Telescoop aanschaffen voor planeten/nevels, deep sky

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Registratie: Januari 2010
  • Niet online
Hallo allemaal,

Ik kijk al geruime tijd filmpjes en documantaires op youtube over de sterren.
Wat ik heel intressant vind is de Nederlander Robbert Dijkgraaf met zijn colleges.
Nu vind ik het wel tijd om een telescoop aan te schaffen.
Ik ben behoorlijk kieskeurig in dit soort dingen.
Mede doordat ik ook echt een scherp beeld wil krijgen en 'deep sky' wil verkennen.
Ik weet dat daar een prijskaartje aan zal zitten.
Even de punten die ik dus wil.

- liefst 'deep sky' kunnen kijken zoals nevels, andere galaxy's etc.
- scherpe beelden en helder
- mogelijkheid tot aansluiten van mijn camera
- eventueel optie om geprogrammeerd een planeet te kunnen volgen

Wat heb ik hiervoor nodig?
Een telescoop uiteraard, maar ook een oculair set?
Bedankt voor de tips en informatie alvast! :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• breew
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 17:49
ken je deze podcast al?
wellicht een nuttige aflevering voor je:
#131 - Welke kijker moet ik kopen?

[ Voor 29% gewijzigd door breew op 06-06-2021 21:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Bedankt.
Ik ken de podcast nog niet, maar zal die eens beluisteren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
Welke telescoop je ook koopt, het statief (mount) is het allerbelangrijkste, zeker als je foto's gaat maken. Een goed stabiel systeem is goud waard, je telescoop kan de beste zijn, als deze niet stabiel staat kun het nooit (goede) foto's maken.

Verder zul je een klein beetje moeten kiezen tussen of planeten, of nevels/sterrenstelsels (DeepSky Objects). De meeste telescopen zijn voor of het ene of het andere geschikt, al is het nooit helemaal alleen a of alleen b. Veel DSO telescopen kunnen naast mooie nevels best planeten weergeven, maar nooit zo scherp als echte planeet kijkers.

Doe jezelf een gigantische gunst en zoek inderdaad echt uit wat je wil, zowel het doel als het type van de telescoop en wat je daarbij meer nodig hebt. Een (dure) miskoop is heel snel gemaakt.

Op www.astroforum.nl kun je ook veel informatie (en hulp) vinden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Fly-guy schreef op zondag 6 juni 2021 @ 21:39:
Welke telescoop je ook koopt, het statief (mount) is het allerbelangrijkste, zeker als je foto's gaat maken. Een goed stabiel systeem is goud waard, je telescoop kan de beste zijn, als deze niet stabiel staat kun het nooit (goede) foto's maken.

Verder zul je een klein beetje moeten kiezen tussen of planeten, of nevels/sterrenstelsels (DeepSky Objects). De meeste telescopen zijn voor of het ene of het andere geschikt, al is het nooit helemaal alleen a of alleen b. Veel DSO telescopen kunnen naast mooie nevels best planeten weergeven, maar nooit zo scherp als echte planeet kijkers.

Doe jezelf een gigantische gunst en zoek inderdaad echt uit wat je wil, zowel het doel als het type van de telescoop en wat je daarbij meer nodig hebt. Een (dure) miskoop is heel snel gemaakt.

Op www.astroforum.nl kun je ook veel informatie (en hulp) vinden
Bedankt voor de uitleg.
Is er ook geen uitbreiding mogelijk zodat je zowel planeten als galaxys kan bekijken?
Want met een camera heb je ook verschillende lenzen.
Is dat met een telescoop dan niet mogelijk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Ik heb een Nikon Coolpix P600 en daar kan je ook leuke fotos mee maken.
Geen idee wat het is, maar het is een heldere 'ster' oid aan de hemel.
Iemand die dit herkent? ook al is het niet duidelijk te zien.
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/HLKulyLwwvy3obFr6pi33Of5bXM=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/VsNmISPCJwIGZooJQ63LDci3.jpg?f=fotoalbum_large

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
0108daniel schreef op zondag 6 juni 2021 @ 21:42:
[...]

Bedankt voor de uitleg.
Is er ook geen uitbreiding mogelijk zodat je zowel planeten als galaxys kan bekijken?
Een telescoop kun je niet uitbreiden met extra lenzen oid. Je koopt een telescoop voor een specifiek doel, wat er ruwweg op neer komt dat je of planeten gaat kijken/fotograferen, of DSOs gaat fotograferen.
Nogmaals, telescopen kunnen meestal beide wel, maar zijn beter in het ene dan het andere.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Punkrocker
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 00:02

Punkrocker

Mostly harmless

0108daniel schreef op zondag 6 juni 2021 @ 23:33:
Ik heb een Nikon Coolpix P600 en daar kan je ook leuke fotos mee maken.
Geen idee wat het is, maar het is een heldere 'ster' oid aan de hemel.
Iemand die dit herkent? ook al is het niet duidelijk te zien.
[Afbeelding]
Wanneer en waar zag je die?
Op Heavens Above kan de datum en tijd instellen en zien hoe de hemel er toen boven je hoofd uitzag. En kan je kijken wat dit is: een planeet of een ster en welke.

"What do you get if you multiply six by nine..."

