Werking aircopomp

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proximuis
  • Registratie: Januari 2020
  • Laatst online: 07-07-2023
Mijn vraag

Ik heb wat hulp nodig bij de werking van een aircopomp. Mijn multiriem is in 2 maanden tijd al 3 keer gesprongen. Eerst dacht ik dat dit kwam door een alternator maar na deze vervangen te hebben is het nog 2x voorgevallen. Nu is mijn logische verklaring dat het de aircopomp is. Ik heb dit vermoeden omdat mijn riem steeds springt tijdens het warme weer. Zou dit kunnen dat het elke keer gebeurd als ik de airco aanzet? Of draait deze pomp altijd mee? Op het internet heb ik gezien dat er een magneetkoppeling zou opzitten maar hou werkt deze? Kan ik ook een nieuwe riem steken en gewoon mijn airco niet meer inschakelen met de knop op de temperatuurregelaar?

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Welk merk en type auto? Wel zo handig :-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jack zomer
  • Registratie: Oktober 2020
  • Niet online
mm onwaarschijnlijk.

de magneetkoppeling zet de pomp uit als niet in gebruik.
de poeli draait altijd met de riem mee.
stel dat deze het niet doet, dan draait de pomp continu.
Ik zie niet direct waarom een riem daarom stuk gaat.

je kan een riem kopen voor jou auto, maar dan zonder airco.
de riem is dan korter, en loopt niet lang de aircopomp.
soms kan dat zonder de pomp weg te halen, soms niet.
Maar dan heb je helemaal geen airco meer, klein nadeel.

The problem with communication is the illusion it has taken place.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21:30

BCC

Ligt alles nog wel in 1 lijn?

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 22:11
Voor het plaatsen van een nieuwe riem alle poelies en rollen nakijken. Bij de airco loopt de poelie altijd, magneetkoppeling bepaalt of de compressor ook meeloopt.

Wat betreft riem kopen voor type zonder airco, vaak zit er ipv de compressor een extra looprol of iets dergelijks, kan je niet zomaar vervangen door een andere riem.

Kan het zijn dat je een verkeerde riem hebt of dat de spanrol op is?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14:42
De magneet koppeling zorgt dat de poelie vrij kan draaien zonder je compressor aan te drijven, wanneer de airco uitstaat.

Als de compressor kapot is en niet meer kan draaien, kan dit bij inschakelen de poelie blokkeren waardoor je riem hier overheen schuurt.
Afhankelijk van welke auto je hebt, moet dat te zien zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proximuis
Vorkie schreef op zondag 6 juni 2021 @ 17:27:
Welk merk en type auto? Wel zo handig :-)
Sorry wel even handig.
Ford mondeo mk3
2003. 130 pk

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proximuis
BCC schreef op zondag 6 juni 2021 @ 17:53:
Ligt alles nog wel in 1 lijn?
Hoe bedoel je?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Proximuis
_JGC_ schreef op zondag 6 juni 2021 @ 18:20:
Voor het plaatsen van een nieuwe riem alle poelies en rollen nakijken. Bij de airco loopt de poelie altijd, magneetkoppeling bepaalt of de compressor ook meeloopt.

Wat betreft riem kopen voor type zonder airco, vaak zit er ipv de compressor een extra looprol of iets dergelijks, kan je niet zomaar vervangen door een andere riem.

Kan het zijn dat je een verkeerde riem hebt of dat de spanrol op is?
De polies en riem zijn vervangen in de garage samen met de alternator. De garage zei dat deze stuk was. Maar nu is hij weer een keer gesprongen. Nu dacht ik dit zelf te maken. Omdat ik vrees dat de garage ook niet weet wat er kapot is. Maar het gebeurd steeds bij warm weer.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bestla
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 20:56

Bestla

Kvinne

Is bij onze V40 ook gebeurd. Magneetkoppeling stuk, dus de pomp stond helemaal vast. Dat gaf een stank van verbrand rubber doordat de snaar over een vaststaande poelie gleed.

Aircopomp/magneetkoppeling en snaar vervangen is de oplossing.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• _JGC_
  • Laatst online: 22:11
Bestla schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:05:
Is bij onze V40 ook gebeurd. Magneetkoppeling stuk, dus de pomp stond helemaal vast. Dat gaf een stank van verbrand rubber doordat de snaar over een vaststaande poelie gleed.

Aircopomp/magneetkoppeling en snaar vervangen is de oplossing.
Meestal is dat niet de magneetkoppeling, maar het inwendige lager van de compressor die vastslaat. Heb dat bij de vorige auto ook gehad, auto sloeg me af zodra ik de koppeling indrukte. Bleek aan airco compressor te liggen, maar omdat ik daar te laat achter kwam had de riem het lager van de poelie ook al gesloopt.
Dan denk je eerst nog wel even te kunnen rijden met airco uitgeschakeld, maar omdat het lager van de poelie inmiddels gesloopt was liep die uiteindelijk ijzer-op-ijzer tot ie door de hitte daarvan wordt vastgelast op de vastgelopen as van de compressor. Poelie witheet en riem gesmolten.

Mocht het een vastgelopen aircopomp zijn met ijzerslijpsel door het hele systeem verspreid: nieuwe compressor, condensor, droger en expansieventiel. Leidingen laten spoelen voor montage. Gaat flink in de papieren lopen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tomatoman
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 18-09 07:00

Tomatoman

Fulltime prutser

_JGC_ schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:40:
[...]

Poelie witheet en riem gesmolten.
offtopic:
Iets wat witheet is, is 4000 °C of warmer. Vanaf zo’n 500 °C wordt ijzer roodgloeiend, maar om een riem te laten smelten is 250 °C al voldoende. Ergens tussen 200 en 400 °C - afhankelijk van de samenstelling - zal hij spontaan in brand vliegen.

Een goede grap mag vrienden kosten.

Pagina: 1