen rond te lopen in huis met een app om te kijken op welke kanalen de buren zitten (zowel op 5GHz als 2,4GHz) zodat je zelf een beter kanaal kan kiezen.
Ik zit op kanaal 10 waarbij er 2 andere netwerken op ~-80dBm zitten op kanaal 11 en verder heb ik geen overlappende netwerken. Bedoel je met een reboot meteen terug naar fabrieksinstellingen of opnieuw opstarten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09-09 20:30
Kanaal 10 overlapt met kanaal 11, dat zal zeker niet helpen. Niet-overlappende kanalen op 2.4ghz zijn 1, 6 & 11. Afhankelijk van wat je buren gebruiken neem je dus een andere.

Waarom zit je niet op 5ghz? Daar is meer plaats in het spectrum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FoxLenny
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 11:20
En heb je caiway of tp link als router ingesteld? Meer dan 1 actief is ook vragen om problemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rens-br
  • Registratie: December 2009
  • Nu online

rens-br

Admin IN & Moderator Mobile
PascalPl schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:47:
[...]

Ik gebruik mijn fujitsu laptop, Ipad 2018 en Samsung s10e die alle drie hetzelfde probleem ondervinden, mijn huisgenoten hebben ook klachten.
Ik zit op frequentie 2457MHz(20MHz) en op kanaal 10(zie hieronder).
Ja de wifi staat ook aan en alle lampjes branden die horen te branden.
Zoals al gezegd zou ik kanaal 1, 6 of 11 kiezen. De andere kanalen overlappen sowieso. Daarnaast zou ik de wifi van je Caiway ding uitschakelen, ik ga er tenminste vanuit dat je de nieuwe router als 'hoofd-wifi' wilt gebruiken?

Daarnaast ondersteunen je iPad en S10 wifi op 5Ghz en ik zou die dan ook sowieso daarmee verbinden.

Voor 5Ghz zou ik ook een (zo laag mogelijk) vrij kanaal kiezen en daarna de kanaalbreedte op 80Mhz instellen, dat werkt in mijn ervaring het beste.

[ Voor 16% gewijzigd door rens-br op 07-06-2021 14:09 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Brentjuh2000
  • Registratie: December 2014
  • Laatst online: 07-09 15:50
rens-br schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:02:
[...]
deze modems hebben geen WiFi die is standaard uitgeschakeld. zijn trouwens 3925 modems.

Zoals al gezegd zou ik kanaal 1, 6 of 11 kiezen. De andere kanalen overlappen sowieso. Daarnaast zou ik de wifi van je Caiway ding uitschakelen, ik ga er tenminste vanuit dat je de nieuwe router als 'hoofd-wifi' wilt gebruiken?

Daarnaast ondersteunen je iPad en S10 wifi op 5Ghz en ik zou die dan ook sowieso daarmee verbinden.
deze modems hebben geen WiFi die is standaard uitgeschakeld. zijn trouwens 3925 modems.

[ Voor 7% gewijzigd door Brentjuh2000 op 07-06-2021 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11:29
Waarschijnlijk is je probleem de 2.4 frequentie.
Ga, uitsluitend, op de 5ghz verbinding werken en kijk wat het dan doet

je reactie gaat dan waarsch zijn "jaa maar met 5ghz heb ik geen dekking door het hele huis"

Antwoord: Dan moet je of je huidig accesspoint centraal in huis zetten (niet meterkast!!!) of extra 5ghz accesspoints bijplaatsen die je bekabeld aansluit.

Je reactie wordt dan waarschijnlijk: ik wil geen kabels door het huis!!!111

Nou dan moet je of via MOCA een kabel bij het AP krijgen of met een wifi mesh set aan de gang. Het liefst tri band met dedicated backhaul (bv netgear orbi)

Dan ga je zeggen: ooow wat duur, kan dat niet goedkoper

antwoord: ja hoor, koop een deco m4 setje voor 100 maar verwacht geen wonderen. Deze heeft geen dedicated backhaul dus iedere hop gaat de bandbreedte /2. Waarschijnlijk wordt het wel beter dan wat je had

Kijken of mijn aannames kloppen :+

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalPl
Tha Render_2 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:51:
Kanaal 10 overlapt met kanaal 11, dat zal zeker niet helpen. Niet-overlappende kanalen op 2.4ghz zijn 1, 6 & 11. Afhankelijk van wat je buren gebruiken neem je dus een andere.

