Lamp ophangen zonder boren

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nephilimcrt
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 31-03 12:19

nephilimcrt

Mad Scientist

Topicstarter
Hoi iedereen,

Ik heb wat klusadvies nodig en ik hoop dat iemand hier me verder kan helpen. Het verhaal is als volgt: Ik ben een IT-er die niet kan klussen en ik ga een nieuw huis betrekken. Overal in de plafonds zitten lichtpunten waar ik lampen moet gaan ophangen. Plafonnières en hanglampen, afhankelijk van de ruimte.

Deze lichtpunten zien er allemaal uit zoals op de afbeelding. Mijn vraag is concreet hoe ik de lamp moet bevestigen aan het plafond zodat het hele zaakje stevig blijft hangen. Het verhaal met de draadjes komt wel goed, het gaat puur om hoe ik de lamp veilig en stevig aan het plafond bevestig.

De uitdaging is dat het een huurhuis betreft en ik in principe niet in het plafond mag boren.

Wat is de gebruikelijke manier om dit aan te pakken? Ik word met Google/Youtube hier niet veel wijzer uit.
Jullie hulp en advies is zeer welkom. Dank alvast!

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/1AzIRXNcyLp1_uEiKjtcaUHk_CY=/x800/filters:strip_exif()/f/image/ySg0Qe24xjKLqoYcCaH9WzBV.png?f=fotoalbum_large

Tapping progress on the shoulder and saying: "More forwards, please!".

Beste antwoord (via nephilimcrt op 06-06-2021 20:24)

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 15:30

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het metaal wat je in het midden ziet zitten is een haakje dat je er kunt uitwippen. Evt de doos even loshalen. Haakje hang je op de plek waar het nu geklemd zit als je een hanglamp (ketting oid) op wilt hangen.

Heb je een lamp met bevestigingsplaat (zie je vaak bij IKEA), haal dan de witte plaat los. Kroonsteentje kan er uit, zit ook geklemd. Bevestigingsplaat schroef je dan met de schroefjes van de witte plaat weer vast. Als het niet helemaal past: boor een extra gaatje in de meegeleverde bevestigingsplaat van de lamp, da's makkelijker dan in het plafond boren.
Ter info: die schroefjes kunnen ca 25 kilo per stuk hebben, dus een lamp is niet snel te zwaar.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:34
Wat is die ‘sliert’ in het midden - een haak of ‘vast touw’ (wat je niet los kunt trekken)? Hier dien je vaak je lamp aan te bevestigen. Lampenkap komt met een speciaal oogje welke je aan dat ‘vaste touw’ (meestal is het een haak) kunt bevestigen. Elke goedkope IKEA lamp heeft dit. Als de ‘sliert’ geen vaste draad is, maar bv aarde draad, dan werkt bovenstaande natuurlijk niet

Edit: ik zie nu trouwena dat er ook twee symmetrische stukjes ijzer zichtbaar zijn. Kun je die er toevallig niet wat meer ‘uit trekken’? Dat vermoed ik, en vormt dat de ‘haak’ (het vaste punt aan plafond) waarnaar ik hierboven verwees

[ Voor 23% gewijzigd door JDillinger op 05-06-2021 22:20 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Floor-is
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 26-04 17:47

Floor-is

5.2

Met zo’n ding: https://www.hollandlamp.n...FR77pXxskGigaAuzuEALw_wcB

Nu ik beter kijk: je hebt al zo iets, de haak is in de centraaldoos gedraaid. Zet de groep(en) uit en draai zo’n ding los, die haak zit erin, maar verborgen. Je kunt deze zichtbaar maken zodat je hieraan een (eenvoudige) hanglamp kunt hangen :)

[ Voor 35% gewijzigd door Floor-is op 05-06-2021 22:21 ]

Bericht hierboven

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• gorgi_19
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21-04 19:13

gorgi_19

Kruimeltjes zijn weer op :9

Je ziet het haakje zelfs nog in het midden zitten. Als je hem losschroeft zie je het haakje, en kan je deze gebruiken.

