Met budget van $2000 AWS servers opzetten?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 12:20
Doordat we een vereniging zijn hebben we de optie om voor $2000 aan credits bij AWS af te nemen.
https://www.techsoup.nl/donors/aws/eligibility

Heb bedacht om eens uit te zoeken of ik voor dat bedrag 2 redelijke servers op kan draaien voor onze vereniging.
Webserver (hoofdzakelijk Wordpress, met redelijk wat add-ons)
File-Server voor het gestructureerd opslaan van onze bestanden. (Desnoods mbv Nextcloud of Owncloud)
Eventueel een 3de test server met Linux die regelmatig opnieuw ingericht wordt voor wat experimenteer programmeer werk.

Hoe ga ik van start en houd ik de kosten binnen de perken?

S.J.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Torgo
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19:37
Het mooie van Public cloud is dat er erg goede training en documentatie is. Ik zou je aanraden om AWS Certified Solutions Architect – Associate te doen, dan komt alles aan bod waaronder cost management.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jvanhambelgium
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 18-09 21:54
https://calculator.aws/#/

Reken het even uit hé ?
Als ik vb 2 VM's (2 vCPU / 16GB RAM / 500GB general purpose SSD) op Linux zit ik aan 1200$ / jaar (alles upfront) met "quick estimate"

Maar er komt meer bij natuurlijk, maar zo kan je je een idee vormen wat een "ballpark figure" kost kan zijn.

[ Voor 22% gewijzigd door jvanhambelgium op 05-06-2021 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19:59

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

hebben we het recht
Recht? Je hebt een optie om tot $2000 "subsidie" te krijgen. En daar zijn (hele) strikte voorwaarden voor.

Maar, die ben je nu al een beetje aan het overtreden want
2.2. U gaat er bijvoorbeeld mee akkoord dat u niet impliceert dat we u steunen, sponsoren, aanbevelen of bijdragen aan uw organisatie en missie, tenzij u voorafgaande schriftelijke toestemming heeft
Lekker met zo'n topicstart dus.

Daarnaast, andere voorwaarden; je verkoopt zo ongveer alle gelieerde "propaganda" impliciet aan AWS en AWS kan jouw stichting ongevraagd gebruiken voor eigen marketing, case-studies en andere verwante zaken.
Hoe ga ik van start
Geen idee; wie betaalt de 2 of 3 servers als je "acuut" geen credits meer zou krijgen? Of heb je nu al $2000 waard aan servers draaien en mogelijk worden die goedkoper als je ze bij AWS neerzet en daar subsidie voor zou kunnen krijgen?

[ Voor 8% gewijzigd door MAX3400 op 05-06-2021 14:44 ]

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Sterke-Jerke
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 18-09 12:20
MAX3400 schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 14:30:
[...]

Recht? Je hebt een optie om tot $2000 "subsidie" te krijgen. En daar zijn (hele) strikte voorwaarden voor.
=> Sorry voor het woord "recht" zal het aanpassen aan 'optie".
=> Ja, we voldoen aan de voorwaarden.

Maar, die ben je nu al een beetje aan het overtreden want
=> Huh?
[...]

Lekker met zo'n topicstart dus.
Nogmaals, zal het woord recht in optie aanpassen.

Daarnaast, andere voorwaarden; je verkoopt zo ongveer alle gelieerde "propaganda" impliciet aan AWS en AWS kan jouw stichting ongevraagd gebruiken voor eigen marketing, case-studies en andere verwante zaken.

=> Ja, dat kan.

[...]

Geen idee; wie betaalt de 2 of 3 servers als je "acuut" geen credits meer zou krijgen? Of heb je nu al $2000 waard aan servers draaien en mogelijk worden die goedkoper als je ze bij AWS neerzet en daar subsidie voor zou kunnen krijgen?

=> Vanwaar je zorg?
Bedankt voor dit zeer nuttige antwoord. Hier kan ik echt wat mee.

S.J.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Linke Loe
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18-09 16:16
Zijn PaaS diensten over het algemeen niet wat goedkoper dan IaaS diensten? Met andere woorden:

- Waarom een webserver draaien, als je ook gewoon je website in AWS kan hosten zonder zelf een server te hoeven beheren?
- Waarom een fileserver draaien, als je ook gewoon je bestanden in een S3 bucket kan gooien?

Overigens is Microsoft wel wat guller, dan Amazon. Ook onze vereniging komt in aanmerking voor dit soort sponsorships, maar wij hebben $ 3.000 per jaar aan Azure credits + de nodige Office365 licenties, om onze bestanden in Teams op te slaan en te kunnen mailen.

[ Voor 8% gewijzigd door Linke Loe op 05-06-2021 23:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Acmosa
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 18-09 09:09

Acmosa

...no comment.

Sterke-Jerke schreef op zaterdag 5 juni 2021 @ 17:51:
[...]

Bedankt voor dit zeer nuttige antwoord. Hier kan ik echt wat mee.
Ongeacht of je er iets mee kan, vind ik de reactie weldegelijk nuttig. Als je je hosting op sponsoring gaat baseren is het verstandig om na te denken over continuïteit, beschikbaarheid en veiligheid. Wat voor data wordt er op die fileserver opgeslagen en hoe regel je authenticatie en autorisatie. Wellicht is het praktischer om, zoals al eerder gemeld, naar een PaaS oplossing te kijken. Scheelt je vaak al direct tijd en moeite om de boel veilig te houden.

Ga je toch voor IaaS dan hangt veel af van de te verwachten belasting. Dus ga je zorgen dat de oplossing die je gaat draaien eenvoudig te schalen is? Of ga je voor zo groot mogelijk en dan wellicht een hoop resources ongebruikt laten liggen?

Niemand kan hier dus goed antwoord op geven zonder dat we weten wat je denkt nodig te hebben...
Zijn er al bestaande systemen die je nu gebruikt om het gevraagde te hosten?

But then again, I could be wrong..

Pagina: 1