Gebruik van de eenheid "paardenkracht".

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechSupreme
  • Registratie: December 2019
  • Laatst online: 19-09 19:13
@Hayte @Koekiemonsterr In de artikelen over het Plaid+ van Tesla model maken jullie beide gebruik van de eenheid paardenkracht.

PK is sowieso een abstracte eenheid welke niet in het SI zit. Het is gewoon een eenheid die wij mensen historisch gebruiken om dingen te relativeren. Afhankelijk waar je je bevind op deze aardkloot wordt PK ook anders gedefinieerd. De Duitse PS, de Amerikaanse HP en onze PK's zijn allemaal niet gelijk aan elkaar.

Kilowatt (kW) is de eenheid waarmee je vermogen uitdrukt. Autofabrikanten gebruiken al decennia kW om het vermogen van hun motoren te specificeren en voor ons gemak vermelden ze er ook nog eens bij hoeveel PK/PS/HP dat is zodat wij dat niet zelf hoeven te rekenen.

Nou kon ik het bij traditionele auto's het gebruik van PK/PS/HP nog wel een beetje door de vingers zien, dat is gewoon historisch zo ontstaat, sommige dingen zijn gewoon zo en die moet je accepteren zoals ze zijn. Maar, waarom zou je het vermogen van een elektromotor uitdrukken in PK? Ik vind het gewoon helemaal nergens op slaan.

Vooral omdat je het voor je lezers nog eens lastiger maakt. Als je een accu hebt van 100kWh en je hebt een motor van 100kW, dan is dat heel makkelijk. We doen even alsof we in een ideale wereld leven. Dan kan je 1 uur rijden op volle kracht, 2 uur rijden op halve kracht, 4 uur rijden op een kwart kracht, etc.

Nou moet ik dus alles eerst terugrekenen naar kW en pas dan kan ik bepalen hoe de accu zich gaat gedragen tegenover het vermogen van de motor.

Dus ik zou het fijn vinden als we de eenheid PK/PS/HP kunnen laten vervallen en vanaf nu gewoon gebruik maken van de eenheid kW. Daarmee train je ook je lezers en zal het over een paar jaar zichzelf normaliseren.

Buiten dat, is het gebruik van de eenheid PK in de artikelen wel correct? Jullie zetten er zomaar klakkeloos PK achter, maar volgens mij bedoelen jullie de Amerikaanse HP's en die zijn niet gelijk aan onze PK's.

[ Voor 7% gewijzigd door TechSupreme op 07-06-2021 08:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Hoezo?
pk(E) gebruiken dan :)
horsepower = pk(l)
pk = pk(M)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/Li_uIDBJVYw9JrNLW0K_VBRJjHY=/800x/filters:strip_exif()/f/image/u0uLasfcHR9nhVoKrPehWbis.png?f=fotoalbum_large

@Hayte Jazeker wel, zie hierboven.

[ Voor 7% gewijzigd door Vorkie op 07-06-2021 08:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hayte
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 15:31

Hayte

Nieuwsredacteur
Bedankt voor je reactie :) Over je opmerking dat PS, hp en pk niet aan elkaar gelijk zijn; voor zover ik weet is dit niet juist. Er zit een verschil tussen het Britse bhp en PS/hp/pk, maar verder zijn PS, hp en pk gelijk aan elkaar.

Normaliter probeer ik pk en kW allebei in een artikel te noemen, dat heb ik deze keer niet gedaan. Ik zal de kW's er nog aan toevoegen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechSupreme
Hayte schreef op maandag 7 juni 2021 @ 08:20:
Bedankt voor je reactie :) Over je opmerking dat PS, hp en pk niet aan elkaar gelijk zijn; voor zover ik weet is dit niet juist. Er zit een verschil tussen het Britse bhp en PS/hp/pk, maar verder zijn PS, hp en pk gelijk aan elkaar.

Normaliter probeer ik pk en kW allebei in een artikel te noemen, dat heb ik deze keer niet gedaan. Ik zal de kW's er nog aan toevoegen.
Nee, Amerikaanse paarden zijn blijkbaar 1,37% sterker als de onze. Zoals @Vorkie hierboven al een klein beetje aangeeft in zijn tabel. Het is maar afhankelijk van welke PK je nou eigenlijk bedoelt.

Op Wikipedia staat:
De paardenkracht (Nederlands symbool pk en vaak zo uitgesproken) is een oude eenheid van arbeidsvermogen, waarvan het gebruik sinds 1978 – bij de invoering van het SI-stelsel – wettelijk niet meer is toegestaan.
Wettelijk niet toegestaan, volgens Wikipedia.... 8)7

[ Voor 28% gewijzigd door TechSupreme op 07-06-2021 08:27 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

FreakNL

Well do ya punk?

Inderdaad.. Ook nooit geweten..

https://www.autoblog.nl/h...arom-het-zo-verwarrend-is
Ten opzichte van de horsepower is de paardenkracht 98,6 procent groot. In andere woorden: een auto met 500 Nederlandse pk’s heeft oorspronkelijk maar 493 hp.