Digitaal onderwijsmateriaal, leermateriaal voor hbo

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13:59
De meeste lampen kun je gewoon op de doos schroeven met die schroefjes waar het huidige plaatje ook mee vast zit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kings54
  • Registratie: September 2019
  • Laatst online: 15:33
Nielson schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 22:30:
De meeste lampen kun je gewoon op de doos schroeven met die schroefjes waar het huidige plaatje ook mee vast zit.
Dat doe ik ook wel eens, werkt echt prima. Sommige lampen passen er ook precies goed op. Je kunt in sommige lampen ook een extra gaatje boren in het bevestigingsmateriaal om het alsnog passend te maken voor de schroefjes van het plafondplaatje. Eventueel heb je wat langere M4 schroefjes nodig.

Tenzij je hele zware lampen hebt (van die hele zware massieve industriele dingen). Dan weet ik niet of het een goed idee is om aan de centraaldoos te hangen, geen idee wat die zouden kunnen dragen.

[ Voor 16% gewijzigd door kings54 op 05-06-2021 22:34 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Het metaal wat je in het midden ziet zitten is een haakje dat je er kunt uitwippen. Evt de doos even loshalen. Haakje hang je op de plek waar het nu geklemd zit als je een hanglamp (ketting oid) op wilt hangen.

Heb je een lamp met bevestigingsplaat (zie je vaak bij IKEA), haal dan de witte plaat los. Kroonsteentje kan er uit, zit ook geklemd. Bevestigingsplaat schroef je dan met de schroefjes van de witte plaat weer vast. Als het niet helemaal past: boor een extra gaatje in de meegeleverde bevestigingsplaat van de lamp, da's makkelijker dan in het plafond boren.
Ter info: die schroefjes kunnen ca 25 kilo per stuk hebben, dus een lamp is niet snel te zwaar.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Speedmaster
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15:57

Speedmaster

Make my day...

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/uFzS8sqplyFariA2aivyTIrHzic=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Y2tnrENzYbYeQA36KGCnZ2o7.jpg?f=fotoalbum_large

Dit is het haakje wat je een kwart slag kan draaien en als ophanghaak gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Die idd ja.
Overigens protip: als je geen gekloot wilt zou ik overal die platen af draaien. Dan weet je zeker dat de lampen strak tegen het plafond kunnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:15
The Eagle schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 22:55:
Die idd ja.
Overigens protip: als je geen gekloot wilt zou ik overal die platen af draaien. Dan weet je zeker dat de lampen strak tegen het plafond kunnen.
Zou mij niet verbazen als laatste editie nen1010 dit verbiedt. Plaatjes zitten erop met een doel, zitten laten in het devies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:09
Plaatjes eraf, beugel van de lamp vastschroeven in de twee bestaande gaten (als het met een beugel werkt), lamp vastschroeven aan die beugel. Als je de lamp op een bepaalde manier moet ophangen, dat de beugel dus een precieze orientatie moet hebben, twee nieuwe gaatjes boren in de lampvoet.
Mijn ervaring is dat het haakje voor geen meter werkt als je de lamp echt strak wilt ophangen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 12:54
Beetje knullig om te adviseren die plaatjes weg te laten.
Die zitten er met een reden op.

In die plaatjes zit het haakje weggedraaid, hier kun je een hanglamp aan hangen.

En je ziet ook al de kroonsteen zitten voor de aansluiting van de lamp.

Dingen aansluiten zoals het hoort, niet lopen prutsen. Het gaat 999x goed, en 1x fout.

mijn vrouw stond vandaag bijvoorbeeld onder stroom, ze stond te behangen bij een pannenkoek die de stopcontacten uit de muur had gehaald en de bruine en blauwe draad met bloot koper uit de muur had laten steken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeRSPiN
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

CyBeRSPiN

sinds 2001

kings54 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 22:33:
[...]

