Kun je tegen elke prijs individueel glasvezel krijgen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 258387

Topicstarter
Ik ga verhuizen naar een omgeving waar geen snel internet is. Het is een buitengebied. Ik heb alvast op de site gekeken van verschillende aanbieders, maar ik lijk afhankelijk te zijn van KPN. Ziggo levert er bijvoorbeeld niet.

Ik heb inmiddels een haalbaarheidsonderzoek aangevraagd via KPN voor het aanleggen van glasvezel, maar ik ben bang dat dit niet veel uit gaat halen. Kan ik een leverancier zover krijgen dat ze een kabel leggen vanaf de centrale naar mijn huis als ik zelf ook (een deel van) de kosten draag?

Het alternatief is een internetaansluiting met ondersteuning van 4G mobiel internet, maar daar heb ik geen ervaring mee eerlijk gezegd.

Alle reacties

Acties:
  • +16 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Anoniem: 258387 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 14:15:
... als ik zelf ook (een deel van) de kosten draag? ...
als jij daar een bedrag van 5 cijfers voor over hebt, is dat geen enkel probleem

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 99ruud99
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 10:52
Als het haalbaarheidsonderzoek nee zegt gaat het heel moeilijk zijn om ze te overtuigen. De mensen die je aan de lijn krijgt gaan er niets aan kunnen veranderen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:10
Brahiewahiewa schreef op zondag 6 juni 2021 @ 14:44:
[...]

als jij daar een bedrag van 5 cijfers voor over hebt, is dat geen enkel probleem
En dan loopt echt hard op met oplopende afstand, daar vergis je je echt gauw in

Acties:
  • +11 Henk 'm!

• robbinonline
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 08:56
Als alternatief zou je naar Starlink kunnen kijken.

Ga niet uit van het haalbare, maar van het denkbare

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
T-mobile 4G thuis werkt goed in mijn ervaring. Met het hoogste abo heb je 100 down en 10 up in theorie maximaal. M'n ouders halen meestal zo'n 80 down en 10 up. 500GB datalimiet die je gratis kan opwaarderen als het op is. De mast verbreekt alleen 1 keer in de 24 uur en x minuten even kort de verbinding, als je je modem 's nachts af en toe herstart dan heb je er in principe geen last van. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 472287

4g en in de toekomst 5g is een prima oplossing in buitengebieden, en kwa kosten van zelf glasvezel aanleggen is het afhankelijk van de afstand wellicht financieel voordeliger om een 2e huis te kopen :+

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 05-06 19:37
Je kan via KPN dus wel dsl afnemen, eventueel met internet buitengebied (is aanvulling op dsl met 4G)?

Dan zou ik dat pakken. Mijn ervaring is dat het best oké werkt (van 10/1 ADSL naar 60/30).

Acties:
  • +4 Henk 'm!

Topicstarter
Brahiewahiewa schreef op zondag 6 juni 2021 @ 14:44:
[...]

Ik zou er inderdaad best een paar duizend euro voor over hebben.
robbinonline schreef op zondag 6 juni 2021 @ 14:57:
Als alternatief zou je naar Starlink kunnen kijken.
Als ik kijk wat dat nu kost dan vraag ik me af of ik niet beter mee kan betalen in het aanleggen van glasvezel. Daarnaast heeft Elon Musk bij mij 0 gunfactor, vooral door zijn idiote uitspraken die economisch dingen onderuit halen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-06 20:19

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 05-06 18:41
Kun je geen initiatief opstarten met de buurt ?

Glasvezel is overal wel leverbaar alleen waarschijnlijk niet tegen het gewenste bedrag wat jij in het hoofd hebt en daar een factor 5a 10 naast zit als ze het alleen voor jouw moeten aanleggen.

[ Voor 10% gewijzigd door mr_evil08 op 06-06-2021 18:36 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 11:13
Wat is de afstand van de centrale tot de lokatie? En zijn er meer potentiële klanten?

Ik las net ergens hier op Tweakers dat iemand een offerte had gekregen van 3500 euro voor een afstand van 160 meter. Er lag daar wel al glasvezel, maar niet naar dat adres. Denk dus dat je voor een omgeving zonder glas flink wat meer kwijt bent.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tens
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 10:53

Tens

let me drink about it

Kan ik een leverancier zover krijgen dat ze een kabel leggen vanaf de centrale naar mijn huis als ik zelf ook (een deel van) de kosten draag?
Als ze al willen meewerken; Reken op minimaal €60-80,= per meter exclusief wegopbrekingen en andere obstakels.

if you are neutral in a situation of injustice you have chosen the side of the oppressor

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g1n0
  • Registratie: Maart 2016
  • Niet online
Heb zelf ook een keer zoiets aangevraagd (10 jaar terug ongeveer). Toen werd me een offerte van ongeveer 15.000 euro aangeboden voor een afstand van 250 meter (in stedelijk gebied).
Zal wellicht iets goedkoper zijn inmiddels, maar verwacht maar hoge kosten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
RollieBollie schreef op zondag 6 juni 2021 @ 18:39:
Wat is de afstand van de centrale tot de lokatie? En zijn er meer potentiële klanten?

Ik las net ergens hier op Tweakers dat iemand een offerte had gekregen van 3500 euro voor een afstand van 160 meter. Er lag daar wel al glasvezel, maar niet naar dat adres. Denk dus dat je voor een omgeving zonder glas flink wat meer kwijt bent.
Ik weet eerlijk gezegd niet waar de straatkast staat. Ik denk niet dat er ook maar iets van voorbereiding in die straat is.

Acties:
  • +27 Henk 'm!

• JerryJerryJerry
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 05-06 21:38
Of je belt Wim ff :)

https://youtu.be/uUcY7NsXzVo

Die heeft zelf 9 km gegraven voor zijn aansluiting _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Ik ga verhuizen naar een omgeving waar geen snel internet is. Het is een buitengebied. Ik heb alvast op de site gekeken van verschillende aanbieders, maar ik lijk afhankelijk te zijn van KPN. Ziggo levert er bijvoorbeeld niet.