[ Voor 43% gewijzigd door FreakNL op 07-06-2021 08:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
TechSupreme schreef op maandag 7 juni 2021 @ 08:24:
[...]

Nee, Amerikaanse paarden zijn blijkbaar 1,37% sterker als de onze. Zoals @Vorkie hierboven al een klein beetje aangeeft in zijn tabel. Het is maar afhankelijk van welke PK je nou eigenlijk bedoelt.

Op Wikipedia staat:

[...]

Wettelijk niet toegestaan, volgens Wikipedia.... 8)7
Ik zocht alleen die tabel :+

Maar dan moet je dus die wel gebruiken uit het tabel.

Wie belt justitie? Om al die pk schrijvers aan te pakken 8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
Haal die "Elektrische paardekracht" en "Mechanische paardekracht" maar gauw weg.

Ik heb als NL mechanicus altijd geleerd: 1 pk = 736 W. Het maakt geen verschil of het mechanisch of electrisch is.

Het enige waar het om gaat is dat een hp ietsje anders is dan een pk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ikt
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 16:00

ikt

Niet relevant aan het artikel, maar is het vergelijken van vermogens tussen elektrische motoren en verbrandingsmotoren sowieso niet scheef? Vermogen wordt gedefinieerd als een berekening van piekkoppel op een bepaald toerental, maar de koppel geleverd door een elektrische motor zou juist constant zijn.

Met 1 cijfertje is dat gedrag moeilijk te verantwoorden, en iets als een "500 PK electromotor" zou heel andere eigenschappen hebben dan een "500 PK V8".

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bruin Poeper
  • Registratie: April 2013
  • Niet online
ikt schreef op maandag 7 juni 2021 @ 15:52:
Vermogen wordt gedefinieerd als een berekening van piekkoppel op een bepaald toerental, maar de koppel geleverd door een elektrische motor zou juist constant zijn.
(afgegeven) Vermogen P = Koppel x toerental.

Het toerental van het piekkoppel ligt niet vanzelfsprekend op dezelfde plek als het toerental van het piekvermogen. Je moet dus koppel en toerental allebei en tegelijk (eventueel na elkaar onder gelijke omstandigheden) meten om het piekvermogen vast te stellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Compizfox
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 11:34

Compizfox

Bait for wenchmarks

Niet relevant aan het artikel, maar is het vergelijken van vermogens tussen elektrische motoren en verbrandingsmotoren sowieso niet scheef? Vermogen wordt gedefinieerd als een berekening van piekkoppel op een bepaald toerental, maar de koppel geleverd door een elektrische motor zou juist constant zijn.

Met 1 cijfertje is dat gedrag moeilijk te verantwoorden, en iets als een "500 PK electromotor" zou heel andere eigenschappen hebben dan een "500 PK V8".
Dat klopt, er valt iets voor te zeggen dat één getal (het piekvermogen) de performance van een motor niet volledig samenvat; de powerband (over hoe groot bereik aan toeren je nog acceptabel koppel hebt) maakt hierin uit.

Echter, dat is niet zozeer een 'nieuw' probleem bij het vergelijken van ICEs vs electromotoren. Het speelt ook al bij vergelijkingen tussen twee ICEs (zeker als je een benzine- en een dieselmotor hebt).

Gewoon een heel grote verzameling snoertjes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TechSupreme

Vooral omdat je het voor je lezers nog eens lastiger maakt. Als je een accu hebt van 100kWh en je hebt een motor van 100kW, dan is dat heel makkelijk. We doen even alsof we in een ideale wereld leven. Dan kan je 1 uur rijden op volle kracht, 2 uur rijden op halve kracht, 4 uur rijden op een kwart kracht, etc.

Nou moet ik dus alles eerst terugrekenen naar kW en pas dan kan ik bepalen hoe de accu zich gaat gedragen tegenover het vermogen van de motor.
Het gaat volgens mij ook niet om hoe je het vermogen uitrekent (want of je het nou in PK of kW definieert maakt niks uit voor het vermogen en in welke band dat ligt), het gaat om in welke eenheid je het definieert.

Als je het dan niet relevant is omdat het volgens jou om piekvermogen gaat, waarom zou je het dan überhaupt in PK definiëren? Elektrisch vermogen wordt altijd in watt gedefinieerd waarom dan ineens die omreken slag?

Het gaat helemaal niet om de vergelijking met ICE's of in welke band dat vermogen zou moeten liggen.
Nou kon ik het bij traditionele auto's het gebruik van PK/PS/HP nog wel een beetje door de vingers zien, dat is gewoon historisch zo ontstaat, sommige dingen zijn gewoon zo en die moet je accepteren zoals ze zijn.
Het gaat simpelweg om de eendheid. Zo simpel is het. Gewoon netjes aan de SI houden, dan sluit je alle verwarring uit en maak je het alleen maar makkelijk voor iedereen. 1Wh op 1W is 1 uur arbeid.

[ Voor 47% gewijzigd door TechSupreme op 08-06-2021 00:57 ]

Pagina: 1