Dat doe ik ook wel eens, werkt echt prima. Sommige lampen passen er ook precies goed op. Je kunt in sommige lampen ook een extra gaatje boren in het bevestigingsmateriaal om het alsnog passend te maken voor de schroefjes van het plafondplaatje. Eventueel heb je wat langere M4 schroefjes nodig.

Tenzij je hele zware lampen hebt (van die hele zware massieve industriele dingen). Dan weet ik niet of het een goed idee is om aan de centraaldoos te hangen, geen idee wat die zouden kunnen dragen.
Hier hangt al jaren een complete plafondventilator aan die 2 M4 boutjes aan de centraaldoos, werkt prima inderdaad :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• wolly_a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Beschermplaatje weghalen kan prima, hoor… Veel lampen hebben een montageplaat die je precies op de schroefgaatjes van de centraaldoos kan schroeven en het kroonsteentje zit ook al vaak in de lamp. Dit plaatje met haakje is wel handig voor sommige hanglampen.

Uiteraard altijd zorgen dat alles spanningsvrij is als je aan de slag gaat!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JDillinger
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:34
Mooi dat hier ook door zes mensen hetzelfde antwoord wordt gegeven.. leest men de andere posts wel?
Discussie rond wel/niet losdraaien lijkt me een goede. Ik zou het niet doen, omdat hij er niet voor niks zit, en niet nodig is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Eraser127
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-04 22:50

Eraser127

Nijkerk

Hett ligt er aan of het verwijderen van het plaatje nodig is: in een van mijn kamers heb ik een lamp met 3 spotjes op een montageplaat die dus helemaal vlak is. Daar kun je dus nooit die plaat tegen het kapje monteren, maar moet het kapje er toch echt af om de lamp vlak tegen het plafond te monteren.

My Discogs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Remcoder
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 22-04 10:45
Waarom mag je niet boren, staat dat letterlijk in je contract?

Anders gewoon rustig boren, en desnoods als je weggaat de gaatjes even dicht maken met muurvuller en wat verf.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mierenfokker
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 13-12-2024
Met constructielijm!!! (Sorry beetje flauw)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

nephilimcrt schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 22:11:
Hoi iedereen,

Ik heb wat klusadvies nodig en ik hoop dat iemand hier me verder kan helpen. Het verhaal is als volgt: Ik ben een IT-er die niet kan klussen en ik ga een nieuw huis betrekken. Overal in de plafonds zitten lichtpunten waar ik lampen moet gaan ophangen. Plafonnières en hanglampen, afhankelijk van de ruimte.

Deze lichtpunten zien er allemaal uit zoals op de afbeelding. Mijn vraag is concreet hoe ik de lamp moet bevestigen aan het plafond zodat het hele zaakje stevig blijft hangen. Het verhaal met de draadjes komt wel goed, het gaat puur om hoe ik de lamp veilig en stevig aan het plafond bevestig.

De uitdaging is dat het een huurhuis betreft en ik in principe niet in het plafond mag boren.

Wat is de gebruikelijke manier om dit aan te pakken? Ik word met Google/Youtube hier niet veel wijzer uit.
Jullie hulp en advies is zeer welkom. Dank alvast!

[Afbeelding]
Afdekkapje verwijderen, en je houd de gaten over waar het kapje nu mee vastzit.
Dat kun je bijna voor elke plafonnière gebruiken. Ook in doucheruimte voor zo'n Bol lamp in douche.
vaak moet je dan wel iets langere schroef gebruiken.

Succes

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TooTall_NL
  • Registratie: November 2014
  • Laatst online: 09:23
Remcoder schreef op zondag 6 juni 2021 @ 09:09:

Anders gewoon rustig boren, en desnoods als je weggaat de gaatjes even dicht maken met muurvuller en wat verf.
Dit lijkt me sowieso een goed advies. Een boorverbod is echt niet te doen. Je zult toch af en toe iets moeten ophangen. Het lijkt me niet dat dit echt zo bedoeld kan zijn.