Ik heb inmiddels een haalbaarheidsonderzoek aangevraagd via KPN voor het aanleggen van glasvezel, maar ik ben bang dat dit niet veel uit gaat halen. Kan ik een leverancier zover krijgen dat ze een kabel leggen vanaf de centrale naar mijn huis als ik zelf ook (een deel van) de kosten draag?

Het alternatief is een internetaansluiting met ondersteuning van 4G mobiel internet, maar daar heb ik geen ervaring mee eerlijk gezegd.
Wacht daar de uitslag van af. vaak weet je dan ook wat de planning is, voor voorzien van buitengebied.
evt. kun je tijdelijk dan DSL afsluiten

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• HKLM_
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 11:24
Anoniem: 258387 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 17:46:
[...]

[...]

Als ik kijk wat dat nu kost dan vraag ik me af of ik niet beter mee kan betalen in het aanleggen van glasvezel. Daarnaast heeft Elon Musk bij mij 0 gunfactor, vooral door zijn idiote uitspraken die economisch dingen onderuit halen.
Als je de kosten zelf draagt kan je het inderdaad laten aanleggen. Ik laat zakelijk regelmatig wat glas in de grond stoppen en dan betalen we voor de werkzaamheden al snel 10 a 15k voor meestal tussen de 100 en 300 meter.

[ Voor 4% gewijzigd door HKLM_ op 06-06-2021 19:54 ]

Cloud ☁️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
mr_evil08 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 18:35:
Kun je geen initiatief opstarten met de buurt ?

Glasvezel is overal wel leverbaar alleen waarschijnlijk niet tegen het gewenste bedrag wat jij in het hoofd hebt en daar een factor 5a 10 naast zit als ze het alleen voor jouw moeten aanleggen.
Dit inderdaad. In de buitengebieden worden steeds meer glasvezelinitiatieven opgestart. Als je een groep gelijkgestemden bij elkaar kunt krijgen, is er wellicht wel iets mogelijk. Of neem bijvoorbeeld hier een kijkje: https://glasdraad.nl/initiatief-worden/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopoh
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 05-06 23:52
https://www.digitale-stad.nl/ doet ook aardig wat kwa buitengebieden

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• peter-rm
  • Registratie: Juni 2015
  • Laatst online: 09:45
In digitale stad heb ik niet zoveel vertrouwen. Digitale stad is een kpn gelieerde onderneming die in het verleden voornamelijk (pseudo) initiatieven voor vraagbundeling ontwikkelde om andere initiatieven te frustreren. Als er wel sprake was van voldoende belangstelling kon het wel jaren duren voordat er wat in beweging kwam.
Strategische acties(van KPN) in de slag om de glasvezelmarkt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• moppentappers
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-06 23:19
Zakelijk fiber kan je bijna altijd krijgen, maar het kan wel eens zijn dat je dan 100.000 kwijt bent en dan ook nog 400 p/m moet betalen.

Als je aan een dijk woont kan je het soms gewoon schudden, dan, krijg je geen vergunning.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VHware
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 08:56
E-fiber (www.e-fiber.nl) legt in heel wat gemeenten glas aan en is dan inclusief het buitengebied.

[ Voor 9% gewijzigd door VHware op 07-06-2021 07:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 10:31
Tens schreef op zondag 6 juni 2021 @ 18:54:
[...]

Als ze al willen meewerken; Reken op minimaal €60-80,= per meter exclusief wegopbrekingen en andere obstakels.
Nee, Voor Reggefiber/KPN Netwerk NL is de indicatie ongeveer 30 euro per meter, als er aangesloten kan worden op een nabijgelegen bestaand netwerk. Inclusief een persing of iets dergelijks. Een gestuurde boring onder een weg, spoor of water door zit daar natuurlijk niet bij in.

[ Voor 7% gewijzigd door Barre73 op 07-06-2021 11:32 ]

Geen ongevraagde verzoeken via DM svp.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
peter-rm schreef op zondag 6 juni 2021 @ 21:57:
In digitale stad heb ik niet zoveel vertrouwen. Digitale stad is een kpn gelieerde onderneming die in het verleden voornamelijk (pseudo) initiatieven voor vraagbundeling ontwikkelde om andere initiatieven te frustreren. Als er wel sprake was van voldoende belangstelling kon het wel jaren duren voordat er wat in beweging kwam.
Strategische acties(van KPN) in de slag om de glasvezelmarkt
Digitale Stad (Delta infratechniek Rijssen) is een zelfstandig bedrijf dat een deal heeft met KPN om apparatuur in de PoP te plaatsen en reclame te maken. Er zijn helemaal geen pseudo initiatieven ontwikkeld om andere dingen te frustreren. Geen idee waar je dat vandaan haalt. Ze hebben inmiddels ook echt al wel een aantal netwerken aangelegd namelijk.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 11:33
@ts In welke regio zit je ongeveer? Hier in de buurt is er bijvoorbeeld door Caiway glasvezel in het buitengebied aangelegd: https://www.glasvezelbuitenaf.nl/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• peter-rm
Barre73 schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:29:
[...]

Digitale Stad (Delta infratechniek Rijssen) is een zelfstandig bedrijf dat een deal heeft met KPN om apparatuur in de PoP te plaatsen en reclame te maken. Er zijn helemaal geen pseudo initiatieven ontwikkeld om andere dingen te frustreren. Geen idee waar je dat vandaan haalt. Ze hebben inmiddels ook echt al wel een aantal netwerken aangelegd namelijk.
toen in 2018 in de regio apeldoorn vanuit glasvezel buitenaf er een vraagbundelingsinitiatief was, kwam ineens "digitalestad" gevestigd in leusden met een concurerend aanbod dat €100 goedkoper was voor de aanleg. Zij kwamen ook met de marketing kreet dat kpn niet op andere netwerken ging leveren. Omdat al veel mensen een adsl kpn abbo hadden zaaide dit veel twijfel.
deze truuk is op meerdere plaatsen uitgehaald

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 11:26

remco_k

een cassettebandje was genoeg

[...]

