Nieuwe videokaart brandgeur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regan070
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 28-06-2021
Mijn vraag
Hi allemaal,

Ik heb een nieuwe videokaart mogen ontvangen de RTX 3080 EVGA FFt3w Ultra gaming, maar helaas wanneer ik hem in de pc stopte kwam er brandgeur heb ik gelijk alle kabels losgetrokken. Nu is mijn vraag aan wat kan het liggen dat er brandgeur uitkomt? Ik weet niet of het aan de PSU ligt of videokaart zelf? Ik heb wel een andere kabel voor PCIE slot gebruikt - 1x8 naar PSU 8 en 2x8 naar PSU. Kan ook mijn andere onderdelen beschadigd zijn?

Relevante software en hardware die ik gebruik
PSU SeaSonic focus GX 750 watt

Met vriendelijke groet,
Regan

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 11-05 09:33
Wat bedoel je met andere kabel. Van een ander merk voeding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regan070
Uszka schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:18:
Wat bedoel je met andere kabel. Van een ander merk voeding?
ja andere voeding merkkabel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skybullet
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 01:20
In mijn ervaring kan nieuwe hardware altijd wel een luchtje met zich mee brengen als het voor het eerst een keer goed warm wordt in je systeem ( love that smell <3 )

Maar ligt er dus aan in hoeverre het echt "verbrand " ruikt haha. Doet je systeem het verder wel gewoon ?

7800X3D - B650E Aorus Master - 32GB 6000Mhz - 4090 FE

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-05 09:23
Regan070 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:23:
[...]
Je kunt geen andere merk voedingskabel gebruiken. De pinout is meestal verschillend.
Hou er daarnaast ook rekening mee dat splitters niet worden geadviseerd.

Ik adviseer je om te upgraden naar een betere voeding, zoals:
pricewatch: Fractal Design ION+ 760W Platinum

Deze heeft 3x kabels met elk 2x 6+2 pins. Dus totaal 6x PCI-E 6+2-pins. Voldoende dus om deze kaart van stroom te voorzien! Uiteraard ga je die volledige 760 watt nooit nodig hebben met deze kaart. Maar dat kan verder geen kwaad.

Daarnaast is dit een platinum voeding. Dus goed beschermd en weinig (extra) stroomverbruik.

Edit:
Ik realiseer mij nu dat een 560W voeding ook zal voldoen:
pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum

Deze heeft 2x kabels met elk 2x 6+2. Dus je pakt dan 2 connectors van de ene kabel en 1 van de ander. Maarrr... mocht je ooit in de toekomst groter willen upgraden, dan is die 760 watt voor slechts €30 meer natuurlijk niet verkeerd ;)

560w is te weinig, ik blijf bij mijn advies voor 760w voeding die hierboven is vermeld.

[ Voor 24% gewijzigd door Fidelity op 09-06-2021 17:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
[...]
Grote kans dat je videokaart en/of voeding nu gefrituurd zijn.. je kan vrijwel nooit een voedingskabel van een andere voeding gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Fidelity schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:34:
Daarnaast is dit een platinum voeding. Dus goed beschermd en weinig (extra) stroomverbruik.
Platinum zegt niets over bescherming. Als veiligheid belangrijk is zou ik een goede multirail voeding overwegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fidelity
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-05 09:23
stin00 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:51:
Platinum zegt niets over bescherming. Als veiligheid belangrijk is zou ik een multirail voeding nemen.
Klopt, maar dat zegt meestal wel wat over de kwaliteit van de voeding. Zoals in dit geval:
Kortsluiting, Overbelasting, Oververhitting, Spanningsbeveiliging

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06:03
Hoe heb je het één en ander aangesloten? Wat bedoel je met een andere kabel? Heb je een foto?

Brandgeur lijkt mij niet goed, ik weet niet over welke geur @Skybullet het heeft, maar jouw situatie lijkt mij zeker niet normaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Broodro0ster
  • Registratie: September 2014
  • Nu online
Dat is normaal een kwaliteits voeding. Maar wat bedoel je met andere voedingskabel? Heb je niet de GPU kabels gebruikt die bij de seasonic geleverd zijn?

30x Jinko JKM380M-6RL3 (11.4kWp) 12x oost 90° - 18x west 270°, 45° incl. | Vaillant Arotherm 75/5 | Zehnder ComfoAir Q450 | Tesla Model 3 RWD 2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stin00
  • Niet online
Broodro0ster schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:54:
Dat is normaal een kwaliteits voeding. Maar wat bedoel je met andere voedingskabel? Heb je niet de GPU kabels gebruikt die bij de seasonic geleverd zijn?
Mwah, de Seasonic Focus (Plus) heeft een behoorlijk slechte reputatie als het op hoge GPU spikes opvangen aankomt (piekbelasting). Er waren dan ook behoorlijke problemen met GPUs die veel vermogen trekken: https://linustechtips.com...-focus-plus-goldplatinum/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
[...]
Dat kan niet. Als je een ander merk kabel gebruikt dan veroorzaak je kortsluiting. Mogelijk heb je nu de videokaart beschadigd.
Heb je een dure videokaart (waar overigens elke Seasonic <1000w moeite mee heeft vanwege teveel noise op de sensewire) waar je waarschijnlijk maanden op hebt moeten wachten en dan ga je er zo mee om.