Meeste lampjes hangen hier ook de schroeven waar nu jouw plaatje aan vast zit. Dus die eraf schroeven en je lamp op die punten vastzetten. Soms maak ik dan wel een extra gaatje in de beugel die aan het plafond gaat. Ach het is een lamp en zolang deze geen 50 kg weegt gaat dit echt wel houden hoor!
Succes!

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
nephilimcrt schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 22:11:
Hoi iedereen,

Ik heb wat klusadvies nodig en ik hoop dat iemand hier me verder kan helpen. Het verhaal is als volgt: Ik ben een IT-er die niet kan klussen en ik ga een nieuw huis betrekken.
Totaal wat anders ;)

Je bent IT'er, dus ( aannemelijk ) hoger opgeleid, waarom denk jij dat je niet kan klussen ?
Of wil je het niet :+

Wij hanteren thuisd e instelling, we hebben het nog nooit gedaan, wij denken wel dat het gaat lukken
De reis ernaar toe is leuk, je leert gaandeweg.
Maar het belangrijkste, als het een keer kapot gaat, ben je sneller bij de oplossing ( nieuw aanschaffen, herstellen )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pirke
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 26-04 23:07
Mocht je moeten boren: zorg er wel voor dat je niet in de elektra kabels boort :)

Ik kan me niet voorstellen dat boren niet zou mogen, dat is geen doen om ergens te leven zonder te mogen boren. Boorgaatjes kun je achteraf prima opvullen met muurvuller of kleine gaten vuller. Gewoon uit een tube erin duwen, even glad maken met een natte vinger en klaar.

Vooral je eettafel wil je neer kunnen zetten waar je hem wilt hebben, grote kans dat dat niet perfect onder het elektra punt in het plafond is. Dan ontkom je er niet aan om boven de tafel een gaatje te boren en een gootje op het plafond te maken. Het alternatief is nieuwe sleuven in het plafond vrezen en het plafond opnieuw te stuccen, maar dat is nogal omslachtig om een lamp op te hangen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• cryptapix
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:17
Hackus schreef op zondag 6 juni 2021 @ 09:18:
[...]

Afdekkapje verwijderen, en je houd de gaten over waar het kapje nu mee vastzit.
Dat kun je bijna voor elke plafonnière gebruiken. Ook in doucheruimte voor zo'n Bol lamp in douche.
vaak moet je dan wel iets langere schroef gebruiken.

Succes
Eens, maar ik zou geen schroeven gebruiken maar boutjes. Tenzij je de schroefdraad van je dozen wilt slopen natuurlijk >:)

I stand corrected @Hackus en @sypie :)

[ Voor 5% gewijzigd door cryptapix op 06-06-2021 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dazzle69
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 28-08-2021
En als je toch gaat boren en later weer verhuisd:
de gaten dichtmaken met witte tandpasta!
Beetje aanstippen in de vorm vh stucwerk en het gat is onzichtbaar bij controle.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
dazzle69 schreef op zondag 6 juni 2021 @ 10:50:
En als je toch gaat boren en later weer verhuisd:
de gaten dichtmaken met witte tandpasta!
Beetje aanstippen in de vorm vh stucwerk en het gat is onzichtbaar bij controle.
En niemand kijkt op van het "niet boren" reglement, zo creëer je dat zeker wel.

Hoe zou je het zelf vinden als je in je dure appartement zulke gaatjes tegenkomt, of als je een schilderij / TV wilt ophangen, en de vorige bewoner heeft een stukje bordkarton tegen de muur gehangen, en een glasvezelbehang overheen geplakt.