[...]
Dat zijn 4 cijfers. :) Hij had het over 5.
En als de afstand tegenzit, worden het er zonder pardon 6.

Ik denk dat je de Starlink van Elon Musk misschien toch ineens leuk gaat vinden.

Maargoed, zonder een gedegen onderzoek en offerte is het een beetje koffiedik kijken.

Alles kan stuk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
100 euro de meter is niet vreemd. Als je dan 5 kilometer moet, dan ben je dus een half miljoen verder. Tenzij het maar een paar 100 meter is lukt het met 5 cijfers ook niet, laat staan 4.

[ Voor 3% gewijzigd door PilatuS op 08-06-2021 00:23 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barre73
peter-rm schreef op maandag 7 juni 2021 @ 22:56:
[...]

toen in 2018 in de regio apeldoorn vanuit glasvezel buitenaf er een vraagbundelingsinitiatief was, kwam ineens "digitalestad" gevestigd in leusden met een concurerend aanbod dat €100 goedkoper was voor de aanleg. Zij kwamen ook met de marketing kreet dat kpn niet op andere netwerken ging leveren. Omdat al veel mensen een adsl kpn abbo hadden zaaide dit veel twijfel.
deze truuk is op meerdere plaatsen uitgehaald
Het is geen truuk. Als het percentage echt niet wordt gehaald (bij lange na niet dan), wordt er dus niet aangelegd. Dat is geen pseudo initiatief, dat is gewoon een andere commerciële partij die het ook probeert. Zo werkt de telecommarkt in NL. Kun je niet leuk vinden maar het is zo. In veel andere gebieden is het wel doorgegaan en ligt een netwerk van Digitale Stad.

En KPN levert inderdaad op veel andere netwerken niet. De netwerken waar ze wel op leveren (Glasdraad bijv), daar concurreert Digitale Stad niet mee. Dus niks marketing. Gewoon de waarheid. Wil je KPN houden (of een andere bekende provider die via KPN levert), dan heb je niks aan Delta, Glasvezel Buitenaf, of hoe zo ook genaamd waren destijds.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• peter-rm
kpn levert bij ons alleen adsl (8/0,5) de keuze voor een andere verbinding is dan snel gemaakt.
het belangrijkste verschil tussen de verschillende providers is het tv aanbod. dat boeit me niet zo

[ Voor 34% gewijzigd door peter-rm op 08-06-2021 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
peter-rm schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 00:38:
kpn levert bij ons alleen adsl (8/0,5) de keuze voor een andere verbinding is dan snel gemaakt.
het belangrijkste verschil tussen de verschillende providers is het tv aanbod. dat boeit me niet zo
TV is niet zo heel spannend nee. Maar veel mensen zijn (helaas) verknocht aan hun e-mailadres en die willen ze vaak wel houden. En het argument “ik gebruik die hoge snelheid niet” hoor ik heel vaak. En als die mensen dan nee zeggen, dan haal je nooit dat percentage en houdt het op.

In buitengebieden is schotel vaak de enige optie, maar omdat Canaldigitaal veel zenders heeft geschrapt die KPN/iptv aanbieders nog wel doorgeven zit ik er al over na te denken om m’n familie alsnog via ADSL maar tv te laten kijken. Zenderaanbod via KPN is tegenwoordig beter en zelfs goedkoper dan via een schotel..

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JohDB
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 08:48
Barre73 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 00:25:
[...]

Het is geen truuk. Als het percentage echt niet wordt gehaald (bij lange na niet dan), wordt er dus niet aangelegd. Dat is geen pseudo initiatief, dat is gewoon een andere commerciële partij die het ook probeert. Zo werkt de telecommarkt in NL. Kun je niet leuk vinden maar het is zo. In veel andere gebieden is het wel doorgegaan en ligt een netwerk van Digitale Stad.

En KPN levert inderdaad op veel andere netwerken niet. De netwerken waar ze wel op leveren (Glasdraad bijv), daar concurreert Digitale Stad niet mee. Dus niks marketing. Gewoon de waarheid. Wil je KPN houden (of een andere bekende provider die via KPN levert), dan heb je niks aan Delta, Glasvezel Buitenaf, of hoe zo ook genaamd waren destijds.
Digitale Stad is een aan KPN gelieerde partij. Formeel een andere entiteit, maar uiteindelijk wordt het toch weer KPN. De eerste netwerken heeft Digitale Stad ook al weer aan KPN overgedragen (nieuws: KPN neemt glasvezelnetwerken in Drenthe en Gelderland over van Digita...).

Dat ze een duidelijke verbintenis hebben kun je wel zien in Midden-Drenthe. KPN neemt het glasvezelnetwerk van de coöperatie over en Digitale Stad gaat de vastrechtvergoeding incasseren (https://www.digitale-stad.nl/regio/midden-drenthe/). Als ze niet aan elkaar gelieerd zouden zijn dan was dit natuurlijk nooit zo gegaan.

Dat KPN de entiteit Digitale Stad gebruikt om op plekken waar ze op een wat onorthodoxe manier de concurrentie aan willen gaan met andere partijen gebruikt is wel duidelijk. Overigens is Delta Fiber Nederland (Caiway/CIF) geen haar beter.

