KPN Netwerk te duur?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red123nax
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-04 19:30
Hi allemaal,

Ik zit al een tijdje te denken om over te stappen naar Freedom Internet. Ik ben best wel een fan van hun ideologie en aanpak en ging dus kijken wat internet bij hen kost.

Op een gegeven moment kwam ik uit bij de de onderstaande pagina waar wordt weergegeven hoeveel internet kost via de beschikbare providers. Wat me daarbij opviel: Freedom internet via E-Fiber, ViberQ, T-Mobile, etc kost 49,- euro bij 1Gbps. Voor ditzelfde geld krijg je slechts 100Mbit/s wanneer het KPN netwerk wordt gebruikt. Via KPN moet er zelfs 85,- euro voor 1Gbps worden gevraagd waarbij de upload maar 512Mbps is.

Dit brengt bij mij de vraag: is KPN niet veel en veel te duur? Zijn er redenen die dat prijsverschil legitimeren? En wordt het niet tijd dat er een waakhond ingrijpt om die prijzen omlaag te brengen?

Ik ben benieuwd naar jullie meningen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:06
red123nax schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 08:29:
Dit brengt bij mij de vraag: is KPN niet veel en veel te duur? Zijn er redenen die dat prijsverschil legitimeren? En wordt het niet tijd dat er een waakhond ingrijpt om die prijzen omlaag te brengen?
Landelijk netwerk, kan een reden zijn. Het scheelt nogal of een leverancier alleen een wijk van een stad aan kan bieden of heel Nederland. Dat tweede zet je natuurlijk in een veel betere onderhandelingspositie.

Al wil Freedom ook gewoon genoeg marge pakken, dus het ligt niet uitsluitend aan KPN.
KPN biedt zelf glasvezelinternet met die snelheden aan voor 47,50, 50 en 55 euro. Ook heeft KPN sinds deze week een 1Gbit/s-abonnement voor 65 euro.

De nieuwe provider zegt dat de prijzen sterk afhankelijk zijn van de prijs die Freedom moet betalen aan netwerkleveranciers. Het bedrijf zegt voldoende winst te willen maken om te kunnen investeren in nieuwe diensten, eigen hardware en personeel
Waarom zou een waakhond hier iets tegen doen? Het KPN netwerk is open, vziw tegen een vrij beperkte vergoeding. Welke prijs een afnemer hier tegenover zet is niet aan KPN of wel? We weten op dit moment niet (ik kan het niet vinden) wat Freedom aan KPN en andere leveranciers moet betalen om gebruik te maken van hun netwerk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mr_evil08
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 11:56
Ja ik weet het ik zit op T-mobile via KPN en dat is fors duurder dan ik op T-mobile eigen netwerk zat.
Daar valt weinig aan te doen, schijnbaar mogen ze dit.

[ Voor 21% gewijzigd door mr_evil08 op 05-06-2021 09:31 ]

WP | SP, Daikin FTXM35M/RXM35M

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RollieBollie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 13:33
Freedom levert via het KPN netwerk, maar daar zit nog 1 partij tussen. Namelijk Cambrium.

En ik denk dat als je bij KPN rechtstreeks wilt afnemen als ISP zijnde dat je dan veel geld moet neerleggen of veel klanten moet hebben.