Zo'n tip is prima, tijdelijk, voor in de slaapkamer bij je eigen thuis.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
FreshMaker schreef op zondag 6 juni 2021 @ 11:08:
[...]
Zo'n tip is prima, tijdelijk, voor in de slaapkamer bij je eigen thuis.
Zelfs dan niet, iets met verborgen gebrek enzo.

Als ik jouw woning koop, en de tv dondert van de muur doordat er karton ipv muur zat kom ik toch echt een nieuwe tv halen bij je ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Remcoder schreef op zondag 6 juni 2021 @ 11:55:
[...]

Zelfs dan niet, iets met verborgen gebrek enzo.

Als ik jouw woning koop, en de tv dondert van de muur doordat er karton ipv muur zat kom ik toch echt een nieuwe tv halen bij je ;)
Welk stukje van de reactie was niet helemaal duidelijk ..... ?
Want ik was niet degene die het voorstelde

al denk ik dat de claim weinig zal uithalen, want geen man zou lomp genoeg zijn om bij de montage niet door te hebben dat het wel héél makkelijk schroeft

[ Voor 17% gewijzigd door FreshMaker op 06-06-2021 11:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Remcoder
FreshMaker schreef op zondag 6 juni 2021 @ 11:57:
[...]

Welk stukje van de reactie was niet helemaal duidelijk ..... ?
Want ik was niet degene die het voorstelde
Ik quotte selectief op dat het in een eigen huis een acceptabele oplossing kan zijn. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FreshMaker
  • Niet online
Dan blijft het essentiële deel nog steeds "tijdelijk"

Ik heb hier in huis ook in de hal een tijdlang een gipsplaatje achter de kapstok gehad, omdat er per ongeluk bij het afhangen te lange boren gebruikt waren.
4 mooie puntjes in de gipsmuur ;)

Bij de laatste renovatie het hele blok ( 30x30cm )uitgezaagd, en vervangen met een passend ytongblok, en de boel weer afgesmeerd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
mierenfokker schreef op zondag 6 juni 2021 @ 09:11:
Met constructielijm!!! (Sorry beetje flauw)
Je zou denken dat het flauw is maar dat is wel wat er soms gebeurt in een huurwoning.

Wij wonen in een ex-huurwoning. Wat we aantroffen overtref alles wat je maar kunt bedenken op sommige vlakken. Zo waren er extra lichtpunten bij gemaakt, vanaf de bouw zitten er maar 2 in de woonkamer. Die heeft men "vakkundig" opgewaardeerd naar 3 én de bestaande ook nog eens verplaatst. Hoe? Gewoon met kabelgootjes die én met schroeven vast zaten én met montagekit én afgekit waren. En dat voor hooguit 3 draadjes. Vervolgens zat de installatiedraad ook nog eens in een stekker gefrot die vervolgens in een stopcotact zat, want ja anders doet de boel het niet.

Bij het verwijderen blijven de randjes kit zitten, trek je soms wel en soms niet de montagekit mee en als je pech hebt trek je ook het spackwerk van de betonplaten. Om het écht netjes weg te werken moet je dus je hele plafond opnieuw laten doen.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/-468PBOCJdjI7zA3hAKn6TxrxRI=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Oa510BuTF5JDhn43rsbA9Q7u.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 16% gewijzigd door sypie op 06-06-2021 12:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• jer123c
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 09:52
Toevallig heb ik in exact dezelfde situatie gezeten. Huurhuis waar je niet in de plafonds mag boren met exact diezelfde plekken om lampen op te hangen.

Ik heb plaffionaires gehaald en daarin gaten geboord zodat ik deze op kon hangen aan de schroeven die er al in zaten, daarmee heb je een nette afwerken zonder in het plafond te boren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

cryptapix schreef op zondag 6 juni 2021 @ 10:34:
[...]

