M1 mac voor x64/x64 C++/DX11 dev werk in MSVS 2019?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 13:23
Momenteel gebruik ik mijn 2015 13" MBP niet alleen voor MacOS maar ook voor Windows10 via bootcamp. Doordat W10 native draait, kan ik prima C++/DX11 dev werk doen in MSVS 2019.

Omdat mijn MBP wel een upgrade kan gebruiken, kijk ik naar een (nog niet aangekondige) Arm-MBP. Alleen is mij niet helder of ik daar ook mijn dev werk kan voortzetten. Je kan via Parallels Arm-W10 installeren maar draaien daarin alle normale x86/x64 apps? Of is dit nog niet/nooit mogelijk?

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleFan2007
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:49
mca2 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 13:07:
Momenteel gebruik ik mijn 2015 13" MBP niet alleen voor MacOS maar ook voor Windows10 via bootcamp. Doordat W10 native draait, kan ik prima C++/DX11 dev werk doen in MSVS 2019.

Omdat mijn MBP wel een upgrade kan gebruiken, kijk ik naar een (nog niet aangekondige) Arm-MBP. Alleen is mij niet helder of ik daar ook mijn dev werk kan voortzetten. Je kan via Parallels Arm-W10 installeren maar draaien daarin alle normale x86/x64 apps? Of is dit nog niet/nooit mogelijk?
Volgens dit artikel kan je x86 apps gebruiken via emulatie.

nieuws: Parallels laat gebruikers Arm-versie van Windows 10 draaien op Macs m...

Ik zou het niet aanraden en eerder neigen naar een MacBook die nog Intel heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakerVincent
  • Registratie: April 2014
  • Laatst online: 20:03
AppleFan2007 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 21:40:
[...]

Volgens dit artikel kan je x86 apps gebruiken via emulatie.

nieuws: Parallels laat gebruikers Arm-versie van Windows 10 draaien op Macs m...

Ik zou het niet aanraden en eerder neigen naar een MacBook die nog Intel heeft.
Alleen windows ARM geeft dat artikel aan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 23:06
Er is wel wat emulatie, maar voor development wil je dat echt niet qua snelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-09 16:18

CT

📱💻 🎮 ⌚🖥

De M1 is ARM en de Windows in Parallels is de ARM Windows.
Zowel de M1 als de Windows (ARM-versie) hebben 'Intel' emulatie ingebakken.
Op macOs is dat 32 en 64-bits, maar op Windows momenteel alleen 32-bits.. maw. als de C++/DX11/MSVS geen native-ARM compiler/versie heeft dan kun je kijken of ze 32-bit hebben?
MSVS was volgens mij sowieso nog 'alleen 32bit' (weet niet zeker, maar daar was wat drama over las ik)
Wellicht kan je bronnen vinden van mensen die de Windows Surface X momenteel als dev-machine gebruiken voor dezelfde stack, dan weet je dat het ook via Parallels gaat werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AppleFan2007
  • Registratie: Mei 2019
  • Laatst online: 23:49
TweakerVincent schreef op zondag 6 juni 2021 @ 21:48:
[...]

Alleen windows ARM geeft dat artikel aan.
Windows voor x86 zou sowieso niet lukken op een M1 Mac. Je kan dus niet anders dan Windows ARM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mca2
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 17-09 13:23
Thanks voor alle reacties maar is er allicht iemand met een M1 Mac die eens kan proberen of MSVS2019 for Windows werkt via de Parallels met Windows for ARM?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Whieee
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 19-09 10:54

Whieee

Moderator Apple Talk

⌘ + ⌥ + ⎋

Ik durf over de performance niets te zeggen, maar met bijvoorbeeld UTM (https://mac.getutm.app) als usable front-end voor QEMU moet je ook op Apple Silicon met x86-64 Windows VMs kunnen werken. Afhankelijk van wat je precies op DX11 vlak wilt doen gaat dit niet genoeg zijn (er is geen GPU passthrough mogelijk bijvoorbeeld).

Launching containers into space

Pagina: 1