Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Welke zonnepaneleninstallatie voor plat dak?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0Henk 'm!

• speedrock
  • Registratie: juli 2006
  • Laatst online: 24-06 16:19
Wij hebben recent de dakbedekking op ons platte dak laten vernieuwen met de hele rij woningen.
Nu de dakbedekking er weer 25 jaar tegenaan kan lijkt het ook een ideaal moment om zonnepanelen te gaan plaatsen.
Daarom ben ik samen met nog 3 andere buren aan het bekijken wat voor ons de beste zonnepanelen installatie zou zijn die we dan 4x zouden willen plaatsen op onze daken.
Door de dakdekker is al een aparte pijp aangelegd om de DC bedrading naar binnen toe te laten lopen.
Foto's
Het betreft een plat dak gemarkeerd met geel. De buren naast ons hebben al een (ver)ouderde zonnepaneleninstallatie op het dak welke in landscape redelijk op het zuiden gericht is. (Azimuth = 35gr)

Beschikbare dakruimte
De beschikbare ruimte op het dak is een vlak van 4,25m langs de gevel en 5,20m tussen voor en achter gevel. Hierbij rekening gehouden met de aanwezige pijpjes op het dak.

Hierbij past een installatie met 3 rijen van 3 panelen in landscape maar ook een oost-west opstelling met 9 of 10 panelen ( 5/6 op oost en 4 op west) Meeste offertes gaan uit van een hoek voor de panelen van 13°.

Schaduw
Schaduw vooral van de schoorsteenpijp van de buren.
Jaarverbruikt
Circa 2700kWh per jaar.
Elektriciteitsaansluiting
3x25A en de buren 1x35A (lijkt niet echt belangrijk omdat wij allemaal redelijk bescheiden installaties zullen gaan plaatsen)
Budget en doel
Zo rond de 4000,-. Doel is voornamelijk om gewoon geld te besparen door zelf wat op te wekken en terug te leveren zolang het nog kan. Voor een SMA omvormer is de bereidheid om wat meer te betalen als dat zou moeten.
Wie gaat het project uitvoeren
In principe de installateur.
Bijhouden van data
Goed om inzicht te hebben in de data, maar dit hoeft niet op paneelniveau.
Regio
Leiden
Reeds verkregen offertes

Voorkeur heeft de offerte van installateur A vanwege de SMA omvormer en de oost-west ligging.

Tussen de offertes zitten verschillen tussen gebruikte omvormers en het Wp van de totale installatie.
De oost-west opstelling lijkt ons het meest interessant om een gelijkmatigere opbrengst gedurende de dag te hebben.

De vragen die ik heb:

* Zijn deze meerkosten voor een oost-west opstelling voor een omvormer met 2 Mpp's het waard of kan ik beter voor een 3x3 zuidopstelling gaan met een eenvoudigere omvormer?

* Tot hoe ver mag je de omvormer overdimensioneren bij een zuid opstelling en hoeveel bij een oost-west opstelling? Een sunnyboy 2.5 lijkt net te klein voor de installatie en een sunnyboy 3.0 weer net te groot.

* Is het de moeite om een optimizer toe te passen vanwege de schoorsteen van de buren of is dit zonde van het geld?

* Met de oost-west opstelling zou er ook een string zijn met 4 panelen, leveren deze dan nog genoeg spanning voor de omvormer?

* Is het aanleggen van deze installaties zoveel werk dat er gemiddeld alsnog 1300 euro voor gevraagd wordt door de installateurs? Persoonlijk lijkt mij dit een vrij hoog bedrag als ze ziet hoe makkelijk alles bereikbaar is en een dakdoorvoer ook gewoon al klaar ligt.

Wie kan mij helpen met wat tips? :P

it's a sign of the time

Alle reacties

Acties:
  • 0Henk 'm!