Waarom zit je niet op 5ghz? Daar is meer plaats in het spectrum.
Ik heb hem nu ingesteld op kanaal 1, hier is het minste activiteit van andere netwerken. Aangezien mijn huisgenoten nog geen 5ghz hebben wil ik het liefst dat de problemen van hun eerst opgelost zijn omdat ik grootste voorstander was van de aankoop van een nieuwe router.
FoxLenny schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:56:
En heb je caiway of tp link als router ingesteld? Meer dan 1 actief is ook vragen om problemen.
Zoals hieronder al vermeld is heeft deze naar mijn weten geen wifi, excuses voor het niet vermelden van deze informatie.
rens-br schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:02:
[...]

Voor 5Ghz zou ik ook een (zo laag mogelijk) vrij kanaal kiezen en daarna de kanaalbreedte op 80Mhz instellen, dat werkt in mijn ervaring het beste.
Ik heb hem inderdaad naar kanaal 1 verzet(minste activiteit en gaf mij de beste resultaten). Ik zal kijken naar jouw tip over 5Ghz op een laagst mogelijk kanaal en met breedte 80Mhz. Dankjewel!
Brentjuh2000 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:07:
[...]

Naar mijn weten heeft mijn modem inderdaad geen wifi.
laurens0619 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:01:
Waarschijnlijk is je probleem de 2.4 frequentie.
Ga, uitsluitend, op de 5ghz verbinding werken en kijk wat het dan doet

je reactie gaat dan waarsch zijn "jaa maar met 5ghz heb ik geen dekking door het hele huis"

Antwoord: Dan moet je of je huidig accesspoint centraal in huis zetten (niet meterkast!!!) of extra 5ghz accesspoints bijplaatsen die je bekabeld aansluit.

Je reactie wordt dan waarschijnlijk: ik wil geen kabels door het huis!!!111

Nou dan moet je of via MOCA een kabel bij het AP krijgen of met een wifi mesh set aan de gang. Het liefst tri band met dedicated backhaul (bv netgear orbi)

Dan ga je zeggen: ooow wat duur, kan dat niet goedkoper

antwoord: ja hoor, koop een deco m4 setje voor 100 maar verwacht geen wonderen. Deze heeft geen dedicated backhaul dus iedere hop gaat de bandbreedte /2. Waarschijnlijk wordt het wel beter dan wat je had

Kijken of mijn aannames kloppen :+
Met 5Ghz heb ik nagenoeg wel overal in huis een stabiele verbinding, overige mogelijkheden heb ik al over nagedacht en als de problemen blijven zal ik deze mogelijkheden overwegen. Ik zal mijn 5Ghz testen als deze problemen er weer zijn want ze zijn niet constant maar vaak een paar uurtjes per dag. (geen regelmaat op dagdeel), ook zal ik de 2.4Ghz weer testen als er weer problemen zullen ontstaan. Maar daar moet ik dus op wachten ;)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:06

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Stel voor 5GHz en 2.4GHz ook even 2 aparte SSIDs in (als dat niet al zo is) en haal op de apparaten die 5GHz ondersteunen het 2.4GHz netwerk uit je voorkeurlijst. Heb je in elk geval ook niet het risico dat je apparaat op 2.4GHz verbindt en daar blijft hangen (ook al zou 5GHz beter presteren).

Dat is uiteraard aannemende dat je daarmee daadwerkelijk overal voldoende dekking hebt, als er stukken zijn waar je alleen 2.4GHz bereik hebt (5GHz heeft nu eenmaal wat minder bereik doorgaans) is het wat lastiger om 5GHz only te gaan op de apparaten die het ondersteunen.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
PascalPl schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:00:
[...]

Ik heb hem nu ingesteld op kanaal 1, hier is het minste activiteit van andere netwerken. Aangezien mijn huisgenoten nog geen 5ghz hebben wil ik het liefst dat de problemen van hun eerst opgelost zijn omdat ik grootste voorstander was van de aankoop van een nieuwe router.
Tja ik denk niet dat het gaat lukken, de problemen die jij beschrijft krijg jij waarsch alleen opgelost met 5ghz. Kanalen wisselen is vaak marginaal

Waarom kunnen die devices van je huisgenoten geen 5ghz?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 11:19

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

PascalPl schreef op maandag 7 juni 2021 @ 16:00:
[...]