Voor de consumenten is het belangrijkste dat er glasvezel komt, via welke partij dan ook. Zowel KPN als Delta Fiber Nederland hebben geen echt open model (meer) bij nieuwe netwerken. WBA van KPN is voor andere partijen toegankelijk, maar heeft op hogere snelheden geen level playing field. Dat is natuurlijk het recht van KPN als netwerkeigenaar om zelf hun voorwaarden en tarieven te bepalen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• sjroorda
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09:37
PilatuS schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 00:22:
100 euro de meter is niet vreemd. Als je dan 5 kilometer moet, dan ben je dus een half miljoen verder. Tenzij het maar een paar 100 meter is lukt het met 5 cijfers ook niet, laat staan 4.
Gewoon vanuit nieuwsgierigheid: ik hoor hier bedragen tussen €30 en €100 per meter voorbijkomen. Waar zitten die kosten dan in? Natuurlijk, je hebt iemand nodig om te graven, maar hoeveel meter graaft iemand in een uur? Glasvezelkabel lijkt ook niet zo duur te zijn. Komt dit door vergunningen of verdere afwerking of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• raswic
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-06 17:59

raswic

It is I

Bij ons in het dorp wordt glasvezel aangelegd, behalve een deel van de straat waar ik in woon. Dit is in feite een straat het dorp uit.
Ik heb een haalbaarheidsonderzoek laten doen maar binnen een uur had ik al een negatief antwoord. Dit ging om 700 meter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• torretje2012
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 05-06 22:51
raswic schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 09:37:
Bij ons in het dorp wordt glasvezel aangelegd, behalve een deel van de straat waar ik in woon. Dit is in feite een straat het dorp uit.
Ik heb een haalbaarheidsonderzoek laten doen maar binnen een uur had ik al een negatief antwoord. Dit ging om 700 meter.
Als jij 70000+ wil aftikken, dan zullen ze ongetwijfelt ook naar jou meterkast een fibertje willen leggen.
sjroorda schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:52:
[...]

Gewoon vanuit nieuwsgierigheid: ik hoor hier bedragen tussen €30 en €100 per meter voorbijkomen. Waar zitten die kosten dan in? Natuurlijk, je hebt iemand nodig om te graven, maar hoeveel meter graaft iemand in een uur? Glasvezelkabel lijkt ook niet zo duur te zijn. Komt dit door vergunningen of verdere afwerking of zo?
Kosten zitten vooral in vergunningen, in stedelijk gebied komt hier ook nog eens kosten voor een verkeersregelaar bij, herstellen van het asfalt/tegels en nog een hele bult andere kosten.

Zelf zit ik tussen 5 glasvezel projecten ingeklemt, loopt er reeds enkele 10tallen jaren een dikke bundel door de straat heen maar tot op heden heb ik nog niet een aanbieder gevonden welke voor een confortable prijs mij aan kan sluiten op de GN-IX. (3 meter stoep, 50 naar meterkast kreeg ik quotes van 25k+ voor)

[ Voor 52% gewijzigd door torretje2012 op 08-06-2021 09:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
sjroorda schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 08:52:
[...]

Het is niet 1 iemand maar een ploeg en een kraan. Normaliter minimaal 3 tot 4 man inclusief de kraanmachinist. In een makkelijk gebied moet je denken aan 100 meter in 1 werkdag inclusief het weer verdichten en terugstraten. Daar komt bij het leveren en leggen (inderdaad hooguit een paar euro per meter) maar ook lassen, werk in de PoP, leges (in sommige gemeenten best duur per meter), kosten engineer, uitvoerder.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 05-06 22:14

Wat is voor jou "snel" internet? 10, 100, 1.000, 10.000 Mb? Ben je de enig geinteresseerde in de buurt? Enig idee waar de vezel vandaan zou kunnen komen (=afstand)? Moeilijke gemeente/waterschap/polder/kwetsbare natuur/spoorwegkruising/watergangen?

Er komen bij de aanleg best veel vergunningen (lees: leges) kijken. Waarom zou KPN voor 1 lijntje heel serieus onderzoek doen? Kans is groot dat je als je het bedrag hoort, je het geld er niet voor over hebt.

Suggesties: Bundel de krachten van buurt/dorpsraad/gemeente/regio en/of start een burgerinitiatief. Is niet morgen geregeld maar geeft redelijke kansen - zeker als er een paar goedbespraakte mensen met connecties in de lokale politiek tussen zitten.

Alternatief: 4G. Redelijk goedkoop maar vzv ik weet met "zachte" datalimieten (FUP).

Alternatief: Straalverbinding. Zie bijvoorbeeld hier. of hier. Daar is het commercieel, koppelen met een lokatie "in de buurt" kan vast voor een klein prijsje,

Er is vast een goeie optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
DjoeC schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 10:08:
[...]

Wat is voor jou "snel" internet? 10, 100, 1.000, 10.000 Mb? Ben je de enig geinteresseerde in de buurt? Enig idee waar de vezel vandaan zou kunnen komen (=afstand)? Moeilijke gemeente/waterschap/polder/kwetsbare natuur/spoorwegkruising/watergangen?

Er komen bij de aanleg best veel vergunningen (lees: leges) kijken. Waarom zou KPN voor 1 lijntje heel serieus onderzoek doen? Kans is groot dat je als je het bedrag hoort, je het geld er niet voor over hebt.

Suggesties: Bundel de krachten van buurt/dorpsraad/gemeente/regio en/of start een burgerinitiatief. Is niet morgen geregeld maar geeft redelijke kansen - zeker als er een paar goedbespraakte mensen met connecties in de lokale politiek tussen zitten.

Alternatief: 4G. Redelijk goedkoop maar vzv ik weet met "zachte" datalimieten (FUP).

Alternatief: Straalverbinding. Zie bijvoorbeeld hier. of hier. Daar is het commercieel, koppelen met een lokatie "in de buurt" kan vast voor een klein prijsje,

Er is vast een goeie optie.
Snel internet kan ik niet in getallen uitdrukken. Het is voor mij dat de kinderen fatsoenlijk kunnen gamen, ik mijn werk kan doen en er ook Netflix gekeken kan worden.

Ik schrok gewoon een beetje toen ik zag dat je eigenlijk 4g ondersteuning nodig zou hebben voor een beetje fatsoenlijk internet en dat het eigenlijk was om alleen een beetje te surfen. In deze tijd gaat dat bij mij thuis geheid wat vragen opleveren.

Daarom wil ik best x duizend euro investeren, het is immers een investering voor de komende 50 jaar en ik kan het zakelijk aftrekken. Maar 25.000 euro is mij dan weer te gortig, ik dacht een eigen bijdrage van een paar duizend.

