Antennedraad bij een automatisch hek

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• libertel
  • Registratie: Juli 2013
  • Laatst online: 31-03 08:14
Welke (denk)fout maak ik bij onderstaande? 8)7

Bij een automatisch hek vond ik de afstand van het bereik slecht.
Lees: Ik kon pas +/- 10 meter vóór het hek met de afstandsbediening het hek open maken.
Bij de motor zat een 5cm kabeltje aangesloten op de "antenne-poort" aan het moederbordje van de motor.

Vervolgens heb ik dit 5cm kabeltje vervangen door een eenvoudige 2 meter speaker / luidspreker kabel. Deze kabel heb ik aan een paal van het hek omhoog vastgemaakt.
In plaats van een "betere ontvangst" werkt de afstandsbediening nu pas op 5 meter: een verslechtering!

Wie heeft een tip waarmee ik de ontvangst > 10 meter kan krijgen?

Alvast bedankt voor jullie hulp!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pos
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 26-09 10:20

Pos

Nieuwe batterij in je zender geprobeerd?

Maat of lengte van de antenne is alleen van belang voor golflengte van het signaal afaik.

Daarnaast kan interferentie nog van invloed zijn, ik weet niet wat de omgeving is.

Wat je wil doen is in principe harder roepen naar je ontvanger.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• koppie
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 13:09
Je hebt een antenne gemaakt voor een veel grotere golflengte. De precieze werking weet ik niet, maar die 5 cm is hoogstwaarschijnlijk de halve golflengte geweest, en redelijk precies kloppend tov de frequentie.

Ben ik nou zo dom, of is de rest zo slim?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Yep, de denkfout zit in je idee dat een langer draad een beter ontvangst zou moeten geven. Gewoon eerst de originele antenne proberen.

Gezien een antenne veelal op 1/4e golflengte zit zou je inderdaad nog een alve en een hele golflengte kunnen proberen..

En is die 5cm juist? Het zou een frequentie van 1.5GHz geven

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 26-09 11:35

SA007

Moderator Tweaking
Een antenne die langer is dan de golflengte is niet per-se direct slechter dan eentje die een preciese maat is.

Maar gezien @libertel ook vermeld dat hij 'm langs de paal naar boven gebonden heeft helpt niet echt, die paal is waarschijnlijk van metaal en staat een eindje de grond in en is dus een prima aarde.
Daar de antenne langs knopen is een goede manier om bijna geen ontvangst meer te hebben, gezien de paal het grootste deel van het signaal afschermt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• libertel
Dank allen! Ik moet bekennen dat e.e.a. erg technisch voor me is.

1.
Uiteraard heb ik de batterij van de afstandsbediening vervangen :)

2.
De afstandsbediening en "ontvanger" werken op 433mhz.

3.
De paal is inderdaad van metaal, echter gemonteerd op beton. Deze zou het signaal wel kunnen "tegenhouden".

4.
Interferentie is er naar mijn mening niet

Het vreemde in mijn ogen: het kabeltje van 5cm dat als antenne fungeerde zat in de motor kast behuizing die op de grond staat. Nu heb ik een speaker-kabel van 2 meter die 2 meter de hoogte ingaat. Spontaan zou ik zeggen dat de ontvangen een grotere antenne heeft waarmee mijn signaal ontvangen zou moeten kunnen worden.

Uitgaande van bovengenoemde website en 433mhz, zou mijn speakerkabel maximaal 32,9centimeter mogen zijn, toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• memphis
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

memphis

48k was toen meer dan genoeg.

Als het om 433mhz gaat zou de antenne normaal 17cm moeten zijn en 34 zou ook mogelijk zijn.

Je zegt een originele antenne van 5cm te hebben. Als dat voor je 433mhz is dan zit er nog op de ontbangerprint een spoeltje die met de lengte van de antennedraad opgeteld moet worden.

Maar kort samengevat, als je net de verkeerde lengte hebt kan het ontvangst juist zwakker worden.

Er zijn mensen die mij een GOD vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• libertel
De orignele "antenne" was slechts een simpel draadje van 5CM :)

Zie ter info de foto van de ontvangstmodule:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/TKIwZSB42C_agpXVP9fnvScCmJA=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/0Y27D7CaC5EOpaKne5NCy3UH.jpg?f=user_large
Pagina: 1