Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Registratie: November 2014
  • Niet online
Vandaag wilde ik mijn pc opstarten, hij geeft geen beeld of enig teken van leven. Het aan/uit lampje knippert op een vast tempo, op het moment dat het lampje aan gaat probeert de cpu fan te gaan draaien. Op het moederbord krijg ik foutcode 00 te zien voor een seconde, waarnaar deze uit gaat.

Zodra de code zichtbaar is probeert de cpu fan te draaien. Volgens Asus betekent de foutcode CPU Fault.

Mijn hardware:
InWin Chopin
Asus Maximus VII Impact (ITX Z97)
Intel Core i5 4690k zonder OC
Voeding zit vast in de behuizing.
Samsung 850 Evo SSD

Wat heb ik geprobeerd?
Moederbord uit de case gehaald, en op de voeding aangesloten van de case, dit maakt niks uit.
Andere voeding geprobeerd, wel een oudje maar werkt wel (uit ander systeem gehaald). Dit maakt niks uit.
CMOS batterij verwijderd en even laten rusten, ook de CMOS Clear knop ingedrukt van het moederbord. Dit maakt niks uit.
Processor en koeler opnieuw gemonteerd, socket gecontroleerd, dit maakt niks uit.
RAM geheugen met verschillende configuraties gemonteerd, dit maakt niks uit.
Om op te starten heb ik de knop op het moederbord gebruikt.

De laatste keer dat ik dit systeem opgestart heb kreeg ik geen beeld, maar verder geen aandacht aan geschonken i.v.m. tijd, misschien was dit probleem toen (een paar weken terug) ook al aanwezig. De PC heeft altijd aan de stroom gehangen en dus stroom op de voeding gehad (er zit geen schakelaar op).
De fan van de voeding gaat op hetzelfde moment aan en uit als de cpu fan.

Ik heb helaas geen onderdelen om de componenten uit te sluiten, heeft iemand enig idee wat dit kan zijn? Zover ik overal lees is de kans klein dat de processor gehemeld is.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Beste antwoord (via pwillemske op 09-06-2021 19:04)

• bierschuit
  • Registratie: Juni 2004
  • Niet online
@pwillemske Het kan van alles zijn, maar als we kijken welke eerder defect zal raken: moederbord of CPU, dan zal het moederbord de eerste verdachte zijn. Een Intel CPU die dood gaat en alleen die stock settings heeft gekend is heel vreemd. Moederborden hebben niet dezelfde kwaliteiten als een CPU. En niet alles wat kapot gaat kan je ruiken/zien.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
00 = geen cpu detected.

Het kan een dood moederbord zijn (VRM kapot misschien) waardoor cpu geen stroom krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Ik heb het moederbord fysiek gecontroleerd, en geroken maar ontdek er eigenlijk niks bijzonders aan. Een defecte vrm zou je moeten ruiken denk ik?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ludwig005
  • Registratie: Juli 2017
  • Laatst online: 08:38

Ludwig005

Ludwig005 - Verzonken in HW

andere CPU geprobeerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Die heb ik helaas (nog) niet, ik wilde eerst jullie meningen weten voor ik andere onderdelen ga aanschaffen :)

Ik heb zojuist de heatsink van de vrm’s af gehaald en behalve een klein beetje stof is daar geen enkel brandplekje of ander defect te bekennen.

[ Voor 40% gewijzigd door pwillemske op 05-06-2021 16:19 ]

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• bierschuit
  • Niet online
@pwillemske Het kan van alles zijn, maar als we kijken welke eerder defect zal raken: moederbord of CPU, dan zal het moederbord de eerste verdachte zijn. Een Intel CPU die dood gaat en alleen die stock settings heeft gekend is heel vreemd. Moederborden hebben niet dezelfde kwaliteiten als een CPU. En niet alles wat kapot gaat kan je ruiken/zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:24
Merk en type van de gebruikte voedingen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@bierschuit Daar denk ik helaas ook aan, zeker omdat ik het moederbord een jaar geleden 2e hands heb gekocht en daar verder niks van af weet over de levensstijl van het bordje :P De cpu heb ik altijd in eigen handen gehad en is nooit te heet geweest of overgeklokt buiten wat testjes om.

@Uszka De voeding van het betreffende systeem is van Power Man, dat is de originele voeding van de InWin Chopin. De test voeding komt uit een wat ouder systeem maar werkt wel, ik meen dat het een CFX voeding is maar dat weet ik niet zeker. Met beide voedingen reageert het mobo hetzelfde. De voeding van de InWin is maar een 10 tal keren gebruikt, het is niet mijn daily systeem.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:24
Alle pinnen in het socket nog in orde?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Jup, de cpu heb ik er uit gehad en alles gecontroleerd en schoongemaakt zover dat kan en nodig is. Het systeem heeft een klein jaar gewoon goed en stabiel gewerkt, dus snap het nog niet helemaal.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Reeferman
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 12-05 00:23
Ik gok moederbord, mijn Asus maximus II Formula hield er ook van de één op andere dag mee op een paar jaar geleden. Alleen was ie helemaal dood, niks ging even aan, fans bewogen niet. Dag daarvoor gewoon normaal uitgeschakeld, maar aan ging ie niet meer.

AMD Ryzen 5800X3D / ASUS R-S B550-F wifi II / 32GB 3600mhz / SSD's + HDD's / GTX 1080 Ti

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Ik heb via v&a een andere cpu gekocht, zodra deze binnen is laat ik weten of de cpu of het mobo defect is.

Stel het mobo is toch defect, is er dan nog een kans van slagen met een reparatie (voor niet al teveel geld) of is het einde oefening?

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Zorian
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-05 09:21

Zorian

What the fox?

pwillemske schreef op zondag 6 juni 2021 @ 13:39:
Ik heb via v&a een andere cpu gekocht, zodra deze binnen is laat ik weten of de cpu of het mobo defect is.

Stel het mobo is toch defect, is er dan nog een kans van slagen met een reparatie (voor niet al teveel geld) of is het einde oefening?
Je kan dan beter een nieuw bordje scoren, goedkoper en sneller.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kris 1968
  • Registratie: Juli 2015
  • Laatst online: 05-05 22:00
waarschijnlijk een mosfet die een kortsluiting veroorzaakt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
@Kris 1968 Ja hoe meer ik er over op zoek hoe meer ik ga denken dat het toch het moederbord is. De ‘nieuwe’ cpu is onderweg dus binnenkort weten we het :D

Wat mij wel op viel was dat het moederbord iets krom is, zal o.a. komen door de koelers die in het verleden gemonteerd zijn geweest maar de backplate is ook aardig krom. Ik zelf heb maar een kleine Noctua top - down koeler gemonteerd.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pwillemske
  • Niet online
Ik heb zojuist een andere processor gemonteerd, maar helaas maakt dat geen verschil. Ik denk dat het moederbord is afgeschreven :P

Iedereen bedankt voor de hulp.

Lord-The-Gamer (L-T-G)

Pagina: 1