Eens, maar ik zou geen schroeven gebruiken maar boutjes. Tenzij je de schroefdraad van je dozen wilt slopen natuurlijk >:)
oa Cilinderschroef met zaaggleuf verzinkt staal

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SCIxX
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 14:49
mister_S schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 23:22:
Plaatjes eraf, beugel van de lamp vastschroeven in de twee bestaande gaten (als het met een beugel werkt), lamp vastschroeven aan die beugel. Als je de lamp op een bepaalde manier moet ophangen, dat de beugel dus een precieze orientatie moet hebben, twee nieuwe gaatjes boren in de lampvoet.
Mijn ervaring is dat het haakje voor geen meter werkt als je de lamp echt strak wilt ophangen.
Dit, er zitten al schroeven, dus die kun je hergebruiken. Soms is de beugel iets wijder, dan moet je een extra gaatje bij boren, daar gaan ze echt niet over zeuren en zie je niet eens als je het plaatje weer terugzet als je de woning ooit verlaat.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Pikoe
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Ligt het nou aan mij of zit dat afdekplaatje ondersteboven bevestigd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hippocampus
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 31-12-2024

Hippocampus

ᓚᘏᗢ

CyBeRSPiN schreef op zondag 6 juni 2021 @ 01:07:
[...]

Hier hangt al jaren een complete plafondventilator aan die 2 M4 boutjes aan de centraaldoos, werkt prima inderdaad :)
Je kan het geluk hebben dat dat precies kan inderdaad. De maximale belasting is 15kg als ik me niet vergis.
Ik had de pech dat één van de twee m4 moertjes uit het plastic van de centraaldoos kwam. Het spul is niet onverwoestbaar en je kan zomaar een zwak maandagochtend product tegenkomen.

Kortom, mijn advies is om bij zware armaturen toch voor een grotere schroef/plug verbinding te gaan.
Zeker als die de neiging heeft om te gaan wiebelen zoals een ventilator dat kan. :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mister_S
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 13:09
Pikoe schreef op zondag 6 juni 2021 @ 13:12:
Ligt het nou aan mij of zit dat afdekplaatje ondersteboven bevestigd?
Het zit inderdaad verkeerd, daardoor zit de haak binnen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
cryptapix schreef op zondag 6 juni 2021 @ 10:34:
Eens, maar ik zou geen schroeven gebruiken maar boutjes.
Huiswerk. Na je vorige post ga je hopelijk nooit meer deze fout maken, die heel veel mensen maken.

[ Voor 16% gewijzigd door sypie op 06-06-2021 13:42 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:50
FRANQ schreef op zondag 6 juni 2021 @ 01:01:

In die plaatjes zit het haakje weggedraaid, hier kun je een hanglamp aan hangen.

Dingen aansluiten zoals het hoort, niet lopen prutsen. Het gaat 999x goed, en 1x fout.

mijn vrouw stond vandaag bijvoorbeeld onder stroom, ze stond te behangen bij een pannenkoek die de stopcontacten uit de muur had gehaald en de bruine en blauwe draad met bloot koper uit de muur had laten steken
Ze stond onder spanning, en als gevolg daarvan gaat stroom lopen ;)

Maar, niet handig om ongeïsoleerd draad uit te laten steken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Als het nodig is zou ik gewoon boren (maar meestal hoeft het niet en kun je wel wat met wat er al zit, als het een haakje is, of de gaten van het afdekplaatje).

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shadow_Agent
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 15:57

Shadow_Agent

Do { Ping } while ( LOL )

FreshMaker schreef op zondag 6 juni 2021 @ 09:29:
[...]

Totaal wat anders ;)

Je bent IT'er, dus ( aannemelijk ) hoger opgeleid, waarom denk jij dat je niet kan klussen ?

Wij hanteren thuisd e instelling, we hebben het nog nooit gedaan, wij denken wel dat het gaat lukken
De reis ernaar toe is leuk, je leert gaandeweg.
Maar het belangrijkste, als het een keer kapot gaat, ben je sneller bij de oplossing ( nieuw aanschaffen, herstellen )
eens, maar als je zoals TS een lamp ophangen al onder "klussen" schaart....

