Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:07

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Topicstarter
Beste tweakers,

Als onderdeel van een verbouwing willen mijn vrouw en ik graag zonnepanelen op ons dak, het doel is om ongeveer net zo veel op te wekken als we verbruiken. Aangezien ik een dak heb dat redelijk op het zuiden ligt en er geen schaduwwerking is, dacht ik, no-brainer, een serieel systeem is hier de beste setup. Echter heb ik in totaal 4 offerteaanvragen gedaan, en 2 aanbieders adviseren toch echt een parallel systeem met optimizers. Gevolg, ik weet niet meer wat het beste is in mijn situatie.

De argumenten om in mijn situatie toch een parallel systeem te adviseren, zijn de langere levensduur van het systeem (ik geloof i.c.m. 20 jaar garantie) en toch een hogere opbrengst. Bij een serieel systeem zou de omvormer na een jaar of 10 a 15 vervangen moeten worden en dat brengt ook weer extra kosten met zich mee.

Wat zouden jullie adviseren?
Foto's
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/E6gfM8s_BfwtCuVl_xp-BtKT7lw=/full-fit-in/4000x4000/filters:no_upscale():fill(white):strip_exif()/f/image/nSaq4ytqt8mHflf8l9Ib3PIi.png?f=user_large
Beschikbare (dak)ruimte
Het gehele dak aan de zuidkant. Het kleine dakraampje wat te zien is gaat weg.
Schaduw
Geen. We hebben geen hoge bomen oid in de buurt.
Jaarverbruik
Ongeveer 3800 kWh
Huidige elektriciteitsaansluiting
Normaal, geen 3-fase, ook geen plannen voor
Budget en doel
Dit gaat onderdeel worden van een groter plan en wordt gefinancierd door de hypotheek over te sluiten. Budget is geen issue.
Wie gaat het project uitvoeren
De lokale installateur of een zonnepanelenboer
Bijhouden van data
Het zou leuk zijn om live je opbrengst te kunnen zien, maar ik ga er geen hele studie van maken.
Reeds verkregen offertes
Zonnepanelenboer 1 --> Parallel met optimizers
12x AEG panelen 370Wp
12x optimizers
1x SolarEdge 4000H omvormer
Prijs: €6231.50 incl. BTW

Zonnepanelenboer 2 --> Serieel
12x Hyundai HiE-S395VG: 395Wp
Omvormer: Solax X1 Boost 4.2- T incl. LAN / WiFi
Prijs: €4758,20 incl. BTW

Lokale installateur 1: Serieel
12x URE 350wp
1x Growatt omvormer MIn3300 TL-XE
Prijs: €5324,00

Lokale installateur 2: Parallel
Offerte nog niet binnen, maar die adviseerde een parallelle setup
Regio
Overijssel (ik woon in Nijverdal)

Steam/Discord: Flimovic

• Jan1337
  • Registratie: Augustus 2020
  • Laatst online: 19-11 11:30
Flimovic schreef op zondag 6 juni 2021 @ 11:05:
Aangezien ik een dak heb dat redelijk op het zuiden ligt en er geen schaduwwerking is, dacht ik, no-brainer, een serieel systeem is hier de beste setup. Echter heb ik in totaal 4 offerteaanvragen gedaan, en 2 aanbieders adviseren toch echt een parallel systeem met optimizers.
Helaas heel herkenbaar. In mijn geval een dak pàl op het zuiden, alle panelen naast elkaar in dezelfde hellingshoek, ook volledig schaduwvrij en desondanks vlogen de offertes met optimizers en micro-omvormers mij om de oren.

Mijn indruk is dat veel partijen gewoon graag veel spullen verkopen, bij storingen graag direct willen inzien welk paneel moeilijk doet (dat is wel een voordeel) en met wat angstpraat richting de klant over inefficiënte strings zo weet te overtuigen. En sommige partijen hebben gewoon een contractje lopen met de fabrikant van micro's of optimizers, dan leveren ze zelfs niks anders.

Ik ben uiteindelijk met een partij in zee gegaan waar ik heel veel vrijheid had in het kiezen van onderdelen. Het is een omvormer met twee mppt's geworden, dus 2 strings. In het najaar als de zon lager staat is dat in mijn geval een voordeel als de bovenste rij panelen onafhankelijk is van de onderste en zo iets meer opwekt. Maar dus tegelijkertijd wel het voordeel van een eenvoudig en goedkoop systeem zonder micro's/optimizers, wat de prijs anders minimaal 25 procent omhoog had geduwd.

