Betonnen speakers i.c.m. Dayton Audio PS95-8

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmar
  • Registratie: Januari 2011
  • Niet online
Ik wil een paar DIY betonnen speakers maken met een setje Dayton Audio PS95-8's, aangezien dit populaire en goede beginner-setje is.

Voorbeeld:
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/i/NsIPFwh9aJKf5nX7okxe2sVWpg8=/800x/filters:strip_icc():strip_exif()/f/image/4q5aMcKrepBrqinlOY7GIOQg.jpg?f=fotoalbum_large (maar dan van beton, (verwijderbare) front-panel wel van hout/fineer).

Nu heb ik zelf weinig tot geen ervaring met speakers en audio, maar lijkt me dit een mooi project. Ik heb mezelf even georienteerd en voor het beton- en constructie gedeelte verwacht ik geen problemen, maar ik had toch wat vragen audio-technisch gezien:
  • Alhoewel het een full-range driver is, wordt er in sommige gevallen nog een filter over gezet voor betere bass-prestaties, zie hier (schema), denken jullie dat dit nodig is of heeft iemand hier ervaring mee? Het setje wordt als desktop 2.0 set aangesloten.
  • De PS95-8 heeft een Vas van 0.94 liter, maar ik zie de meeste builds groter dan dat i.c.m. een bass reflex poort, maar hoe kan ik de specificaties hiervan berekenen? Ofwel, hoe groot kan ik gaan en welke diameter poort heb ik nodig?
  • Wat zou een goede instap-model versterker hiervoor zijn? Ik zoek het liefst een model met ingebouwde Chromecast functie, maar die bestaan eigenlijk nauwelijks.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:02

JT

VETAK y0

• Of je dat nodig vindt hangt af van je eigen eisen en smaak. Als ik het zo lees is het filter om te voorkomen dat mid en hoog de wat zwakke bas (in termen van kwantiteit) overschaduwen. Sowieso lees ik daar dat ze onder 80hz niet veel meer doen. Dus echt bas moet je er niet van verwachten. In ieder geval niet in dit ontwerp.
  • Daar kun je programma's als WinISD voor gebruiken. Parameters van drivers invoeren, daarna kun je variabelen wijzigen zoals formaat, afmetingen br poort enzovoort. Je ziet direct wat het doet met je curve. Google kan je hierover alles vertellen. Maar als je een beetje uitproberen niet erg vindt: installeert een programma als WinISD. Maak in WinISD een nieuwe driver (als in, speaker) aan. Voer hier de T/S parameters in (VAS, Fs, Qms enzovoort). Start een nieuw project met die driver. Wijzig variabelen en zie wat het doet met je curve. Let wel, dat is uiteraard een simulatie en neemt niet de omgeving waar je ze gebruikt mee.
  • Ik zou kijken voor een compact klasse D versterkertje uit China. Diverse zijn ook uitgerust met bluetooth. Of je sluit er een eigen bluetoothreceiver op aan, al dan niet met Apt-X. Ander alternatief is dat je er een Pi Zero aan hangt met Volumio of Kodi ofzo. Nog weer een ander alternatief is een Chromecast Audio gebruiken, maar ik heb geen idee hoe lang die nog ondersteund worden. Als je een bakbeest bij je computer niet erg vindt dan kun je op Marktplaats kijken naar de goedkoopste tweedehands receivers met Cast functionaliteit.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmar
  • Niet online
Klopt, onder de 80Hz moet ik er niet veel meer van verwachten. Ik ben dus aan het kijken om het met het ontwerp van de poort een beetje te ondervangen is, maar het feit dat de speakers van beton worden maakt dat wel moeilijker, lijkt me.

Ik heb geen ervaring met de Chinese versterkertjes, maar zoiets als een Fosi Audio 2x100W ziet er wel redelijk uit om iets van beton mee in elkaar te knutselen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Als je alleen op laag volume luistert, kan je ook de poort afstemmen op 50 Hz. Dat levert een niet-vlakke frequentierespons op, die je met een equalizer op je pc kan repareren. Als je deze route kiest, hoef je ook geen passief filter meer in elkaar te solderen. Het afstemmen van de equalizer kan grof op gehoor, maar beter is het om hem af te stemmen op basis van metingen. Dat is vrij ingewikkelde materie waar je je even in vast moet bijten.

De makkelijkste weg is om een bestaand ontwerp met deze luidspreker na te bouwen, waarbij je in ieder geval het interne volume, de maten van de poort en het filter overneemt. Liefst ook de breedte van de kast. Zulke bouwpakketten zijn bijvoorbeeld hier te koop.
https://lautsprechershop.de/hifi/journal_ct_en.htm
https://www.soundimports....its/boekenplank-diy-kits/ - Amerikaanse bouwpakketten
https://www.okaphone.com/artikelen.asp?id=1300&merk=1 - Visaton
https://www.rumoh.eu/speaker-kits/

Wat meespeelt voor de populariteit van Dayton is dat het in Amerika betaalbaar is. In Nederland liggen de prijzen hoger en worden alternatieven interessant.