:P

Do { Ping } while ( LOL )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• psychodude
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 14:01
ybos schreef op zondag 6 juni 2021 @ 13:55:
[...]

Ze stond onder spanning, en als gevolg daarvan gaat stroom lopen ;)

Maar, niet handig om ongeïsoleerd draad uit te laten steken...
Niet handig als je de stroom niet uitschakelt. Als je tijdens het klussen de stroom eraf haalt, maakt het natuurlijk weinig uit. Dan is het maar gewoon een stukje onvolledig bedenkt koper.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 11:50
psychodude schreef op zondag 6 juni 2021 @ 15:06:
[...]

Niet handig als je de stroom niet uitschakelt. Als je tijdens het klussen de stroom eraf haalt, maakt het natuurlijk weinig uit. Dan is het maar gewoon een stukje onvolledig bedenkt koper.
Spanning schakel je af, niet de stroom! :P

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Ethiron
  • Registratie: November 2016
  • Niet online

Ethiron

Advocatus diaboli

mister_S schreef op zondag 6 juni 2021 @ 13:30:
[...]

Het zit inderdaad verkeerd, daardoor zit de haak binnen.
En @Pikoe Nee hoor, hij zit gewoon goed gemonteerd. De schroefjes van het kroonsteentje zitten aan de buitenkant, zoals het hoort. Aan de binennkant van het kapje heeft het kroonsteentje namelijk geen schroeven maar klemmen. En de haak hoort binnen te zitten: dit is een transport- verpakkingsmethode. Je moet hem voordat je het kapje monteert loshalen en door het gaatje stoppen. Daarnaast zie je ook nog aan de twee verzinkte sleuven voor de twee schroefjes dat hij goed zit. Daardoor komen de schroefjes vlak met het plafond.

Het zou een beetje raar zijn als die twee verzinkte inkepingen aan de binnenkant van de centraaldoos zouden zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nephilimcrt

nephilimcrt

Mad Scientist

Topicstarter
FreshMaker schreef op zondag 6 juni 2021 @ 09:29:
[...]
waarom denk jij dat je niet kan klussen ?
Ik ben niet goed in klussen omdat ik het nooit doe. En ik doe het nooit omdat ik er een hekel aan heb.
Natuurlijk ga ik straks gewoon die lampen staan ophangen, maar ik wou even zeker weten dat ik geen hele domme dingen zou gaan doen door even te checken bij mensen die er meer verstand van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• nephilimcrt

nephilimcrt

Mad Scientist

Topicstarter
The Eagle schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 22:36:

Kijk, hier kan ik wat mee. Dank voor de heldere uitleg!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• nephilimcrt

nephilimcrt

Mad Scientist

Topicstarter
Shadow_Agent schreef op zondag 6 juni 2021 @ 14:38:
[...]
eens, maar als je zoals TS een lamp ophangen al onder "klussen" schaart....

:P
Hahaha, als ik straks een lamp heb opgehangen die ook nog eens aan en uit gaat als ik op de knop druk, dan vind ik dat ik heel lekker gewerkt heb! :Y

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• binbero
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 08-04 15:09
YouTube: Martin legt uit: Lamp ophangen

YouTube: Plafonnière ophangen

[ Voor 32% gewijzigd door binbero op 06-06-2021 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chratnox
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-01 13:23
FRANQ schreef op zondag 6 juni 2021 @ 01:01:

Waarom is het fout om die plaatjes weg te halen? De meeste lampen hebben een beugel die gaten heeft op de breedte van de gaten van de inbouwdoos, enige manier waarop je die kunt monteren is als je 't plaatje eraf haalt.