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 14:01
speedrock schreef op zondag 6 juni 2021 @ 15:09:
* Zijn deze meerkosten voor een oost-west opstelling voor een omvormer met 2 Mpp's het waard of kan ik beter voor een 3x3 zuidopstelling gaan met een eenvoudigere omvormer?
prijsverschil gezien tussen een omvormer met 1 mpp of 1 met 2 mpp's?
waarschijnlijk niet, want die is minimaal. >:)
* Tot hoe ver mag je de omvormer overdimensioneren bij een zuid opstelling en hoeveel bij een oost-west opstelling? Een sunnyboy 2.5 lijkt net te klein voor de installatie en een sunnyboy 3.0 weer net te groot.
1 mpp, kan maximaal 600V aan. (bij de meeste SMA's).
dit is de Voc van het paneel + 10% voor temperatuur.
grof weg komt dit op 10 tot 12 panelen uit.
heeft de omvormer 2 mpp's dan 2x10-12 panelen.
2x10x350Wp=7000Wp.
en dit kun je dus op een 3kW of een 6kW omvormer met 2 mpp's hangen, maakt niet uit.

je topt alleen een beetje veel af met een 3kW.
voor zuid is een 30% meer Wp nog geen probleem.
voor oost-west kun je bijna 2x30% nemen.
alleen de kliense 2x mpp omvormer is al snel 3kW (bij SMA).
* Is het de moeite om een optimizer toe te passen vanwege de schoorsteen van de buren of is dit zonde van het geld?
alleen goed voor je gemoeds rust, voor de opbrengst maakt het niet veel uit.
(het zal vast beter zijn, maar schaduw van die schoorsteen is geen probleem.
probeer er een beetje uit de buurt van te blijven, maar ook dat hoeft niet.)
* Met de oost-west opstelling zou er ook een string zijn met 4 panelen, leveren deze dan nog genoeg spanning voor de omvormer?
ja het kan, maar ik raad het niet aan.
(je zou ook nog kunnen werken met b.v. panasonic.
die leveren 55Vmpp en zijn met zelfs 3 panelen al geen probleem meer.
maar er zijn meer oplossingen.)
* Is het aanleggen van deze installaties zoveel werk dat er gemiddeld alsnog 1300 euro voor gevraagd wordt door de installateurs? Persoonlijk lijkt mij dit een vrij hoog bedrag als ze ziet hoe makkelijk alles bereikbaar is en een dakdoorvoer ook gewoon al klaar ligt.

Wie kan mij helpen met wat tips? :P
ik vind de prijsjes aardig hoog om eerlijk te zijn. :?
een installateur mag best kaas op zijn brood, maar dit is toch wel een projectje dat je met gemak op 1 dag aanlegt. :?

later even kijken of er iets anders is te verzinnen met dat dak. ;)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 15:48
Mij valt op dat de schoorsteen bij jouw en zeker de buren behoorlijk groter is dan de rest van de woningen. Dat is wel jammer... Maar het is geen reden voor optimizers. Met dergelijke schaduw gaat het gewoon door de diode zonder veel effect op de string.

Ik denk dat de dakdoorvoer het lastigste deel is van het leggen op plat dak.... Tijd voor een paar Solarstell connect video's kijken op YouTube

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
Oost west moet je toch al snel denken aan micro omvormers of solaredge.
De meer kosten wegen dan niet op tegen de opbrengst en voordeel van verspreiding, tov zuid.

Bovendien is 9 zuid in 1 string, beter op een string omvormer ook qua schaduwmanagement van de SMA.
Het liefst leg je daar gewoon 9x panasonic hit 340 weg, met 2 stringen van 4 en 5
Maar ook daar hangt een (te) hoog prijskaartje aan.

Dus blijft 9 (of 8 ) zuid over met "normale panelen" (3x3) (-1)

Heb je nauwkeurigere afmetingen, met name de afstand tot de pijp?
Dan kan ik zien of je er voor kan blijven of een paneel minder moet gaat leggen.

