Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• internetinfo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:33
Inleiding
In augustus 2019 heb ik bij een inmiddels in Nederland gestopte webwinkel een Beko koelvriescombinatie gekocht. Geen al te gek apparaat, hij was bedoeld als tweede unit in de garage voor speciaalbier, de HelloFresh zakken en barbecuevlees, maar ik heb natuurlijk wel bewust gelet op het A++ label, no-frost en praktische indeling.

Helaas is twee weken geleden de condensor kapot gegaan. Na een telefonische consultatie met de fabrikant stellen ze vervanging i.p.v. reparatie voor. Enorm zonde en totaal niet wat ik wil, ook niet qua milieu, maar het is niet anders.

In de garantievoorwaarden staat:
8. Reparatie niet mogelijk
Indien binnen de garantietermijn naar de mening van Asogem reparatie van het apparaat redelijkerwijs niet mogelijk is, is Asogem gerechtigd om het apparaat te vervangen door een gelijkwaardig nieuw apparaat of indien dit redelijkerwijs niet mogelijk is om de aankoopprijs aan u te vergoeden.
Probleem
De fabrikant biedt dus vervanging door een nieuw product aan. Het gaat volgens de fabrikant om een vergelijkbaar model, wat productnummertechnisch wel klopt maar qua eigenschappen niet helemaal.

Laat ik voor de mensen die over regels heen lezen en een mogelijk mening al klaar hebben alvast zeggen: ik ben erg content met het feit dat de fabrikant voor kosteloze vervanging wil zorgen.

Zo is het vervangende model geen A++ maar A+ (oude label) en de vriezer heeft slechts twee lades plus een schapje, in plaats van drie lades.
Qua afmetingen, kleur en netto inhoud is hij verder zo goed als gelijk, ook als ik naar adviesprijzen kijk.

Vraag
Aan de ene kant klinkt een nieuw model na bijna twee jaar gebruik als een prima deal.
Echter zie ik dus wat praktische nadelen. Voor de één verwaarloosbaar, maar mij vallen ze toch op.
Mijn (gewetens)vraag aan jullie is dus: moet ik niet zeuren en al lang blij zijn dat de fabrikant überhaupt kosteloos iets wil betekenen, of kan ik de term "vergelijkbaar" best wat letterlijker nemen en verwachten een meer gelijkend product te krijgen?

Ik ben totaal niet op zoek naar "wat zijn mijn rechten" en ik ga de rechtsbijstand hier ook (nog) niet voor bellen, was vooral benieuwd naar de definitiekwestie (en mogelijk of ik een verwende zeur word gevonden :+)

Beste antwoord (via internetinfo op 07-06-2021 14:37)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

internetinfo schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:26:
Inleiding
In augustus 2019 heb ik bij een inmiddels in Nederland gestopte webwinkel een Beko koelvriescombinatie gekocht. Geen al te gek apparaat, hij was bedoeld als tweede unit in de garage voor speciaalbier, de HelloFresh zakken en barbecuevlees, maar ik heb natuurlijk wel bewust gelet op het A++ label, no-frost en praktische indeling.

Helaas is twee weken geleden de condensor kapot gegaan. Na een telefonische consultatie met de fabrikant stellen ze vervanging i.p.v. reparatie voor. Enorm zonde en totaal niet wat ik wil, ook niet qua milieu, maar het is niet anders.

[...]

Probleem
De fabrikant biedt dus vervanging door een nieuw product aan. Het gaat volgens de fabrikant om een vergelijkbaar model, wat productnummertechnisch wel klopt maar qua eigenschappen niet helemaal.

Laat ik voor de mensen die over regels heen lezen en een mogelijk mening al klaar hebben alvast zeggen: ik ben erg content met het feit dat de fabrikant voor kosteloze vervanging wil zorgen.

Zo is het vervangende model geen A++ maar A+ (oude label) en de vriezer heeft slechts twee lades plus een schapje, in plaats van drie lades.
Qua afmetingen, kleur en netto inhoud is hij verder zo goed als gelijk, ook als ik naar adviesprijzen kijk.

