Met draaitabel orders; grootte berekenen.

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliener
  • Registratie: Februari 2021
  • Laatst online: 29-09 11:59
Mijn vraag

Ik zou graag vanuit een lijst waarin in kwaliteits waarden, hoeveelheden en ordernummers staan, de totale hoeveelheid en de gemiddelde kwaliteit waarden per order laten berekenen in een Draaitabel. (Pivot table)

Teven zou ik in de eerste kolom van de draaitabel de datum hebben wanneer de order begonnen is.

Relevante software en hardware die ik gebruik

Excel 2020

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb

Ik heb een voorbeeld gemaakt.
https://drive.google.com/...fmddEyr0/view?usp=sharing

Echter word hier alleen de waarde weer gegeven van de vel waar de order in staat. Er moet dus gekeken worden wanneer de volgende order begint. Ik zou de lege cellen op kunnen vullen met de order nummer maar dit geniet mijn voorkeur.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 20:42
Ik zou beginnen met het aanvullen van de kolom met ordernummers. Een draaitabel bedenkt niet voor jou dat een lege cel wel dezelfde waarde zal hebben als de eerstvorige niet-lege cel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliener
dixet schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 18:24:
Ik zou beginnen met het aanvullen van de kolom met ordernummers. Een draaitabel bedenkt niet voor jou dat een lege cel wel dezelfde waarde zal hebben als de eerstvorige niet-lege cel
Ik had de hoop dat er wellicht een workaround was. Maar helaas. Is er wellicht nog een manier op wel de start datum voor een order te krijgen als de cellen zijn opgevuld?

Tevens heb ik nog een vraag. Is er een manier op op datum te sorteren door in een cell een datum in te voeren en vervolgens 24 vanaf die datum in de draaitabel te laten verschijnen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• dixet
Die datum kan gewoon in de draaitabel slepen, en als berekening "laagste" kiezen. Hij kan alleen niet in de 1e kolom, dan krijg je alle datums te zien.

Dus je kolom wordt order, en als waarden de minimale datum, totale hoeveelheid en gemiddelde kwaliteit.

Door de vraagstelling lijkt het alsof je nog niet veel ervaring hebt met Excel en draaitabellen. Een paar youtube filmpjes kijken kan je al een eind op weg helpen (y)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sliener
dixet schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 19:19:
Die datum kan gewoon in de draaitabel slepen, en als berekening "laagste" kiezen. Hij kan alleen niet in de 1e kolom, dan krijg je alle datums te zien.

Dus je kolom wordt order, en als waarden de minimale datum, totale hoeveelheid en gemiddelde kwaliteit.

Door de vraagstelling lijkt het alsof je nog niet veel ervaring hebt met Excel en draaitabellen. Een paar youtube filmpjes kijken kan je al een eind op weg helpen (y)
Dankjewel voor je antwoord. Ik heb redelijke ervaring met Excel en VBA, echter 0 met draaitabellen inderdaad.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sliener
Ik zou graag middels een draaitabel 24 uur vanaf een opgegeven datum filteren. Dit zodat ik een 24 uur dashboard kan maken met KPI, OEE en andere cijfers.

Bij voorkeur een datum en tijd in een cell plaatsen en dat de draaitabel aan de hand van die datum filtert.

Ik kan hier echter niets over vinden op het internet.
Ik heb het voorbeeld aangepast mocht men bereid zijn een voorbeeld te willen maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dixet
Sliener schreef op zondag 6 juni 2021 @ 20:22:
Ik zou graag middels een draaitabel 24 uur vanaf een opgegeven datum filteren. Dit zodat ik een 24 uur dashboard kan maken met KPI, OEE en andere cijfers.

Bij voorkeur een datum en tijd in een cell plaatsen en dat de draaitabel aan de hand van die datum filtert.
De enige manier die ik kan bedenken is met een hulpkolom in je tabel.

https://drive.google.com/...OLma-zuY/view?usp=sharing
  • Ik heb 1 kolom toegevoegd waarin het verschil tussen de ingevoerde datum/tijd in cel K1 en de orderdatum wordt berekend.
  • Deze kolom heb ik toegevoegd aan de draaitabel Helaas werkt het niet om deze als rapportfilter toe te voegen, dan kan je alleen individuele waarden selecteren in plaats van "alles tussen"
  • De kolom heb ik gefilterd op alles tussen 0 en 1 (de waarde is in dagen, dus 1 = 24 uur)
  • Tot slot heb ik de kolom in de draaitabel verborgen omdat je die waarde niet wilt zien
Als je de waarde in cel K1 aanpast moet je wel handmatig de draaitabel verversen. Maar je gaf eerder aan dat je handig bent met VBA, dus dat kan je oplossen ;)
Pagina: 1