[ Voor 44% gewijzigd door RollieBollie op 05-06-2021 09:32 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• red123nax
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 17-04 19:30
eric.1 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 09:27:
Landelijk netwerk, kan een reden zijn. Het scheelt nogal of een leverancier alleen een wijk van een stad aan kan bieden of heel Nederland. Dat tweede zet je natuurlijk in een veel betere onderhandelingspositie.
Juist als landelijk netwerk zou je zeggen dat je kosten kunt spreiden over veel klanten en kosten dus lager worden. Dus dat is twee kanten op te redeneren.
Al wil Freedom ook gewoon genoeg marge pakken, dus het ligt niet uitsluitend aan KPN.
Klopt, maar de kosten per klant lijken me hetzelfde of je nu het netwerk van T-Mobile of KPN gebruikt. Het kan volgens mij niet anders dan dat de netwerk kosten bij KPN veel hoger zijn.
Waarom zou een waakhond hier iets tegen doen? Het KPN netwerk is open, vziw tegen een vrij beperkte vergoeding. Welke prijs een afnemer hier tegenover zet is niet aan KPN of wel? We weten op dit moment niet (ik kan het niet vinden) wat Freedom aan KPN en andere leveranciers moet betalen om gebruik te maken van hun netwerk.
Je kunt je afvragen of dit een beperkte vergoeding is. Ze zijn bij dezelfde snelheid 36 euro duurder, dat is meer dan 70%. Als ik de keuze had om voor een andere aanbieder te kiezen is het wellicht oké, maar die keuze heb ik niet. Iets als een ACM monitort dit soort dingen toch?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 11:06
red123nax schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 15:57:
[...]

Juist als landelijk netwerk zou je zeggen dat je kosten kunt spreiden over veel klanten en kosten dus lager worden. Dus dat is twee kanten op te redeneren.
Het punt is dat Freedom de leverancier nodig heeft, niet andersom. De onderhandelingspositie van Freedom tegenover een landelijke aanbieder is gewoonweg zwak te noemen.
Iets als een ACM monitort dit soort dingen toch?
Wat hieraan? Ze hebben in 2018 KPN verplicht hun netwerken open te stellen tegen een beperkte vergoeding aangezien KPN een aanmerkelijke marktmacht heeft, volgens hun. Blijkbaar (net even opgezocht, dat was me ontschoten) is dit in Maart 2020 teniet gedaan door het CBb, die marktmacht is niet bewezen.

Op basis waarvan zou KPN niet een bepaald bedrag mogen vragen, hoger dan concurrenten?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Thesulac
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-08-2024
Waarom is dat olijfolie van Bertolli goedkoper bij de Dirk dan bij de Albert Heijn?
De supermarkt mag hierin zelf de prijs van het product bepalen wat de consument hiervoor moet betalen.

Dit is ook wat er gebeurt bij KPN.
KPN Infra (eigenaar en beheerder van het netwerk van KPN) is de leverancier van het netwerk. Op dit netwerk kunnen andere aanbieders hun diensten leveren, maar ook KPN de (consumenten) internet provider. De provider KPN is dus niet hetzelfde als de eigenaar van het netwerk! ACM monitort ook zeker of het netwerk open is, en of KPN infra geen oneerlijke concurrentie toepast. De ACM monitort niet of de prijs welke KPN de internet provider voor hun diensten vraagt altijd de laagste is. KPN de internet provider heeft een hoop kosten omdat deze groot is (denk helpdesk bijv.) terwijl een kleinere ISP met een veel kleinere helpdesk uit de voeten kan omdat deze veel minder klanten hoeft te bedienen.

Dus als je vraag is, waarom is KPN duurder dan de rest? Dit is wat ze als provider zelf mogen bepalen, net zoals een Freedom Internet of andere lokale internet provider.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gedonie
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 09-09 10:31
Het gaat niet zozeer om de provider KPN maar KPN infra. Blijkbaar is deze vele malen duurder dan de andere infrastructuur aanbieders. Dat zou kunnen betekenen dat de andere aanbieders onder kostprijs werken of dat KPN infra groffe winsten draait.

De consument heeft hierin totaal geen keuze. Ik kan wel de provider kiezen maar niet de infrastructuur beheerder.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

KPN is al niet de goedkoopste, daar zou Freedom iets onder gaan zitten qua prijs. Dat blijkt nu anders te zijn en ze hebben ook geen belbundels. Via een alternatief netwerk zou ik 49 euro per maand betalen en dezelfde snelheid (1 Gbit/s) zou via KPN Netwerk 84 euro per maand moeten kosten. Dat is verre van redelijk.Zo maak je overstappen onmogelijk voor de meeste mensen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

