Beste Tweakers
Ik heb de volgende vragen.
Ik ben voornemens over te stappen naar een TP-link Deco M5 of de M9.
Ik vraag me af wat in mijn situatie de beste keuze is.
Ik heb veel gelezen (dit forum) maar ook andere sites.
Situatie bij mij is:
Huis (vrijstaand) met 3 etages en dikke betonnen vloeren. Binnenwanden zijn redelijk dun.
Internet van Ziggo.
- 300 Mbit/s download
- 30 Mbit/s upload
Aansluiting komt binnen in de meterkast. Meterkast is in het midden van het huis.
Mijn ziggo Ubee modem fungeert alleen als modem.
Direct hierachter staat een TP-link Archer C7 AC1750. (2014) Deze functioneert als router.
Hierachter een switch van netgear (GS308 8P 1Gbit) (2015)
Ik heb meerdere utp kabels getrokken naar plekken in mijn huis.
Naar de eerste etage en naar de zolder en naar 2 plekken in de woonkamer.
Op de eerste etage staat een oud modem/router die alleen als switch functioneert. (100Mbit)
2 Laptops op eerste etage zijn bedraad op deze oude switch aangesloten. Bedraad werken gaat hier uitstekend. Op etage 1 zijn ook nog enkele game consoles aangesloten.
1 laptop op zolder is ook bedraad aangesloten. Ook op zolder staat een ouder model modem/router ertussen (ook 100Mbit) die ook weer als switch functioneert. Bedraad werken met de laptop functioneert ook hier prima. Op zolder staat ook een ps4 console.
Ik heb ook nog een tplink powerline adapter in de meterkast in de switch zitten en deze zorgt voor wifi op de eerste etage en in de keuken (plus buiten).
Wifi is dus een probleem op de eerste etage en de zolder (en buiten).
Snelheden die ik nu haal met mijn iphone 7.
5ghz
In de woonkamer op ongeveer 5 mtr van router 265Mbt.
Achter in de keuken (10 mtr van meterkast en door enkele muren en deuren) 100 Mbit
2,4 ghz
In de woonkamer op ongeveer 5 mtr van router 80Mbt.
Achter in de keuken (10 mtr van meterkast en door enkele muren en deuren) 30 Mbit
Met de powerline in de keuken verbinden haal ik ongeveer 15 Mbit
Bedraad werken is dus geen probleem.
Wifi wel.
Persoonlijk werk ik veel thuis en doe dit bedraad.
Ik wil echter dat mijn wifi overal beter wordt.
Mijn kinderen van 20 en 21 jaar klagen over de kwaliteit van de wifi.
Ik gebruik dit niet zoveel op etage 1 en de zolder. Wel buiten en hier is het niet zo goed.
Ik twijfel tussen de tplink deco m5 of m9.
Ik begrijp grotendeels wel de verschillen maar ook niet alles.
Mijn idee zou zijn om 1 unit als nieuwe router te gaan inzetten en de andere 2 op de eerste etage en zolder te plaatsen en ik denk dan om deze bedraad aan te sluiten. Achter de nieuwe router zou ik weer de switch gaan plaatsen.
Evt nog een vierde unit in de keuken. (draadloos?)
Vragen:
1. Wat adviseren jullie? Heeft de meerprijs van de M9 echt meerwaarde voor mij?
2. Is het zinvol om de oude 100Mbit switches in te ruilen voor 1Gbit switches.
Ik heb de volgende vragen.
Ik ben voornemens over te stappen naar een TP-link Deco M5 of de M9.
Ik vraag me af wat in mijn situatie de beste keuze is.
Ik heb veel gelezen (dit forum) maar ook andere sites.
Situatie bij mij is:
Huis (vrijstaand) met 3 etages en dikke betonnen vloeren. Binnenwanden zijn redelijk dun.
Internet van Ziggo.
- 300 Mbit/s download
- 30 Mbit/s upload
Aansluiting komt binnen in de meterkast. Meterkast is in het midden van het huis.
Mijn ziggo Ubee modem fungeert alleen als modem.
Direct hierachter staat een TP-link Archer C7 AC1750. (2014) Deze functioneert als router.
Hierachter een switch van netgear (GS308 8P 1Gbit) (2015)
Ik heb meerdere utp kabels getrokken naar plekken in mijn huis.
Naar de eerste etage en naar de zolder en naar 2 plekken in de woonkamer.
Op de eerste etage staat een oud modem/router die alleen als switch functioneert. (100Mbit)
2 Laptops op eerste etage zijn bedraad op deze oude switch aangesloten. Bedraad werken gaat hier uitstekend. Op etage 1 zijn ook nog enkele game consoles aangesloten.
1 laptop op zolder is ook bedraad aangesloten. Ook op zolder staat een ouder model modem/router ertussen (ook 100Mbit) die ook weer als switch functioneert. Bedraad werken met de laptop functioneert ook hier prima. Op zolder staat ook een ps4 console.
Ik heb ook nog een tplink powerline adapter in de meterkast in de switch zitten en deze zorgt voor wifi op de eerste etage en in de keuken (plus buiten).
Wifi is dus een probleem op de eerste etage en de zolder (en buiten).
Snelheden die ik nu haal met mijn iphone 7.
5ghz
In de woonkamer op ongeveer 5 mtr van router 265Mbt.
Achter in de keuken (10 mtr van meterkast en door enkele muren en deuren) 100 Mbit
2,4 ghz
In de woonkamer op ongeveer 5 mtr van router 80Mbt.
Achter in de keuken (10 mtr van meterkast en door enkele muren en deuren) 30 Mbit
Met de powerline in de keuken verbinden haal ik ongeveer 15 Mbit
Bedraad werken is dus geen probleem.
Wifi wel.
Persoonlijk werk ik veel thuis en doe dit bedraad.
Ik wil echter dat mijn wifi overal beter wordt.
Mijn kinderen van 20 en 21 jaar klagen over de kwaliteit van de wifi.
Ik gebruik dit niet zoveel op etage 1 en de zolder. Wel buiten en hier is het niet zo goed.
Ik twijfel tussen de tplink deco m5 of m9.
Ik begrijp grotendeels wel de verschillen maar ook niet alles.
Mijn idee zou zijn om 1 unit als nieuwe router te gaan inzetten en de andere 2 op de eerste etage en zolder te plaatsen en ik denk dan om deze bedraad aan te sluiten. Achter de nieuwe router zou ik weer de switch gaan plaatsen.
Evt nog een vierde unit in de keuken. (draadloos?)
Vragen:
1. Wat adviseren jullie? Heeft de meerprijs van de M9 echt meerwaarde voor mij?
2. Is het zinvol om de oude 100Mbit switches in te ruilen voor 1Gbit switches.
hans