Mbt je vrouw, vervelend. Als je gaat behangen zie je dat toch wel en kun je zeggen: Joh, kun je er even een lasdopje op zetten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FRANQ
chratnox schreef op zondag 6 juni 2021 @ 21:23:
[...]

Waarom is het fout om die plaatjes weg te halen? De meeste lampen hebben een beugel die gaten heeft op de breedte van de gaten van de inbouwdoos, enige manier waarop je die kunt monteren is als je 't plaatje eraf haalt.

Mbt je vrouw, vervelend. Als je gaat behangen zie je dat toch wel en kun je zeggen: Joh, kun je er even een lasdopje op zetten?
Die beugel past toch gewoon over het plaatje heen?

Mocht er bedrading loskomen of wat dan ook en tegen het ijzer van het beugeltje aankomen, staat het armatuur onder stroom.

Heb echt nog nooit een plaatje hoeven weglaten om een lamp te kunnen monteren.

[ Voor 5% gewijzigd door FRANQ op 06-06-2021 21:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor
  • Laatst online: 14:47

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

FRANQ schreef op zondag 6 juni 2021 @ 21:37:
[...]

Vaak niet door de "handige" ingebouwde kroonsteentjes.

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chratnox
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 29-01 13:23
FRANQ schreef op zondag 6 juni 2021 @ 21:37:
[...]

Mocht er bedrading loskomen of wat dan ook en tegen het ijzer van het beugeltje aankomen, staat het armatuur onder stroom.

Heb echt nog nooit een plaatje hoeven weglaten om een lamp te kunnen monteren.
Daarom monteer je de aardedraad toch ook aan je armatuur?

Wij hebben pas een nieuwbouwhuis opgeleverd gekregen en die kapjes zitten zo knullig in elkaar op veel plekken dat ik daar echt geen lamp op kan hangen zonder ruimte tussen de lamp en het plafond te hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon 73
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 08:15
Remcoder schreef op zondag 6 juni 2021 @ 09:09:

Beste leidingzoeker is een boormachine....je zou ervan opkijken hoeveel huurders even snel door leidingen heen boren. En het staat wel eens in het contract, dat je boorwerkzaamheden door een bedrijf of de verhuurder moet laten uitvoeren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bor

Bor

Punt is misschien nog wel wat voor snoer / draad er aan de armatuur zit. Bij een hanglamp is dit vaak draad met een niet massieve kern (dus een soepel snoer). Hoe verbind je die veilig aan de stugge installatiedraad en in de doos? De ene bron roept 'kroonsteen', de ander zegt dat dit niet mag. Idem voor een lasklem.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• FRANQ
Bor schreef op zondag 6 juni 2021 @ 23:13:
Punt is misschien nog wel wat voor snoer / draad er aan de armatuur zit. Bij een hanglamp is dit vaak draad met een niet massieve kern (dus een soepel snoer). Hoe verbind je die veilig aan de stugge installatiedraad en in de doos? De ene bron roept 'kroonsteen', de ander zegt dat dit niet mag. Idem voor een lasklem.
Deze is voor installatiedraad en niet massief huishoudssnoer geschikt.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/10MK4wpcNuMB1kAU9QIpv_Xv8io=/full-fit-in/4920x3264/filters:max_bytes(3145728):no_upscale():strip_icc():fill(white):strip_exif()/f/image/H8FvZYLzxDdJtiKx33RPrPtu.jpg?f=user_large
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/fH0uzPXuli0J-CHtCHilrtyBCzE=/x800/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/UYmBFH3UkDdlih1ysMcBjFjv.jpg?f=fotoalbum_large

[ Voor 21% gewijzigd door FRANQ op 06-06-2021 23:19 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Bor

Bor

FRANQ schreef op zondag 6 juni 2021 @ 23:17:
[...]

Deze is voor installatiedraad en niet massief huishoudssnoer geschikt.

[Afbeelding]
[Afbeelding]
Dat ziet er uit als een werkbare oplossing :)

Pagina: 1