Cookies op Tweakers

Tweakers is onderdeel van DPG Media en maakt gebruik van cookies, JavaScript en vergelijkbare technologie om je onder andere een optimale gebruikerservaring te bieden. Ook kan Tweakers hierdoor het gedrag van bezoekers vastleggen en analyseren. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Cookies accepteren' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt? Bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Installatie vaste thermostaat + aansluiting

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +1Henk 'm!

• MetalSonic
  • Registratie: mei 2013
  • Laatst online: 20:01
Huidige situatie:
Ik heb nu een losse thermostaat. Ik kan hem zetten waar ik wil maar eigenlijk zijn alle plekken waar ik hem nu kan zetten slecht. Als ik hem op mijn bureau zet dan staat hij echt in de hoek van de kamer op een plek waar veel warmte zich verzameld. Verder staan mijn beeldschermen, computer en werklaptop daar ook. Bij de TV is ook niet handig, ik heb een grote tv die veel warmte produceert. Verder zijn de andere plekken waar hij kan staan nog veel slechter.

Gewenste situatie
Midden van de woonkamer tegen de muur naast de gang. Dat lees ik ook overal "plaats hem in het midden".

Deze zou ik https://www.bol.com/nl/p/...4aAhD-EALw_wcB#modal_open

Maar dan beginnen de vraagtekens
Vraag 1) wie kan een aansluiting maken voor de thermostaat?
Vraag 2) wat kost dat?
Vraag 3) wat gebeurt er dan eigenlijk? gaat er dan een electriciteitskabel van de meterkast naar het aansluitpunt voor de thermostaat of gaat er een kabel van de cv ketel naar het aansluitpunt?

Wat ik zelf al geprobeerd heb:
Het bedrijf waar ik mijn abbonnement heb voor mijn CV onderhoud deed een paar maanden nog het onderhoud en toen vroeg ik hem waar ik het beste de thermostaat kon plaatsen. Die zei ook bedraad tegen een muur. Maar hij wist niet verder hoe en wat? Ik heb ook al gezocht via Google maar dan zie ik vooral filmpjes hoe je een nieuwe thermostaat kan aansluiten op een bestaande aansluiting.

Alvast bedankt voor jullie input :)

Edit: blijkbaar is mijn huidige situatie nog wat onduidelijk.

Ik heb een Honeywell thermostaat die via een draad van stroom wordt voorzien. Hij is via wifi verbonden met de thermostaat. Ik kan via de thermostaat of via de app op mijn telefoon de temperatuur wijzigen.

Deze heb ik:

https://www.comwo.nl/nl/1...JUX7BXwaAnr_EALw_wcB#info

Edit nu met foto van cv ketel + wifi verzender

X zou de perfecte plek zijn voor een thermostaat

[Voor 48% gewijzigd door MetalSonic op 06-06-2021 13:50]

Acties:
  • +1Henk 'm!

• bvdbos
  • Registratie: november 2004
  • Laatst online: 19:19
Je kan toch ook die losse thermostaat op die betreffende plaats tegen de muur maken? Hoeft niet persé bedraad te zijn? Het gaat erom dat de kamertemperatuur op de goede plaats gemeten wordt, hoe het signaal wordt overgebracht naar de ketel maakt toch niet uit?

• MetalSonic
bvdbos schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:59:
Je kan toch ook die losse thermostaat op die betreffende plaats tegen de muur maken? Hoeft niet persé bedraad te zijn? Het gaat erom dat de kamertemperatuur op de goede plaats gemeten wordt, hoe het signaal wordt overgebracht naar de ketel maakt toch niet uit?
helaas niet, het is een bedrade wifi thermostaat bedoelt om ergens neer te zetten, niet één die je vast kan maken aan een muur.

Maar bedoel je dat ik dan gewoon een nieuwe stroom aansluiting moet maken en dat je dan daarop de nieuwe wifi thermostaat aansluit??

[Voor 12% gewijzigd door MetalSonic op 05-06-2021 23:27]

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 18:55
Normaalgesproken ligt er een signaalkabel van de thermostaat naar de CV-ketel. Als daar niets voor is voorbereid, kan dit best een ingrijpende operatie zijn (lees: in de muren en vloeren frezen van thermostaat tot ketel, dat is waarschijnlijk over meerdere verdiepingen, en die muren en vloeren weer afwerken).

Ik zou zoeken naar een draadloze thermostaat op batterijen en die op een plek naar keuze tegen de muur schroeven.
MetalSonic schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 23:25:
helaas niet, het is een bedrade wifi thermostaat
wifi = draadloos netwerk. Je hebt dus een bedrade draadloze thermostaat? :+

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Koffie-Verkeerd
  • Registratie: januari 2006
  • Niet online

Koffie-Verkeerd

Kiss my rusty sheriff's badge

MetalSonic schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 20:48:
Huidige situatie:
Ik heb nu een losse thermostaat.
Da's mooi, maar over welk merk en type hebben we het en hoe wordt ie van stroom voorzien?
Zit er een stekker aan of zitten er batterijen in?

En heeft er in het verleden wellicht niet ergens aan een wand een bedrade thermostaat gehangen bij je huidige of vorige ketel?

