Beste tweakers,
Als onderdeel van een verbouwing willen mijn vrouw en ik graag zonnepanelen op ons dak, het doel is om ongeveer net zo veel op te wekken als we verbruiken. Aangezien ik een dak heb dat redelijk op het zuiden ligt en er geen schaduwwerking is, dacht ik, no-brainer, een serieel systeem is hier de beste setup. Echter heb ik in totaal 4 offerteaanvragen gedaan, en 2 aanbieders adviseren toch echt een parallel systeem met optimizers. Gevolg, ik weet niet meer wat het beste is in mijn situatie.
De argumenten om in mijn situatie toch een parallel systeem te adviseren, zijn de langere levensduur van het systeem (ik geloof i.c.m. 20 jaar garantie) en toch een hogere opbrengst. Bij een serieel systeem zou de omvormer na een jaar of 10 a 15 vervangen moeten worden en dat brengt ook weer extra kosten met zich mee.
Wat zouden jullie adviseren?:fill(white):strip_exif()/f/image/nSaq4ytqt8mHflf8l9Ib3PIi.png?f=user_large)
12x AEG panelen 370Wp
12x optimizers
1x SolarEdge 4000H omvormer
Prijs: €6231.50 incl. BTW
Zonnepanelenboer 2 --> Serieel
12x Hyundai HiE-S395VG: 395Wp
Omvormer: Solax X1 Boost 4.2- T incl. LAN / WiFi
Prijs: €4758,20 incl. BTW
Lokale installateur 1: Serieel
12x URE 350wp
1x Growatt omvormer MIn3300 TL-XE
Prijs: €5324,00
Lokale installateur 2: Parallel
Offerte nog niet binnen, maar die adviseerde een parallelle setup
Als onderdeel van een verbouwing willen mijn vrouw en ik graag zonnepanelen op ons dak, het doel is om ongeveer net zo veel op te wekken als we verbruiken. Aangezien ik een dak heb dat redelijk op het zuiden ligt en er geen schaduwwerking is, dacht ik, no-brainer, een serieel systeem is hier de beste setup. Echter heb ik in totaal 4 offerteaanvragen gedaan, en 2 aanbieders adviseren toch echt een parallel systeem met optimizers. Gevolg, ik weet niet meer wat het beste is in mijn situatie.
De argumenten om in mijn situatie toch een parallel systeem te adviseren, zijn de langere levensduur van het systeem (ik geloof i.c.m. 20 jaar garantie) en toch een hogere opbrengst. Bij een serieel systeem zou de omvormer na een jaar of 10 a 15 vervangen moeten worden en dat brengt ook weer extra kosten met zich mee.
Wat zouden jullie adviseren?
Foto's
:fill(white):strip_exif()/f/image/nSaq4ytqt8mHflf8l9Ib3PIi.png?f=user_large)
Beschikbare (dak)ruimte
Het gehele dak aan de zuidkant. Het kleine dakraampje wat te zien is gaat weg.Schaduw
Geen. We hebben geen hoge bomen oid in de buurt.Jaarverbruik
Ongeveer 3800 kWhHuidige elektriciteitsaansluiting
Normaal, geen 3-fase, ook geen plannen voorBudget en doel
Dit gaat onderdeel worden van een groter plan en wordt gefinancierd door de hypotheek over te sluiten. Budget is geen issue.Wie gaat het project uitvoeren
De lokale installateur of een zonnepanelenboerBijhouden van data
Het zou leuk zijn om live je opbrengst te kunnen zien, maar ik ga er geen hele studie van maken.Reeds verkregen offertes
Zonnepanelenboer 1 --> Parallel met optimizers12x AEG panelen 370Wp
12x optimizers
1x SolarEdge 4000H omvormer
Prijs: €6231.50 incl. BTW
Zonnepanelenboer 2 --> Serieel
12x Hyundai HiE-S395VG: 395Wp
Omvormer: Solax X1 Boost 4.2- T incl. LAN / WiFi
Prijs: €4758,20 incl. BTW
Lokale installateur 1: Serieel
12x URE 350wp
1x Growatt omvormer MIn3300 TL-XE
Prijs: €5324,00
Lokale installateur 2: Parallel
Offerte nog niet binnen, maar die adviseerde een parallelle setup
Regio
Overijssel (ik woon in Nijverdal)Steam/Discord: Flimovic
:strip_exif()/f/image/5M9Tg87R2KZFLTgRyAJrOHkT.jpg?f=fotoalbum_large)