gedonie schreef op zondag 6 juni 2021 @ 08:17:
Het gaat niet zozeer om de provider KPN maar KPN infra. Blijkbaar is deze vele malen duurder dan de andere infrastructuur aanbieders. Dat zou kunnen betekenen dat de andere aanbieders onder kostprijs werken of dat KPN infra groffe winsten draait.
Ik zou zeggen: begin zelf een infrastructuur bedrijf; blijkbaar zijn daar forse winsten te behalen. Toch? ;)
Als het zo voor de hand liggend en eenvoudig was, waren er vast talloze infrastructuur providers geweest. En die zijn er niet...
De consument heeft hierin totaal geen keuze. Ik kan wel de provider kiezen maar niet de infrastructuur beheerder.
Maar ff sereneus; waartussen had je dan willen kunnen kiezen? Hoeveel landelijke infrastructuur beheerders ken je effectief?

Bij elektra is het toch precies hetzelfde verhaal? Talloze kWh wederverkopers; maar slechts een enkele netbeheerder en gebonden aan je fysieke locatie.
Of H2O; nog erger. Daar valt al helemaal niks te kiezen.

Om wat inzicht te krijgen in de tarieven:

https://www.kpn-wholesale...dband/odf-access-ftth.htm

hier wat voorbeelden.

Daaruit blijkt bijvoorbeeld ook de korting die je krijgt, bij een oplopend aantal patched aansluitingen in een gebied.
Variërend van 2,5% (bij 2000 aansluitingen) oplopend tot 20% bij 26000 aansluitingen op het huurtarief.

[ Voor 14% gewijzigd door ehtweak op 06-06-2021 10:07 ]

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hcQd
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 11:50
Dat zijn de tarieven voor ODF, dan heb je eigen apparatuur nodig in de PoP. Gezien de prijsstelling van T-Mobile vraagt KPN blijkbaar een hoog bedrag voor de daadwerkelijke levering van internet, heb je dat ook tarieven voor?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ehtweak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

ehtweak

ICT opruimer

@hcQd ff zoeken bij KPN Wholesale:

https://www.kpn-wholesale.com/

Maar zo te zien zitten de WBA tarieven achter een inlog...

Mooie Plaatjes   

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jurroen
  • Registratie: Mei 2012
  • Laatst online: 03-10 16:15

jurroen

Security en privacy geek

Het staat KPN "helaas" vrij om hun eigen prijzen te bepalen. Daar zal de OPTA of ACM dan ook weinig aan doen. Dat er nu providers zijn die netwerk-agnostisch leveren, zoals Freedom, geeft wel een inkijkje in die modellen. Vergeet daarbij echter niet dat deze providers zelf ook een stuk winst pakken. Wel is het zo dat hoe meer aansluitingen een provider afneemt, hoe goedkoper het wordt. Ik ga er niet vanuit dat het als consument dan ook goedkoper wordt; hoewel Freedom onlangs aangaf hun prijzen niet te verhogen waar KPN dat wel deed.

De snelheid die je ziet; 1000Mbit/s downstream en 500Mbit/s upstream komt door KPN - dat wil zeggen dat je hoogstwaarschijnlijk een GPON aansluiting hebt. Later dit jaar zou synchroon Gbit beschikbaar moeten zijn; even afhankelijk wanneer KPN die profielen inschiet.

Ongevraagde verzoeken per DM beantwoord ik niet, sorry

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 04-10 12:53
jurroen schreef op zondag 6 juni 2021 @ 14:40:

De snelheid die je ziet; 1000Mbit/s downstream en 500Mbit/s upstream komt door KPN - dat wil zeggen dat je hoogstwaarschijnlijk een GPON aansluiting hebt. Later dit jaar zou synchroon Gbit beschikbaar moeten zijn; even afhankelijk wanneer KPN die profielen inschiet.
Dat laatste heeft niks met GPON te maken, dit is namelijk op andere “AON” aansluitingen ook het geval. Bij alle isp’s is het dan 1000/500 als het via wba gaat.

Net even gekeken op een adres waar al 10 jaar glas ligt en onze GPON aansluiting, elke provider geeft hetzelfde aan.

[ Voor 9% gewijzigd door krakendmodem op 06-06-2021 16:47 . Reden: Grammatica ]

Pagina: 1