Vraag
Aan de ene kant klinkt een nieuw model na bijna twee jaar gebruik als een prima deal.
Echter zie ik dus wat praktische nadelen. Voor de één verwaarloosbaar, maar mij vallen ze toch op.
Mijn (gewetens)vraag aan jullie is dus: moet ik niet zeuren en al lang blij zijn dat de fabrikant überhaupt kosteloos iets wil betekenen, of kan ik de term "vergelijkbaar" best wat letterlijker nemen en verwachten een meer gelijkend product te krijgen?

Ik ben totaal niet op zoek naar "wat zijn mijn rechten" en ik ga de rechtsbijstand hier ook (nog) niet voor bellen, was vooral benieuwd naar de definitiekwestie (en mogelijk of ik een verwende zeur word gevonden :+)
Gelijkwaardig aan formaat/inhoud, verbruik. prijs kun je weinig aan doen, een nieuw model zal vaak duurder zijn. Kocht je in 2019 een uitloop model of een recent model, daar kan ook prijsverschil in zitten.
het is trouwens niet gek om voor een nieuw model, met gelijke specs iets bij te betalen. Kan zijn dat ze je een minder product aanbieden om aan prijsgelijkheid te komen. je kunt daar zelf over onderhandelen.
Koelers en vriezers met oude energie-label worden vervangen, en niet gerepareerd. of je moet zelf een reparateur zoeken.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:45
A+ van dit moment is beter dan A++ van begin 2020, omdt de labels op de schop zijn gegaan. - niet goed gelezen, excuses, dank sir lion.

dus je model wordt een grote upgrade qua zuinigheid, waarschijnlijk doordat de vriezer iets kleiner is.

[ Voor 11% gewijzigd door 99ruud99 op 07-06-2021 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1302638

Aangezien jullie er beiden positief inzitten, kan je eens vragen wat er mogelijk is?

- Liever toch 3 laatjes, wat kan je doen?
- Liever toch 3 laatjes, wat als ik een paar eurootjes bijlap?

Als de discussie nu gewoon goed is en iedereen vind elkaar lief, zou ik de discussie overslaan en je vraag direct bij hen neerleggen

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-04 23:01
Ik zou gewoon voor een beter alternatief gaan. Sowieso geen slechter energie label want dat kost je gewoon geld.

En als jij specifiek die 3 lades uitgezocht hebt omdat je die gebruikt kan je dat ook gewoon eisen.

Beste kan je zelf eens kijken welke nieuwe alternatieven je wel akkoord mee zou gaan en wat die kosten. Een alternatieve oplossing is namelijk volledig aankoopbedrag terug en dan kan je gewoon zelf een nieuwe uitzoeken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sir_Lion
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 15:10
99ruud99 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:28:
A+ van dit moment is beter dan A++ van begin 2020, omdt de labels op de schop zijn gegaan.

dus je model wordt een grote upgrade qua zuinigheid, waarschijnlijk doordat de vriezer iets kleiner is.
Volgens mij zegt hij A+ volgens het oude label om juist het direct te kunnen vergelijken met het oude A++.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 11:45
ah oei , niet goed gelezen, klopt helemaal lion.

dan is het een iets minder model, amar wel nieuw... wat is economische levensduur van die vriezer ?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• loki504
  • Registratie: Januari 2012
  • Nu online
Dit is een lastige. Want je hebt recht op een gelijkwaardig product. En als jij voor 3 laden kiest moet het ook 3 laden zijn. En engergie label kan ook belangrijk zijn.

En is er een rechtelijk model die wel aan jouw verwachting voldoet? Misschien met bijbetaling die nemen?

Het is zo jammer dat de shop er mee gestopt is. Anders kon je gewoon bij hun "klagen".

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

internetinfo schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:26:
Inleiding

[...]