Een aanrader voor een volwassen luidspreker is de Low Budget VloerStaander.
https://www.rumoh.eu/speaker-kits/standing-kits/1411/lbvs

[ Voor 33% gewijzigd door TBTL op 05-06-2021 16:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmar
  • Niet online
Thanks @TBTL , ik ga hier naar kijken. Ik was sowieso al van plan om een bestaand ontwerp te nemen en dan eventueel aan te passen zodat het geschikt is voor beton. Ik ga wat onderdelen bestellen en zal hier wel h.e.e.a updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thomas
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Thomas

☷☰

Dmar schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 13:56:
Ik wil een paar DIY betonnen speakers maken met een setje Dayton Audio PS95-8's, aangezien dit populaire en goede beginner-setje is.

Voorbeeld:
[Afbeelding] (maar dan van beton, (verwijderbare) front-panel wel van hout/fineer).

Nu heb ik zelf weinig tot geen ervaring met speakers en audio, maar lijkt me dit een mooi project. Ik heb mezelf even georienteerd en voor het beton- en constructie gedeelte verwacht ik geen problemen, maar ik had toch wat vragen audio-technisch gezien:
  • Alhoewel het een full-range driver is, wordt er in sommige gevallen nog een filter over gezet voor betere bass-prestaties, zie hier (schema), denken jullie dat dit nodig is of heeft iemand hier ervaring mee? Het setje wordt als desktop 2.0 set aangesloten.
  • De PS95-8 heeft een Vas van 0.94 liter, maar ik zie de meeste builds groter dan dat i.c.m. een bass reflex poort, maar hoe kan ik de specificaties hiervan berekenen? Ofwel, hoe groot kan ik gaan en welke diameter poort heb ik nodig?
  • Wat zou een goede instap-model versterker hiervoor zijn? Ik zoek het liefst een model met ingebouwde Chromecast functie, maar die bestaan eigenlijk nauwelijks.
Wat is je budget qua versterker? Er zijn redelijk goedkope versterkers te vinden van o.a. Denon die bijvoorbeeld via HEOS streamen i.t.t. Chromecast. Daarnaast kun je natuurlijk ook kiezen om een goedkope versterker en een losse streamer aan te schaffen, kan redelijk prijzig worden maar de streamer blijft nuttig bij een eventuele upgrade van een versterker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dmar
  • Niet online
Thomas schreef op zondag 6 juni 2021 @ 13:21:
[...]

Wat is je budget qua versterker? Er zijn redelijk goedkope versterkers te vinden van o.a. Denon die bijvoorbeeld via HEOS streamen i.t.t. Chromecast. Daarnaast kun je natuurlijk ook kiezen om een goedkope versterker en een losse streamer aan te schaffen, kan redelijk prijzig worden maar de streamer blijft nuttig bij een eventuele upgrade van een versterker.
Het geheel is een cadeau en voor de versterker zat ik te denken onder de 50 euro, dus een Denon versterker valt hier wel buiten. Ik ga waarschijnlijk voor de ZK-1002T met TPA3116D2 chip, las redelijk positieve reacties hierop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• martijnkoevoets
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 05-10 22:27
qua kast ontwerp en speaker matching zijn anderen een stuk slimmer dan ik, maar mocht je qua het beton onderdeel willen sparen heb ik een beetje ervaring!

Beton speaker versie 1
martijnkoevoets in "Het grote Zelfbouw speaker topic"

Random tips:
beton laag te dun: breekbaar/broos en kan het suisen door beton poriën (Beton sealen kan dit verhelpen als het weinig is)
Beton te dik: gewoon heel zware units :P

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Dmar
  • Niet online
martijnkoevoets schreef op woensdag 16 juni 2021 @ 13:08:
qua kast ontwerp en speaker matching zijn anderen een stuk slimmer dan ik, maar mocht je qua het beton onderdeel willen sparen heb ik een beetje ervaring!

Beton speaker versie 1
martijnkoevoets in "Het grote Zelfbouw speaker topic"

Random tips:
beton laag te dun: breekbaar/broos en kan het suisen door beton poriën (Beton sealen kan dit verhelpen als het weinig is)
Beton te dik: gewoon heel zware units :P
In mijn ontwerp zijn de wanden van beton 25mm dik en daarnaast seal ik hem meerdere malen, ook tegen vochtindringing/verkleuring etc. Eventueel ga ik nog een kleurstof toevoegen om het iets witter te laten gelijken. Dat hij zwaar wordt verwacht ik wel ja, dat was ook het idee :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 00:02

JT

VETAK y0

Dmar schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 16:26:
Klopt, onder de 80Hz moet ik er niet veel meer van verwachten. Ik ben dus aan het kijken om het met het ontwerp van de poort een beetje te ondervangen is, maar het feit dat de speakers van beton worden maakt dat wel moeilijker, lijkt me.

Ik heb geen ervaring met de Chinese versterkertjes, maar zoiets als een Fosi Audio 2x100W ziet er wel redelijk uit om iets van beton mee in elkaar te knutselen.
Als je volgende keer even quote of tagged (@Dmar dan zie ik dat je gereageerd hebt :)

Zoiets zou prima zijn. Geen kennis van het specifieke merk. Maar voor een paar tientjes kun je echt heel aardig spul krijgen. Hou er wel rekening mee dat je meestal nog een externe voeding hebt. Ik zou ergens een oude laptopvoeding ofzo regelen.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Pagina: 1