Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 31-07 17:32
Beste Tweakers

Ik heb de volgende vragen.

Ik ben voornemens over te stappen naar een TP-link Deco M5 of de M9.
Ik vraag me af wat in mijn situatie de beste keuze is.
Ik heb veel gelezen (dit forum) maar ook andere sites.

Situatie bij mij is:
Huis (vrijstaand) met 3 etages en dikke betonnen vloeren. Binnenwanden zijn redelijk dun.
Internet van Ziggo.
- 300 Mbit/s download
- 30 Mbit/s upload

Aansluiting komt binnen in de meterkast. Meterkast is in het midden van het huis.
Mijn ziggo Ubee modem fungeert alleen als modem.
Direct hierachter staat een TP-link Archer C7 AC1750. (2014) Deze functioneert als router.
Hierachter een switch van netgear (GS308 8P 1Gbit) (2015)

Ik heb meerdere utp kabels getrokken naar plekken in mijn huis.
Naar de eerste etage en naar de zolder en naar 2 plekken in de woonkamer.
Op de eerste etage staat een oud modem/router die alleen als switch functioneert. (100Mbit)
2 Laptops op eerste etage zijn bedraad op deze oude switch aangesloten. Bedraad werken gaat hier uitstekend. Op etage 1 zijn ook nog enkele game consoles aangesloten.
1 laptop op zolder is ook bedraad aangesloten. Ook op zolder staat een ouder model modem/router ertussen (ook 100Mbit) die ook weer als switch functioneert. Bedraad werken met de laptop functioneert ook hier prima. Op zolder staat ook een ps4 console.

Ik heb ook nog een tplink powerline adapter in de meterkast in de switch zitten en deze zorgt voor wifi op de eerste etage en in de keuken (plus buiten).
Wifi is dus een probleem op de eerste etage en de zolder (en buiten).

Snelheden die ik nu haal met mijn iphone 7.
5ghz
In de woonkamer op ongeveer 5 mtr van router 265Mbt.
Achter in de keuken (10 mtr van meterkast en door enkele muren en deuren) 100 Mbit

2,4 ghz
In de woonkamer op ongeveer 5 mtr van router 80Mbt.
Achter in de keuken (10 mtr van meterkast en door enkele muren en deuren) 30 Mbit

Met de powerline in de keuken verbinden haal ik ongeveer 15 Mbit

Bedraad werken is dus geen probleem.
Wifi wel.

Persoonlijk werk ik veel thuis en doe dit bedraad.
Ik wil echter dat mijn wifi overal beter wordt.

Mijn kinderen van 20 en 21 jaar klagen over de kwaliteit van de wifi.
Ik gebruik dit niet zoveel op etage 1 en de zolder. Wel buiten en hier is het niet zo goed.

Ik twijfel tussen de tplink deco m5 of m9.
Ik begrijp grotendeels wel de verschillen maar ook niet alles.

Mijn idee zou zijn om 1 unit als nieuwe router te gaan inzetten en de andere 2 op de eerste etage en zolder te plaatsen en ik denk dan om deze bedraad aan te sluiten. Achter de nieuwe router zou ik weer de switch gaan plaatsen.
Evt nog een vierde unit in de keuken. (draadloos?)

Vragen:
1. Wat adviseren jullie? Heeft de meerprijs van de M9 echt meerwaarde voor mij?
2. Is het zinvol om de oude 100Mbit switches in te ruilen voor 1Gbit switches.

hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-09 22:41
gezien je bekabeling op elk verdiep aanwezig hebt , heb je daar (M9 boven M5) weinig aan de extra dedicated antenne voor draadloze communicatie...
je wil namelijk die nodes onderling via de UTP kabel aangesloten zijn

echter zou ik nu wel even doordenken..
als je bv de tuin ook wil gaan incalculeren in je plan ,ga je vaak naar buiten accespoint zoals de tp-link eap225 outdoor , die je dan ook nog is bedraad moet aansluiten (dus kabel naar de tuin aanleggen ergens)...

als je dat meeneemt in je calculatie, is het misschien intressanter om ineens overal voor de professionelere EAP reeks te gaan ... prijstechnisch zijn die dingen +- 75€ per stuk,dus het ontloopt de deco reeks niet eens zoveel ..
minpunt is dat je misschien extra switches/bekabeling nodig hebt
voordeel op de EAP zijn wel een veel intressanter management / beheer hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hke
Dank je wel voor je reactie ijske.

onze keuken ligt achterin het huis en ik was aan het denken om hier (binnen) een deco unit te plaatsen en deze draadloos met de hoofdunit te laten verbinden. Dan heb ik beneden 2 units die draadloos met elkaar zijn verbonden. (ik heb nu alleen een powerline adapter in de keuken.)
Deze unit in de keuken dient dan voor wifi in de tuin te zorgen.

op de eerste etage en evt de zolder sluit ik dan de andere 2 units bekabeld aan.

ik hoef dan geen nieuwe kabel naar buiten te trekken. dat heeft wel mijn voorkeur.