[Voor 58% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-06-2021 16:34]

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Lardman
  • Registratie: april 2011
  • Laatst online: 14:54
Gewoon 10 panelen plat op het dak, kun je grotendeels zelf en kost inclusief omvormer 2000 euro oid. Iedereen die zeurt over vieze panelen bij 0 graden plat zit gewoon te zeuren.

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

Acties:
  • 0Henk 'm!

• speedrock
Allemaal bedankt voor jullie reacties tot zover, het geeft mij wel weer wat nieuwe inzichten in wat wel en niet handig is om te doen.
migjes schreef op zondag 6 juni 2021 @ 15:40:
[...]

prijsverschil gezien tussen een omvormer met 1 mpp of 1 met 2 mpp's?
waarschijnlijk niet, want die is minimaal. >:)
Ik zie inderdaad dat dat prijsverschil niet zo groot is, maar eigenlijk is oost-west dus ook niet zo'n hele goede oplossing als je niet zoveel panelen neer kan leggen.
ja het kan, maar ik raad het niet aan.
(je zou ook nog kunnen werken met b.v. panasonic.
die leveren 55Vmpp en zijn met zelfs 3 panelen al geen probleem meer.
maar er zijn meer oplossingen.)
Ik zag inderdaad pittige prijzen per paneel die die dingen kosten, dat is inderdaad iets teveel van het goede :o

ik vind de prijsjes aardig hoog om eerlijk te zijn. :?
een installateur mag best kaas op zijn brood, maar dit is toch wel een projectje dat je met gemak op 1 dag aanlegt. :?

later even kijken of er iets anders is te verzinnen met dat dak. ;)
Dat gevoel heb ik dus ook dat ik veel te veel betaal voor zo'n dak. Het zal wel de randstad zijn en teveel vraag waardoor je gewoon meer betaald... ;(
Ronald schreef op zondag 6 juni 2021 @ 15:52:
Mij valt op dat de schoorsteen bij jouw en zeker de buren behoorlijk groter is dan de rest van de woningen. Dat is wel jammer... Maar het is geen reden voor optimizers. Met dergelijke schaduw gaat het gewoon door de diode zonder veel effect op de string.

Ik denk dat de dakdoorvoer het lastigste deel is van het leggen op plat dak.... Tijd voor een paar Solarstell connect video's kijken op YouTube
Dat is mijn gedachte ook! Daarom vraag ik mij ook af hoe lang ze nu in totaal bezig zullen zijn met deze installatie.
AUijtdehaag schreef op zondag 6 juni 2021 @ 16:26:
Oost west moet je toch al snel denken aan micro omvormers of solaredge.
De meer kosten wegen dan niet op tegen de opbrengst en voordeel van verspreiding, tov zuid.

Bovendien is 9 zuid in 1 string, beter op een string omvormer ook qua schaduwmanagement van de SMA.
Het liefst leg je daar gewoon 9x panasonic hit 340 weg, met 2 stringen van 4 en 5
Maar ook daar hangt een (te) hoog prijskaartje aan.

Dus blijft 9 (of 8 ) zuid over met "normale panelen" (3x3) (-1)

Heb je nauwkeurigere afmetingen, met name de afstand tot de pijp?
Dan kan ik zien of je er voor kan blijven of een paneel minder moet gaat leggen.
Zulke oplossingen als Enphase en Solaredge of panelen van panasonic gaan de terugverdientijd zeker niet korter maken. Dus ik kan je wel volgen in het blijven vasthouden aan de 3x3 opstelling zoals nu ook het geval is bij de buren.

De grote schoorsteenpijp zit op een afstand van 70cm tot de eerste rij panelen en heeft een hoogte van zo'n 85cm. Heb al gekeken wat het kost om een nieuwe lage schoorsteenpijp erop te zetten, maar voor ruim 250 euro kan ik beter een optimizer kopen denk ik als het nodig is... O-)

Ik heb ook nog een foto van de schaduw op 20 april:

[Voor 3% gewijzigd door speedrock op 06-06-2021 21:45]

it's a sign of the time

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: maart 2003
  • Nu online

Gerco-M

mijn tornado res.