KPN heeft het haalbaarheidsverzoek inmiddels negatief beoordeeld helaas (en toch wel een beetje verwacht)

Het zal inderdaad wel een initiatief worden van de bewoners gezamenlijk denk ik :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Anoniem: 258387 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:43:
[...]

Snel internet kan ik niet in getallen uitdrukken. Het is voor mij dat de kinderen fatsoenlijk kunnen gamen, ik mijn werk kan doen en er ook Netflix gekeken kan worden.
Dan heb je aan 100Mbps meer dan genoeg, en tegenwoordig kan op veel plekken tot bijna 500 over koper getrokken worden.

Wat ligt er wel al/is al beschikbaar? Je zou een mooie combi van Starlink en 4G kunnen gebruiken, met evt. als fallback koper als die echt niet hoger dan een paar Mbps kan. Je kan zelfs meerdere lijnen bundelen qua snelheid zodat je (mits alle sterren goed staan) flink wat binnen kan trekken. Het nadeel van al die oplossingen is dat de latency erg hoog is, wat voor online gamen niet fijn is. Qua gamen zit je dan beter op een relatief trage koperlijn dan Starlink of 4G.

Maar als er gewoon koper ligt en daar 100Mbps beschikbaar is zou dat meer dan genoeg moeten zijn voor wat jij schetst

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Oon schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:50:
[...]

Dan heb je aan 100Mbps meer dan genoeg, en tegenwoordig kan op veel plekken tot bijna 500 over koper getrokken worden.

Wat ligt er wel al/is al beschikbaar? Je zou een mooie combi van Starlink en 4G kunnen gebruiken, met evt. als fallback koper als die echt niet hoger dan een paar Mbps kan. Je kan zelfs meerdere lijnen bundelen qua snelheid zodat je (mits alle sterren goed staan) flink wat binnen kan trekken. Het nadeel van al die oplossingen is dat de latency erg hoog is, wat voor online gamen niet fijn is. Qua gamen zit je dan beter op een relatief trage koperlijn dan Starlink of 4G.

Maar als er gewoon koper ligt en daar 100Mbps beschikbaar is zou dat meer dan genoeg moeten zijn voor wat jij schetst
Dit is wat ik via de KPN site krijg als ik een aanvraag doe voor internet:
Op jouw adres is Standaard Internet van kpn met Sneller Internet Buitengebied beschikbaar. De maximale internetsnelheid op jouw adres zonder Sneller Internet Buitengebied is 8 Mbit/s download- en 1 Mbit/s uploadsnelheid. Met Sneller Internet Buitengebied verhogen we de snelheid met 4G tot maximaal 50 Mbit/s. We verbeteren jouw verbinding door het vaste netwerk te combineren met het mobiele 4G netwerk van kpn. Jij krijgt deze upgrade gratis bij jouw pakket.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Oon
  • Registratie: Juni 2019
  • Niet online

Oon

Anoniem: 258387 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:54:
[...]

[...]
Gadver, dat is wel erg extreem. 4G is dan een mooie toevoeging, maar ook net zonder nadelen (latency vooral).

Misschien toch maar een offerte aanvragen voor glasvezel dan :o

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Richh
  • Registratie: Augustus 2009
  • Laatst online: 10:42
@Anoniem: 258387 dit is iets wat je van tevoren had willen uitzoeken imho :P

Zijn er geen initiatieven die al lopen? Wellicht kan je daar toch bij aansluiten.
Check ook zeker andere providers, er zijn ook veel lijnen waar KPN gewoon niet over levert. Tweak bijvoorbeeld.

Ik ben zelf betrokken geweest bij de aanleg van glas toen ik nog bij mijn ouders woonde. Dit valt niet mee :P reken erop dat dit jaren gaat duren, je enorm veel buren moet meekrijgen ('ik heb altijd gebeld met PTT en nu dus KPN, als dat er niet is hoef ik het niet') wat extra lastig wordt wanneer de bestaande provider(s) in de smiezen krijgen dat hebt mogelijk gaat lukken (ziggo deed in het dorp 2 jaar vast voor 70% van de prijs).
De benodigde bedragen zijn fors groter dan "5 cijfers'", ik denk dat dat in je eentje echt niet anders is :P

Al is dat vooral afhankelijk van de precieze locatie en afstand tot verdeelpunten.

Je wil denk sowieso een short term oplossing. Grootste nadeel aan 4G/5g is dat je geen 'vast' ip hebt. Qua snelheid is het inmiddels wel redelijk acceptabel. Al zal Starlink dat mogelijk ook hebben :P en latency dan...

[ Voor 5% gewijzigd door Richh op 08-06-2021 13:04 ]

☀️ 4500wp zuid | 🔋MT Venus 5kW | 🚗 Tesla Model 3 SR+ 2020 | ❄️ Daikin 3MXM 4kW

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Richh schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:59:
@Anoniem: 258387 dit is iets wat je van tevoren had willen uitzoeken imho :P
Mee eens, maar daar was helaas de tijd niet voor. :X

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DjoeC
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 05-06 22:14
Anoniem: 258387 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:43:
[...]

Het zal inderdaad wel een initiatief worden van de bewoners gezamenlijk denk ik :)
Een gezamenlijk initiatief begint vaak met 1 persoon als aanjager. En je leert je buren kennen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snow_King
  • Registratie: April 2001
  • Nu online

Snow_King

Konijn is stoer!

Ja, het kan. Bel een partij als Eurofiber en ze gaan kijken voor je.

Eurofiber levert wel enkel aan bedrijven, dus je moet een KVK nummer hebben. Gaat niet goedkoop zijn, maar ze kunnen je redelijk snel vertellen of het wel of niet kan.

Reken op paar duizen euro aansluit kosten en daarna enkele honderden euro's per maand met een contract van 3 jaar. Heb je wel een verbinding met een mooie SLA er op.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 567735

Overigens zie ik in het buitengebied vaak ook nog Wifi-antennes gericht naar één punt, dus die techniek is niet compleet dood.

