Aanvullende zonnepanelen via plug/play sets

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:08
Hallo,

Ik heb op dit moment 24 zonnepanelen op mijn dak liggen, perfect op het zuiden. Het is een al wat oudere set, piek is op dit moment iets meer dan 4KW, jaaropbrengst is ruim 4000KWh. Qua gebruik kan ik nog wel wat extra opbrengst gebruiken, plus ik heb behoorlijk wat ruimte op oost en west over, dus ik zat te denken aan bijplaatsen.

Echter, ik heb op dit moment niet zoveel zin om ingewikkelde zaken in mijn meterkast te laten uitvoeren of duizenden euros te besteden aan installateurs. Kortom ik had het volgende bedacht.

Ik heb 4 redelijk onbelaste groepen waar ik vrij eenvoudig een paar plug/play sets op zou kunnen aansluiten. 2*2 op oost en 2*2 op west had ik bedacht, waardoor ik aan beide kanten zo'n 1200W ochtend en avondopbrengst erbij kan plussen.

In mijn beleving mag ik 600 watt per groep op deze manier bijplaatsen, klopt mijn veronderstelling dat ik dus ook vier groepen met elk 600 watt mag gebruiken? De investering is op die manier een euro of 2400, dat is mooi overzichtelijk en een euro per Wp is netjes.

Beste antwoord (via delpit op 07-06-2021 12:49)

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-06 16:42
delpit schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:39:
In mijn beleving mag ik 600 watt per groep op deze manier bijplaatsen,
Zoals hierboven al stond mag het officieel niet meer
klopt mijn veronderstelling dat ik dus ook vier groepen met elk 600 watt mag gebruiken?
Officieel dus niet, maar echt gevaarlijk is het zo niet omdat jij nadenkt. 8)

Vermoedelijk is het verboden om te voorkomen dat mensen meerdere systemen van 600W op 1 groep in gaan prikken.
Dus om geen misverstand te hebben, hebben ze het maar helemaal verboden

Hier wat achtergrond:
Voor 2015 mocht invoeden van een klein systeem met zonnepanelen (tot 2.25A = 517 W) via een stekker in een stopcontact.
Vervolgens een nieuwe versie van de norm voor elektrische installaties (NEN1010) en dacht men dat het niet meer mocht.
Uit een toelichting op de norm in dec 2015 leek het weer wel te mogen .... https://hollandsolar.nl/n...e-gecombineerde-eindgroep
...en vervolgens in een correctieblad uit 2016 weer niet.
Dit is nog de duidelijkste uitleg (link van de bron werkt niet meer):

Mag een omvormer met een maximaal uitgangsvermogen van 2.25A zonder aparte groep worden aangesloten?
Nee, dit is gebaseerd op een verwijzing van NEN 1010:2007 naar de ingetrokken NTA 8493. NEN 1010:2015 + C2:2016 vereist een aparte groep voor ieder PV-systeem. Er leek in NEN 1010:2015 een bepaling te staan dat dit onder bepaalde omstandigheden toch zou mogen. Echter, is deze bepaling in C1:2016 (en dus ook in C2:2016) niet overgenomen.

Disclaimer: Dit was de stand midden vorig jaar. Misschien inmiddels weer anders geworden. ;)

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-06 17:27
Officieel wordt er geen geschikte apperatuur meer voor verkocht. Officieus mag je doen wat je wilt zolang je het veilig doet. Het kan dus prima. Welke apperatuur had je in gedachten ? een simpele stringomvormer (growatt XE2500) met 4 op oost in 1 string en 4 op west in 1 string is ongetwijfeld goedkoper

[ Voor 41% gewijzigd door Lardman op 07-06-2021 10:00 ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
Ik zat te denken aan iets als dit of dit

Die kan ik gewoon direct in het stopcontact steken. 1 per groep moet mogen toch?

[ Voor 11% gewijzigd door delpit op 07-06-2021 10:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:20
2600 euro voor 8 panelen in Oost-West dus. Die haal je in Hengelo voor 2000 incl btw incl legmateriaal en 2.5kW 2MPPT omvormer . Kun je voor die 600 euro een elektricien laten komen om het netjes weg te werken.

Je was toch al van plan zelf die panelen neer te leggen en kabels naar binnen te brengen... zoveel werk is er dan niet over ...

[ Voor 37% gewijzigd door Ronald op 07-06-2021 10:50 ]

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
de goedkoopste installateur die ik kan vinden is pakweg 1200 euro bij installatie op 2 dakvlakken. Dat is dan inclusief werk in de meterkast. Kortom, dat is gewoon het traditionele werk wat bij 8 panelen in de praktijk gewoon minimaal 1000 euro meer kost, zeker wanneer er graafwerk en dergelijk aan te pas komt.

