Atmos met een televisie zonder DD+ of earc

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rubyrubyruby
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-12-2024
Hallo allemaal,

Ik heb al enige tijd rondgezocht op verschillende fora's en vind veel botsende antwoorden. Vandaar dat ik een nieuw topic open.

Wij hebben een LG televisie (55un71006LB) gekocht (bevalt ons zeer goed overigens). Wij hebben altijd het idee gehad om een atmos set hier later aan toe te voegen. (Oorspronkelijk zouden wij een andere televisie kopen, maar in de winkel waren we van gedachten veranderd, daardoor had ik de specificaties niet goed gecontroleerd).

Nu ben ik een set aan het uitzoeken maar ben ik er achter gekomen dat de televisie geen earc of dd+ ondersteund terwijl het gewoon een 2020 model is |:(

Ik heb dus opgezocht wat mijn mogelijkheden zijn, en er wordt aanbevolen om dan een mediabox (zoals een nvidea shield) te gebruiken, deze aan te sluiten op de surround sound set, en met pass through naar de televisie aan te sluiten. Nu werd er door andere forumleden beweert dat als je dit doet, de televisie zal aangeven aan de mediabox wat het hoogste protocol is dat het ondersteund, en hierdoor de atmos functionaliteit alsnog niet werken.

Nu geloof ik wel dat dit klop met clear pass through. Maar zijn er opties waarbij dit niet het geval is? Of is er een andere optie die werkt (behalve een nieuwe televisie kopen)?

Mochten jullie een product willen aanbevelen, dan wordt dit zeer gewaardeerd. De Atmos set is voor Disney+, Netflix & Plex.

Mijn dank is groot als jullie een oplossing hebben _/-\o_

Beste antwoord (via FeaR op 22-08-2021 09:18)

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

Rubyrubyruby schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:02:
...dat de televisie geen earc of dd+ ondersteund terwijl het gewoon een 2020 model is |:(
Puur voor de volledigheid: voor Dolby Digital Plus heb je geen eARC nodig, dat kan ook over ARC. Als je ATMOS wilt op basis van Dolby TrueHD heb je inderdaad wel eARC nodig.

De specs van genoemde TV vind ik overigens onduidelijk. LG Nederland zegt dat er een DTS decoder aan boord zit maar rept niets over Dolby. Zou mij apart lijken aangezien LG DTS heeft laten vallen. Plus wel DTS en geen Dolby lijkt mij erg sterk. De Amerikaanse site van LG zegt dan wel weer dat er EAC3 aanwezig is (Dolby Digital Plus) en geen DTS.
Nu werd er door andere forumleden beweert dat als je dit doet, de televisie zal aangeven aan de mediabox wat het hoogste protocol is dat het ondersteund, en hierdoor de atmos functionaliteit alsnog niet werken.
Als je audio door een receiver of sound bar af last handelen dan maakt het niet uit of de TV wel of niet die codec ondersteunt. Audio komt immers nooit bij de TV aan. Let wel, dit is als je de home cinema tussen bron en TV zet en geldt niet als je de home cinema achter de TV aansluit met HDMI ARC of S/PDIF. Beeld gaat wel door de home cinema en die versies moeten dus gelijk zijn. Als de bron en TV HDR aan kunnen maar de home cinema slechts HDMI 1.3 is zonder HDR dan zal dat inderdaad niet aankomen. Of, recenter voorbeeld, game console en TV met HDMI 2.1 en dus de mogelijkheid om 4K@120Hz weer te geven. Als je daar een receiver met HDMI 2.0 tussen zet val je terug naar 4K@60Hz.
Mochten jullie een product willen aanbevelen, dan wordt dit zeer gewaardeerd. De Atmos set is voor Disney+, Netflix & Plex.
Aankoopadvies gaan we hier niet doen, daar is Consumentenelektronica Aankoopadvies voor. Tevens mist er voor een advies nog het één en ander. Denk aan een budget maar ook wat je onder een "ATMOS set" verstaat. De één is tevreden met een sound bar met een ATMOS-sticker, de ander wil een complete 7.2.4 set in de kamer hebben staan.

[ Voor 19% gewijzigd door FeaR op 05-06-2021 11:44 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 15-09 18:20

FeaR

In GoT we trust

Rubyrubyruby schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 11:02:
...dat de televisie geen earc of dd+ ondersteund terwijl het gewoon een 2020 model is |:(
Puur voor de volledigheid: voor Dolby Digital Plus heb je geen eARC nodig, dat kan ook over ARC. Als je ATMOS wilt op basis van Dolby TrueHD heb je inderdaad wel eARC nodig.

De specs van genoemde TV vind ik overigens onduidelijk. LG Nederland zegt dat er een DTS decoder aan boord zit maar rept niets over Dolby. Zou mij apart lijken aangezien LG DTS heeft laten vallen. Plus wel DTS en geen Dolby lijkt mij erg sterk. De Amerikaanse site van LG zegt dan wel weer dat er EAC3 aanwezig is (Dolby Digital Plus) en geen DTS.
Nu werd er door andere forumleden beweert dat als je dit doet, de televisie zal aangeven aan de mediabox wat het hoogste protocol is dat het ondersteund, en hierdoor de atmos functionaliteit alsnog niet werken.
Als je audio door een receiver of sound bar af last handelen dan maakt het niet uit of de TV wel of niet die codec ondersteunt. Audio komt immers nooit bij de TV aan. Let wel, dit is als je de home cinema tussen bron en TV zet en geldt niet als je de home cinema achter de TV aansluit met HDMI ARC of S/PDIF. Beeld gaat wel door de home cinema en die versies moeten dus gelijk zijn. Als de bron en TV HDR aan kunnen maar de home cinema slechts HDMI 1.3 is zonder HDR dan zal dat inderdaad niet aankomen. Of, recenter voorbeeld, game console en TV met HDMI 2.1 en dus de mogelijkheid om 4K@120Hz weer te geven. Als je daar een receiver met HDMI 2.0 tussen zet val je terug naar 4K@60Hz.
Aankoopadvies gaan we hier niet doen, daar is Consumentenelektronica Aankoopadvies voor. Tevens mist er voor een advies nog het één en ander. Denk aan een budget maar ook wat je onder een "ATMOS set" verstaat. De één is tevreden met een sound bar met een ATMOS-sticker, de ander wil een complete 7.2.4 set in de kamer hebben staan.

[ Voor 19% gewijzigd door FeaR op 05-06-2021 11:44 ]

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:24

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

Wat @FeaR zegt: als de tv niet de geluidsbron is (dmv ingebouwde tuner of app) en ook niet de geluidsdoorgever is (bronapparaat aangesloten op tv) maar je het bronapparaat (console, mediaspeler, dvd-speler, kabeltuner, etc) direct op je receiver aansluit, dan maakt het totaal niet uit wat je tv voor audio ondersteunt. De audio wordt dan namelijk door je receiver afgehandeld.

Your Friendly Neighborhood Moderator