Zoals hieronder al vermeld is heeft deze naar mijn weten geen wifi, excuses voor het niet vermelden van deze informatie.
Het gaat er niet om of ze WiFi AP zijn of niet, maar of ze routerfunctionaliteit hebben. Dat kan prima zonder WiFi en je wilt wederom maar een apparaat wat als router werkt in je netwerk hebben. Bovendien wil je alle andere apparaten achter die router aangesloten hebben. Je kunt vervolgens zoveel WiFi-AP's hangen als je wilt/nodig hebt.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tha Render_2
  • Registratie: April 2018
  • Laatst online: 09-09 20:30
laurens0619 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:27:
[...]

Tja ik denk niet dat het gaat lukken, de problemen die jij beschrijft krijg jij waarsch alleen opgelost met 5ghz.
Dat is wel overdreven, oké er is meer plaats in het 5ghz spectrum maar nu doe je precies of je kan 2.4ghz niet werkende krijgen :| Lukt perfect als je niet overlappende kanalen gebruikt.
laurens0619 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 17:27:
[...]

Kanalen wisselen is vaak marginaal
Integendeel, kanalen wisselen kan net een enorme performance winst geven.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• laurens0619
@Tha Render_2
Als er troep op de 2.4ghz zit, dan kun je het niet werkend krijgen. Welke kanalen je ook kiest.
Met een ssid scanner zie je andere wifi accesspoints maar er zit zoveel meer op de 2.4. En juist hetgeen wat je niet ziet met een ssid scanner, zijn vaak de ergste verstoorders. (babyfoons, deurbellen, cameras...)

Dus ja, als TS geluk heeft dan kan die een vrij kanaal vinden maar mijn ervaring anno 2021 (vooral in stedelijke gebieden) is dat het uitzonderlijk is wil je eens strakke verbinding op de 2.4 kunnen krijgen.

[ Voor 3% gewijzigd door laurens0619 op 08-06-2021 08:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalPl
Ik heb weer dezelfde klachten, verandering van kanalen helpt niet en zelfs als ik mijn laptop aansluit direct op de modem dan geeft hij een bijzonder lage upload snelheid
~0,08mbps. Ik denk dus dat het probleem bij de modem zit.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

PascalPl schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:22:
Ik heb weer dezelfde klachten, verandering van kanalen helpt niet en zelfs als ik mijn laptop aansluit direct op de modem dan geeft hij een bijzonder lage upload snelheid
~0,08mbps. Ik denk dus dat het probleem bij de modem zit.
Of er zit iemand op het netwerk met een bittorrent client die niet fatsoenlijk is afgeregeld, waardoor de connectie tabel op de router volloopt met alle gevolgen van dien.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
Heb je wel je wifi uitgeschakeld toen je de bekabelde test uitvoerde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PascalPl
Orion84 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:26:
[...]

Of er zit iemand op het netwerk met een bittorrent client die niet fatsoenlijk is afgeregeld, waardoor de connectie tabel op de router volloopt met alle gevolgen van dien.
Zou je mij dit iets verder uit kunnen leggen? Als je wilt natuurlijk.
laurens0619 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:26:
Heb je wel je wifi uitgeschakeld toen je de bekabelde test uitvoerde?
Ja, dit heb ik gedaan.

Ik heb ook een oranje lampje branden, de 4e van links, let niet op de stof rn ja ik weet dat een router nirt in de meterkast hoort.Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/rPmYfAJB4MShkaPIStRTjsikQyM=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/hn0ffUbUnQAp0YUhV2kjlZE4.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

PascalPl schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:01:
[...]

Zou je mij dit iets verder uit kunnen leggen? Als je wilt natuurlijk.
Een bittorrent client zet een hele zwik (half) open verbindingen op met allerlei peers. Als je daar geen restricties op stelt in het max. aantal connecties dan is dat een klassiek probleem waar routers op over hun nek gaan. Routers moeten die connecties namelijk bijhouden in een tabel en daar is vaak maar een beperkte ruimte.
Torrent clients kunnen ook de upload bandbreedte opslurpen, waardoor al het andere verkeer ook gehinderd wordt (want ook voor download moet er af en toe een pakketje met een ontvangstbevestiging terug). Dus ook daar wil je doorgaans wat beperkingen instellen.

De enige echte oplossing daarvoor is het correct instellen van de torrentclient in kwestie. Dus dat is dan even uitzoeken of jij of een van je huisgenoten zoiets heeft draaien en dan even de instellingen induiken om connecties en upload bandbreedte te limiteren.

[ Voor 14% gewijzigd door Orion84 op 08-06-2021 14:20 ]

Pagina: 1