Het hele idee aan setjes die direct in het stopcontact gestoken kunnen worden is verdelen over bestaande groepen, zodat het electrawerk volledig achterwege gelaten kan worden. Want dat is het lastige waarvoor breek- en graafwerk nodig is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 24-06 17:27
Ik zou het eigenlijk niet moeten zeggen hier, maar ik heb dingen op stopcontacten aangesloten die aardig face-plant waardig zijn maar het draait al jaren zonder gezeur. Je kuntaan een standaard ymvk kabel gewoon een stekker maken hoor : )
Voordeel is ook dat je inplaats van 280watt poly 360 watt mono's kunt pakken. Je komt op hooguit 9 ampère simultaan invoeding uit.

Je kunt natuurlijk ook half sneaky doen en 2x een APS Q1 kiezen en aansluiten op apparte stopcontacten. Ben je nog steeds goedkoper uit denk ik en hoef je ook niet echt te meterkasten als je op het eind van de trunkkabel een stekker zet. Moet je alleen adereindhulsjes pakken daar de trunkkabel composiet draad is, daar een stekker opzetten is niet leuk.

Bij winkelman bij-elkaar klikken zorgt voor 1900 inc btw bij APS.
1800 oid bij Growatt.

[ Voor 5% gewijzigd door Lardman op 07-06-2021 11:32 ]

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• WackoH
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 15-06 16:42
delpit schreef op maandag 7 juni 2021 @ 09:39:
In mijn beleving mag ik 600 watt per groep op deze manier bijplaatsen,
Zoals hierboven al stond mag het officieel niet meer
klopt mijn veronderstelling dat ik dus ook vier groepen met elk 600 watt mag gebruiken?
Officieel dus niet, maar echt gevaarlijk is het zo niet omdat jij nadenkt. 8)

Vermoedelijk is het verboden om te voorkomen dat mensen meerdere systemen van 600W op 1 groep in gaan prikken.
Dus om geen misverstand te hebben, hebben ze het maar helemaal verboden

Hier wat achtergrond:
Voor 2015 mocht invoeden van een klein systeem met zonnepanelen (tot 2.25A = 517 W) via een stekker in een stopcontact.
Vervolgens een nieuwe versie van de norm voor elektrische installaties (NEN1010) en dacht men dat het niet meer mocht.
Uit een toelichting op de norm in dec 2015 leek het weer wel te mogen .... https://hollandsolar.nl/n...e-gecombineerde-eindgroep
...en vervolgens in een correctieblad uit 2016 weer niet.
Dit is nog de duidelijkste uitleg (link van de bron werkt niet meer):

Mag een omvormer met een maximaal uitgangsvermogen van 2.25A zonder aparte groep worden aangesloten?
Nee, dit is gebaseerd op een verwijzing van NEN 1010:2007 naar de ingetrokken NTA 8493. NEN 1010:2015 + C2:2016 vereist een aparte groep voor ieder PV-systeem. Er leek in NEN 1010:2015 een bepaling te staan dat dit onder bepaalde omstandigheden toch zou mogen. Echter, is deze bepaling in C1:2016 (en dus ook in C2:2016) niet overgenomen.

Disclaimer: Dit was de stand midden vorig jaar. Misschien inmiddels weer anders geworden. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:20
delpit schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:12:
de goedkoopste installateur die ik kan vinden is pakweg 1200 euro bij installatie op 2 dakvlakken. Dat is dan inclusief werk in de meterkast. Kortom, dat is gewoon het traditionele werk wat bij 8 panelen in de praktijk gewoon minimaal 1000 euro meer kost, zeker wanneer er graafwerk en dergelijk aan te pas komt.

Het hele idee aan setjes die direct in het stopcontact gestoken kunnen worden is verdelen over bestaande groepen, zodat het electrawerk volledig achterwege gelaten kan worden. Want dat is het lastige waarvoor breek- en graafwerk nodig is.
Dat is volledige installatie.... Dat is niet wat je wil... je wil zelf leggen, zelf de kabels naar binnen brengen. Of dat AC of DC kabels zijn maakt toch geen groot verschil?

Je wil niet meer laten doen deze service biedt volgens mij?
https://www.solar-outlet....allatie-zonnepanelen.html

Dan heb je niet een handvol kabels naar stopcontacten lopen... Geen gezeur als je over 10 jaar je huis wil verkopen... (ga je een 10 jaar oude PV installatie demonteren en meenemen?!) En je bent minder geld kwijt :?
Wat mis ik hier?

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delpit
Het probleem is dat niet bij ieder huis het zomaar makkelijk is om kabels te trekken. Niet alleen in huis, maar ook extra grondkabels en wat verder allemaal nodig is. Mijn huis is zo'n huis.
Pagina: 1