Cementgebonden stucwerk op geschilderde buitenmuur

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 05-06 11:13
Vraag: heeft iemand ervaring met het stucen (cementgebonden) van een buitenmuur welke al geverfd is? Dit voornamelijk i.v.m. de hechting.

Zo ja, hoe heb je dat gedaan? En hoe lang blijft het stucwerk al zitten?

Onderstaand een beetje achtergrond:

Na een lange verbouwing binnen is nu eindelijk buiten aan de beurt. We zouden graag de buitenwanden op de begane grond aan de tuinzijde willen stucen. Dit omdat de oude bewoners een vrij oudbollige steen hebben gebruikt voor de aanbouw + tuimuur en deze naderhand hebben geschilderd. Van een stukje wand krijg ik de verf er een beetje vanaf, maar van de andere stukken helemaal niet. Zie ook de foto. Links tuinmuur (buiten). Rechts een stuk wand welke voorheen in de wintertuin zat (vandaar ook dat de verf nog goed wit uitziet en intact is).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-wtsJgghVWOoKZzN8cYWJ9vc8tE=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/oxVkw5UYz4bKNsRdpb8OdcF6.jpg?f=fotoalbum_large

Nu heb ik met Knauf contact gehad en zij adviseren (natuurlijk) om de verf 100% te verwijderen voor een goede hechting. Een hechtbrug voor slecht zuigende ondergronden hebben zij niet voor buiten heeft de adviseur mij aangegeven.

Nu lukt het verwijderen van de verf mij helaas niet. Links is met de hogedrukreiniger gedaan en rechts ook...
Straalfirma gebeld en steil achterover geslagen van de kosten. We willen de wanden alsnog graag stucen als het niet extreem duur gaat worden (ja dat is natuurlijk relatief). Daarbij gaven zij aan dat ze waarschijnlijk niet eens alles eraf zouden krijgen maar waarschijnlijk maar 70-80%.

Nu lees ik dat bijvoorbeeld Weber Flevopol een geschikte hechtbrug zou moeten kunnen zijn voor slechtzuigende ondergronden en dat de primer ook geschikt is voor buiten. Iemand daar toevallig dan ook nog ervaring mee?

Ik ga uiteraard morgen contact opnemen met Weber zelf, maar hoop dat er wellicht ook mensen zijn met praktijkervaring in soortgelijke situaties.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik zou er even met de staalborstel op de boormachine of haakse slijper overheen gaan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Nu online
Ergens een hogedrukspuit huren met een zo hoog mogelijke druk en dan een vuilfrees erop.
Die spuit in ieder geval alles wat maar een beetje los zit eraf. Vuilfrees werkt een stuk beter dan een normale nozzle van de hogedrukspuit :Y
Dan inderdaad met een staalborstel oid de muur bewerken, maar dat gaat wel een pittige klus zijn omdat je niet heel hard gaat.

[ Voor 12% gewijzigd door ybos op 06-06-2021 15:26 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Beide al geprobeerd helaas (met eigen spuit dan). Vuilfrees resulteerde in hetgeen je ziet. Links wat verf af. Rechte geen beweging in te krijgen. Heb nu alabastine verfafbijt geprobeerd. Dat lijkt wel te werken voor ca. 50% na een laag. Als ik dan tel dat ik overal 2 lagen zou moeten ben ik ook alweer een paar honderd euro kwijt :(

Optie is inderdaad om bij boels een krachtigere te huren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Dit moet je aan je stucadoor vragen, kan een hoop geld besparen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
digifun schreef op zondag 6 juni 2021 @ 16:34:
Dit moet je aan je stucadoor vragen, kan een hoop geld besparen.
De bedoeling is vooralsnog om het zelf te doen, dus er is (nog) geen stucadoor in beeld. Als het die kant op gaat dan is het budget er helaas ook niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rdejongjr
  • Registratie: Juli 2005
  • Nu online

rdejongjr

Gnome

YouTube: Far Tools - REX 120
Zag het ding steeds bij ibood langs komen.
Lijkt hiervoor wel geschikt, schraapt met de juiste borstel goed het oppervlak ruw.

Vergeet niet de veiligheidsbril mee te bestellen, die rondvliegende metalen haren zijn geen pretje.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-05 09:26

EMP

Krulloos!

Ik heb het zelf, ook vanwege de bizarre offerbedragen van laten zandstralen, met een staalborstelkop op de haakse slijper en een hoop water gedaan. Dit stukje kostte mij een halve dag en een staalborstel (per kant).