Grote kans dat ergens nog een doosje weggewerkt kan zijn met daarin de kabel naar de cv-ketel of een mogelijkheid om daar een kabel in te trekken.

Heb je al eens in/bij de cv ketel gekeken of er niet een kabel (met meestal 2 tot 4 dunne aders, vergelijkbaar met een telefoonkabel) hangt die ergens in de muur verdwijnt en richting de gewenste plek loopt?
Zo ja, beweeg die kabel eens en laat een ander luisteren of die de kabel hoort bewegen in de woonkamer.

Never, under any circumstances, take a sleeping pill and a laxative on the same night.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MetalSonic
Koffie-Verkeerd schreef op zondag 6 juni 2021 @ 00:08:
[...]

Da's mooi, maar over welk merk en type hebben we het en hoe wordt ie van stroom voorzien?
Zit er een stekker aan of zitten er batterijen in?

Honeywell wifi thermostaat zie foto hierboven. Via een stekker aangesloten op een stopcontact. In principe kan ik hem zetten waar ik maar wil, als er maar een stopcontact is.

En heeft er in het verleden wellicht niet ergens aan een wand een bedrade thermostaat gehangen bij je huidige of vorige ketel?

Helaas niet, hiervoor was er sowieso geen cv ketel maar een ander soort installatie. Ook nog aangesloten op een moederhaard. Ouderwets allemaal. Je kon in elk geval niet de temperatuur instellen.

Grote kans dat ergens nog een doosje weggewerkt kan zijn met daarin de kabel naar de cv-ketel of een mogelijkheid om daar een kabel in te trekken.

Wat bedoel je met deze reactie, deze begrijp ik niet?

Heb je al eens in/bij de cv ketel gekeken of er niet een kabel (met meestal 2 tot 4 dunne aders, vergelijkbaar met een telefoonkabel) hangt die ergens in de muur verdwijnt en richting de gewenste plek loopt?
Zo ja, beweeg die kabel eens en laat een ander luisteren of die de kabel hoort bewegen in de woonkamer.
Ik zal straks ff een foto maken van hoe het er bij de cv ketel uit ziet. Wat ik mij kan herinneren is dat er vanaf de cv ketel geen kabel richting woonkamer loopt.

Bedankt voor je vragen. Onder je vragen doe ik dikgedrukt de antwoorden.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Trubo
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 12:08
Wellicht kan je via de plint een verlengsnoer naar het muurtje brengen. Dan heb je de keuze om of de draad zichtbaar te houden, of in een gootje te plaatsen of invrezen.

En wat zit er achter dit muurtje? Vlakbij toevallig een stopcontact?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MetalSonic
Trubo schreef op zondag 6 juni 2021 @ 12:13:
Wellicht kan je via de plint een verlengsnoer naar het muurtje brengen. Dan heb je de keuze om of de draad zichtbaar te houden, of in een gootje te plaatsen of invrezen.

En wat zit er achter dit muurtje? Vlakbij toevallig een stopcontact?
Ik heb de OP uitgebreid er loopt in de buurt van wat ik denk de goede plek is een stroomkabel voor de verlichting.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Knappel
  • Registratie: december 2019
  • Laatst online: 19:19
Kun je niet een klein plankje boven de lichtknopjes ophangen en hem daar opzetten?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MetalSonic
Knappel schreef op zondag 6 juni 2021 @ 13:50:
Kun je niet een klein plankje boven de lichtknopjes ophangen en hem daar opzetten?
Vind ik rommelig en dan heb ik nog het probleem van de stroomaansluiting.

Ik wil een nieuwe Honeywell slimme (platte) thermostaat boven de knopjes tegen de muur.

Hiervoor moet dus een thermostaat aansluitpunt worden gemaakt. Kan een elektricien dit of moet ik dan bij Feenstra zijn?

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xander
Xander schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 23:42:
Ik zou zoeken naar een draadloze thermostaat op batterijen en die op een plek naar keuze tegen de muur schroeven.
Dit geen optie? Dat kun je gewoon zelf.
MetalSonic schreef op zondag 6 juni 2021 @ 13:57:
[...]

Vind ik rommelig en dan heb ik nog het probleem van de stroomaansluiting.

Ik wil een nieuwe Honeywell slimme (platte) thermostaat boven de knopjes tegen de muur.

Hiervoor moet dus een thermostaat aansluitpunt worden gemaakt.
Kun je exact aangeven welke? Het maakt natuurlijk verschil of je alleen voeding nodig hebt, of daadwerkelijk een leiding naar de CV-ketel. Dat laatste zou ik niet vrijwillig aan beginnen.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MetalSonic
Xander schreef op zondag 6 juni 2021 @ 14:13:
[...]

Dit geen optie? Dat kun je gewoon zelf.

[...]

Kun je exact aangeven welke? Het maakt natuurlijk verschil of je alleen voeding nodig hebt, of daadwerkelijk een leiding naar de CV-ketel. Dat laatste zou ik niet vrijwillig aan beginnen.
Ik denk dat ik alleen een voeding nodig heb. Bij de CV ketel zit een apparaatje dat verbonden is met het netwerk hier via wifi en dat een seintje stuurt naar het honeweyll apparaat.