Als je bij de huidige opties wil blijven zou ik voor #2 gaan.

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Nr 2 of anders mijn favoriete lijstje van winkelman hengelo

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/3DWL8dN_J9GL1VhnmwhDb_dlA5A=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/5M9Tg87R2KZFLTgRyAJrOHkT.jpg?f=fotoalbum_large

Neem een SMA 5.0 als je op de andere kant ook nog wat panelen wil plaatsen in de toekomst.
https://www.sma-benelux.com/extra-5y-garantie.html

[ Voor 4% gewijzigd door AUijtdehaag op 06-06-2021 12:53 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• Lardman
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 17-11 06:03
jip, boer 2

2280+1730(O)+1380(plat)+880(N)+2395Wp+640Wp PV (hoezo verslaafd) 3.5kW Houtkacheltje, 2.5 kW Panasonic airco, Loria 6008 duo, sinds 1-07-2018 gasloos E-label A

• Wolly
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Die langere levensduur van SE laat zich wel betalen door de meerprijs.
Van die 1000 euro die het je scheelt koop je als het nodig is in de toekomst gemakkelijk een andere omvormer.

Neem daarbij de onderhoudsgevoeligheid van meerdere apparaten, meer kastjes betekent vaker storingen.

Let wel, bovenstaande uiteraard voor de geschetste schaduwvrije ligging. Heeft je buurman plannen voor een dakkapel of staat er een boom die de komende jaren uitgroeit tot een kolos dan zijn er natuurlijk weer argumenten om juist wel voor SE te kiezen.

[ Voor 31% gewijzigd door Wolly op 06-06-2021 14:32 ]

• Ronald
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:18
Nijverdal... String systeem vragen bij Winkelman.

Simpelz

Andere dak meteen volgooien gaat nu relatief goedkoop. Kost je zwaardere omvormer, de panelen en een klein beetje extra installatie kosten.

Later krijg je de volle mep aan installatie kosten.

PV Output - Obdam; SolarEdge SE5K 'Voor korte strings'; 12x350Wp Oost-West 13°; 8x415Wp Zuid 10°; Totaal 7520Wp.

• SD2000
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 14-11 16:48
Boer 2 lijkt me interessant.
Voor een mooi Zuid dak zonder schaduw zou ik zelf sowieso voor serieel gaan, optimizers brengen dan minder op. Een Solax of Growatt omvormer kost ook maar 600€ aan hardware en gaat ook moeiteloos minstens 10 jaar mee.

Moest lokale 1 voor dat geld een (duurdere) SMA omvormer hebben zou je nog kunnen twijfelen maar in het huidig voorstel lijkt de kwaliteit van panelen en omvormer vrij gelijkwaardig.

• Flimovic
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 18:07

Flimovic

PC Gamer / BBQ-liefhebber

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties! Als ik het een beetje samenvat kom ik op het volgende uit:

Een serieel systeem (met bijv. 2 strings van 6) is in mijn geval beter en minder storingsgevoelig. Het vervangen van de omvormer is ook weer niet zo duur dat het de meerprijs van een parallel systeem rechtvaardigt.

Een goede leverancier in mijn regio is Winkelman in Hengelo.

@Jan1337 Dat was inderdaad ook mijn indruk, maar lastig om een goede keus te maken als je er zelf net niet genoeg van af weet.

@Ronald & @AUijtdehaag Winkelman is begrijp ik een betrouwbare leverancier?

@Wolly Ja wellicht dat in de hele late avondzon er wat schaduw op kan vallen, maar 95% van de tijd ligt het dak mooi in de zon. Als de buurman een dakkapel neemt, is de kans heel groot dat hij dat aan de schaduwzijde van het dak zal nemen, aangezien dat het deel van het dak is waar je vergunningsvrij een dakkapel mag plaatsen. Dus dat risico durf ik wel te nemen.

@SD2000 SMA is het beste (of iig een hele goede) merk op de markt?

