Hoe kan ik een Fronius Symo omvormer via Windows uitlezen?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frisianstar
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 24-04-2022
Vorig jaar heb ik een PV installatie eigenhandig aangelegd waar ik voor een Fronius Symo omvormer heb gekozen onder anderen omdat de data van PV/ omvormer direct via de ingebouwde wifi naar mijn Windows PC uit te lezen (zou) zijn.

Afgelopen dagen heb ik de chaotische website van Fronius afgezocht naar een PC Windows programma om dat mogelijk te maken, helaas tot mijn verbazing is er niets dat er op lijkt:
1) er zijn alleen App's, geen Windows programma.
2) de data van de PV installatie moet via internet verstuurd worden, waar ik via de Solarweb app mijn gegevens kan opvragen.

En dat is nou juist wat ik niet wil...
Gelukkig heeft de omvormer een ingebouwd display, waar ik de opbrengst van de dag kan bekijken (maar niet kan opslaan)

Heeft er iemand een oplossing?

20x JA Solar 6.9KW; Fronius Symo 7.0; Panasonic J Mono 7KW; Atlantic Explorer V3

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 09:14
Via solarweb de gegevens weer naar je eigen systeem ophalen. Zeer waarschijnlijk is er wel een python script te vinden die dat voor je doet.
Dat doe ik zelf namelijk ook met mijn Solis Omvormer. De data zet ik vervolgens in mijn domotica zodat alles via 1 app kan zien (energie verbruik via p1 koppeling en de opbrengst via de opgehaalde data)

Even simpele google opdracht levert het volgende: https://github.com/nielstron/pyfronius
En ja via je local network is het uit te lezen alleen niet direct via een applicatie, maar je krijgt je data in json formaat zodat je er zelf wat mee kan doen.

[ Voor 26% gewijzigd door The-Source op 05-06-2021 17:26 ]

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• AUijtdehaag
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online
Nodered en modbus tcp/ip

https://nodered.org/docs/getting-started/windows
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/cwOvAgwmb-nbTvWY4HZeeT8ijqI=/232x232/filters:strip_exif()/f/image/916ulXyOAdeGlVAglLQzbvYC.png?f=fotoalbum_tileAfbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/34vbSP067new8kFkfNCt83EUyuk=/232x232/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/Yn1UvZZFRM4jGamhEmsBqmJt.jpg?f=fotoalbum_tile

Maar ik zou dan gewoon een linux computertje ervoor gebruiken zoals een odroid C4 of N2+ met emmc
Kan je meteen home assistant erop knallen en de rest. (influxdb en grafana)
In home assistant heb je ook een fronius sensor: https://www.home-assistant.io/integrations/fronius/

Heb je de upload naar pvoutput niet aan staan? Dat zou direct uit de omvormer moeten kunnen.

[ Voor 61% gewijzigd door AUijtdehaag op 05-06-2021 19:22 ]

PVOutput Github - Div ESP TK: MHI - Clack - Ecodan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 09:32
frisianstar schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 17:19:
Vorig jaar heb ik een PV installatie eigenhandig aangelegd waar ik voor een Fronius Symo omvormer heb gekozen onder anderen omdat de data van PV/ omvormer direct via de ingebouwde wifi naar mijn Windows PC uit te lezen (zou) zijn.

Afgelopen dagen heb ik de chaotische website van Fronius afgezocht naar een PC Windows programma om dat mogelijk te maken, helaas tot mijn verbazing is er niets dat er op lijkt:
1) er zijn alleen App's, geen Windows programma.
2) de data van de PV installatie moet via internet verstuurd worden, waar ik via de Solarweb app mijn gegevens kan opvragen.

En dat is nou juist wat ik niet wil...
Gelukkig heeft de omvormer een ingebouwd display, waar ik de opbrengst van de dag kan bekijken (maar niet kan opslaan)

Heeft er iemand een oplossing?
Maar heb je de omvormer dan ook niet geregistreerd bij Fronius ? Daar gebruik je Solarweb ook voor. us. Tevens kun je instellen dat je emails krijgt als er wat aan de hand is.
Je kan trouwens solarweb niet alleen via de app maar ook via de browser op windows raadplegen.
Is eigenlijk ook nodig als je eenvoudig firmware updates wilt uitvoeren (en die komen regelmatig). En ja dat kan op nog een paar manieren.

Je kan natuurlijk gewoon met je browser naar je omvormer toe. Dan hoef je niet op je display te kijken. Gewoon het ip-adres van je omvormer invoeren als url.

Je kan de omvormer naar PV-output laten sturen (wat veel mensen hier ook doen). Dat is net zoiets als Solarweb maar dat wil je waarschijnlijk niet.

Als je kunt programmeren met python kun je de sunspec libraries (modbus) gebruiken om de omvormer lokaal uit te lezen.

Je kunt ook de "normale" api gebruiken om de omvormer uit te lezen.

je kunt de push service gebruiken om naar een lokale server te pushen. Bijv naar een lokale ftp server.

Je kunt er een USB stick in drukken en die regelmatig op je pc kopieren (wel netjes ejecten).

Maar ik vermoedt dat je het beste de browser kunt gebruiken als ik het zo een beetje inschat.

[ Voor 9% gewijzigd door jobr op 05-06-2021 19:10 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jobr
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 08-05 09:32
The-Source schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 17:22:
En ja via je local network is het uit te lezen alleen niet direct via een applicatie, maar je krijgt je data in json formaat zodat je er zelf wat mee kan doen.
Dat is als je de API gebruikt in de browser. Maar je kunt de omvormer ook gewoon in een browser benaderen en dan krijg je een soort overzicht scherm (en nog veel meer).