Ik dacht aan:

https://www.bol.com/nl/p/...ypN3A.2_35.36.ProductPage

Liefst geen batterijen, (ik denk er wel over als backup) maar batterijen moet je weer vervangen etc. Ik wil echt een goede oplossing voor langer.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Xander
MetalSonic schreef op zondag 6 juni 2021 @ 16:33:
[...]

Ik denk dat ik alleen een voeding nodig heb. Bij de CV ketel zit een apparaatje dat verbonden is met het netwerk hier via wifi en dat een seintje stuurt naar het honeweyll apparaat.

Ik dacht aan:
[Afbeelding]

https://www.bol.com/nl/p/...ypN3A.2_35.36.ProductPage
Bij deze thermostaat heb je dus wel een signaalkabel nodig tussen de ketel, de ketelmodule en de thermostaat.

Ik ken de indeling van jouw woning niet, maar dit achteraf aanleggen is dus vaak nog niet zo simpel. Tenzij je tevreden bent met afwerkingsniveau "met spijkerclips over de muur door het trapgat". ;)

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MetalSonic
Xander schreef op zondag 6 juni 2021 @ 17:26:
[...]

Bij deze thermostaat heb je dus wel een signaalkabel nodig tussen de ketel, de ketelmodule en de thermostaat.

[Afbeelding]

Ik ken de indeling van jouw woning niet, maar dit achteraf aanleggen is dus vaak nog niet zo simpel. Tenzij je tevreden bent met afwerkingsniveau "met spijkerclips over de muur door het trapgat". ;)
Dus eigenlijk zeg je dat ik moet zoeken naar een thermostaat die geen signaal kabel nodig heeft? Eigenlijk zoals de thermostaat die ik nu heb? Want wat ik nu heb kan ik overal neerzetten zolang hij maar stroom krijgt. Zoiets wil ik dus ook maar dan hangend aan de muur.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• Trubo
  • Registratie: april 2005
  • Laatst online: 12:08
MetalSonic schreef op zondag 6 juni 2021 @ 13:40:
[...]

Ik heb de OP uitgebreid er loopt in de buurt van wat ik denk de goede plek is een stroomkabel voor de verlichting.
Huidige cv aansturing zou ik behouden.

Bij het punt van het stopcontact kan je de stroomkabels (blauw en bruin) oppakken. Meest makkelijke is om deze met een gootje over de muur vanaf de schakelaar te laten lopen.

Netter zou zijn om naast de huidige buis een nieuwe geul te vrezen of de bestaande buis uit te bikken, huidige stroomkabels verlengen en op de gewenste hoogte uit de muur te laten komen. Daarna dichtsmeren en verven.

Een klusjesman kan dit prima voor je regelen.

Geheel een nieuwe buis laten aanleggen is waarschijnlijk geen doen of die muur moet toevallig onder het hok staan waarin de cv-ketel zich bevindt.

Acties:
  • 0Henk 'm!

• MetalSonic
Trubo schreef op zondag 6 juni 2021 @ 20:41:
[...]

Huidige cv aansturing zou ik behouden.

Bij het punt van het stopcontact kan je de stroomkabels (blauw en bruin) oppakken. Meest makkelijke is om deze met een gootje over de muur vanaf de schakelaar te laten lopen.

Netter zou zijn om naast de huidige buis een nieuwe geul te vrezen of de bestaande buis uit te bikken, huidige stroomkabels verlengen en op de gewenste hoogte uit de muur te laten komen. Daarna dichtsmeren en verven.

Een klusjesman kan dit prima voor je regelen.

Geheel een nieuwe buis laten aanleggen is waarschijnlijk geen doen of die muur moet toevallig onder het hok staan waarin de cv-ketel zich bevindt.
Bedankt voor het meedenken. Ik heb je reactie een paar keer gelezen maar ik begrijp hem eigenlijk niet zo goed (helaas geen achtergrond in klussen etc, vandaar dit topic)...

Wat ik begrijp is dat een stroomkabel naar de schakelaar gaat en door naar het plafond. Immers kan ik via de schakelaar wat lampen aan doen. Ik snap dat ik stroom nodig heb in de buurt van de schakelaar (ik noem het schakelaar maar ik bedoel de zichtbare knoppen om het licht aan en uit te doen).

Qua klusjes man denk ik dat je een elektricien bedoelt?

Naast het maken van het aansluitpunt moet ik ook weten welke thermostaat slechts een stroomaansluiting nodig heeft (en wifi) om de cv aan te sturen, ook moet die kunnen samenwerken met de huidige cv ketel maar ik denk dat ik hiervoor een mailtje naar Feenstra ga sturen. Die heeft het huidige allemaal geïnstalleerd en daar heb ik een abbo.
Pagina: 1

Apple iPad Pro (2021) 11" Wi-Fi, 8GB ram Microsoft Xbox Series X LG CX Google Pixel 5a 5G Sony XH90 / XH92 Samsung Galaxy S21 5G Sony PlayStation 5 Nintendo Switch Lite

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2021 Hosting door True