schrijf je ook dat de m9 weinig voordelen biedt boven de m5?
of is dit nu anders met mijn idee voor de keuken?

hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 18-09 22:41
ik zou voor de test een van de oude wifi's eens in de keuken zetten (waar je de deco zou plaatsen) , en dan met een tooltje (zoals wifi analyser) kijken hoe je ontvangst naar de tuin zou zijn
als dat onder de pakweg -65 rssi is (liefst op 5ghz) ,kan je het eigenlijk al beter vergeten...

ook kan je ineens meten hoeveel ontvangst je in de keuken hebt van de meterkast ... als er niks is ,kan je niks versterken, ongacht hoeveel antennes je neemt

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ben(V)
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 14:09
Als je kabels hebt moet je geen mesh systeem aanschaffen.
Gewoon acesspoints nemen, is veel beter.

All truth passes through three stages: First it is ridiculed, second it is violently opposed and third it is accepted as being self-evident.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hke
Dank je wel voor je reactie.
ik heb echter geen kabels naar buiten of naar de keuken.

ik kan zou dus wel Accesspoints voor boven kunnen aanschaffen.
echter naar de keuken (en ook voor buiten) zou ik dan juist voor een draadloze verbinding willen gaan.

zou een combi voor mij goed zijn?

hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Registratie: Mei 2002
  • Nu online
Een mesh setje is technisch gezien gewoon een setje van centraal beheerde accespoints met wireless uplink (mesh) mogelijkheid

Wel zijn mesh setjes zoals de deco consumentvriendelijk en mis je dus features van een enterprise ap (dfs, vlans). Gebruik je dit niet, dan is een normaal ap dus niet beter wel duurder.
Een m4 kost 33 euro per node en een vergelijkbaar accesspoint zo 50-80 per node

Dan heb je nog triband (m9) en dual band (m5). Triband geeft een hogere snelheid als de node draadloos verbonden is. Bedraad zijn ze hetzelfde

Ik adviseer trouwens altijd een m4 boven m5 aangezien deze bij ziggo voor 100 euro te kopen is

Stel je koopt een m4: dan heb je naast de nodes die bedraad aangesloten zijn ongeveer 350mbit (hangt uiteraard van client af). De node die dan draadloos verbonden is geeft een megabit of 150 af(hangt maar net af van de dekking)

Een m9 geeft naast bedrade node ook 350mbit maar naast een draadloze node ong 250

Dus je welke snelheid zoek je en is het prijsverschil het je waard.
Denk niet teveel in megabits, een stabiele (5ghz )verbinding is veel belangrijker. Een strakke doorvoersnelheid van 50mbit is voor de meeste mensen meeeeeeeer dan zat

Ik zou wel overal je powerline verwijderen

[ Voor 4% gewijzigd door laurens0619 op 06-06-2021 14:05 ]

CISSP! Drop your encryption keys!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hke
Dank je wel Laurens.

dus in feite is het aanschaffen van een m4 set via ziggo en dan alle drie de nodes bedraad inzetten als AP voor mij een prima optie.

Dan heb ik in het hele huis goede wifi.

hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Of je overal goede wifi krijgt hangt er vanaf maar is een prima start
Mijn advies is wel:
- haal al je bestaandr powerline/wifi weg
- overweeg alles gbit te maken met bv netgear gs105e (hoeft niet perse)
- zet ziggo weer een router mode
- haal die archer weg als router
- sluit GS308 switch aan achter de ziggo
-sluit deco nodes aan op de switch
- zet 2.4 ghz band uit (en schakel die in op de 2.4ghz ssid van de guest wifi als je hem echt nosig hebt)

Hoe heb je nu wifi in de woonkamer? Vanuit meterkast of 1 van de bekabelde punten in woonkamer?

[ Voor 17% gewijzigd door laurens0619 op 06-06-2021 14:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

hke schreef op zondag 6 juni 2021 @ 11:35:
[...]
schrijf je ook dat de m9 weinig voordelen biedt boven de m5?
of is dit nu anders met mijn idee voor de keuken?
De M5 heeft (net als de M4, enig verschil is buitenkant) twee radio's eentje voor 2.4GHz en eentje voor 5GHz, beide met 2x2 MIMO (twee datastromen tegelijk).De M9 heeft een derde 2x2 radio voor de backhaul (dus verbindign met een eerdere pod).

Sluit je ze draadloos aan, dan betekent dat dat je niet bandbreedte hoeft te delen tussen communicatie met eigen devices en backhaul (lees: prestaties M9 gaan vrijwel exact dubbele zijn van de M5), sluit je ze bedraad aan dan hangt die derde radio er voor spek en bonen bij en zijn prestaties gelijk.

Maar... TP-Link ondersteunt met de M5 (en M4) geen DFS waardoro ze allemaal in zelfde kanaal moeten werken in de 5GHz. Draadloos aangesloten geen probleem, want dan moet dat toch, maar bedraad aangesloten betekent het dat je totale capaciteit nooit hoger gaat zijn dan van een enkele AP.