Soms staat dan ergens bij een boerderij langs één grotere mast (soms ook met een gerichte antenne naar waarschijnlijk een ander punt), soms wordt zo te zien ook gewoon een ander huis (van een kennis?) aangestraald.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Snow_King schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:08:
Ja, het kan. Bel een partij als Eurofiber en ze gaan kijken voor je.

Eurofiber levert wel enkel aan bedrijven, dus je moet een KVK nummer hebben. Gaat niet goedkoop zijn, maar ze kunnen je redelijk snel vertellen of het wel of niet kan.

Reken op paar duizen euro aansluit kosten en daarna enkele honderden euro's per maand met een contract van 3 jaar. Heb je wel een verbinding met een mooie SLA er op.
Ik ga toch eens kijken, ze geven op basis van de postcode aan dat er eenmalige hoge kosten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gleayn
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 02-06 23:04
Heb je gekeken naar directionele microgolf antennes?

Ik weet niet waar je zit, en heb geen gedtailleerde ervaring met de kosten, alleen met het feit dat het kan.

Zal ook niet goedkoop zijn, maar ik denk wel dat het onder die 5 cijfers blijft, en je moet iets van een deal sluiten met de locatie waar de volgende antenne komt waar de bandbreedte die je nodig hebt natuurlijk ook nog beschikbaar moet zijn.

Is wel afhankelijk van een zichtlijn naar een plek waar de internetverbinding beschikbaar is natuurlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Andros
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 05-06 23:08
[...]

[...]

Starlink is de bekendste als het gaat om snel satelliet internet net zoals Tesla van Musk bijna synoniem is aan auto's met een stekker. Het wil niet zeggen dat het de enige optie is, met een beetje geduld kun je binnenkort ook terecht bij Oneweb en welke partij er nog meer brood ziet in die techniek. We gaan leuke tijden tegemoet :) .
Anoniem: 258387 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 13:00:
[...]

Mee eens, maar daar was helaas de tijd niet voor. :X
Gezien de huidige huizenmarkt waar kopers direct op foto kopen en tonnen overbieden begrijp ik dat wel. Op dat vlak hebben we nog een groot probleem...
Oon schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 12:56:
[...]

Gadver, dat is wel erg extreem. 4G is dan een mooie toevoeging, maar ook net zonder nadelen (latency vooral).

Misschien toch maar een offerte aanvragen voor glasvezel dan :o
Die 8Mbit/s valt nog goed mee. Ik heb twee jaar geleden DSL aansluitingen aangesloten op 1,1Mbit/s down, 256KBit/s up. 6km van de centrale tussen de velden en de buren wonen 500m verder. Coax lag er ook niet. Er zijn nog adressen te vinden waar het echt om te janken is zonder enig vooruitzicht...

[ Voor 38% gewijzigd door Andros op 08-06-2021 14:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boxlessness
  • Registratie: Januari 2017
  • Nu online
[...]

[...]
Ik heb al een half jaar buitengebied internet van KPN, maar ik ben not impressed. Het lijkt alsof de configuratie af en toe gewoon niet werkt.
Als het wel werkt haal ik ~30Mb/s, op een kilometer of twee van de mast af.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Kun je trouwens ergens zien waar de centrale staat? Dan kan ik kijken hoever ik daar vanaf zit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Khayma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 00:15
Anoniem: 258387 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:29:
Kun je trouwens ergens zien waar de centrale staat? Dan kan ik kijken hoever ik daar vanaf zit.
https://vvdsl.robinflikkema.nl/wijkcentrales.php

https://vvdsl.robinflikkema.nl/

[ Voor 6% gewijzigd door Khayma op 08-06-2021 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Barre73
Anoniem: 258387 schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 14:46:
[...]

Die vooruitzichten zijn niet heel best :o :')
Dat gaat alleen over kasten van het kopernetwerk en daarmee zie je nog geen kabelafstand. Die 8 Mbit zal wel aardig kloppen want dat komt uit de database die alle koperproviders hanteren.

Je mag ook een DM sturen als je wil weten of er nog andere netwerken in de buurt liggen.

[ Voor 30% gewijzigd door Barre73 op 08-06-2021 15:26 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TexMex
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
[...]

[...]
Zo'n slechte optie is DSL van KPN inclusief 4G voor het buitengebied op zich nog niet eens. Geen idee hoe de 4G-ontvangst van KPN daar is, maar over het algemeen levert deze combinatie een vrij stabiel netwerk op. De latency over koper is doorgaans vrij laag, ook bij lage snelheden. De 4G-ontvangst is eventueel met een buitenantenne nog te verbeteren. Het is ook niet zo dat je met twee netwerken in je huis te maken hebt, beide signalen vormen uiteindelijk gewoon één geheel. Meer informatie vind je hier: [KPN 4G (+xDSL) Buitengebied] Ervaringen & Discussie.

Een alternatief is, zoals al genoemd, 4G voor Thuis van T-Mobile. Met deze twee opties kun je in ieder geval weer een tijd vooruit voor er betere alternatieven beschikbaar zijn.

[ Voor 8% gewijzigd door TexMex op 08-06-2021 20:05 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Topicstarter
Kleine update: het blijkt dat er in het verleden al een glasvezelkabel in de buurt is aangelegd. Ik heb een offerte aangevraagd m.b.t. de kosten voor een na-aansluiting op mijn adres. Wordt vervolgd :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bongoarnhem
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 05-06 16:24
Anoniem: 258387 schreef op zaterdag 19 juni 2021 @ 20:27:
Kleine update: het blijkt dat er in het verleden al een glasvezelkabel in de buurt is aangelegd. Ik heb een offerte aangevraagd m.b.t. de kosten voor een na-aansluiting op mijn adres. Wordt vervolgd :)
Ik ben benieuwd!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geckoo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Nu online

Geckoo

Good news, everyone!

was dit nog gelukt?