Probleem

Vraag

Gelijkwaardig aan formaat/inhoud, verbruik. prijs kun je weinig aan doen, een nieuw model zal vaak duurder zijn. Kocht je in 2019 een uitloop model of een recent model, daar kan ook prijsverschil in zitten.
het is trouwens niet gek om voor een nieuw model, met gelijke specs iets bij te betalen. Kan zijn dat ze je een minder product aanbieden om aan prijsgelijkheid te komen. je kunt daar zelf over onderhandelen.
Koelers en vriezers met oude energie-label worden vervangen, en niet gerepareerd. of je moet zelf een reparateur zoeken.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 25-04 23:01
Overigens misschien interessant als je er niet uit komt met de fabrikant. Is de winkel gewoon gestopt of zijn ze failliet gegaan? In het eerste geval zijn ze namelijk nog steeds aansprakelijk voor garantie e.d.

Wat betreft bijbetalen voor een nieuwer model. Als het echt een upgrade is kan je het overwegen. Maar als het nieuwe model nu net zo veel kost als de oude toen jij die kocht zou ik toch inzetten op gratis.

Maar zoals al gezegd, zoek een model uit dat wel vergelijkbaar is in specificaties en kijk van daaruit wat er mogelijk is.

[ Voor 44% gewijzigd door Philip Ross op 07-06-2021 11:44 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Croga
  • Laatst online: 14:12

Croga

The Unreasonable Man

Philip Ross schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:43:
Overigens misschien interessant als je er niet uit komt met de fabrikant. Is de winkel gewoon gestopt of zijn ze failliet gegaan? In het eerste geval zijn ze namelijk nog steeds aansprakelijk voor garantie e.d.
^^ Dit is een hele belangrijke....

Realiseer je eerst, @internetinfo, dat de fabrikant je in principe niets verschuldigt is. Je hebt namelijk geen overeenkomst met de fabrikant en daarom hoeft de fabrikant ook niets te doen voor je. De winkel is degene met wie je een overeenkomst hebt en die de overeenkomst ook na zal moeten komen.

Ik denk dat @Anoniem: 1302638's opmerking nog wel het beste is; Ze zitten in de meewerk modus en dus kan het geen kwaad ze gewoon eens te vragen wat er mogelijk is.

Acties:
  • +9 Henk 'm!

• internetinfo
  • Laatst online: 13:33
Croga schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:45:
[...]

^^ Dit is een hele belangrijke....

Realiseer je eerst, @internetinfo, dat de fabrikant je in principe niets verschuldigt is. Je hebt namelijk geen overeenkomst met de fabrikant en daarom hoeft de fabrikant ook niets te doen voor je. De winkel is degene met wie je een overeenkomst hebt en die de overeenkomst ook na zal moeten komen.

Ik denk dat @Anoniem: 1302638's opmerking nog wel het beste is; Ze zitten in de meewerk modus en dus kan het geen kwaad ze gewoon eens te vragen wat er mogelijk is.
Heel erg bedankt voor de vele vlotte input!
De energielabels zijn inderdaad oude labels, maar dat kwartje was al gevallen :)

De winkel is ermee gestopt, aldus de Nederlandse website en Google artikelen, maar ze zijn nog wel actief in o.a. Duitsland. Ik heb iig helemaal geen zin om met de Duitsers of Britten een discussie te voeren over een budget koelkast van 500 euro.
Hackus schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:40:
[...]

het is trouwens niet gek om voor een nieuw model, met gelijke specs iets bij te betalen.
Het defecte model is in 2019 geïntroduceerd.
Kan zijn dat ze je een minder product aanbieden om aan prijsgelijkheid te komen. je kunt daar zelf over onderhandelen.
En hier zat inderdaad de oplossing. Waar de eerste medewerker enkel het door mij genoemde alternatief bood en totaal niet mee wilde denken, heb ik n.a.v. de eensgezinde reacties in dit topic nogmaals contact opgenomen.
Ik heb contact gehad met een zeer relaxte medewerker die aanbood dat ik zelf ging kijken wat m.i. het meest vergelijkbaar zou zijn en dan samen met hem de eventuele bijbetaling kon bespreken en dat is gelukt.

Het door mij gevonden model was zes tientjes duurder en die worden zelfs nog geschonken. Ik ga er zelfs nog iets op vooruit, krijg nu een model uit 2021 en energielabel E (nieuwe label).

Wat dat betreft een dikke pluim voor Beko / Asogem!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyberMania
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05-12-2021
Zeker nette service voor een budgetmerk.
Pagina: 1