Steam/Discord: Flimovic

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
SMA is prima en eventueel zelf uit te lezen met een odroid, synology nas, nuc, raspberry pi.
Uiteraard kan je gebruik maken van een portal.
Biedt nu ook 10 jaar garantie (na aanmelding)
https://www.sma-benelux.com/extra-5y-garantie.html

Een "chinese" portal kan er zo maar mee stoppen (omnik failliet), dus ik vind het fijn (om ook) de logging op een andere plek te hebben staan. Zoals PVoutput.
Een Fronius omvormer heeft die mogelijkheid al ingebouwd (maak qua prijs duurder dan SMA volgens mij)

12 panelen kunnen zowel op een 3-fase als op 1-fase stringomvormer.
Welke merk omvormer hangt eigenlijk af, van je budget, wat je er aan wilt uitgeven.
2x 6 is vaak een wat minder rendement dan 1x 12, al is het verschil klein.
Je kan ze als 2x 6 aan laten leggen en er 1x 12 van maken bij de omvormer.
Maar 1x 12 is prima.

Winkelman hoor ik hier geen slechte verhalen over, echter zoals allemaal hebben ze het druk.
Toch scheelt het al 600 euro met zonnepaneel boer 2
De hyundai zijn dat ook iets duurder dan de trinas.
De solax is (als het goed is) weer goedkoper dan de SMA.

Maar er is keuze genoeg
https://www.winkelman-zon...f-cel-full-black-380.html

Als het niet full black moet zijn, dan hebben je ook 400 Wp trinas.

Heb je enig idee van de dakafmetingen?

Voordat je het weet ben je verslaafd en wil je op noord ook panelen.
Dat kan als je een iets zwaardere omvormer neemt, want die heeft 2 mppt ingangen en met 1x 12 hou je een ingang over.
Noord (33 graden helling) doet hier 55% van zuid op jaarbasis) (zie ook pvoutput links in mijn sig)
https://snapshot.raintank...MTVG0Hy7A2hjNuBjWIDaEZWrJ

[ Voor 18% gewijzigd door AUijtdehaag op 07-06-2021 15:06 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Marstek

• twain4me
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 20:59

twain4me

Moderator Wonen & Mobiliteit
winkelman is geen slechte toko, alleen wel zoals veel bouw/ instalatie gerelateerde bedrijven niet altijd even goed bereikbaar. Als je daar niet tegen kan, kan je beter voor een ander kiezen.

• Gerco-M
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-11 10:58

Gerco-M

mijn tornado res.

Net zoveel opwekken als je gebruikt is een leuk idee, maar het betekent economisch helemaal niets als de saldering weg is. Dan mag je savonds en in de winter nog steeds het volle pond betalen voor de stroom die je dan gebruikt. En krijg je voor de stroom je die in de zomer opwekt alleen een veel lagere kwh vergoeding dan je betaald. Dus voor nu met saldering is het een leuke gedachte, maar dat is bv nog maar 5 jaar en de andere 20 jaar levensduur van je panelen zijn eigenlijk de belangrijkste waar je het voor doet toch?

Dus ik zou ook zeker aanraden om noord ook gewoon vol te leggen zoals als genoemd is. Dat is een veel veel betere investering dan een paralell systeem wat zonder schaduw toch gewoon praktisch hetzelfde opwekt. Zowiezo natuurlijk de zuidkant helemaal volleggen maar dan op noord ook zoveel mogelijk. Misschien dat het aantal op beide kanten goed uitkomt zodat je met een 3 fase omvormer en elke kant op een string klaar bent. Ja wel 3 fase dan inderdaad, dat is toch wel aan te bevelen hoor. Bij de verbouwing en PV installatie aanleg kan je het gewoon meenemen in de kosten, en het is ook iets beter bestand tegen toekomstige problemen kwa net voltage wisselingen, en natuurlijk kan je 3 fase zelf in de toekomst ook gebruiken voor "duurzame" toepassingen als inductie koken, EV opladen, All electric verwarmen, doorstroomboiler en noem maar op. Nu heb je nog geen plannen daarvoor, maar die komen er in de toekomst vast wel. En die ben je dan eerder nodig dan de 20 jaar garantie op een paralell systeem ;)

SMA zijn vast goede omvormers, maar als data uitlezen geen prioriteit heeft (en het ding gewoon zijn werk moet doen) dan zijn veel andere goedkopere omvormers ook heel goed hoor, zoals Growatt, Goodwe, Huawei, of nog weer anderen. Ze hebben allemaal een leuke app. En bij allemaal heeft die app soms problemen soms als ik het hier goed begrepen heb. Dus daar zou ik me niet op blind staren, maar gewoon die extra centen besteden aan extra panelen op noord.

Weteringbrug ZO 9.900WpNW 6.270WpTotaal 16.170Wp — 5 x MHI L/L (SCM / SRK / ZSX)

Pagina: 1