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/6gQQtpmJ6JdY1uK98EUR_xF9cHc=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/6j0aAMnz9EHBrpbTqpunZgYL.jpg?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/iqBD0XTU480DiCekxfw6tFbGf4c=/x800/filters:sharpen(0.5,0.1,false):strip_exif()/f/image/yH2lWbHioDMcAaop1QlL6B3j.webp?f=fotoalbum_large

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-_YBmxQvfwb1dR6mUrp-SVdPQtE=/800x/filters:strip_exif()/f/image/bypfNC8sMjXCNNSFHYNCrdSk.webp?f=fotoalbum_large

Alleen aan te raden bij kleine stukjes.. of eigenlijk zou ik het helemaal niet aanraden. Ik wist nog niet hoeveel moeite het zou zijn, maar volgende keer huur ik gewoon een zandstraalapparaat bij de Boels oid.

Als de muur van TS mijn muur zou zijn zou ik met hogedrukspuit met vuilfrees de loszittende delen verwijderen, en vervolgens de boel lekker met hechtprimer insmeren en stucen.. Die verf valt er echt niet zomaar van af.

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Candymirror
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:01
Ik weet niet of dit gaat werken, maar kun je het er niet afbranden en daarna er nog eens met de hogedrukreiniger over? Normaal moet je het afsteken met een krabber of plamuur mes, dat gaat op zon ruw opervlak natuurlijk niet werken.
Alternatief zijn er voor de hogedrukreinigen opzet stukken om deze als "natte" zandstraal machine te gebruiken: "Zand/natstraalset voor hogedrukeiniger". Maar deze kun je als echte tweaker ook zelf bouwen. Youtube filmpjes genoeg. Wel graag het resultaat hier delen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tsurany
  • Registratie: Juni 2006
  • Niet online

Tsurany

⭐⭐⭐⭐⭐

Een vuilvrees op de hogedrukreiniger en dan een stuc primer gebruiken?

SMA SB5.0 + 16x Jinko 310wp OWO + 10x Jinko 310wp WNW |--|--| Daikin 4MXM68N + 1x FTXA50AW + 3x FTXM20N

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• herofruit
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 03-07-2023
Waarom niet gewoon zo veel mogelijk schoonspuiten en basta? Als de verf niet loslat zonder extreme handelingen, zal het ook niet los laten na stucen :)

En dan zelf aan de slag met primer en mortel

4800wp zuid - pvoutput.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 19:39
herofruit schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:04:
Waarom niet gewoon zo veel mogelijk schoonspuiten en basta? Als de verf niet loslat zonder extreme handelingen, zal het ook niet los laten na stucen :)

Dit, gewoon een goede hechtprimer gebruiken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krijnemans
Tsurany schreef op maandag 7 juni 2021 @ 11:31:
Een vuilvrees op de hogedrukreiniger en dan een stuc primer gebruiken?
herofruit schreef op maandag 7 juni 2021 @ 12:04:

Terrz schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:26:
[...]

Dit, gewoon een goede hechtprimer gebruiken :)
Zojuist telefonisch contact gehad met de helpdesk van Weber. Daar geven ze aan dat cementgebonden stucmortels hechting met de ondergrond moeten maken door middel van de zuigende werking van de ondergrond. Een hechtprimer zorgt niet voor een zuigende werking van de ondergrond. Hooguit voor een beter gereguleerde zuiging (bij reeds zuigende ondergronden). De verf zal er toch zo goed mogelijk vanaf is het advies dus helaas.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Terrz
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 06-06 19:39
Krijnemans schreef op maandag 7 juni 2021 @ 14:47:
[...]

[...]

[...]

Zojuist telefonisch contact gehad met de helpdesk van Weber. Daar geven ze aan dat cementgebonden stucmortels hechting met de ondergrond moeten maken door middel van de zuigende werking van de ondergrond. Een hechtprimer zorgt niet voor een zuigende werking van de ondergrond. Hooguit voor een beter gereguleerde zuiging (bij reeds zuigende ondergronden). De verf zal er toch zo goed mogelijk vanaf is het advies dus helaas.
Dat zeggen ze natuurlijk ook om zichzelf in te dekken. Ik heb zelf ook vaak betokontakt en dergelijke primers over allemaal verschillende ondergronden gesmeerd voor ik ging tegelen, stuccen of verven en dat zit allemaal nog steeds prima. Ik heb zelfs gestuct zonder voorstrijk over een structuurverf muur en dat zit ook nog :P. Officieel en volgens de gebruiksaanwijzing natuurlijk niet een "juist behandelde ondergrond" en "niet volgens het boekje".

Als ik jou was ging ik er er gewoon overheen met een goede stucprimer voor gladde ondergronden betonkontakt (Knauf) of beterhechter (SPS) en daarna stuc er overheen smeren :7
Pagina: 1