Professor Hubert Farnsworth: Shut up friends.
My internet browser heard us saying the word Fry and it found a movie about Philip J. Fry for us. It also opened my calendar to Friday and ordered me some french fries.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik zag vorige week een monteur van een glasvezelbedrijf in de straat. Ik denk dat ze aan het meten zijn geweest in verband met de offerte die ik heb opgevraagd. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 11:27
Moest bij het zien van de topictitel gelijk aan dit verhaal denken:

Comcast’s 2000Mbit Fiber to the Home

[ Voor 8% gewijzigd door ThinkPad op 23-07-2021 22:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• saharoen
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 05-06 20:19
Comcast’s 2000Mbit Fiber to the Home
Wanneer gaan we in Nederland deze snelheid krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
saharoen schreef op zaterdag 24 juli 2021 @ 23:15:
[...]

Wanneer gaan we in Nederland deze snelheid krijgen?
Tweak heeft de 10Gbit al in de verkoop op zeer beperkte schaal :P

Maar dat is voor Concast zo te lezen ook het geval. Al werd daar nog een aparte kabel voor getrokken.

En Liberty Global had ook een paar dagen een site aanstaan voor 20Gbit glas.

nieuws: Liberty Global wil mogelijk glasvezelabonnementen aanbieden in Benelux

De ideeën zijn er. Alleen de uitvoering vrijwel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreakNL
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 11:38

FreakNL

Well do ya punk?

Out of the box denkende:

Zet je reguliere internet inc streamen op DSL
Zet je zakelijke internet op 4G

Eventueel kun je ook nog kijken of je DSL kunt stapelen.

[ Voor 22% gewijzigd door FreakNL op 25-07-2021 01:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dewiss1993
  • Registratie: Mei 2014
  • Laatst online: 31-05 20:29
Volgensmij zijn er nu toch een hoop gemeentes die projecten starten dat overal breedband internet moet komen. Kunnen ze geloof ik een potje voor krijgen. Inderdaad een 80 euro per meter zit je snel aan. Vaak ook aan startarief per dag.

Ik zou inderdaad optie overwegen voor een 4G modem als de dekking goed is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

Heb in dezelfde situatie gezeten, we overwogen met de buurt een abbo af te sluiten bij straalverbindingsaanbieder (toren 7) zou na eenmalige bijdrage an een paar 100 euro per aansluiting zo 200 Eu per maand gaan kosten. Tijdje op 4g KPN gezeten en toen kwam er plots toch glasvezel.
Probleem met 4g kpn icm adsl is dat het niet echt betrouwbaar is (viel bij ons een tot 3 keer per week uit, resetten en dan liep het weer), je hebt/had een bepaalde minimale ADSL verbindssnelheid odig en daar schortte het bij ons aan. Daarnaast is qua internet policy alles anders (geen vast IP, hoop poorten dicht, dat soort werk, kwam van ADSL XS4All, aar die boden geen 4G aan op dat moment).
Ook ng gekeken naar doortrekken (met buurt samen) van glasvezel vanuit industrieterrein 1 km verderop, de grootste kosten zijn (in onze gemeente) niet het daadwerkelijk leggen van de glaskabel, al zijn die natuurlijk niet mals, maar de reservering die je verplicht moet maken (bankgaratie) van enkele tonnen om de kabel te kunnen repareren als er een defect optreed. Weet dat dit idioot kinkt, maar zo is het ons na gedegen onderzoek duidelijk geworden. DUs zoals boven eengegeven, je kunt dan beter een huis erbij kopen en een straalverbinding opzetten ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• logix147
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 11:00
g1n0 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 18:58:
Heb zelf ook een keer zoiets aangevraagd (10 jaar terug ongeveer). Toen werd me een offerte van ongeveer 15.000 euro aangeboden voor een afstand van 250 meter (in stedelijk gebied).
Zal wellicht iets goedkoper zijn inmiddels, maar verwacht maar hoge kosten.
Stedelijk gebied is vaak duurder dan buitengebied.

Minder partijen die aan eventueel piep geld moeten ontvangen. De kans dat je in Adam centrum glas door kan trekken is lastiger dan in een stuk buitengebied. Als geld geen factor is.

Ik heb een oude paardenstal aangesloten en die eigenaar heeft de grondpartij een hoop werk uit handen genomen door zijn eigen oprit (1000 meter) zelf te doen. Uiteindelijk heeft die “illegaal” op aanwezig van VWT de kabel meegelegd. Was iets in de 15k kwijt voor 3km.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 511810

krakendmodem schreef op dinsdag 8 juni 2021 @ 07:52:
[...]

TV is niet zo heel spannend nee. Maar veel mensen zijn (helaas) verknocht aan hun e-mailadres en die willen ze vaak wel houden. En het argument “ik gebruik die hoge snelheid niet” hoor ik heel vaak. En als die mensen dan nee zeggen, dan haal je nooit dat percentage en houdt het op.

In buitengebieden is schotel vaak de enige optie, maar omdat Canaldigitaal veel zenders heeft geschrapt die KPN/iptv aanbieders nog wel doorgeven zit ik er al over na te denken om m’n familie alsnog via ADSL maar tv te laten kijken. Zenderaanbod via KPN is tegenwoordig beter en zelfs goedkoper dan via een schotel..
mja, maar (vooralsnog)kun je met de schotel volledig onafhankelijk en ongecontroleerd kijken, dus bijv met locale timeshift alle reclame wegzappen. Dat gaat zover ik weet met bekabelde aanbieders niet (meer). En je mag dan met canal digitaal minder zenders hebben, de schotel zelf ontvangt natuurlijk de halve wereld en (bijv) Britse tv zend iets als formule 1 ongecodeerd uit.
Anyway, als je puur alleen voor een eetje ps4/xbox netflix en overdag teams wilt gaan zou kpn/4g best nog wel redelijk kunnen werken.
Als je meer internet wilt, kun je bij buitenaf bijvoorbeeld kiezen voor een 'zakelijke'internet verbinding van Delta. Kun je de tv weglaten, vast IP, alles open en symmetrisch. Oh ja, ook gratis 2e telefoonlijn erbij, handig voor bijv een alarm. Aantal storingen in 2 jaar --> 1, 2 uurtjes. Helpdesk net iets beter als KPN. Prijs : aan de hoge kant...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GekkePrutser
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Ik hoop dat het je lukt!