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• celshof
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 19:15
Voor het visueel bekijken van nevels en planeten zou ik een 8" of 10" Dobson aanraden. Heel stabiel en met oculairen prima zowel een flinke vergroting als een flink gezichtsveld te bereiken. Er zijn ook Dobsons die kunnen volgen.
Qua fotografie houdt het dan wel een beetje op bij de Maan en planeten. Daarvoor heb je een heel ander soort telescoop voor nodig. En VEEL meer budget.

Hoeveel wil je uitgeven?

Tweedehands is vaak prima om mee te beginnen. Check
http://te-les-koop.nl/
https://www.marktplaats.n...he-apparatuur-telescopen/

En mocht je het echt leuk vinden, kijk of er een amateurclub in de buurt zit waar je bij kunt aansluiten. Samen naar sterren kijken is erg leuk. Welke regio woon je?
Een telescoop heeft een vaste lens of spiegel. Wel kun je oculairen wisselen om verschillende vergrotingen te bereiken. Zie het als een cameralens waarbij je de camera wisselt om verschillende sensoren te kunnen gebruiken.

[ Voor 30% gewijzigd door celshof op 07-06-2021 09:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Punkrocker schreef op maandag 7 juni 2021 @ 08:49:
[...]

Wanneer en waar zag je die?
Op Heavens Above kan de datum en tijd instellen en zien hoe de hemel er toen boven je hoofd uitzag. En kan je kijken wat dit is: een planeet of een ster en welke.
Gisteravond, geen idee waar het precies was :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Ik heb wel een goeie gevonden denk ik.
Het is de Vixen R130Sf Porta II of de Omegon Advanced 150/750 EQ-320 telescoop.
Iemand daar ervaring mee?

[ Voor 19% gewijzigd door 0108daniel op 08-06-2021 02:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22:40
@0108daniel Ik zit op hetzelfde punt als jij toen je dit topic begon. In principe kom ik, net zoals de meesten volgens mij, uit op een Dobson, echter wil ik af en toe wel een keer een leuke foto maken wat de keuze wat lastiger maakt.

Heb je uiteindelijk een telescoop gekocht? Zo ja welke en hoe is het vergaan met het maken van foto's?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0108daniel
  • Niet online
Nopheros schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 17:53:
@0108daniel Ik zit op hetzelfde punt als jij toen je dit topic begon. In principe kom ik, net zoals de meesten volgens mij, uit op een Dobson, echter wil ik af en toe wel een keer een leuke foto maken wat de keuze wat lastiger maakt.

Heb je uiteindelijk een telescoop gekocht? Zo ja welke en hoe is het vergaan met het maken van foto's?
Ik heb inderdaad een telescoop gekocht, dat was de Orion SkyQuest XT8 Classic Dobsonian
Inmiddels doe ik er niks meer mee, en ook niet met alle lenzen.
Sommige zijn zelfs nog helemaal nieuw en nooit gebruikt.
Als je interesse heb dan kan ik wel wat foto's sturen van de lenzen met een prijsje?
Foto's maken lukte niet zo goed met de telescoop, had daar geen houder voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:12
Haha hier hetzelfde. Tijdens Corona goed gezocht naar een 8” dobson en eigenlijk maar af en toe gebruikt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
De_Bastaard schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 18:21:
Haha hier hetzelfde. Tijdens Corona goed gezocht naar een 8” dobson en eigenlijk maar af en toe gebruikt.
Toch een impuls aankoop geweest begrijp ik? Hoeveel tijd kost het ongeveer om een dobson klaar te zetten voor gebruik?

Gelukkig zijn Dobson's redelijk betaalbaar en daarom geen drama mocht de hobby eerder stranden dan verwacht.

@0108daniel Je hebt een pm ontvangen, hoor graag wat voor oculairs je erbij hebt en wat je er voor wilt hebben.

[ Voor 25% gewijzigd door Nopheros op 26-05-2022 21:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• De_Bastaard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:12
Nopheros schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 18:22:
[...]

Toch een impuls aankoop geweest begrijp ik? Hoeveel tijd kost het ongeveer om een dobson klaar te zetten voor gebruik?

Gelukkig zijn Dobson's redelijk betaalbaar en daarom geen drama mocht de hobby eerder stranden dan verwacht.
Nee helemaal niet. Ik heb er echt maanden over gedaan om tot het besluit te komen. Impuls aankoop doe ik nagenoeg niet aan.

Het colimeren is wel een dingetje. Soms denk ik dat het goed is op basis van de tool, maar dan krijg ik toch iets niet scherp.

Ik weet nog niet wat ik ermee ga doen. Gewoon nog gebruiken of toch een GoTo geval kopen.

Mijn lange lijf helpt niet mee vanwege de hoogte van de zoeker btw. Persoonlijk vind ik het niet heel ontspannend om te stargazen met een dobson.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nopheros
De_Bastaard schreef op donderdag 26 mei 2022 @ 18:54:
[...]

Nee helemaal niet. Ik heb er echt maanden over gedaan om tot het besluit te komen. Impuls aankoop doe ik nagenoeg niet aan.

Het colimeren is wel een dingetje. Soms denk ik dat het goed is op basis van de tool, maar dan krijg ik toch iets niet scherp.

Ik weet nog niet wat ik ermee ga doen. Gewoon nog gebruiken of toch een GoTo geval kopen.

Mijn lange lijf helpt niet mee vanwege de hoogte van de zoeker btw. Persoonlijk vind ik het niet heel ontspannend om te stargazen met een dobson.
Over de zoeker heb ik meerdere gehoord idd, volgens mij kun je die vervangen voor een wat handiger exemplaar.
Pagina: 1