De grote schoorsteenpijp zit op een afstand van 70cm tot de eerste rij panelen en heeft een hoogte van zo'n 85cm. Heb al gekeken wat het kost om een nieuwe lage schoorsteenpijp erop te zetten, maar voor ruim 250 euro kan ik beter een optimizer kopen denk ik als het nodig is... O-)
De kosten zijn misschien hetzelfde, maar een optimizer maakt van schaduw geen zon.
Een kortere pijp maakt van schaduw WEL zon ;)

Verder zou ik voor de O-W opstelling gaan hoor. Liever dan plat of Z opstelling. Met O-W heb je een betere dag spreiding en een betere jaar spreiding en met een beetje puzzelen ook meer opbrengst dan een zuid opstelling.

En ik zou geen dure dingen doen hoor, gewoon zoveel mogelijk WP op je dak leggen en gaan met die hap! Succes :)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 2 x MHI L/L (71SRK / 35ZSX)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online
speedrock schreef op zondag 6 juni 2021 @ 21:44:

Ik doelde eigenlijk op je eigen pijp.
Met de juiste maten van het dak kan je dan beter puzzelen.
Of je moet blind vertrouwen op de blauwe ogen van de verkoper ;)

Die schoorsteen van de buurman, lost shadefix wel op.

@Gerco-M
Oost/west.
Hoe dan en waarmee?

PV Output - Panasonic Hit Kuro Zuid / Solar Frontier Noord- 5 kW Mitsubsidie WP - Aton powerrr to heat

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15:39

Termy

valt er nog wat te fragge?

Gerco-M schreef op zondag 6 juni 2021 @ 22:00:
[...]
Verder zou ik voor de O-W opstelling gaan hoor. Liever dan plat of Z opstelling. Met O-W heb je een betere dag spreiding en een betere jaar spreiding en met een beetje puzzelen ook meer opbrengst dan een zuid opstelling.
Hoezo betere jaarspreiding? Het verschil tussen winter/zomer is groter dan bij een opstelling op zuid. Bij zo'n platte opstelling zal het wel minder erg zijn maar beter wordt het nooit dan zuid. Onze set wekte zo'n 50 kWh op in december en 550 in mei.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 12x LONGi LR4-60HPH-370M (4440 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 3x APS QS1.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Gerco-M
  • Registratie: maart 2003
  • Nu online

Gerco-M

mijn tornado res.

Termy schreef op zondag 6 juni 2021 @ 22:31:
[...]

Hoezo betere jaarspreiding? Het verschil tussen winter/zomer is groter dan bij een opstelling op zuid. Bij zo'n platte opstelling zal het wel minder erg zijn maar beter wordt het nooit dan zuid. Onze set wekte zo'n 50 kWh op in december en 550 in mei.
Ik ging er van uit dat oost west iets meer spreiding zou doen over het jaar maar het zou inderdaad best kunnen dat met de laagstaande zon in de winter een zuid opstelling nog steeds meer opbrengst doet in de winter, goed punt.

@AUijtdehaag Het leek me dat het aantal panelen op oost - west voldoende was voor een standaard string omvormer, als dit toch te weinig is dan is alles op zuid ook beter voor voldoende stringlengte en een "gezonde" string :)

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 2 x MHI L/L (71SRK / 35ZSX)

Acties:
  • +1Henk 'm!

• Ronald
  • Registratie: juli 2000
  • Laatst online: 15:48
@Gerco-M oost west is beter voor dag spreiding, maar alleen beter dan zuid als je ook echt meer panelen kan plaatsen.

12x360Wp O-W 13° geeft in december maar liefst 44kWh...
8x360Wp Z 10° 39kWh. 20% meer per paneel.