[ Voor 26% gewijzigd door Uszka op 07-06-2021 13:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
Uszka schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:19:
[...]

Dat kan niet. Als je een ander merk kabel gebruikt dan veroorzaak je kortsluiting. Mogelijk heb je nu de videokaart beschadigd.
Waarom kan dat eigenlijk niet? Ik zie vaak mensen die custom cables gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 01:37
omdat de pinout aan de voedingskant vaak verschilt tussen merken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Custom kabels zijn zodanig gemaakt dat ze voldoen aan de pinout van de voeding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aukenutma
  • Registratie: Februari 2013
  • Laatst online: 01-05 15:17
turkeyhakan schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:42:
[...]

Waarom kan dat eigenlijk niet? Ik zie vaak mensen die custom cables gebruiken.
Klopt, maar die custom cables zijn altijd gebaseerd op de bestaande kabels. De layout en aansluitingen zijn nog altijd hetzelfde, maar er zit een kleurtje omheen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• turkeyhakan
aukenutma schreef op maandag 7 juni 2021 @ 13:44:
[...]

Klopt, maar die custom cables zijn altijd gebaseerd op de bestaande kabels. De layout en aansluitingen zijn nog altijd hetzelfde, maar er zit een kleurtje omheen.
Op die manier, dank!

Ik lees hier ook inderdaad dat je niet kabels van een andere voeding moet gebruiken: https://www.reddit.com/r/...bles_from_one_brand_with/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regan070
Het lag dus wel aan de kabel van voeding, ik heb de voeding kabel gevonden nu lukt alles weer. Nog steeds beetje brandgeur van videokaart, maar alles werkt prima.

Dankjewel voor jullie reacties!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 11-05 19:05
Ik ben bang dat er toch onderdelen zijn doorgebrand wat je mogelijk later pas merkt zoals geheugen.

Don't drive faster than your guardian angel can fly.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Regan070
DutchKel schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 06:12:
Ik ben bang dat er toch onderdelen zijn doorgebrand wat je mogelijk later pas merkt zoals geheugen.
Denk dan toch eerder aan een defect videokaart, omdat ik een verkeerde kabel erin stopte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DutchKel
Regan070 schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:02:
[...]

Denk dan toch eerder aan een defect videokaart, omdat ik een verkeerde kabel erin stopte.
Ik doelde op onderdelen op de videokaart, een videokaart bevat ook geheugen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
,@DutchKel waarom zou dat pas later waarneembaar zijn? Je roept nu namelijk zomaar wat...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DutchKel
bierschuit schreef op woensdag 9 juni 2021 @ 16:42:
,@DutchKel waarom zou dat pas later waarneembaar zijn? Je roept nu namelijk zomaar wat...
Als het geheugen defect is dan merk je dat niet direct. Je krijgt pas op het moment dat het defecte geheugenadres wordt gebruikt artifacts te zien.

Sterker nog, je kunt alle benchmark programma’s draaien zonder de defecte chip te gebruiken of dat het opvalt op het scherm.

Ik heb vroeger defecte hardware getest dus het is ook ervaring. Bij een defecte videokaart moest ik daarom ook een spel spelen voor maximaal 45 minuten nadat de benchmarks waren gedraaid. Als ik in die tijd geen defect kon vinden dan ging het terug naar de klant met onderzoekskosten erbij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Fidelity schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:34:
[...]

Je kunt geen andere merk voedingskabel gebruiken. De pinout is meestal verschillend.
Hou er daarnaast ook rekening mee dat splitters niet worden geadviseerd.

Ik adviseer je om te upgraden naar een betere voeding, zoals:
pricewatch: Fractal Design ION+ 760W Platinum

Deze heeft 3x kabels met elk 2x 6+2 pins. Dus totaal 6x PCI-E 6+2-pins. Voldoende dus om deze kaart van stroom te voorzien! Uiteraard ga je die volledige 760 watt nooit nodig hebben met deze kaart. Maar dat kan verder geen kwaad.

Edit:
Ik realiseer mij nu dat een 560W voeding ook zal voldoen:
pricewatch: Fractal Design ION+ 560W Platinum

Deze heeft 2x kabels met elk 2x 6+2. Dus je pakt dan 2 connectors van de ene kabel en 1 van de ander. Maarrr... mocht je ooit in de toekomst groter willen upgraden, dan is die 760 watt voor slechts €30 meer natuurlijk niet verkeerd ;)
Nee, dat is niet voldoende die 560w. zeker niet bij grootverbruiker als de FTW 3 UG.
Ik heb zelf een 760w iON+ met i5-11400F, en heb voldoende watt over, maar ook met FE zal ik geen voldoende hebben aan 560w. Denk alleen al aan powerspikes die bij de FE naar 375w gaan.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1