Ik moet wel zeggen dat NL hier een beetje te moeilijk over doet soms, vind ik. Alles moet echt tot in de puntjes uitgemeten worden en ingegraven enzo.

Als ik in Spanje glasvezel neem, dan hangen ze gewoon een kabeltje aan de gevel dat weer in een verdeeldoos prikt die ergens in de buurt ook aan een gevel loopt te bungelen. Eventuele overlengte wordt gewoon opgerold en professioneel getiewrapt of in een kluwen aan de gevel gehangen 8)7 Maar ik heb tenminste fiber, en voor de keren dat het er uit ligt heb ik 4G. En dit is nota bene in de stad, niet eens op het platteland.

Ik zeg niet dat Nederland er zo'n rommeltje van moet maken als Spanje. Maar als ik zie hoe gemanicuurd het in Nederland soms moet, zelfs in het buitengebied, dan vraag ik me af of het zo niet een achterstandsland aan het worden is. In Spanje kan je tenminste fiber krijgen voor een normaal bedrag. Als het zo precies moet dat de kosten een probleem worden, dan moeten er ook goedkopere mogelijkheden kunnen komen vind ik. Bijvoorbeeld over palen net zoals met de stroom nog wel eens wordt gedaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blokker_1999
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 09:11

Blokker_1999

Full steam ahead

GekkePrutser schreef op zondag 25 juli 2021 @ 18:25:
[...]

Ik hoop dat het je lukt!

Ik moet wel zeggen dat NL hier een beetje te moeilijk over doet soms, vind ik. Alles moet echt tot in de puntjes uitgemeten worden en ingegraven enzo.

Als ik in Spanje glasvezel neem, dan hangen ze gewoon een kabeltje aan de gevel dat weer in een verdeeldoos prikt die ergens in de buurt ook aan een gevel loopt te bungelen. Eventuele overlengte wordt gewoon opgerold en professioneel getiewrapt of in een kluwen aan de gevel gehangen 8)7 Maar ik heb tenminste fiber, en voor de keren dat het er uit ligt heb ik 4G. En dit is nota bene in de stad, niet eens op het platteland.

Ik zeg niet dat Nederland er zo'n rommeltje van moet maken als Spanje. Maar als ik zie hoe gemanicuurd het in Nederland soms moet, zelfs in het buitengebied, dan vraag ik me af of het zo niet een achterstandsland aan het worden is. In Spanje kan je tenminste fiber krijgen voor een normaal bedrag. Als het zo precies moet dat de kosten een probleem worden, dan moeten er ook goedkopere mogelijkheden kunnen komen vind ik. Bijvoorbeeld over palen net zoals met de stroom nog wel eens wordt gedaan.
Maar dan moet die mogelijkheid er ook weer zijn. In de lage landen zitten vele kabels nu eenmaal ondergronds omdat luchtleidingen ook weer nadelen hebben. En dan kan je niet zomaar een kabeltje gaan bijspannen als je geen palen of gevels hebt om het aan te doen. In de stad is zoiets dus geen probleem en kan je inderdaad van gevel naar gevel lopen, in het platteland is dat dus net geen optie. In Belgie is Proximus in bepaalde steden inderdaad begonnen met FTTH door middel van de kabels gewoon over de gevels te laten lopen. Maar dat krijgt van menig bewoner dan ook weer weerstand net omdat het niet mooi is en zal in delen van steden waar men het uitzicht wenst te beschermen ook niet toegestaan worden.

No keyboard detected. Press F1 to continue.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uberprutser
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-06 17:07
Wij hebben een huis niet gekocht vanwege de beperkte (lees: geen) mogelijkheden tot fatsoenlijk internet. Beste wat KPN kon bieden was max 4mbit down maar 0 up. Geen CAI en geen 4G/5G, alleen een summier beetje GPRS was alles wat je er kon krijgen. Mobiel ontvangt is sowieso slecht in die hoek.

Starlink zou de enige optie zijn dus want glas aanleggen zou aardig wat knaken kosten; ik kreeg niet eens een offerte omdat het verspilde moeite zou zijn.

[ Voor 14% gewijzigd door Uberprutser op 26-07-2021 05:13 ]

As you may already have guessed, following the instructions may break your system and you are on your own to fix it again.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 05-06 19:34

Croga

The Unreasonable Man

Wij hebben laatst naar een huis gekeken waar de snelste optie was KPN met 6/1 ADSL.

De offerte voor glasvezel kwam uit op €150 per meter. Helaas was het wel 200 meter dus €30'000 voor het aanleggen. En vervolgens €180 per maand voor een abonnement.

Alternatief was KPN's ADSL met 4G voor buitengebied op 50/5.

Uiteindelijk zijn we bij het huis gaan kijken en bleek dit op een single-track road naast een camping te liggen waarbij de kinderspeeltuin grensde aan de tuin van het huis zelf. Dat betekend dus nooit rustig buiten kunnen zitten en zomers in het weekend kun je het huis niet eens uit omdat de toegangsweg overbelast zal zijn. Maar internet was er wel als je de latency van 4G voor lief neemt :-)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Z-Dragon
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 01-06 21:09
Croga schreef op maandag 26 juli 2021 @ 05:46:
Maar internet was er wel als je de latency van 4G voor lief neemt :-)
Zeker in vergelijking met DSL valt de latency van 4G best mee. Laatst ergens een "vaste" verbinding aangelegd en de ping ligt net boven de 20 ms (1,5 km van de mast, voor zover dat uitmaakt).

^ Wat hij zegt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Getto
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 04-06 09:59
Mag ik vragen in welk gebied je ongeveer gaat wonen? Er komen tegenwoordig steeds meer initiatieven die internet in sommige gebieden via een straalverbinding aanbieden. Ik ben betrokken bij een aantal van deze trajecten en kan voor je checken of er iets bij je in de buurt gepland staat.

[ Voor 7% gewijzigd door Getto op 26-07-2021 09:08 ]

Pagina: 1