Wel 20% meer dan bijna niets natuurlijk.

In de zomer trekt het per paneel redelijk naar elkaar toe.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• speedrock
AUijtdehaag schreef op zondag 6 juni 2021 @ 22:06:
[...]

Ik doelde eigenlijk op je eigen pijp.
Met de juiste maten van het dak kan je dan beter puzzelen.
Of je moet blind vertrouwen op de blauwe ogen van de verkoper ;)

Die schoorsteen van de buurman, lost shadefix wel op.
Die afstand is die 4,25m die ik eerder al noemde, meer ruimte zit er niet tussen helaas.
Haha ik vertrouw de verkopers niet echt meer na alle torenhoge offertes en solaredge systemen die ik aangeboden heb gekregen :(
Termy schreef op zondag 6 juni 2021 @ 22:31:
[...]

Dat klinkt ook wel logisch aangezien de zon alleen nog een beetje omhoog komt in december in het zuiden natuurlijk. Maar in die maand zit 3% van de jaaropbrengst begreep ik... niet heel erg de moeite.

it's a sign of the time

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Wuursj
  • Registratie: maart 2001
  • Laatst online: 14:52

Wuursj

want worst is al bezet

Hier met 8 panelen wel voor oost-west gegaan. Met zuid kon ik er maar 7 kwijt en moest ik wel erg de dakranden opzoeken. Met de oost-west kan ik er nog makkelijk om heen lopen.

De keus is dan een polystring bestaande uit goedkope stringomvormer met 1 mppt met 8 panelen en dure panasonic panelen (hoger voltage) of dure micro omvormers met goedkope panelen. Voor het dak ben ik voor de eerste oplossing gedaan maar nu, een jaar later, is micro omvormer-oplossing goedkoper. Dus heb ik dat op de schuur gedaan. Daar vooral omdat zuid daar geen gezicht is.
Voor een polystring-opstelling, moeten het antal panelen in oost wel gelijk zijn aan west.

Beide opstellingen bevallen uistekend. Echter als ik de zuid opstelling ook uit het zicht kon houden en daarmee evenveel panelen kwijt kon, zou ik dan gedaan hebben denk ik.

Buurman heeft zoals je ziet wel 8 panelen op zuid (maar hij heeft geen WP en geen plek voor airco).
Ook had ik minder ballast nodig bij oost-west en kan ik er nog mooi om heen lopen.

[Voor 11% gewijzigd door Wuursj op 07-06-2021 22:13]

droogworst - rookworst - leverworst - salamiworst - knakworst - bokworst - boterhammenworst

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Termy
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 15:39

Termy

valt er nog wat te fragge?

speedrock schreef op maandag 7 juni 2021 @ 21:08:
Dat klinkt ook wel logisch aangezien de zon alleen nog een beetje omhoog komt in december in het zuiden natuurlijk. Maar in die maand zit 3% van de jaaropbrengst begreep ik... niet heel erg de moeite.
Ja, dat is het standaardplaatje dat rond gaat, maar in ons geval is het dus nog erger. Mijn verwachte opbrengst is zo'n 3700 kWh per jaar terwijl december maar 50 deed, dus amper boven de 1%. Het punt is dus eigenlijk vooral dat het gewoon niet zo relevant is wat je doet voor de winter want een platte set gaat het nooit geweldig doen.

Dat houdt niet in dat oost/west niet nuttig is, natuurlijk. Het voordeel ervan is nl dat je (mogelijk) meer panelen per m2 kwijt kunt. Zo krijg je dus meer kWh/m2, maar niet meer kWh/euro (zuidpanelen wekken jaarlijks meer op dan oost/west, hoewel het verschil bij 13 graden helling niet denderend is). Kwestie van kijken wat het beste bij je dak past dus (en wat je doelen zijn qua budget en opbrengst).

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 12x LONGi LR4-60HPH-370M (4440 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 3x APS QS1.

Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True