Ik zou met klem aanraden om in een situatie met meerdere AP waarvan minstens twee bedraad aangesloten gaan worden om DFS support te nemen. De enige "mesh" set die dat aanbied is de Linksys Velop. De al genoemde TP-Link EAP225 heeft het ook.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hke
laurens0619 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 14:45:
Mijn advies is wel:
- haal al je bestaandr powerline/wifi weg
- overweeg alles gbit te maken met bv netgear gs105e (hoeft niet perse)
- zet ziggo weer een router mode
- haal die archer weg als router
- sluit GS308 switch aan achter de ziggo
-sluit deco nodes aan op de switch
- zet 2.4 ghz band uit (en schakel die in op de 2.4ghz ssid van de guest wifi als je hem echt nosig hebt)

Hoe heb je nu wifi in de woonkamer? Vanuit meterkast of 1 van de bekabelde punten in woonkamer?
wederom dank

ik zit nu op de bank :) in de woonkamer naar de formule 1 te kijken.
mijn archer c7 staat in de meterkast op ongeveer 6 mtr. gipse muur.
ik ben dus verbonden met de archer in de meterkast.
snelheid op 5ghz is hier 250 Mbit.

dan jouw adviezen:
- powerlines ga ik weghalen
- ik heb 2 gbit switches. die ga ik inzetten
- VRAAG:waarom ziggo weer in router mode en archer weg?
toen ik de archer ben gaan gebruiken werd mijn wifi signaal beneden beter. (2.4 en 5)
- deco nodes zal ik dan op de switch aansluiten

VRAAG: waarom 2.4 uitzetten? zit deze de 5 in de weg?

hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
@hke een wifi accesspoint wil je niet in de meterkast. Als je in de woonkamer plaatst dan heb je kans dat je keuken dekking probleem ook is opgelost

Ziggo modem hoeft niet perse in router mode maar de archer voegt niets toe en is weer een apparaat minder (tenzij je iets ermee specifieks doet)?

De 2.4 splitsen hoeft niet perse maar ik merkte met mijn deco setje dat devices toch soms per ongeluk op de 2.4 gingen wat resulteerde in brakke wifi. Door het te splitsen kan dit niet meer mis gaan

Maar dat splitsen kun je altijd nog doen mocht je van hetzelfde last hebben maar als je devices 5ghz kunnen, vermijd het 2.4 signaal. 2.4 is vaak de oorzaak als je wel redelijk genoeg megabit maar toch brakke verbinding hebt

Verder klopt @dion_b zijn punt met dfs, dfs is altijd beter maar soms is goed, goed genoeg. Ik had eerst 2 accesspoints met dfs en nu 2 zonder (m4). Ik merk het niet maar dat hangt ook af van je eisen (ik heb maar 50mbit internet). Meeste mensen plaatsen meerdere accesspoints omdat ze last hebben van een dekkingsprobleem en niet van een capaciteitsprobleem. Bij een capaciteitsprobleem is dfs wel key

[ Voor 32% gewijzigd door laurens0619 op 06-06-2021 15:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hke
dank je wel @laurens0619

hans

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurens0619
  • Nu online
Post nog even een update als je het spul draaiende hebt! :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• hke
zal ik doen!

hans

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Nu online

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

laurens0619 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 15:07:
[...]

Verder klopt @dion_b zijn punt met dfs, dfs is altijd beter maar soms is goed, goed genoeg. Ik had eerst 2 accesspoints met dfs en nu 2 zonder (m4). Ik merk het niet maar dat hangt ook af van je eisen (ik heb maar 50mbit internet). Meeste mensen plaatsen meerdere accesspoints omdat ze last hebben van een dekkingsprobleem en niet van een capaciteitsprobleem. Bij een capaciteitsprobleem is dfs wel key
Let op dat netwerken van buren dus ook meetellen. In buitegebied (of zodanig geisoleerde betonbunker dat je nul signalen van buren opvangt) gaat het alleen om wat in je eigen huis gebeurt, maar in stedelijke gebieden telt drukte veroorzaakt door anderen ook mee, en aangezien meeste consumentenspullen geen DFS ondersteunen is het in kanaal 36-48 veel drukker dan in de DFS-kanalen.

Dus ook al zijn je eigen eisen bescheiden, als het druk is scheelt het toch.

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• hke
update.

Inmiddels heb ik 4 M4's draaien als AP.
Twee op de begane grond. Een bedraad midden in de kamer en 1 achterin de keuken die ook meteen de achtertuin meeneemt.
De derde op eerste verdieping en de vierde op de zolder. (Beide bedraad)
De oude switches zijn vervangen door TL-SG105 (1GB) switches.

Ik haal nu op de eerste verdieping overal tussen de 220 en 300Mbit/s.
Op de benedenverdieping hetzelfde. Buiten (afhankelijk waar je in de tuin staat) is de snelheid tussen de 100Mbt/s en 200Mbit/s

De oude powerlines zijn weg en de archer c7 zendt geen wifi signaal meer uit.

Hier een tevreden gebruiker en ik dank met name @laurens0619 voor zijn adviezen :)

hans

Pagina: 1