Omgebouwde brandweerkazerne verder moderniseren

Pagina: 1
Acties:

• mrbootster
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-11-2024
Hoi allemaal,

Mijn vriendin en ik gaan binnenkort verhuizen en we overwegen enkele renovaties en verbouwingen

Sommige dingen zijn prima zelf te regelen maar voor enkele wil ik graag jullie advies vragen. Ik heb een paar jaar met woningbouwverenigingen en bouwbedrijven gewerkt aan duurzame woningen dus ik heb wat basiskennis. Maar ik ben geen expert in bouwkunde en interieur ontwerp. We hebben zo'n 75k spaargeld en we overwegen een bouwdepot. We hebben geen haast, we zien de samenhang met familie planning en ik vind het oriënteren en organiseren hiervoor (nu nog) best leuk. We zijn ons bewust van de oververhitte markt en we begrijpen dat grote verbouwingen de leefbaarheid binnen tijdelijk sterk verminderen.

Het ziet er naar uit dat we eind juli de sleutel van deze woning krijgen: https://www.funda.nl/koop...3698-wilhelminastraat-10/. Leuk weetje: vroeger zag het er zo uit: link. We hebben tot die tijd weinig/geen toegang, dat is een beetje lastig, we gaan nog met verkopers afstemmen wat mogelijk is qua inspecties/bezoeken.

Prima zelf te regelen:
- Kozijnen in erkers zijkant (niet voorkant) laten vervangen ivm houtrot. Garagedeur misschien vervangen door kozijn. 20-30k, 4-6 maanden levertijd.

Met externe hulp ook wel te doen:
- Boven de hobbykamer zit een lelijk afgewerkte en onverwarmde maar geïsoleerde kamer van zo'n 30m2. Dakkapel laten plaatsen, dakramen ivm lekkage laten vervangen. Dan verder restylen naar mooie master bedroom of gasten kamer. 15-20k, 4 maanden.

Hier wordt het ingewikkeld:
- Hobby Kamerad heeft nu ongeïsoleerde vloer en muren. Geen kruipruimte, waarschijnlijk beton op ondergrond. Overwegen om vloer eruit te breken en vloerverwarming aan te leggen, als we dat doen mogelijk GWL verleggen. Mogelijk 2e slaapkamer bouwen bij nieuwe kozijn op plek van oude garage deur. Kitchenette verwijderen. Kast+wc+meterkast achter de 3 rode deuren verwijderen of restylen.
- Boven de woonkamer en slaapkamer-badkamer-hal zit een grote ruimte van zo'n 60m2. Geen vloer, geen dakisolatie, geen verwarming, ontoegankelijk. Verkoopmakelaar heeft dit aangeprezen (slimme zet) als ruimte om extra kamers te realiseren. Grote ingreep: aanbrengen van trap+vloer+dakramen/dakkapel+dakisolatie+verwarming+elektra+afwerking. Tevens plafond vernieuwen. Afhankelijkheid met wens voor houtkachel in woonkamer. Begane grond weken lang onleefbaar. En waarschijnlijk vergeet ik nog wat.

We denken vooral over een keuze tussen ofwel hobbykamer aanpakken ofwel nieuwe kamers boven woonkamer realiseren. Allebei is waarschijnlijk te ambitieus....

Vragen: waar verder rekening mee te houden? Hoe haalbaar is dit in huidge markt? We kunnen het meeste niet zelf en hebben externen nodig. Wat is jullie ervaring met bouwbegeleiders, en heeft iemand aanbevelingen daarvoor in regio Twente?

Thanks voor het meedenken!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 21:01
Pff, doen we hier tegenwoordig ook al aan clickbait titels? :-(

Ik zou persoonlijk denk in toch voor het uitbouwen van de 2e verdieping gaan, zodat daar ook en volwaardige verdieping ontstaan. Geen idee of die slaapkamers dan met een gang aan elkaar vast te maken zijn. Daarnaast ben ik zelf van het slaapkamers en badkamer op dezelfde verdieping, maar dat gaat te duur worden..

Wel kunnen de kozijnen beneden en de garagedeur ook bijvoorbeeld over een jaar of twee, dat valt makkelijker met een gezin te combineren dan het idee van extra slaapkamer creëeren boven?
Maar goed, geen idee op welk termijn je kinderen wil?

• D.deJong
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 28-01 15:31
Zo’n verbouwing laten doen ga je niet redden met 75 duizend euro, zeker niet in de huidige markt waar er een groot tekort is aan vaklieden en absurde prijsstijgingen van materiaal.
Kan je veel zelf, dan nog wordt het spannend.
Je hebt het voordeel dat je nog geen kinderen hebt en dat je de verbouwing kan knippen.
In het hobbygedeelte kan je een tijdelijke woonruimte/ slaapruimte maken en het hele woongedeelte kan je dan aanpakken.
Slopen en leegtrekken kan iedereen zelf, een verdiepingsvloer maken en isoleren van een kap kan ook iedereen zelf.
Rustig aan materialen sprokkelen zoals restpartijen tegels, tweedehands balkhout, aanbiedingen afspeuren en desnoods over de grens inkopen.
De sleutel tot succes is in deze: heel veel geduld van jou en je partner en niet bang zijn om wat aan te pakken.

[ Voor 55% gewijzigd door D.deJong op 06-06-2021 08:39 ]

• mrbootster
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 13-11-2024
Thx voor jullie antwoorden! Het realiseren van extra kamers op de verdieping boven de woonkamer heeft qua comfort en woonruimte ook onze voorkeur. Helaas verwacht ik dat het inderdaad vanwege de bouwmarkt gekte onrealistisch is om te verwachten dat we dat binnen 6-12 maanden en binnen ons budget gedaan hebben. We willen dat alsnog wel met een bouwbegeleider en aannemer inventariseren. Maar ook bij bouwbegeleiders krijg ik nu al antwoorden dat ze volgend jaar ruimte hebben voor nieuwe opdrachten. Beginnen met inventariseren Q1 2021 zou uitvoering medio zomer 2022 betekenen en dan gaat het al in de knoop komen met onze familieplanning en kinder wensen. Badkamer op zelfde verdieping als slaapkamer, zeker dat willen we ook graag maar ik denk dat dat te complex wordt.

Ik denk dat we voor de meer haalbare optie moeten gaan om de hobbykamer te verbouwen naar een gastenkamer en bijkeuken/gang-achtige ruimte, en met boven die hobbykamer een master bedroom. Ik denk dat dat sneller uitgevoerd kan worden en dat dat beter binnen ons budget past. Tevens ook de kozijnen vervangen en dakkapel plaatsen kan sowieso wel. Daarnaast zijn er sowieso nog andere leuke projectjes zoals het herinrichten van de tuin, het bouwen van een nieuwe overkapping daarin, en een houtkachel bouwen in de woonkamer. En zodra we daadwerkelijk wonen is het ook veel makkelijker om eens een aannemer of interieur architect uit te nodigen.

[ Voor 18% gewijzigd door mrbootster op 08-06-2021 10:57 ]